הקאש האחרון: על האלבום החדש של ג'וני קאש
כמו חמשת האלבומים שקדמו לו, גם "American VI: Ain't No Grave" של ג'וני קאש מהווה פריט חובה לכל חובב מוזיקה והיסטוריה באשר הוא. כל מה שצריך זה לתת לאיש בשחור למלא את חלל החדר ולהעביר רעד קל גם בעמוד השדרה של הקשוחים ביותר
ג'וני קאש - American VI: Ain't No Grave , הליקון

המסגרת דומה כבכל אלבום בסדרה. קאש בערוב ימיו, קולו שבור, עוצמתי, מרעיד ומצמרר בכל הברה שיוצאת מפיו, נותן את האינטרפטציה הייחודית שלו לשירים שהוא אוהב. השירה/דקלום שלו עושים את העבודה לבדם. רובין צריך רק לפתוח את המיקרופון ולתת לאיש בשחור למלא את חלל החדר ולהעביר רעד קל גם בעמוד השדרה של הקשוחים ביותר.
לכל אורך סדרת ההקלטות הזו, ביצע קאש שירים של הביטלס, ניק קייב, דפש מוד, ניין אינץ' ניילז, סטינג, סיימון וגרפונקל, סאונדגארדן וגם משיריו הישנים שלו עצמו בצורה כל כך טובה, מכובדת ומעוררת התפעלות עד כי בחלק מהמקרים הצליח לטשטש לגמרי את המקור. כך גם הפעם. מהשנייה שהאלבום נפתח וקולו בוקע משיר הנושא הפותח (לו תוסיפו את הטקסט המורבידי שמקבל משמעות כפולה שבע שנים אחרי מותו), והדמעות כבר זולגות מעצמן.

ג'וני קאש
צילום: רויטרס
אל לנו להטיל דופי כמובן ביכולות ההפקה של רובין שמוציא את השלמות מקאש ועוטף את השירים כולם במסגרת מוזיקלית אפלה, קשוחה, מינימליסטית וחזקה מאין כמותה. הבנג'ו ורקיעות הרגלים בשיר הראשון למשל, הם תוספת מבריקה ומטלטלת.

American VI: Ain't No Grave עטיפת האלבום
יש בסדרה זו אלבומים טובים יותר כמו זה שפתח אותה (אותו הקליט בסלון ביתו), הוא גם אינו מגיע לשיאים של קודמו החמישי בסדרה - "A hundred Highways" ואינו מכיל "להיטים" לכאורה כמו ברביעי "The Man Comes Around",
אך הוא יכול בהחלט לשבת על המדף כחלק משלים ובלתי נפרד מהסדרה הנפלאה הזו שסיימה לקאש קריירה אדירה וכמעט בלתי נתפסת בהיקפה, בקול תרועה רמה ובניצחון אדיר שמאפיל לגמרי על כל נפילותיו והתקופות הרעות שלו.
האלבומים הללו הצליחו לגרום גם לדור הצעיר שלא ידע את הבלוז על כלא פולסום ולא הכיר את הנער ששמו סו, להיחשף לקול של האיש בשחור, והם מהווים פריט חובה לכל חובב מוזיקה והיסטוריה באשר הוא. אף אחד לא שר כמו ג'וני קאש. אף אחד לא מבצע כמוהו. צריך רק להקשיב, לעצום עיניים, לשתוק וללמוד. היופי והכאב מעולם לא היו קרובים כל כך.