קו המשווה: חיים הבין

הנכונות להודות בחולשותיו מיטיבה עם האוטוביוגרפיה של חיים יבין, ומי יותר אנטישמי: סאראמאגו או דיקנס?

מנחם בן | 26/6/2010 10:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
חיים יבין כתב ספר אוטוביוגרפי מפתיע בטיבו ("עובר מסך", בעריכת עליזה ציגלר, ידיעות ספרים), ובין השאר, בטיב וידויי החולשה שבו. כי במקום שציפינו מהשדר הממלכתי המעונב הזה, "שדר החדשות הלאומי", להיות חלול איכשהו, מנופח כלשהו, לספק קצת צבע וקצת רכילות שידור, לא הרבה יותר מזה, מפתיע אותנו יבין בתיאור פחדנויותיו, מיגבלותיו, כישלונותיו: "זה, אגב, המחיר ששילמתי לאורך רוב הקריירה שלי - הליכה בתלם: קיבעון, מצב נפשי שאינו מאפשר חשיבה מנוגדת לזרם, מנוגדת לקונצנזוס".

- מנחם בן עם תובנות השבוע

 
הרס הכל? טומי לפיד ז
הרס הכל? טומי לפיד ז"ל פלאש 90
אי אפשר לא לכבד אדם המאשים את עצמו באכזריות עצמית לא מעטה ב"קיבעון". מה עוד שיבין הוא לא רק מר טלוויזיה ,אלא ממש המשורר הלאומי שלה, במובן של המעורבות הנפשית העמוקה בחיי האומה. כשאומר לו פרופסור יהודי אחד באוניברסיטה אמריקאית אחרי יום כיפור ש"ישראל היא דבר חולף. עוד כמה שנים לא יזכור אותה איש", יבין ממש נפצע בליבו: "קשה לי לתאר את כאבי למשמע הדברים". גם אין ליבין בעיה להודות בקנאות שלו (הוא מקנא, למשל, בירון לונדון על יכולתו "כמראיין בלי גבולות") ובטענות שעשה על טד אריסון "סרט מתרפס". איש יקר. "זה התחיל עם אמא שבעיניה אף פעם לא הייתי מספיק טוב",  מספר לנו יבין.
  
ותוך כך מסופר כמובן כל סיפור הערוץ הראשון בימי התהילה שלו, עם רייטינג של 90 אחוז, וימי העצמאות הגדולים, כשכל בכירי הטלוויזיה (צוקרמן, שילון, ליבני, יבין, קירשנבאום) מגוייסים להגיד אמת, לחשוף את כל נגעי החברה הישראלית, מול לחצים לא מעטים של השלטון - כולל למשל התעלמות מדרישתו של פרס לבטל שידור עם מחבל פלסטיני - וטיפול חסר כל פשרה בגל השחיתויות, מאשר ידלין עד חשבון הדולרים של רבין. בכך קבעה חבורת המופת הזו קני מידה חשובים מאין כמותם לחופש הטלוויזיוני בישראל.

יבין אמנם לא היה מוליך האומץ, אבל על פי טבעו הייקי לא עלה בדעתו לכסות על האמת. כל זה עד שבא הדיקטטור הקטן, יוסף לפיד החביב, כותב ושדרן צבעוני מאוד, כזכור, אבל שתלטן בלתי נסבל, ששרשרת מעשיו הרעים ברשות השידור כללו בין השאר את פיטורי יעקב אגמון ומוטי קירשנבאום וארנון צוקרמן (מנהל הטלוויזיה), וגם (בין השאר) התנגדות לראיון עם עמוס עוז עם הופעת ספרו "באור התכלת העזה". לא ייאמן. אחר כך בא אורי פורת. ימים לא מפוארים, שגם משעמם וקטנוני הרבה יותר לקרוא עליהם. וממילא התחילו כבר שידורי הנסיון של הערוץ השני.
צילום: יח''צ
מצליח לרגש. חיים יבין צילום: יח''צ
שתי הערות יהודיות

1. היהודי כזוחל ענק. "אוליבר טוויסט", בתרגומם החדש והמעולה של שהם סמית ואמנון כץ (הוצאת מודן) הוא רומן מופת כל-כך תענוגי וכל-כך מכאיב (קראתי אותו נרעד ונסער גם בגרסה המקוצרת בילדותי המוקדמת), עד שאני מוכן לסלוח לצ'רלס דיקנס גם על דמותו של "היהודי", הוא פייגין המפורסם, קריקטורה

אנטישמית מבעיתה ומשעשעת (יש להודות) בנוסח: "הכל היה קר, לחלוחי ודביק. זה היה בדיוק הלילה ליצור דוגמת היהודי. כך, כשהוא נע חרש ובאיטיות, נצמד אל הכתלים, חומק בין הכניסות, נראה הזקן המזוויע כזוחל ענק, רמש שהושרץ ברפש ובאפלה". הוא בדרך לחטוף את הילד אוליבר טוויסט. 

2. סאראמאגו על פי מנחם פרי. אדם שאומר כמו שאמר סאראמאגו זצ"ל ש"התנ"ך הוא ספר מיותר" ושמעשי ישראל בשטחים "זהים  למעשי הנאצים" הוא אידיוט חסר תקנה, גם אם קיבל את פרס נובל לספרות וגם אם פרי מספר לנו שהוא היה עד מותו "גדול הסופרים החיים". אדם שדיבר כמו סאראמאגו על "אלוהים האכזר, הקנאי והבלתי נסבל, שקיים רק במוחנו", מעיד על עצמו שהיה פשטן מארקסיסטי נחות בסך הכל. אין מה לעשות.

צילום: מתוך הסרט
רומן מופתי. אוליבר טוויסט צילום: מתוך הסרט
השורות הכי יפות בעברית

הָלַךְ/ הַהֵלֶּך לָתוּר /מִלִּים לֶחָרוּז./וְהָאָרֶץ הָיְתָה יְתוּר. /וְהַשֶּׁטַח הָיָה פָּרוּז./וְכֻלָּם דִּבְּרוּ בִּכְלָלוֹת/ וּפָרְשׂוּ מְגִלּוֹת מְגִלּוֹת/ וִדּוּיָם הַקַפְּרִיזִי.

גבי דניאל (הוא פרופ' בנימין הרושובסקי) פרסם בחוברת "מאזניים" באוקטובר 87' שיר תוקפני משעשע על אובדן החרוז וחן החרוז מן השירה. כולם כותבים וידויים קפריזיים, בלי להבין שהעיקר הוא לא לספר לקורא כמה אתה מיואש או מתוחכם אלא לענג אותו, להדביק את הקורא בשמחה (ממש כפי שעושה גבי דניאל עצמו בשיר המחורז והקצבי הזה). "יתור" הוא, אגב, שטח שתרים אותו (וגם משהו מיותר, כמו השירה המשמימה) ו"פרוז" - משום שאין בו חומת חרוז ואפשר ללכת לאיבוד בקלות בתוך שפע המילים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

קו המשווה

צילום: נעם וינד

דוד אבידן כינה אותו "הגרופי הקטן שלי", יורם ברונוסקי הגדיר אותו כ"בור מתהולל", אריאל הירשפלד כתב עליו שהוא "כתם צהוב", אבל הוא עוד כאן: מנחם בן, עם יותר מארבעים שנות כתיבת ביקורת ספרות , אינספור פולמוסים מרים, כשלושת אלפי מאמרים ושניים עשר ספרים

לכל הכתבות של קו המשווה

עוד ב''קו המשווה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים