היער השחור: מצעד ההשמעות - מניפולציה או משחק לגיטימי?
יותר ויותר זמרים אלמוניים מוצאים את עצמם בראש מצעד ההשמעות המדובר של מדיה פורסט. אבל מבדיקה עולה שחלק ניכר מההשמעות שלהם התקיימו בתחנות רדיו אזוטריות, באמצע הלילה ובתוכניות המשודרות בסינדיקציה. האם מדובר במשחק לגיטימי או במניפולציה זולה? היחצן עופר מנחם, המקדם את מרבית הזמרים הללו: "אני פשוט יחצן טוב שמתקשר לכל האנשים בכל התחנות"
כדי להבין מה בדיוק קורה פה - כלומר, מהו באמת הקשר שבין הצלחה של שיר ו/או אמן במצעד ההשמעות של מדיה פורסט להצלחה אמיתית - צריך לחפור מעט במספרים שמאחורי המספרים. על הדרך, כדאי גם להכיר בחור בשם עופר מנחם, שמעניק שירות יחסי ציבור לשני יצהרי, עומר אדם ודודו אהרון - שלושה זמרים שדורגו בשבוע האחרון במקום הראשון, השני והשלישי במצעד ההשמעות של מדיה פורסט. אותו עופר מנחם, אגב, מיחצן כיום גם "מלכי השמעות" אחרים, כמו שרית חדד, רוני דלומי ושלומי שבת, ובמקביל מעניק את שירותיו גם לתחנות רדיו כמו רדיו לב המדינה ורדיוס, לאלבומי אוסף מבית דידי הררי (שתוכניתו משודרת בסינדיקציה, בשש תחנות במקביל) ולאירועים פרטיים שונים של אנשי רדיו. באחרונה, לדוגמה, הוא עשה יח"צ לאוסף הרמיקסים של מאש וחנן דרוב - העורך המוזיקלי של הררי.
כדי להתיר את הפלונטר, נפתח במהות הכלי שנקרא "מדיה פורסט". החברה הוקמה באביב 2007 על ידי שלושה אנשי היי-טק, חובבי מוזיקה, בשם גוסטבו גמבץ', ניר ממן ויואב גז. הטכנולוגיה שעליה הם ביססו את הסטארט-אפ המהפכני שלהם היא כזאת: כששיר מסוים (או כל תוכן רדיופוני, טלוויזיוני או אינטרנטי אחר) משודר, הוא שולח סיגנל למערכת מתוחכמת, שמסוגלת, בתוך שלוש שניות, להצליב אותו עם נתונים שנשמרו אצלה מבעוד מועד. זאת אומרת, כדי ששיר מסוים ייספר על ידי המערכת הוא חייב להיות מוכר לה. בסופו של דבר, המערכת פולטת נתוני השמעה שנאספים על ידה ממגוון רחב של תחנות רדיו, ומציגה אותם, בעמוד הבית של אתר האינטרנט של החברה, כ"מצעד השמעות".

לא כל התחנות הנמדדות, אגב, נכנסות למצעד. רק אלה שאנשי מדיה פורסט החליטו שהן מספיק חשובות כדי להשפיע עליו. השירים המושמעים ברדיו קול אמריקה, לדוגמה, רק נספרים ולא נכנסים למצעד. השירים המושמעים (והנספרים) בגלי ישראל, לעומת זאת, כן נכנסים. איך שלא יהיה, מאז הוקמה החברה ועד היום היא הפכה לאחד הכלים המרכזיים שבהם משתמשים אמנים, מנהלים ויחצנים לשם מעקב אחר ההשמעות הרלוונטיות להם: כמעט כולם משלמים כיום בסביבות מאה שקלים בחודש בעבור שם משתמש וסיסמה, שבעזרתם הם יכולים להיכנס למערכת ולקבל תזרים השמעות שמפולח לפי העדפותיהם האישיות (למשל, כמה פעמים הושמעה יצירה איקס בתחנה וואי, בשעות הלילה, נכון ליום/שבוע/חודש מסוים).

ואולם, לצד זה החלו להתברר גם נקודות התורפה שלה, ביניהן העובדה שבכל הנוגע ל"מצעד ההשמעות", אין שום הבדל בין השמעה בתחנת רדיו פופולרית להשמעה בתחנה אזוטרית, העובדה שהשמעה ביום שוות ערך במצעד להשמעה בלילה, והעובדה ששיר המושמע בתוכנית רדיו שמשודרת בשש תחנות במקביל נספר שש פעמים. כל זה מאפשר ליחצנים לעוות את המציאות בשטח, כך שתתאים לצרכיהם.
"קח לדוגמה את השיר 'הופה' של עומר אדם", אומר איש רדיו שבחר לא להזדהות כדי להימנע מסכסוך עם עופר מנחם (כמו רוב המרואיינים בכתבה זו). "השיר הזה נמצא עכשיו במקום השלישי במצעד ההשמעות, אבל מי מנגן אותו 20 פעם בשבוע? קול הים האדום. עכשיו, כמה תושבים יש באילת, 50 אלף? וכמה מהם
"פעם השתמשתי בזה, היום כבר לא", מוסיף גורם בכיר באחת מתחנות הרדיו הגדולות בארץ, "פשוט הבנתי שמדיה פורסט זו מציאות וירטואלית. אין לי טענות אליהם, הנתונים שלהם מדויקים. הבעיה היא האופן שבו משתמשים בהם. יש לזה גם היבטים פסיכולוגיים. קח לדוגמה את דנה לפידות (זמרת שיוצגה על ידי עופר מנחם וכבשה לפני שנתיים את מצעד ההשמעות, ר"ב): בנו סביבה בועה שלא קיימת. היא לא מכרה תקליטים ואף אחד לא יודע היום מיהי. אותו דבר לגבי ליהי עטר (עוד זמרת של עופר מנחם שכבשה לא מזמן את מצעד ההשמעות, ר"ב): גם היא לא כוכבת. למה היה צריך לעשות להן את זה? למה להכניס אנשים לסרט? זה טוב בשביל היוקרה ובשביל היחצן, אבל זה לא הוגן. זה מטפח באמנים אשליות שווא".

בחזרה לנתוני ההשמעה של "כמה כמה", מבית שני יצהרי, בשבוע שעבר. רדיו קול הים האדום, כאמור, "טחן" את השיר עם 25 השמעות, אחריו בדירוג נמצא רדיו דרום (18 השמעות), ואחריו ממוקם רדיו לב המדינה עם 15 השמעות. בנוסף, השיר הושמע באותו שבוע ארבע פעמים ברצועת השידור של דידי הררי, מה שאומר שבפועל הוא נספר על ידי מדיה פורסט 24 פעמים, בגלל הסינדיקציה. בקיצור, עכשיו התמונה המלאה (149 השמעות) אולי ברורה יותר.

נעבור לאמן אחר של מנחם - עומר אדם - ול"להיט" הנוכחי שלו, "הופה" (מקום שני במצעד של מדיה פורסט השבוע). גם במקרה זה התחנות הטוחנות הן קול הים האדום (26 השמעות) ורדיו דרום (20 השמעות) האזוטריות - וכן, גם "הופה" הושמע ארבע פעמים במהלך אותו שבוע במשבצת השידור של דידי הררי (כלומר, 24 השמעות), מה שמסייע להסביר את 131 ההשמעות שלו סך הכל.
נתוני ההשמעה של דודו אהרון, בכלל, חושפים עניין תמוה במיוחד: בשבוע האחרון הושמע שירו "אהבה ללא גבולות" הכי הרבה פעמים (23) ברדיו לב המדינה ו-21 פעמים ברדיו ירושלים. לכאורה, מספר מרשים, אבל שימו לב לנתון הבא: 18 השמעות מתוך ה-21 היו בין 1:15 בלילה ל-5:30 בבוקר. זאת ועוד: כל חמש ההשמעות שהשיר קיבל ברדיו צפון ללא הפסקה, למשל, היו אחרי 23:49 בלילה, שלוש מתוך ארבע ההשמעות ברדיו ללא הפסקה היו אחרי שתיים בלילה, ושבע מתוך תשע ההשמעות בגלי ישראל היו אחרי אחת בלילה.
קשה להצביע על אינטרס ברור של התחנות הקטנות לשדר דווקא את השירים האלה, ודווקא בדרך הזאת, אבל העובדות מעידות על עיוות ברור. בייחוד: הפער המוזר בין דירוגם של אמנים כמו ליהי עטר, דנה לפידות ושני יצהרי בראש טבלת ההשמעות, ובין האפיל האמיתי שלהן בשטח. לאלה יש להוסיף את העובדה שמנחם מעניק, כאמור, שירותי יחצנות גם לתחנות רדיוס ורדיו לב המדינה (רק בשבוע שעבר, למשל, התארחה הקליינטית שני יצהרי בתוכניתו של הקליינט אליקו ברדיו לב המדינה, והופיעה במסיבת ההשקה של התוכנית VIP שמשדר הקליינט מושיקו שטרן ברדיוס).
"צריך לקחת את הנתונים של מדיה פורסט כדבר מאוד מוגבל", מסביר עומרי רונן, העורך המוזיקלי של רדיו תל אביב. "העניין הוא שבארץ, לצערי, כן מנפחים את זה יותר מדי. אנשים פשוט חייבים להבין שהשמעה בגלגלצ או ברשת ב' לא שוות ערך להשמעה ברדיו קטן. אין לי תלונות על זה למדיה פורסט, אבל בהחלט יש לי תלונות למנהלים וליחצנים ששוטפים את המוח לאמנים שלהם שזה מה שחשוב".

