מאחורי הקלעים: ראיון עם יונה אליאן
יונה אליאן נערכת לפסטיבל "פותחים במה 12", במסגרתו היא תראיין על הבמה את המחזאי הלל מיטלפונקט. "לראיין אותו מול קהל זה מבחינתי סגירת מעגל", היא אומרת

לידה משותפת. יונה אליאן צילום: אלון שפרנסקי
בין השחקנים המראיינים נמנית יונה אליאן, מבכירות השחקניות בבית לסין ובארץ, שתראיין את אחד מבכירי המחזאים הישראלים, הלל מיטלפונקט. "אני עובדת עם מיטלפונקט כל כך הרבה שנים", מספרת אליאן. "אנחנו חברים אישיים המון זמן, עוד מאז שלמדנו יחד באוניברסיטת תל אביב. לראיין אותו מול קהל זה מבחינתי סגירת מעגל מענגת ומרתקת. מענגת, בגלל האהבה הגדולה וההערכה הגדולה שלי אליו. מרתקת, כיוון שאני חושבת שזה מאפשר לקהל לקבל תמונת מאחורי הקלעים של העבודה המשותפת של שחקן ומחזאי-במאי על טקסט מקורי. בדרך כלל הקהל רואה רק את התוצאה של התהליך הזה".
עבודה כשחקנית על טקסט מקורי שונה מעבודה על מחזה קלאסי או מתורגם?
"כן, שונה לגמרי. זו ממש לידה משותפת. כשחקנית את מכניסה את עצמך לטקסט ומשקיעה את כל כולך בתוכו. כשזה טקסט חדש, ובמיוחד כאשר המחזאי נוכח בחזרות או במקרה של הלל גם מביים את המחזה בעצמו, זו ממש עבודה של יצירה משותפת. זה תהליך מיוחד ומעניין. שווה לחשוף חלק קטן ממנו לקהל".
תני דוגמה לחשיפה כזאת.
"לדוגמה, כשעבדתי עם הלל על המחזה שלו 'פירוד זמני' היו לנו שיחות טלפון ליליות ארוכות שבהן אני זוכרת שאמרתי לו'הלל, אתה גבר, אתה לא יכול להבין אישה בגיל של הדמות שכתבת' והוא היה מתווכח ואומר לי 'אני כן יכול להבין' ובבוקר מגיע עם טקסט, מונולוג ארוך לאותה אישה, ומוכיח שאפילו שהוא גבר הוא לגמרי מבין אישה בגיל הזה".
בסיום הפסטיבל ייערך אירוע חגיגי ויחולקו מלגות פיתוח למחזאים, יוצרים ושחקנים מצטיינים. הקריאות המבוימות יתקיימו בשיתוף עם שחקני המחזור ה-50 של בית הספר לאמנויות הבמה בית צבי במסגרת שנת שיתוף פעולה של בית צבי עם גורמי תרבות שונים בארץ. ציפי פינס, מנהלת תיאטרון בית לסין: "בשנים האחרונות מרחיב הפסטיבל את פעילותו, במטרה לחשוף בפני הקהל הישראלי פנים נוספים של העשייה התיאטרונית. השנה, בנוסף לקופרודוקציות בינלאומיות, יתקיים לראשונה פסטיבל'פותחים במה לילדים'. הפסטיבל השנה הוא חברתי יותר ונדמה שהמחזאים הצעירים מעיזים יותר לגעת בשאלות החברתיות והפוליטיות הבוערות".







נא להמתין לטעינת התגובות