קו המשווה: כוכבים בתיק

הקלאסיקות של עמוס עוז, טרזן ואלתרמן, וגם מירי חנוך שנוסעת לסיני עם "כוכבים בחוץ"

מנחם בן | 26/3/2010 11:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לא ברור מה ההצדקה המו"לית להוציא לאור שוב, שנה בערך אחרי שהופיע במהדורה חדשה, את "מיכאל שלי" של עמוס עוז (הוצאת כתר/ידיעות אחרונות), הראשון במסגרת הסדרה החדשה של "עם הספר/פרוזה ישראלית". מי כבר לא הספיק להיחשף לרומן הישראלי הקלאסי הזה, שיוקרתו גדולה קצת יותר מערכו הממשי. יותר מארבעים שנה אחרי שהופיע לראשונה, קל לזהות ברומן המלנכולי הענוג והאיטי הזה, שלא קורה בו כמעט כלום ,כידוע, פרט להשתקעות דיכאונית בחיי נישואים, את מפתחות הביוגרפיה המשפחתית של עמוס עוז. 

סיפור האהבה ההולך ומתפורר בין מיכאל גונן לחנה, המספרת את הסיפור, נשמע כמו הד לסיפור הוריו של עמוס עוז: האבא החוקר הסבלני והאמא המנסה להבקיע את הקיר האטום של הניכור והבדידות ("שנאתי אותו עד שגרוני התכווץ, והקאתי כדי להוציאו משלוותו"). גם רמז מטרים לגלולות-השינה שהוציאו את אמו הממשית של עוז מן העולם הזה, יש כאן:"אני בלעתי גלולה. אחרי שעה בלעתי גלולה שנייה, לבסוף נרדמתי המומה". ב"סיפור על אהבה וחושך" נמצא כזכור את כל הפרטים המלאים של ההתאבדות המאוחרת. 

קל לזהות כאן גם את עקבותיו הסגנוניים של עגנון, שנעלמו בינתיים מן הספרות הישראלית ("את כל הון ביתן הוציאו נשים אל מרפסותיהן: לבנים ורודים, כסתות וציפויי-שמיכות") ואת התבוננויות העומק  המתייפייפות מעט בנוסח: "חיבבתי את חיוכו ואת אצבעותיו ששיחקו בכפית כאילו יש להן חיים של עצמן
ואינן תלויות בו, והכפית אוהבת את אחיזתן". סיקסטיז. לגמרי.
צילום: רויטרס
עמוס עוז צילום: רויטרס
חתרנות אנטי-בורגנית

חן אמיתי, רגישויות מדויקות מאוד וסוג מסוים של פשטנות קלה וחתרנות מוסרית מתמדת, עולים מתוך שני הסיפורים הראשונים שקראתי בקובץ החדש של מירי חנוך, "מה כל כך מצחיק בפאני" (כינרת, זמורה-ביתן), המכיל 26 סיפורים. הסביבה הספרותית היא בערך אתגר קרת, אורלי קסטל בלום, גפי אמיר (בסיפוריה), תמר גלבץ וכו'.

המספרת היא אשה תל אביבית אמיצה-אך-מפוחדת בשם פאני בכל מיני גילים ומצבי הישרדות,  כשהחתרנות המוסרית או האנטי-בורגנית מתבטאת למשל בעובדה שפאני מרשה לעצמה לגנוב בסופר פארם כל מיני בשמים וקרמים ("גם כשהם מסתכלים במצלמות האבטחה, הם רואים לי רק

את הכובעים. טיפשה - אני לא") או בסיפור אחר, להיכנס להריון וללדת לסודני שפגשה במקרה בביקור בסיני . התינוק מת בסוף, בסיני, ולמרות הריאליזם המוחלט, ברור שמדובר בסוג של הזייה קצת מטאפורית מדי על הקושי לאחד באמת בין הלאומים ובין הגבולות. מירי חנוך לפחות מנסה.

מה שיפה במיוחד בסיפורים הנקראים בעונג, מלבד הקלילות, ההומור, הפשטות והחמלה - כי פאני היא טיפוס חומל מאוד - הם הניסוחים הרגשיים הפשוטים, המקוריים והמדויקים של חנוך, דברים בנוסח "מאז ערן עוד לא פגשתי מישהו כמותו, שהלב שלו והגוף שלו גרים בדיוק באותו מקום" (היא מתכוונת לסודני). 

צילום: ינאי יחיאל
מירי חנוך צילום: ינאי יחיאל
להיות טרזן

יותר מחמישים שנה אחרי שקראתי, בתענוג בל-יתואר השמור רק לספרי ילדותנו, את ספרי טרזן ואת חוברות טרזן של שנות החמישים (כן, גם אני רציתי להיות טרזן, איך לא?), ניגשתי בחשש ברור משעמום מוחלט וטרחני אל המהדורה החדשה של המקור הקלאסי עצמו, "טרזן איש הקופים" של אדגר רייס בורוז בהוצאת קמין (תירגם יונתן בר ,לעברית קצת מרושלת מדי אבל קריאה בכל זאת). למרבה ההפתעה הקלה,מצאתי שהעניין בהחלט משעשע עדיין.

נכון, שמדובר ברומן נאיבי לחלוטין, שעוד כשהופיע ב-1912 גינו אותו על רדידותו ועל סגנונו הילדותי, אבל מה לעשות, אקשן הוא אקשן, ואין כאן עמוד בלי סכנות מוות והצלה. הרי טרזן מציל גם את  ג'ין היפהפיה ואחר כך זוכה ב"שפתיה המשתוקקות". בשביל כבוד צריך לעבוד. 

השורות הכי יפות בעברית

הָעֵצִים שֶׁעָלוּ מִן הַטַּל/ נוֹצְצִים כִּזְכוּכִית וּמַתֶּכֶת/ לְהַבִּיט לֹא אֶחְדַּל וְלִנְשֹׁם לֹא אֶחְדַּל/ וְאָמוּת וְאוֹסִיף לָלֶכֶת

מחרתיים, ביום ראשון, ימלאו 40 שנה  למותו של גדול המשוררים העבריים בספרות העברית החדשה ואחד מגדולי משוררי העולם מאז ומעולם. כן, נתן אלתרמן, שדחוף מאוד להוציא לאור מבחר שירים אמיתי שלו (ולא מהדורות חוזרות של כל כתביו), שבו יתגלה בכל גאוניותו המשורר המדהים הזה, שממשיך להלך בנפשנו שנים אחרי מותו, כפי שניבא-לא-ניבא בשורות האלה מתוך "כוכבים בחוץ" (שאותו אגב לוקחת גם גיבורתה של מירי חנוך לסיני) , שורות שהתכוונו בכלל לומר שהוא אף פעם לא יפסיק להיות מאוהב בעולם הזה, גם לא אחרי המוות. 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

קו המשווה

צילום: נעם וינד

דוד אבידן כינה אותו "הגרופי הקטן שלי", יורם ברונוסקי הגדיר אותו כ"בור מתהולל", אריאל הירשפלד כתב עליו שהוא "כתם צהוב", אבל הוא עוד כאן: מנחם בן, עם יותר מארבעים שנות כתיבת ביקורת ספרות , אינספור פולמוסים מרים, כשלושת אלפי מאמרים ושניים עשר ספרים

לכל הכתבות של קו המשווה

עוד ב''קו המשווה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים