מסור לעבודה: ראיון עם טובין בל
טובין בל, כוכב "המסור 7 3D " שעלה בסוף השבוע בישראל, חושב שהדם שנשפך על המסך הוא לא העיקר. בראיון בלעדי למעריב הוא מספר איך מעצבים דמות של רוצח סדרתי מטורף ואיך נשארים בתמונה גם כשדמותו מתה כבר בסרט השלישי

מה בדיוק אנשים מוצאים בסדרת סרטי "המסור"? על פניו, מדובר בסדרה מדממת, עמוסת איברים חתוכים וגופות נזרקות. ועדיין, מאז שיצא הסרט הראשון בסדרה בשנת 2004 הצליחו סרטי "המסור" להפוך ללהיט עולמי ולסחוף מיליוני מעריצים. בסוף השבוע האחרון עלה בישראל "המסור 7 3D", החלק האחרון בסדרה (ומדמם ביותר, יש לציין) שיוצע לצופים בתלת מימד.
טובין בל, כוכב הסדרה שמגלם את דמותו של ג'ון קרמר, "המסור", מנסה בראיון בלעדי להסביר את סוד ההצלחה. "אני חושב שסרטי 'המסור' הם יותר מסתם אפקטים מיוחדים", הוא אומר. "יש בסדרה קונספט מסקרן וחכם שגורם לאנשים לחשוב. זה לא רק סרט אימה. יש בחוץ מספיק סרטים שמפחידים. אנשים הולכים ל'מסור' בגלל רעיונות חכמים שנשארים במוחם של מעריצים".
למי שלא מכיר, קרמר, כוכב הסדרה, מכניס את קורבנותיו למלכודות מתוחכמות כדי שיחפרו על חטאיהם. אולי יש נימוק מאחורי הענישה, אבל התוצאה היא איברים נתלשים ושאר מרעישין, לשמחתם המדממת של הצופים. "ג'ון קרמר הוא דמות מורכבת", מנסה להסביר בל. "הוא משקף את הרעיון שצריך להעריך את מה שיש לך בחיים. הוא מעניש אנשים שיש להם הכל אבל לא מעריכים כלום. הרעיון הזה משפיע על אנשים מסביב לעולם. כולנו לפעמים לא מעריכים מספיק את החיים שלנו ומתמקדים רק בדברים שליליים. הסרט מעלה רעיונות של הישרדות החזקים, של ביקורת נגד הקהילה הרפואית, של עוולות חברתיות. אלה נושאים שמהדהדים אצל כולנו".

ועדיין, יש המון דם על המסך. לא בדיוק בשביל כולם.
"ההרג זה לא בדיוק הקטע שלי", מודה בל. "אני מתעניין יותר בדקויות המשחק שבין הסצנות המדממות. אני יודע שאנשים הולכים לסרטי אימה בשביל הריגוש הזה, אבל אני לא שם. עבורי ג'ון קרמר לא רק מחבר בין הרציחות. הוא דמות מורכבת. איש רע מעניין לא יכול להיות חד מימדי. הוא חייב להיות עשיר יותר. הרעים הרי בני אנוש. הם היו ילדים פעם. יש להם הורים. הם לא רואים את עצמם כאנשים רעים. הם רואים את עצמם כחסרי
אבל קרמר הוא רוצח. לא בדיוק אנושי.
"כן, אבל יש הסבר מאחורי הכל. למשל, אם הייתי מגלם בנימין נתניהו, לא הייתי מציג כל הזמן דמות שאומרת 'אני ראש ממשלה', כי זה ברור מאליו. הייתי מנסה להסביר מה ההשכלה שלו, מה האיכויות שלו, מה הופך אותו למה שהוא, איך הוא שרד כל כך הרבה בפוליטיקה הישראלית, איך היו ההורים שלו, מה עיצב אותו, מי הדריך אותו. אני חושב על הדברים מסביב. אני רוצה להראות את הצד האחר של הדמות. לא צריך אותי בשביל האימה. יהיו אנשים במלכודות, יהיה מוות. התפקיד שלי להביא צדדים אחרים, לעשות את זה יותר עמוק, יותר עשיר. זה לא הכל אפקטים מיוחדים".
הדמות שלך מתה בכלל מתה בסרט השלישי. איך בכל זאת נשארת הכוכב?
"הסרטים לא לינריים. הם חוזרים הלוך ושוב בזמן. ג'ון קרמר הוא חלק אינטגראלי מהסיפור. הסרטים הם פאזל. כשמחברים פאזל זה לא תמיד לפי הסדר. שמים חלקים מכל הקצוות ואז בסוף זה מסתדר. לא חלק אחד אחרי השני".
צפית את הצלחת הסדרה?
"ממש לא. חשבתי שנעשה סרט אחד וזהו. הופתעתי שהסרט הצליח כל כך, זה שימח אותי. כשפנו אלי לעשות את 'המסור 2' ראיתי בזה הזדמנות לפתח את הדמות ולהפוך אותה לעגולה. זה יוצר סרט מעניין יותר. צריך שיהיה אכפת לך מהדמויות ברמה מסוימת, אחרת זה בזבוז. זה מה שנחשב לפיתוח דמות טוב. הקהל נמשך בסופו של דבר לדמויות. עובדה, ההצלחה היא מסביב לעולם. ברוסיה, ביפן, דרום אמריקה, אירופה, בכל מקום. מעריצי האימה הם מאוד מסורים. כשהם אוהבים משהו הם מאוד מתלהבים".
הסרטים קיבלו הרבה ביקורת על האלימות שבהם.
"אני חושב שאנשים שרואים את הסרטים האלה לא לוקחים אותם ברצינות. דדוקא אלא שלא רואים אותם הם אלה שלוקחים אותם ברצינות. לאלה שרואים יש בדרך כלל חוש הומור. שמתי לב שדווקא אלא שלא רואים הם אלה שהכי מתנגדים. מה שנחמד בסרטים זה שאם אתה לא רוצה ללכת, אל תלך. יש חופש בחירה אמנותי וזה טוב".
מדובר כאמור בסרט האחרון בסדרה, שצולם כולו בתלת מימד. "הטכנולוגיה התפתחה וזה מדהים", אומר בל. "הלכנו דרך ארוכה מאז שהמציאו את התלת מימד. אני מוצא את זה מסקרן ומרתק".
מה התוכניות שלך ליום שאחרי "המסור"?
"לא התחלתי לגלם את התפקידים שאני מסוגל להם. במקצוע שלנו לא יודעים מה בהמשך הדרך. אני רוצה לגלם דמיות מגוונת, עם הרבה צדדים. המשימה שלי עכשיו היא לשכנע אנשים שאני מסוגל לעשות דברים שהם לא אימה. זה כמו בכל אמנות. אם אתה מצייר ציורי אמנות אימפרסיוניסטית ואז אתה רוצה לשנות לאקספרסיוניסטית זו אחראיות שלך למצוא דרך לעשות את זה ולגרום לאנשים לקבל אותך באור אחר. זה העסק שבו אנחנו נמצאים. אם אנשים רואים אותך עושה משהו היטב, הם רוצים לראות אותך עושה אותה שובו ושוב. אבל זה דבר טוב. אני מצפה לאתגר הבא, להמציא את עצמי מחדש. זה יהיה מסע מעניין".