אני רואה את ההילה שלה: ישראלית שביימה לביונסה
עם בתה התינוקת צמודה לחזיית ההנקה, הצליחה הישראלית רוני מרדינגר להפיק סרט ושני קליפים לביונסה. "אם היא רוקדת על עקבים במשך 24 שעות, מי אני שאקטר", היא אומרת

כבר בנעוריה היה ברור לנו - מכריה וידידיה מתיכון תלמה ילין בגבעתיים - שמרדינגר תגיע רחוק. לפני ארבע שנים, בגיל 26, היא הפיקה בפועל את הסדרה הקומית "טיסת הקונקורד" לרשת HBO, לרבות פרק, שצולם רובו בדירתה, עם מישל גונדרי כבמאי אורח. לפני שלוש שנים היא פתחה חברת הפקות משלה, "Grey Cat", ומאז היא ממשיכה להוביל קריירה מטאורית. את הקשר עם ביונסה יצרה באמצעות מכר משותף וביחד הם הפיקו קטעי וידאו להופעה של הזמרת בפסטיבל גלסטנברי בתחילת הקיץ.
"צילמנו כל מיני פתיחים אינטימיים כאלה", מספרת מרדינגר. "ביונסה קמה בבוקר, בעלה ג'ייזי פותח את החלון בחדר השינה, ואז מהפלאש של האור היא נכנסת לבמה. בחרנו רגע אינטימי כי '4' הוא אלבום אישי מאוד שהיא עברה איתו תהליך מורכב. כל הקריירה שלה הייתה מין מרדף כזה אחר עצמה, בלי זמן לנשום, תמיד בשיא השיאים מדסטיני'ס צ'יילד ועד לאלבום ראשון ולאלבום שני, לדואטים ולהופעות. ההורים שלה שניהם הובילו וניהלו את הקריירה שלה מגיל צעיר מאוד. הייתה שם נבחרת שלא נחה לרגע. לפני שנה וחצי היא אמרה 'די, אני צריכה הפסקה'. אם תשאלי אותי, זה הגיע מהכיוון של הזוגיות שלה עם ג'יי-זי. היא לא מדברת עליו אף פעם, אבל אני חושבת שחיי הנישואין שלה הם הפרק הבוגר בחייה, וג'יי-זי יודע איך לשמור על עצמו שפוי בתוך העולם הזה".
עד כמה הוא היה מעורב בתכנים שצילמתם?
"הוא היה מעורב ברמת האישור, ורק אם זה מערב אותו. כזוג הם מנסים לשמור על הפרדה. נדיר שביונסה תאשר לנו להכניס צילומים של ג' יי-זי כשהוא מאחורי הקלעים של ההופעות שלה, למרות שהוא בא לתמוך כמובן".
במהלך העבודה על הווידיאו של ההופעה באירופה נפגשה מרדינגר עם אד ברק, שמתעד את ביונסה מאחורי הקלעים. מרדינגר וברק הציעו לביונסה להפיק דוקו-סלב על השנה האחרונה בחייה. היא הסכימה, וכך נולד "שנת הארבע". אל ברק שידכה מרדינגר שני ישראלים נוספים שהיגרו לניו יורק, עידו מזרחי כבמאי שני ואילן בן עטר כעורך. "היא כל כך סמכה עלינו, שהיא הפקידה בידינו חומרים שהיא צילמה במצלמה הביתית מהטיול שלה. כשהיא ראתה עריכה ראשונית של הסרט היא בכתה".
למה?
"כי היא באמת עשתה משהו גדול עם '4'. זה לא חארטה, לא יחסי ציבור. רואים בסרט הזה איך גם ברמת הסופרסטאר שהיא נעשתה, יש עדיין טוהר בתהליך. בלי הרוח והצלצולים של התעשייה הזו של לנופף למצלמות וללכת ולדפוק שתי שורות בסשן הקלטות, ואחר כך לתקן את כל השירה בשלב הפוסט פרודקשן. זה לא הסגנון שלה. את רואה בסרט כמה היא עדיין באמת מתרגשת מהעבודה".
הדוגמה המובהקת ביותר לכך בסרט היא אולי המפגש של ביונסה עם קבוצת רקדנים חובבנית ממוזמביק בשם "טופו טופו", שהעלתה וידאו של ריקוד ליו-טיוב. ביונסה, שנתקלה בקטע, התעקשה לאתר את הקבוצה באפריקה ולהזמין אותה לארצות הברית כדי להשתתף בקליפ "גירלז". כשהם נפגשים לראשונה בסטודיו שואל אחד מחברי הלהקה את ביונסה לשמה. הזמרת משתהה לרגע, מחייכת ועונה.
"היה שם חיבור אמיתי", מספרת מרדינגר על המפגש. "הם היו המקור הבלתי ניתן לחיקוי עבורה והיא רצתה מאוד להפוך לתלמידה שלהם, להבין איך הם זזים. גם הם התחברו לתהליך היצירה ולא לסלב שהיא. זה עשה לה צלצול השכמה של השראה. האנשים האלה כאן בשביל להזיז את הגוף, הם נראים חסרי מפרקים כמעט, והם רוקדים כמו שהם רוקדים מתוך צורך אמיתי לנוע. כרקדנית היא לא פחות מגאונה וזה ריגש אותה לגלות שיש לה עוד מה ללמוד".
אחרי הסרט נמשך שיתוף הפעולה בין השתיים, כשביונסה הציעה למרדינגר להפיק קליפ לאחד הסינגלים הבאים שלה."'גירלז' זה הסינגל שהיא הימרה עליו בענק ורוב הכסף הלך עליו, אבל היא לא רצתה לוותר על קליפים נוספים ושאלה אותי אם אני רוצה ויכולה להפיק משהו קטן, לא בממדים הרגילים של הקליפים שלה שבהם כולם מחייבים אותך כפול. התחלנו להעלות רעיונות, וכשהיא נתפסה על משהו פשוט הימרנו עליו עם מינימום זמן הכנה. הבאתי לסט צלם עם אפס ניסיון בקליפים שאני מכירה מתעשיית הקולנוע העצמאי הניו יורקי. כשנגמרו צילומי הקליפ היא כל כך נהנתה שאמרה יאללה, בוא נעשה עוד אחד, עם אותו צוות בדיוק, כולל התאורנים. אני עדיין לא מבינה איך היא הצליחה לשים לב אליהם בכלל".
בעבודה על הקליפים לשירים "לאב און טופ" ו-"1 + 1", ששודר לראשונה ביום חמישי האחרון, היא נחשפה לרמת המקצוענות של הכוכבת. "היא פיקחית ברמות שמאיימות עלייך בתור אשת מקצוע. את לא מכינה את עצמך לזריזות שבה היא תבין על מה את מדברת. היא גם סוס עבודה. מגיעה עם הצוות, הולכת עם הצוות, כל היום על הרגליים, רוקדת, שרה, מחרמנת את עצמה, תעשה כל מה שצריך לעשות בשביל הקליפ, כל טייק מושלם. היא יודעת כמה עולה לה הסט ויודעת לחסוך זמן. כל הצוות העלה את רמת המקצועיות שלו פשוט בגלל המקצועיות שלה. גם אני".
לתובענות של ביונסה נוסף הצורך, החשוב למדי כשלעצמו, להיניק את בתה רותם, שהייתה בתקופת הצילומים בת חמישה חודשים (בעלה, גם הוא ישראלי, הוא ברוקר). "מי שיכול עזר - חברים, משפחה, מטפלות. יש לי שבע בייבי-סיטריות בחיוג המהיר, ואני שולחת הודעה לכולן בבת אחת: 'בנות, מי יכולה להתייצב תוך שעה?'. רותם איתי על הסט כל הזמן. כל שעה אני יוצאת החוצה להיניק וחוזרת. לקראת סט הצילומים של הקליפ הראשון הקפצתי את בת דודה שלי מהארץ תוך 24 שעות. קניתי לה כרטיס טיסה לשבועיים. היא שמה את רותם במנשא, נצמדה אלי ויצאנו לדרך. יש לי מזל שיצאה לי ילדה רגועה שאוהבת סטים כי יצאתי מהבית בשש בבוקר וחזרתי בשמונה למחרת".
מה בעלך אמר?
"בעלי התלונן על השעות ואמר: 'אני לא מאמין שביונסה רקדה את כל השעות האלה'. אמרתי לו: 'תאמין גם תאמין'. אם היא רוקדת על עקבים של 15 סנטימטר במשך 24 שעות, מי אני שאקטר?".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום מצעדים וביקורות מוזיקה -
