זכייה מפתיעה: דיווח יומי מפסטיבל קאן
למרות שלא כל הביקורות תמכו, הפרס היוקרתי הוענק לסרט "הערת שוליים"

יוסף סידר ורעייתו בפסטיבל קאן איי פי
"הערת שוליים" המתמקד בעימות בין אב ובן, שניהם חוקרי תלמוד ירושלמיים, שרק אחד מהם יכול לזכות בפרס ישראל. המתח הבין דורי, בצירוף אלמנטים שכמו נלקחו מהסאטירות הישנות של אפרים קישון, אמור היה להניב סרט רב שכבתי הנע בין סוגי יצירה שונים: דרמה, מלודרמה וקומדיה. זכייתו של סידר בפרס הייתה בבחינת הפתעה מסוימת, שכן הביקורת בצרפת התייצבה פה אחד, כמו על פי הוראה מגבוה, כנגד סרטו.
ב"דקל הזהב", הפרס הראשי בקאן, זכה "עץ החיים", שהוא אחד הסרטים היותר שנויים במחלוקת שהוצגו אי פעם בפסטיבל. הסרט היומרני שמתיימר לפרש מחדש את מעשה הבריאה, עורר שריקות בוז ולעג, לצד קריאות התפעלות וביקורות נלהבות. טרנס מאליק, הקולנוען שמקפיד לשמור על המסתורין סביב זהותו, לא הופיע לטקס הסיום ובמקומו קיבלו את הפרס שניים ממפיקיו.
הפרס השני בחשיבותו, הגראן פרי, פוצל בין שני סרטים מעולים: "פעם היה באנטוליה", סרטו הקשה לפיצוח של נורי בילה ג'ילאן ו"הילד עם האופניים" של האחים דארדן מבלגיה, שמורגלים כבר לאסוף פרסי הצטיינות בקאן. סרטו של ג' ילאן הוקרן ביום התחרות האחרון, ובדברי התודה שלו הביע הבמאי הערכה לשופטים. "חשבתי שהסרט הארוך שלי יהיה מעייף מדי עבורכם, לאחר שצפיתם בכל כך הרבה סרטים". ואכן , בניגוד להכרעה על הפרס הראשי, שבו הפגין חבר השיפוט עיוורון וטעם רע במיוחד, הרי שבכל הקשור לפרסי הפיצוי השופטים בהחלט הגיעו להחלטות מעולות.
בפרס המשחק זכה הצרפתי ז'אן דיז'ארדן, המשתעשע בפארודיה הנוסטלגית "ארטיסט", המתגעגעת לעידן הסרט האילם ועושה זאת בסטייל המוקפד ביותר. בפרס השחקנית זכתה קירסטן דאנסט, עבור הופעתה ב"מלנכוליה", סרטו של לארס פון טרייר המושמץ. "איזה שבוע זה היה", סיכמה דאנסט את קורות הסקנדל הנאצי שחולל במאי הסרט.







נא להמתין לטעינת התגובות






