נושא הלפיד: על "גיא אוני"
"גיא אוני" של דן וולמן מתרגם לקולנוע בהצלחה יחסית את רב המכר של שולמית לפיד
''גיא אוני'', ''גיא אוני'', ישראל 2010


נותר בלי פרס. "גיא אוני" רן אביעד
שישה מבין שמונת הסרטים הישראליים, שהשתתפו בקיץ האחרון בתחרות הקולנוע שנערכה במסגרת פסטיבל ירושלים, יצאו מהאירוע כשפרסי הצטיינות בכליהם. מוזר הוא, ואף מעליב, שדווקא הטוב בסרטי התחרות - "גיא אוני" של דן וולמן, נותר בתום התחרות בלי שום פרס בידיו.
וולמן, שזה לו סרטו העלילתי ה-15 במספר , עיבד לבד את רב המכר של שולמית לפיד, ובכך הצטרף לטרנד העיבודים הספרותיים שהציף השנה את התוצרת הפילמאית המקומית. בניגוד ל"התגנבות יחידים", " הדקדוק הפנימי" או "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", העיבוד של וולמן נועד לשידור טלוויזיוני כמיני-סדרה, והסרט אינו אלא תקציר ערוך, ולא תמיד מספק, של החומר המצולם.
העלילה, למי שלא מודע לספרה של לפיד, מתחוללת בשלהי המאה ה-19 ומתמקדת בהתנחלות הציונית בראש פינה, שמשכה אליה יהודים מהיישוב הישן בצפת, וכן פליטים שהתגלגלו לכאן בעקבות הפוגרומים ברוסיה הצארית. מובן שההתרחשויות ההיסטוריות הללו מאלצות את הסרט להידרש לשחזור תקופתי, שלא תמיד מסתדר היטב עם התקציבים המוגבלים שנהוגים בהפקות מקור.
המגבלה המובנת מאליה הזו מחייבת את וולמן להיצמד למספר מועט של אתרי צילום, ובכך כמו מסרסת חלק מהאימפקט של ז'אנר הסרטים התקופתיים. בעיקר, משום שהיא יוצרת סוג של תפקוד פילמאי קפוא במקצת, הנשען, כאילו מדובר בהצגה בימתית, על רמזי תפאורות, ולא על עולם שלם ומשוחזר, כיאה לתנופה הקולנועית.
על מגבלה זו משכיל "גיא אוני" לגבור באמצעות עבודתו המרשימה של הצלם רן אביעד, שמכתיב לסרט גוונים של צהוב וחום, המצליחים לייצג היטב את "העבר" הציוני, ובה בעת נוטעים את סיפור העלילה בתוך שדות הקמה, שהם מושא כמיהתם הגלוי של החלוצים השואפים לחדש את חיי החקלאות בארץ ישראל, תחת שלטונו של הסולטן הטורקי.
וולמן הפקיד את גילומן של מרבית הדמויות המובילות בסרט בידי שחקנים ותיקים דוגמת יעקב בודו, עזרא דגן, לבנה פינקלשטיין ואנאבלה, שהייתה סטארית מוכרת בתיאטראות היידיש. עם כל הכבוד למאמצי המשחק שלהם, מאפילה עליהם בקלות איכות המשחק של תמר אלקן הטירונית, שמגלמת באופן מרשים את התפקיד הראשי של פליטת פוגרום המטופלת בתינוקת ובאח הלום קרב, ונותר עדיין מספיק זמן כדי להיאבק בזיכרונות הקשים של נעוריה.