מסיקה קלאסית: על "חדשות טובות" של מירי מסיקה

באלבום החדש של מירי מסיקה "חדשות טובות" יש שירים אמיתיים שיכולים לעטר ספר שירה מודרני, עם טקסטים מעוררי מחשבה, לחנים עדינים ופשוטים ושירה בוגרת ומיוחדת

שני שחם | 21/2/2010 16:40 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

מירי מסיקה - ''חדשות טובות'', עננה

מירי מסיקה
מירי מסיקה צילום: אייל נבו
אפשר לזהות לחן טוב אם יושבים על ראש הר, אוזניות באוזניים, הווליום נכון, והוא מסתחרר במחול מדויק ביחד עם הרוח. מילים טובות הן מילים שכשמקשיבים להן תוך כדי הליכה ברחוב נחלת בנימין בתל אביב בהמולת יום שישי, האנשים מסביב הופכים שקופים.

מישהו חכם אמר לי פעם שלהקשיב לשיר זה כמו לקרוא ספר - אי אפשר לעשות שום דבר אחר במקביל, אבל לפעמים מתחשק ששיר רק ישמש כרקע למשהו אחר. השירים החדשים של מירי מסיקה - יכולים להתפרש גם כך וגם כך.

האלבום השלישי של מסיקה, "חדשות טובות", לא טומן הפתעות יוצאות דופן, אולם מילותיו מעוררות מחשבה, כשבכל שיר ישנן שאלות קיומיות כמו: "והימים ימי דמע וסער, מבקשת מקלט מול הים, אודים עשנים, כותרות עיתונים והם שוב רוקדים על הדם" (מתוך "חדשות טובות"), אבל כמעט אף פעם אין תשובה חד משמעית.

אנשים אוהבים שאלות. אם לתשובות אף פעם לא תיתכן קנוניזציה מוסכמת כי הפתרון שלי הוא אף פעם לא הפתרון שלו, שאלות לעומת זאת, יש לכולם - על מלחמות, על בגידה, על משפחה, על זיכרון ופרשנותו, ובגלל זה האלבום הצליח לחדור אליי - הוא לא השאיר אותי תלויה בחלל ריק.
צילום: אייל נבו
מירי מסיקה צילום: אייל נבו

שירתה של מסיקה מוכרת לכולם, והיא נהדרת בדרכה. היא לא נוסקת למחוזות אחרים, אבל גם לא צוללת לצלילים חורקים. אין סטייה ולו הקלה ביותר מסגנון שירתה. וזה בסדר ואפילו די מוצלח, כי מי שרוצה לשמוע את מירי מסיקה לא רוצה אותה פתאום נערת רוק אפלה או מסלסלת מוגזמת. כאלה כבר יש לנו.

הרשו לי גם לנפץ את סטיגמת המסיקה-פלס-כורם. לדעתי כל אחת מהן ייחודית ושונה מ"אחיותיה". הן אמנם כתבו לה טקסטים, אבל כך גם אריק ברמן, עפר בשן, תמיר חיטמן, נעם חורב ואחרים. כל אחד מהם מיוחד, יפה ושונה, ואיכשהו הכל שזור לכדי אריג אתני או שדה פרחים או מרפסות עירוניות בבניין אחד.

"חדשות טובות" הוא יצירה מגוונת: "לבשתי מילים שמזמן לא שמעת אך נפשי חשופה מכל בד" (מתוך "לרגע נדמה"); "עייפתי מפניי, מהסדקים בעיניי, עד שדמעות דם יהפכו לקרח" (מתוך "פנינים בנהרות"); "לוחצת על כפתור מטונף במעלית, קומה שנייה,

שלישית, רביעית, חמישית, דינג דונג - הוא פותח לה והיא נכנסת" (מתוך "יום ראשון"); "העתיד שלי יושב במזנון של נטלי, שותה בירה קרה על כיסאות הפלסטיק הרותחים (מתוך "נטלי") - שירים שונים במהותם, אך כולם מספרים סיפור אנושי אוניברסלי.

זהו אלבום שיש בו "שירים אמיתיים", כאלה שיכולים לעטר ספר שירה מודרני. הם לא מוגשים ישירות כמתוך כפית, אולם יכולים להמתיק את לבבות כולם בעזרת לחנים עדינים, פשוטים, בועטים רק לעתים. השירים יכולים להיות מסובכים, ויכולים להיות קלילים - עניין של בחירה, כמה נוח. השירים לא כופים עצמם על המאזין, עד כדי התחשבות חברתית כמעט. 

מדובר בהפקה מושקעת, צבעונית ומוצלחת לסוגה. שירתה של מסיקה משופשפת, בוגרת ומיוחדת, אולם קיימת תחושה של התעמקות יתר בשירה מוצלחת ופחות על הקשר בין הביצוע למילים, ולמרות זאת, אחרי ההאזנה קיימת בי תחושת זיכוך ונועם.

"המילים שלא אמרתי עוד תקועות לי בגרון,
שעון דופק על קיר וזה מזכיר לי תוף כבד,
על הכתף של ת"א אני אניח את הראש...
כל רעש בחלון שלי הוא שיר מתוך השפתיים של העיר"
(מתוך "על הכתף של ת"א").

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים