שמתי לי פודרה: על המופע החדש של עידו תדמור

"פודרה", יצירת המחול החדשה של עידו תדמור, נוגעת בפערים שבין האומן הסיזיפי לבין עולם הזוהר ומציגה לצופים ראי למציאות מעוותת

ענת זכריה | 28/2/2010 14:22 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עידו תדמור בפודרה
עידו תדמור בפודרה צילום: גדי דגון
מופע המחול החדש של עידו תדמור "פודרה" מתרגם את תפיסת עולמו של הרקדן על עולם הזוהר. היצירה נוגעת בפערים שבין האומן הסיזיפי לבין העולם הזה ובמרחק העצום שבין הפנטזיה הנתפסת בראשו של האומן, לבין המציאות הבודדת. "פודרה" מבקשת להציג לצופה ראי לאותה מציאות מעוותת דרך עיניו של תדמור.

המופע נפתח בסצינת לידה. לקול טיפטוף המים בוקע הרקדן מתוך עצמו, והופך לדמות גמישה וארוכה עם גוף מעוצב לתפארת. מכאן אנחנו מלווים אותו במעין מסע ביוגרפי של תחנות בחייו. הנה הוא בסטודיו, בר ושתי מראות משקפות את גופו מכל כיוון אפשרי כשהוא נמתח לאורך, מניף רגלים גבוה, וגם קצות אצבעות הידים מתוחות לא פחות. יש משהו יהיר שהולך ומצטבר בתנועה שלו, בדרישה שלו מהגוף, בהנאה שלו להתבונן בגופו המבצע את אותן דרישות, הכל בשביל לקבל את ההכרה המגיעה לו.

והנה הוא כלוא בין אותן שתי מראות ומאפרת מנסה למרוח עליו מייק-אפ. הנה הוא נשאב לתוך תצוגת אופנה מאולתרת, מתנדנד בין הצגת הבגד לבין הרצון להסיר אותו, בין שקט לבין הרצון לצרוח את עצמו החוצה. בין אותה תחושת מיאוס להיקסמות. אור הזרקורים משתק אותו, והוא מסיים חרוך ומרוקן עטוף בבד לבן על ספסל, חף מתנועה.

אבל אז ייכנסו שני רקדנים - ענת גריגוריו ויוני סוטחי - שמלווים את תדמור בחלק הראשון בעיקר כעוזרי במה, ויעלו את היצירה של גריגוריו "בהקיץ" שעלתה ב'הרמת מסך' השנה ביחד עם תדמור כרקדן אורח.
צילום: גדי דגון
עידו תדמור בפודרה צילום: גדי דגון

גם ביצירה הזאת, תדמור עדיין רוקד עם אותה תחושה של חובת ההוכחה, שואף לנוע קדימה, לדהור ולהתגפף עם אותו אור זרקורים. הוא כריזמטי ונדמה לנו שהתנועה שלו לעולם תהיה במעברים חדים, בין אור לחושך בלי התנגדות לעולם הזוהר או כפירה בו.

פודרה
פודרה צילום: גדי דגון
אבל אז הוא יוצא אל הבמה כשהוא נושא על כתפיו מתקן תאורה מאולתר הגורם לו לנוע בכבדות. זה הרגע. הוא משיר מעליו באחת את מלאכותיותו, וצף סביבו ככנף גדולה - הצלב שלו הוא אור הזרקורים. וזה הרגע שבו, שלמרות כל הקלישאות והמטאפורות השחוקות, למרות המחוות המוכרות והמשומשות, למרות הפאתוס - אני באמת מאמינה לו.

אני מאמינה לו שרק ככה עומד הכל אצלו עזוב ורעב וכמה לאהבה. וזה לא אופטימי, וזה לא
המקום בו השביל נגלה והדרך מתבהרת, זה פשוט ככה - כבד, חם, חורך ומסמן את האשמה, אבל גם את הצורה השלמה, שממנה נבנית התנועה הגדולה מעלה.

אין רגע גאולה, אבל יש כנות המותירה לגיבור רגע של שקט לשמוע את זולתו ואת עצמו. ואני מאמינה לו ומיד מצטערת כשהוא בוחר להשיל את אותו מתקן מעליו, ולעלות השמימה בוגר, שלם ומפויס. הוא לא שומע. רעש הקהל מחריש את אוזניו, אבל הוא מבין היטב את הנאמר. 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''מחול''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים