ילד אסור, ילד מותר : על "קוראים לי אחלאם‭"

בסרט "קוראים לי אחלאם", ששודר אמש בערוץ 8, מלווה הבמאית רימה עיסא ילדה פלסטינית במאבקה במחלה קשה, בלי חנפנות או פלסטיות. עם תיעוד של המחסומים, כנראה שצריך להרחיק עד ערוץ 8 כדי לדעת שהכיבוש לא הסתיים

אלון הדר | 25/7/2010 9:03 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

''קוראים לי אחלם'', שבת, ערוץ 8

כשראיתי את "קוראים לי אחלאם" נפל עליי עצב. בדרך כלל אני נמנע מלצפות בסרטים שמלווים ילדים חולים במחלות חשוכות מרפא - מזמן גילוי המחלה ועד רגע המוות הצפוי.

מלבד התיאורים הפלסטיים והדמעות שנשפכות בלי סוף, סיפורים כאלו מפילים לוואדיות של דכדוך. מרתיע אותי גם כשהמוות והמחלה מגויסים למכונת הרייטינג, עם הפרומואים והקלוז-אפים הצובטים שמתערבבים בין הפרסומת החדשה ליוגורט יווני.
בלי צעקות.
בלי צעקות. "קוראים לי אחלאם" צילום מסך


מהמקום בו שודר "קוראים לי אחלאם" אפשר לגשת לתיעוד הזה. אני סומך על הטיפול הדוקומנטרי של ערוץ ‭.8‬ סרטה של רימה עיסא הוא יצירה יוצאת דופן. הבימאית דילגה על כל מוקש פלסטי, סנטימנטלי, חנפני או מנחם שהז'אנר מייצר בדרך כלל, והשאירה לנו סיפור חשוף, כמעט ללא תיווך, שנמנע מלצלם את רגעי הדרמה המתבקשים, ומתמקד בצל ובצלליות של הסיפור.

במובן הזה עיסא כיבדה את הילדה, שמשפחתה אפשרה לה להיכנס דרך דלת ביתה בחברון. הנס התאפשר גם בעזרת צילום כן ונדיר (יאיר שגיא‭.(‬ לראות את אחלאם אוכלת מלפפון ירוק סנטימטר אחד מול המצלמה - ולנשוך את השפתיים.

הרזון בטון הדידקטי התבטא גם בממד האקטואלי בסרט: הסיפור הלא נורמלי בו ילדה נאלצת לעבור ממחסום צבאי אחד לשני כדי לקבל טיפול רפואי שיציל את חייה ליווה את כל היצירה - בלי שתושמע צעקה אחת.

המחסומים תועדו כי הם קיימים. הם נמצאים כי יש כיבוש. זו המציאות היחידה שאחלאם הכירה בכל אחת משש שנות חייה על האדמה המקוללת הזו. זמן מה אחרי הכתוביות נפל עליי עצב נוסף. אם הסרט, אפילו בגרסה מקוצרת של כתבת אולפן, היה משודר בפריים טיים: אחלאם הייתה הופכת לילדה הכי מדוברת של השבוע. סיפור אנושי המכיל את החומרים שבהם יאיר לפיד, מיקי רוזנטל ואיילה חסון אוהבים לרפד את החלק המגזיני במהדורה.

ילדה עם פנים גדולות ונהדרות, מאבק במחלה קשה, נחישות מעוררת השראה של האם. אבל לדמיין שסרט כזה (או פולו-אפ) יקבל טיפול עמוד במהדורת השישי, זה חלום רחוק בישראל ‭.2010‬ את הילדים שלנו על המסך אנחנו מעדיפים יהודים. גם חיים, גם מתים. ככה הרגילו אותנו, שנים על גבי שנים. אני לא יודע איך לקרוא לזה אחרת, אם לא גזענות.

אני לא חושב שזו גזענות מכוונת. אני גם מתקשה להאשים בגזענות תוכנית כמו "אולפן שישי‭,"‬ שמדי שבוע מזכירה את המאבק למניעת גירוש ילדי העובדים הזרים (אתרוג: "זה רוני דניאל‭("?‬ ונותנת לאלי ישי בראש. אבל אני חושב שהרדיפה הברורה מאליה אחר הסיפור הנכון שיהיה רלוונטי לכמה שיותר צופים ישראלים (וילדה פלסטינית חולת לוקמיה זה לא רייטינג) מפיל קורבנות ובונה תודעה כוזבת. אם למישהו משלושת המגישים יש אחריות ציבורית, כדאי שזה יטריד אותו.

אבל למה שזה יפריע להם? בסוף שבוע היה צריך להרחיק עד ערוץ 8 כדי לדעת שהכיבוש לא הסתיים. להבין את המחיר היום-יומי שאנחנו והפלסטינים

משלמים עליו. זו ממש מעילה בתפקיד שאוסף פרשנים משובח (אברמוביץ' את דרוקר‭,(‬ שיש להם עמדה בכל נושא בעולם, מתעלם שבוע אחרי שבוע, מהדורה אחר מהדורה, ממה שקורה כאן (ומסעיר לאחרונה את כל העולם, אחרי שנים של אדישות‭.(‬ אמור מעתה: כיבוש שווה טרחנות.

מה זה האסקפיזם המסוכן הזה? חכמים בלילה: רק כשפורץ משבר בנוסח המשט, גולדסטון, רם עמנואל (אחי, איפה אתה‭(?‬ מהדורות השישי מתעוררות (ומגיבות בהיסטריה מאוסה‭.(‬ כלומר, במקום שהן יקבעו את סדר היום - הן מובלות על ידי האירועים המיידיים. זו עיתונות עצלה, חסרת ביטחון ולא מאתגרת.

עם כל הכבוד לקריירה החדשה של רותי ברוזה (רוזנטל) וזקנים שמתחתנים (לפיד‭,(‬ אני מתחיל להרגיש שלמהדורת השישי בישראל - חוד החנית של העיתונות המשודרת - אין כבר ערך סגולי.

על רקע הוואקום בסיקור התרבותי הפך בשנה האחרונה ערוץ 8 לערוץ התרבות של ישראל. בקצב הזה הוא ייאלץ להפוך לערוץ החדשות. מי אמר גדר הפרדה?

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_tarbut/tv/ -->