גם במדיה פורסט מודעים היטב למעללי היחצנים, וגם שם ודאי מבינים שאם "מצעד ההשמעות" שלהם יהפוך ללא רלוונטי כתוצאה מכך, מעמדם ייפגע בסופו של דבר גם בקרב התעשייה. ובכל זאת, גוסטבו גמבץ', מבעלי החברה, לא ממהר לצאת נגד התופעה. ודאי שלא נגד עופר מנחם. "אם פעולות כאלה ואחרות שיחצנים עושים בעזרת הכלי שלנו מצליחות להם, אז כל הכבוד להם", הוא אומר. "זה כמו שאיש מכירות יודע למכור מוצר. מה אני אגיד לך? הלוואי שגם לי היו בונוסים על הדברים האלה".

"תגדיר 'הצלחה'. אם אתה רוצה לספור כמה אוזניים נחשפו לשיר מסוים, אז בסדר, תשתמש בפרמטרים אחרים. אני יכול להגיד לך שבקרוב אנחנו מתכוונים להוציא עוד משפחה של מצעדים שתיקח בחשבון גם את חשיבות התחנה ופרמטרים נוספים, אבל גם זה קצת בעייתי. איך תקבע כמה שווה השמעה בגלגלצ וכמה היא שווה ברשת ב'? זה נתון לוויכוח, וזה פתח להרבה צרות".
ובינתיים יש לכם מצעד ראשי לא רלוונטי שלא מודד הצלחה.
"למה לא? מה, אמן שעושה כסף ומקבל עבודות בזכות השמעות לא חושב שהוא מצליח? אני חושב שאם מישהו הצליח להידחף לקול הים האדום ובזכות זה יצאה לו הופעה בחתונה באילת, אז וואלה, הוא הצליח יפה, לא? מה אתה רוצה שאני אגיד לך. אנחנו בסך הכל מערכת שסופרת נתונים ומציגה אותם, זה הכל".
עופר מנחם, מצדו, לא רואה כל פסול בהתנהלות המתוארת לעיל. "אני חושב שכל תחנה היא רלוונטית, כולל קול הים האדום, ושמי שלא בחר לנגן את שני יצהרי, למשל, זה הפסד שלו", הוא אומר. "עובדה שעשר עד 15 תחנות כן בחרו לנגן אותה באופן מאסיבי. אני פשוט יחצן טוב שמתי קשר לכל האנשים בכל התחנות, וכל ההשמעות שלי הן ממקום אמיתי ולא מקומבינה. זה שיחצנים אחרים עושים עבודה פחות טובה, זו בעיה שלהם".
או שהם פשוט לא מיחצנים גם את התחנות שבהן השירים של האמנים שלהם מושמעים בתדירות גבוהה.
"זה לא קשור. ממש לא. הייתי דובר של תחנה מסוימת והוצאתי ידיעות מאוד מסוימות על דברים עסקיים בלבד, בלי קשר לשדרנים. מה, דודו אהרון לא הושמע ברדיו לב המדינה לפני שהוא עבר אליי מהיחצנית עדי שפירא? הוא הושמע שם בטירוף. בשבוע שעבר 'אהבה ללא גבולות' פשוט היה שיר השבוע שם, ולכן הוא הושמע שם אחת לשעה. מצד שני, 'הופה' של עומר אדם, שאני מייצג, לא מושמע שם".

החדש של שרית חדד - עוד לקוחה שלך - הושמע שם עד לפני שבוע בטירוף, יותר מאשר בכל תחנה אחרת.
"בסדר, כי לאבי גואטה יש קשרים ענפים עם אבי בן בסט, מנהל התחנה, אז גם השיר הזה היה שם שיר השבוע. אתה רואה? לכל דבר יש הסבר".

איך אתה מסביר את העובדה ש"אהבה ללא גבולות" הושמע בשבוע שעבר לא פחות משלוש פעמים בלילה ברדיו ירושלים?
"לרדיו ירושלים יש מחשב בלילה, וכמעט כל מי שנמצא אצלם במחשב משודר ככה בלילה. לא רק האמנים שלי".
ואיך זה שבשבועות האחרונים שני יצהרי נמצאת בפסגת מצעד ההשמעות של מדיה פורסט, על אף שרבים אינם מכירים אותה בכלל?
"שני יצהרי לא כוכבת, אבל היא בדרך להיות כוכבת. יש לה שני שירים מצליחים, היא מועמדת לתגלית השנה והיא בדרך הנכונה. צריך לחכות שנה כדי לראות אם היא תהיה כוכבת. שמע, אני יכול להבין מאיפה הטענות האלה באות. אני הרי היחצן שמאגד את האמנים הכי חזקים בארץ, ככה שבאופן טבעי יש הרבה אנשים שמקנאים בי ולא מבינים איך אני מצליח".
הם דווקא כן מבינים: בזכות הרבה השמעות בתחנות קטנות ולא חשובות במיוחד.
"מי אמר שהתחנות האלה לא חשובות? אני חושב שהתוכנית של יורם סויסה ברדיו דרום מאוד מעניינת, וגם התוכנית של יוני דברי באילת. יש אנשים שעובדים רק עם גלגלצ, אבל אני חושב שהגדולה של יחצן היא לדעת שיש אלטרנטיבות. מה אתה רוצה שאגיד לאמנים 'אם אתם לא בגלגלצ אתם לא קיימים?'. חמישה מתוך עשרה אמנים במצעד ההשמעות של רשת ג' הם שלי. מה זה אומר? זה אומר שאני מסמס לאנשים, מתקשר אליהם, אומר להם 'שימו לב, זה להיט, תנגנו את זה'".
בסופו של דבר, נתוני ההשמעות הגבוהים שהאמנים שלך מגיעים אליהם נובעים בעיקר מתחנות שנתוני ההאזנה שלהן נמוכים מאוד. ובכל זאת, אתה מתגאה במיקום הגבוה שלהם במצעד השמעות לא רלוונטי.
"אז אתה אומר שאני עושה להיטים שלא שומעים עליהם, אבל מה גלגלצ עושים? לתקווה 6, למשל , יש עכשיו שיר שני בפלייליסט, אבל אתה יכול לזמזם את הראשון שלהם? אמיר דדון - תשיר לי את השיר שלו. אורן ברזילי חזק כמו שהם עושים אותו? לדודו אהרון, לעומת זאת, נכנסים חצי מיליון אנשים ביוטיוב. אז כן, הוא יותר כוכב מירמי קפלן ומבעז בנאי. וכן, מדיה פורסט זה באמת לא הכל בחיים - ואני גם אומר את זה כל הזמן לאמנים שלי. אני חכם ואני יודע להפיק מזה את המיטב, זה נכון - אבל האמנים שלי מצליחים גם בשטח".
אם ככה, אז למה אתה מדגיש כל כך את ההצלחות של האמנים שלך במצעד הזה בכל קומוניקט שאתה שולח לעיתונות?
"יודע מה? אתה צודק, אולי אני באמת אחדל מהמנהג הזה".