עם זה ננצח?: האם "שרק לנצח" יעמוד בציפיות?
עם צוות כוכבים נוצץ ומסע יחצנות אינטנסיבי, קצת קשה להאמין ש"שרק לנצח", הסרט האחרון בסדרה הפופולרית, לא עמד בציפיות בקופות בארה"ב. ברוסיה הוא דווקא להיט

הסכום הזה נמוך ב-41 אחוז מהסכום שגרף הסרט הקודם בסדרה, "שרק 3", בסוף השבוע הראשון להקרנתו במאי 2007. ואם זה לא מספיק, נראה כי הנתונים שפרסמו המפיצים מוטים לטובת הסרט החדש, שכן בפועל, מספר האנשים שצפו בסרט האנימציה החדש של "דרימוורקס" צנח ביותר מ-50 אחוז בהשוואה לסרט הקודם בסדרה. זאת, אם לוקחים בחשבון את העלייה במחיר הכרטיסים ואת התשלום הנוסף עבור גרסת התלת-ממד.
אבל אפילו עם נתונים כאלה, הסרט עוד יכול להיחשב ללהיט היסטרי, בהשוואה למה שקרה בסוף השבוע האחרון ל"מקגרובר". הסרט, המבוסס על מערכון בתוכנית המיתולוגית "סאטרדיי נייט לייב", הוא פרודיה על סדרת הטלוויזיה משנות השמונים "מקגייוור". עם זאת, בעוד המערכון נחל הצלחה גדולה בקרב מעריצי התוכנית, גרפה הגרסה באורך המלא רק 4.1 מיליון דולר בקופות.
הנתון הזה מהווה את הפתיחה הגרועה ביותר השנה של סרט בהפצה רחבה. עם זאת, יש להאמין כי מפיקי "שרק" יתקשו להתנחם בכך, שכן אפילו ההערכות הזהירות ביותר המתבססות על סקרי שוק לא צפו פתיחה כל כך צולעת בסוף השבוע.
עדיין לא ברור מה גרם לקבלת הפנים הפושרת יחסית שקיבל "שרק לנצח", שהכוכבים מייק מאיירס, אדי מרפי וקמרון דיאז שוב תרמו לו את קולם. הסרט גם נהנה ממסע יחסי ציבור מאסיבי מצד "דרימוורקס", שהציגה אותו כפרק האחרון בסאגה שהחלה לפני תשע שנים. אבל למרות יחסי הציבור והצוות הנוצץ ישנן לא מעט סיבות אפשריות לכישלון. את הנתונים הדלים ניתן לייחס, בין היתר, לעייפות הקהל מסרטי המשך, וכן לעלייה החדה במחירי הכרטיסים - במיוחד סרטי תלת ממד.

הבעיה הגדולה ביותר היא שאחרי פתיחה חלשה, יהיה קשה מאוד ל"שרק לנצח" להגיע להכנסות של "שרק 3" בארצות הברית, שהסתכמו ב-323 מיליון דולר. אבל רגע לפני שהתקשורת ממהרת להספיד אותו, ראוי לציין שישנם גם לא מעט סימנים מעודדים. על פי חברת הסקרים "סינמסקור", אלו שצפו ב"שרק לנצח" העניקו לו את הציון 10. ב"דרימוורקס" מקווים שהציון הזה יעורר באזז חיובי, שיגרום לסרט להצליח בבתי הקולנוע עד 18 ביוני, תאריך היציאה לאקרנים של "צעצוע של סיפור 3", שעתיד להשתלט כמעט על כל מסכי התלת ממד של החברה.
חיפוש יסודי יותר אחר נקודות אור מוביל אותנו מחוץ
המעריצים הרוסים של הענק הירוק שנכחו בהקרנה ודאי יתקשו להבין מה קרה בארצות הברית, שכן בארצם דילג "שרק לנצח" בקלילות על פני "אווטאר", ורשם את הפתיחה הרווחית ביותר בתולדות רוסיה, עם 20 מיליון דולר. עם פתיחה כזאת, בהחלט יש סיכוי שהסרט יגיע לרמת ההכנסות של "שרק 3" ברחבי תבל - לא פחות מ-476 מיליון דולר.

אם כך יהיה, המפיקים, שהשקיעו בסרט 165 מיליון דולר, יכולים לצפות לרווח נאה. "בינתיים ההתחלה לא ממש מזהירה", אומרת אן גלוב, מנהלת השיווק הבינלאומי של חברת "דרימוורקס", " אבל אנחנו מנסים להישאר אופטימיים ומאמינים שהוא בדרך להפוך ללהיט בינלאומי".
להבדיל מ"שרק 4", ב"מקגרובר" קצת יותר קשה לתלות ציפיות. הסרט קבע שיא שלילי אפילו בקטגוריה שאליה הוא משתייך - קומדיות המתבססות על מערכונים ששודרו במסגרת התוכנית "סאטרדיי נייט לייב". אפילו "האחים בלוז" נהנה מהכנסות יפות יותר בהקרנות הבכורה בשנת 1980, אף שמחירי הכרטיסים אז היו נמוכים הרבה יותר.
נכון שגם התקציב של "מקגרובר" נמוך הרבה יותר - "רלטיביטי מדיה" השקיעה בו פחות מעשרה מיליון דולר - אבל אלו שצפו בו נתנו לו ציון ממוצע 7. "רצינו לעשות יותר, אבל התקציב היה מוגבל ולקחנו הימור", מנסה להסביר ג'ף אמר, נשיא השיווק של החברה.
בינתיים נותר לו לקוות להגיע להישגים צנועים יותר, כמו במקרה של "רובין הוד" שמתקשה לסחוב אחרי הפתיחה הפושרת שלו. בסוף השבוע השני להקרנתו של סרט ההרפתקאות בכיכובו של ראסל קרואו, צנחו ההכנסות ב-49 אחוז והסתכמו ב-26.6 מיליון דולר.