עיניים עצומות לרווחה: הסרט על גבריאל בלחסן מרגש

ב"גם כשעיניי פקוחות" לא תמצאו בדל ליטוש של יחסי ציבור ואין בו ניסיון להזניק אתכם לחנות הדיסקים הקרובה. המוצרים פה הם בסיסיים ביותר: איש מוכשר שכותב מוזיקה ומנסה כמעט ללא הצלחה להשאיר את חייו יציבים

רון קסלר | 30/9/2010 9:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

''גם כשעיניי פקוחות'', רביעי, 21:20, ערוץ 2

לפני מספר חודשים נכנסתי למלתחות במכון כושר ועמד שם גבר עירום ומקועקע שדיבר בשטף וסיפר את סיפור חייו מלא התובנות. "מה אתה עושה בחיים?", שאל אותו הבחור שדיבר איתו. "אני זמר - אולי שמעת עלי, שמי גבריאל בלחסן". זכרתי את השם ואת התגלית המוזיקלית המרשימה אבל דבר לא היה דומה לרגע ההוא שבו ראיתי זמר עירום ללא אבק כוכבים המספר את עצמו לדעת.

"גם כשעיני פקוחות", סרטו המצוין של הבמאי אופיר טריינין, עוקב אחר מסעו הכמעט מייאש של בלחסן להשיג קצת נורמליות במחול המניה-דיפרסיה שבו הוא חי. בלחסן הוא גיבור אולטימטיבי שכל במאי סרטים דקומנטרים היה מבקש: מתמסר טוטאלית, משתף ובעיקר אינו מסתיר דבר מעצמו ומהצופים.

בלחסן, סולן ומקים להקת אלג'יר, התמוטט בשנת 2006 באמצע הופעה. מצבו הנפשי התערער ואובחנה אצלו מחלת המניה-דיפרסיה. הוא התאשפז באברבאנל ולאחר מכן יצא לתל אביב כדי להשלים את ההקלטות לאלבום חדש. הסיפור הסתבך כשהמחלה התפרצה שוב. הסרט עוקב אחר הניסיון הבלתי מתפשר להשלים את האלבום המיוחל ויחד איתו מעט שלווה. 


צילום: רואי רוט
בלי יומרות. בלחסן ב''גם כשעיניי פקוחות'' צילום: רואי רוט

"גם כשעיניי פקוחות" עשוי משילוב מחוזק של מונולוגים בלחסניים למצלמה לצד הכרת הסביבה המשפחתית הגרעינית הקרובה לו. לאט לאט לקחו אותנו הבמאי ובלחסן למסע בארץ הבלגן במוח. רגע אחד יש שלווה ומיד אחריו מגיע סחרור. פה הוא מדבר בבהירות ורק הסטת את ראשך לשניה הצדה והוא שורף את כל בגדיו. המסע האותנטי הזה בנוי בצורה כל כך סוחפת שהיו רגעים שגם אני הייתי מותש מעומס המחשבות, הטרדות והמאבק.

אנטי תזה לסרטי אמנים. בלחסן
אנטי תזה לסרטי אמנים. בלחסן  יח''צ
אם יש אנתי תזה לסרטי האמנים שהתרגלנו אליהם בזמן האחרון, מדובר ב"גם כשעיניי פקוחות" שמתפקד כהפך הגמור והמושלם. לא תמצאו פה בדל ליטוש של יחסי ציבור, אין כאן שום הנעה לפעולה שתזניק אתכם לחנות הדיסקים הקרובה למקום מגוריכם. המוצרים פה הם בסיסיים ביותר: איש מוכשר שכותב מוזיקה ומנסה כמעט ללא הצלחה להשאיר את חייו יציבים.

מתי בפעם האחרונה ראיתם זמר מפורסם מסתכל למצלמה ואומר "יש לי חור בלב"? גבריאל בלחסן הוא גיבור נטול יומרות, מלבד היומרה להיות מה שהוא כרגע.

ההישג הגדול של הסרט הוא ביכולת לפרק
את הנושא הטעון כל כך של יציבות נפשית לגורמים קלים לעיכול ולהזדהות. מהי מורכבות האדם אם לא הצורך באהבה, בהרגשה טובה, בבהירות כלפי עצמו והסובבים אותו. יש כאן שילוב מנצח של סיפור פשוט המספר את עצמו יחד עם בימוי קולח שלא מסתבך ונופל למלכודות של העמסה רגשית יתרה.

מבקרי טלוויזיה הם אנשים לא מרוצים גם כשהם מרוצים. רוב הסיכויים שאם בלחסן היה אמן אחר החמוש בסינגל חדש או וידוי רועש וגלוי, סרטו לא היה מגיע לשממת הרייטינג הנמצאת בערב החג של שמחת תורה. זהו, מצאתי משהו לא טוב בסרט, אפשר לסיים. 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_tarbut/tv/ -->