היידלברג בידינו: על פסטיבל התיאטרון בהיידלברג

המפגינים הפרו-פלסטינים שנכחו מחוץ לפסטיבל התיאטרון בהיידלברג שבגרמניה לא הצליחו לפגוע בהצלחת המחזות הישראליים שהוצגו בו. בקופות, בכל אופן, נאלצו למכור גם כרטיסי עמידה

יגאל אבידן, היידלברג | 12/5/2010 9:53 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שלושה מחזות ישראליים חדשים - "הר" של ירון אדלשטיין, "הנה עולה האור מאחוריי" של עודד ליפשיץ ו"נדל"ן" של רוני קובן - זכו בפרסים בפסטיבל התיאטרון בעיר היידלברג, מהפסטיבלים החשובים ביותר בגרמניה למחזאות צעירה.

ישראל הייתה המדינה האורחת בפסטיבל השנה, שנפתח עם "הבנאליות של האהבה" של בית ליסין. זאת מכיוון שסיפור אהבתם של הפילוסופית היהודית-גרמנית חנה ארנדט והפילוסוף הגרמני מרטין היידגר התרחש, בין השאר, כשארנדט למדה באוניברסיטת היידלברג.
פתחה את הפסטיבל.
פתחה את הפסטיבל. "הבנאליות של האהבה" גדי דגון


בפסטיבל גם הועלו שתי הפקות משותפות לתיאטרון היידלברג ולתיאטרון בית ליסין-"קוראים לי יקה" ו"תל אביב: סיפור כיסוי", וכן "בצהרי היום" של התיאטרון הקאמרי ו"עירם של האנשים הקטנים" של תיאטרון הרצליה. כל המחזות הישראלים, בניגוד לאלה הגרמניים, הועלו בפני אולמות מלאים. "נדל"ן" נבחר על ידי הצופים כמחזה השני האהוב ביותר בפסטיבל.

בערב הפתיחה הפגינו בכניסה לאולם התיאטרון פעילי שמאל גרמנים, שמחו על כך שמחזאים פלסטינים לא הוזמנו לפסטיבל ושהתוכנייה נראית כמו חוברת של משרד התיירות הישראלי. אחת המפגינות של קבוצת פלסטין המזרח התיכון, שסירבה להזדהות בשמה, אמרה ל"המגזין": "אי אפשר להציג את ישראל רק כמדינה ים תיכונית נחמדה וידידותית בלי להזכיר שמתרחשים שם פשעי מלחמה, שהכיבוש נמשך, ושהוקמה שם חומה בלתי חוקית. הפסטיבל מתעלם מכל הבעיות של ישראל".

המפגינים חילקו ביסקוויטים שעליהם ציפוי מתוק בדמות דגל פלסטין. זו הייתה תגובה לביסקוויט עם דגל ישראל שעיטר את התוכנייה והתנוסס בשלטי חוצות ברחבי העיר. בתום הפרמיירה התכבד הקהל בביסקוויטים כחול-לבן שאותם אפתה וחילקה אפרת האס, ישראלית שמתגוררת בהיידלברג.

אבישי מילשטיין, הדרמטורג של תיאטרון בית ליסין שבחר את מחזות הקריאה, דחה את הביקורת: "קודם כל, זהו פסטיבל תיאטרון ולא כנס פוליטי. בחירת המחזות נעשתה על פי שיקולים אמנותיים. חוץ מזה, הסכסוך במזרח התיכון מוזכר בכמה מחזות בפסטיבל, למשל בציטוט ביקורתי ואותנטי של חנה ארדנט נגד הכיבוש ב'נדל"ן' - שעוסק ביחסים הבעייתיים בין יהודים וערבים בישראל - או ב'הר' - שמותח ביקורת נוקבת על המיליטריזם הישראלי, כפי שהוא מתגלם בדמותו של אריאל שרון".

גם יאן לינדרס, המנהל האמנותי של תיאטרון היידלברג, דחה את הביקורת: "לא רצינו ליצור את האשליה ששחקנים ישראלים ופלסטינים יכולים להופיע על אותה במה, כי המצב הפוליטי אינו מאפשר זאת. בנוסף, שחקנים פלסטינים מסרבים להופיע לצד ישראלים".

צוות השופטים בתחרות לא בחר אף מחזה לפרס הראשי שמבטיח שהמחזה יועלה בהיידלברג, והביע בכך ביקורת על הרמה של כל תשעת מחזות הקריאה. למרות זאת, מילשטיין מרוצה מאוד. "זהו הישג אדיר לתיאטרון הישראלי. הקהל הגרמני נחשף למגוון רחב של הצגות, וגם המבקרים חלקו שבחים.

בהופעה של 'הבנאליות של האהבה' בפרייבורג, העיר שבה מרטין היידגר לימד, התור לפני הקופות היה כל כך ארוך שהתיאטרון נאלץ לראשונה למכור כרטיסי עמידה". 

"הגרמנים היו מזועזעים לשמוע את היידגר נושא נאום תמיכה בהיטלר בשפה העברית", אמרה המחזאית סביון ליברכט. "הקהל היה כל כך קשוב שלראשונה הרגשתי את נשימות הצופים", הוסיף עודד קוטלר, שמגלם את דמותו של היידגר.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''תיאטרון''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים