הבוגרות
הקולנוע מציע הכל: סיגורני ויבר יוצאת עם תלמיד לשעבר שגילו מחצית משלה, אלק בולדווין מתפשט כדי לפתות את מריל סטריפ - וגולדי הון יוצאת למסע מסביב לעולם כדי להיפטר מבעלה. הוליווד מתחילה להתרגל לרעיון שגם נשים אחרי גיל 50 נהנות מחיי מין סוערים

סיגורני ויבר, שמככבת בשובר הקופות "אווטאר", חשפה שבסרטה הבא מוצמד אליה מאהב שגילו מחצית משלה. ב"Cedar Rapids", שאמור לצאת לאקרנים במהלך 2011, מופיעה ויבר בת ה-60 בתור מורה שמנהלת רומן עם בן דמותו של אד הלמס, 35, שמגלם את תלמידה לשעבר.
ויבר, שקנתה את תהילתה לפני 30 שנה ב"הנוסע השמיני", אמרה בשבוע שעבר שלדעתה מערכות יחסים בין נשים מבוגרות לגברים צעירים נפוצות יותר ממה שמפיקי הקולנוע מרשים לעצמם להאמין. "אני מגלמת את המורה שלו מהיסודי, שהוא תמיד היה קצת מאוהב בה", מסבירה השחקנית. "שנים מאוחר יותר אנחנו מממשים את אהבתנו ומתחילים לצאת, אבל אני נאלצת להיפרד ממנו כי הוא יותר מדי רציני".
ויבר מספרת שג'יימס קמרון, הבמאי של "אווטאר", הוציא את סצינות הסקס מהגרסה הסופית שלו לסרט, על אף שהיא הבינה ממנו שהן פשוט הפריעו למבנה העלילתי - לא שום דבר אישי. ובכל זאת, ויבר הבהירה לכל מי שרצה לשמוע שהיא די שמחה לגבי "Cedar Rapids" וההזדמנות להראות שנשים בשנות ה-60 לחייהן עדיין מושכות ופעילות מינית.

התובנות של ויבר מגיעות בעקבות ההצלחה של הקומדיה החדשה של מריל סטריפ, "זה מסובך", שבה היא מגלמת גרושה שזוכה לחיזורים מפתיעים מצד בעלה לשעבר, אלק בולדווין. בשבוע שעבר זכתה סטריפ במועמדות שנייה לגלובוס הזהב השנה (הראשונה היתה על "ג'ולי וג'וליה").
בתור ג'יין אדלר, אישה שמצליחה למשוך את בעלה לשעבר יותר מאשתו הצעירה, סטריפ שוברת את החוק הלא-כתוב של התעשייה, שאין להראות נשים מבוגרות מנהלות מערכות יחסים עם הגיבור של הסרט. מאז 1967, כשאן בנקרופט כישפה את כולנו בתור גברת רובינסון ב"הבוגר" - היא הייתה אז בת 36 - זכינו לייצוגים קולנועיים ספורים בלבד של נשים מבוגרות אך סקסיות.
שחקנים מזדקנים לעומת זאת לא סובלים ממגבלות דומות: לארי דיוויד (62) מתהולל עם אוון רייצ'ל ווד (22) בסרט החדש של וודי אלן, "מה שעובד", ביל מארי (59) מתיידד עם סקרלט ג'והנסן (25) ב"אבודים
"זה מסובך", שיגיע לבתי הקולנוע בישראל בינואר, נכתב ובוים על ידי ננסי מאיירס. נדמה שמאיירס נמצאת בעיצומו של מסע צלב בתחום הזה, בעקבות ההצלחה של סרטה "באהבה אין חוקים" מ-2003, בכיכובה של דיאן קיטון. "אני חושבת שיש לדברים האלה קהל. אני מקווה שיעשו עוד סרטים שבהם הגיבורה בת 60, 58 או 62, ובכל זאת מגלמת מישהי שיש לה חיים ולא רק ילדים מעיקים לטפל בהם", אמרה מאיירס החודש.
מבקרים אמריקאים פקפקו בהחלטה של מאיירס להראות דווקא את בולדווין בלי בגדים - ולא את סטריפ. אבל מאיירס בטוחה בעצמה. "חשבתי שהבדיחה על העירום שלו היא בדיחה עליו", היא אומרת. "לא ממש הצלחתי לדמיין את הדמות של סטריפ, מתנהגת כך. היא לא הייתה עושה דבר כזה. זה מלחיץ אותה מדי להתפשט לפניו. כשהם נפרדו היא הייתה בשנות ה-40 לחייה, עכשיו היא בשנות ה-50 המאוחרות".

כש"מאמה מיה!", עם סטריפ בתפקיד הרומנטי הראשי, הפך להצלחה מסחררת בשנה שעברה, התרעמה השחקנית על חוסר היכולת של הוליווד לייצר סרטים שמתייחסים ברצינות לנשים מבוגרות. עכשיו חוגג המגזין "וניטי פייר" את ההצלחה שלה - ועל השער של גיליון ינואר היא תופיע במלוא הדרה. בתוך המגזין מודה סטריפ שהיא מופתעת מהתפקידים שהיא מקבלת: "זה מדהים - אני בת 60 עם תפקיד ראשי בקומדיה רומנטית! בטי דיוויס מתהפכת בקברה. היא הייתה בת 42 כששיחקה ב'הכל אודות חווה', ובת 54 ב'מה קרה לבייבי ג'יין?'".
לא רק לסטריפ מותר להשתובב במיטה עם שחקן המשנה שלה, בולדווין. המפיקים ההוליוודיים תמכו גם בתוכניתה של גולדי הון לשחק, לביים ולככב בקומדיה רומנטית על אישה שמתמודדת עם מותו של בעלה לשעבר בגיל העמידה. הון, 64, נאבקה באולפנים במשך שלוש שנים במאמץ להפוך את הסרט למציאות, אבל "אפר לאפר" ייצא לאקרנים בשנה הבאה. מדובר בקומדיה שחורה על ניסיונותיה של גרושה לפזר את אפרו של בעלה לשעבר בקטמנדו, תוך שהיא חווה שורה של חוויות מטלטלות.
הפרויקט עדיין מלהיב את הון, אבל היא אומרת ש"זה היה הדבר הכי מתסכל שעשיתי בחיי". השחקנית הוסיפה וציינה שגיל 60 היה אבן דרך משמעותית בקריירה שלה, ואחריו היה לה קשה יותר למכור רעיונות למפיקים. "הוליווד מתה מפחד, כי רוב הסרטים שמאחוריהם הם ניצבים עם כל הלב הם סרטים חסרי לב שעולים בערך 180 מיליון דולר", היא אמרה. "אבל אם מסתכלים על סרטי נשים ועל הסכומים האדירים שהם מניבים, זה מדהים. אין הרבה סרטים כאלה, אבל יחס ההצלחה בין סרטי נשים לסרטי גברים הוא די גבוה. אף אחד לא מסתכל על זה".
עד שבעלה של הון, קורט ראסל, הסכים להשתתף ב"מאפר לאפר", נתקלה הון בעיקר בדחיות. "התגובה של האולפנים הייתה תמיד 'אבל מי ישחק את הגבר?'. ככה זה. את לא יכולה לנצח", היא אומרת. "אבל מתסכל אותי בטירוף לראות את המצב של התעשייה ולדעת שיש קהל שלם שאף אחד לא מתייחס אליו".

ויש עוד שחקניות עם שמות גדולים, גיבורות ראשיות לשעבר, שעדיין מצליחות להביא צופים לבתי הקולנוע גם בעשור השביעי לחייהן. מישל פייפר בת ה-51 מככבת בדרמה הרומנטית החדשה "שרי", שרלוט רמפלינג, 63, תככב בשנה הבאה בקומדיה שכולה סביב סקס. רמפלינג התבטאה בעבר נגד הטיפול בשחקניות מבוגרות בהוליווד. "התעשייה האירופית ממש לא דומה לזאת ההוליוודית", אמרה. "היא לא ברברית בכל מה שקשור לתהליך ההתבגרות". בשנה הבאה ייצא למסכים הסרט "קומדיית הסקס בריו", לצד ביל פולמן, המתאר את הרפתקאותיהם המבדרות של תיירים שמחפשים קצת הסחת דעת בחופים של ריו דה ז'נרו.

גלן קלוז, 62, זכתה בספטמבר באמי על תפקידה כעורכת הדין האופנתית פטי יוז בסדרת הטלוויזיה "דמג'ס", שתחזור לעונה שלישית בינואר. בנאום ההוקרה שלה היא בישרה למעשה את תחילתו של עידן חדש, שמבטיח תפקידי עומק לשחקניות בגילה. "אני חושבת שאנחנו מוכיחות שנשים מורכבות, חזקות ובוגרות הן סקסיות ומסוגלות לספק בידור ברמה גבוהה. אני מכנה אותנו 'האחווה של דיוות הדרמה הטלוויזיונית'", אמרה קלוז.
לצד קלוז נמצאת הלן מירן, 64, שהשמועות כבר העניקו לה התמודדות על האוסקר על תפקידה כאשתו של לב טולסטוי, סופיה ב"התחנה האחרונה". מירן, שמככבת לצד כריסטופר פלאמר, כבר זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר ב-2006, עבור תפקידה ב"המלכה".
בניגוד לשמועות, במאי ה"תחנה האחרונה" מייקל הופמן נשאר פסימי לגבי הסיכויים של כוכבות מבוגרות: "באופן כללי, אתה לא חושב שליהוק שחקנים מבוגרים יגדיל לך את ההצלחה המסחרית. קיימת דעה קדומה נגד סרטים שנוצרים עבור שחקנים בוגרים, ובעיקר בוגרים מבוגרים", אמר ל"וראייטי" בשבוע שעבר.
אבל לתעשייה עוד הרבה עבודה, אם היא רוצה לתקן את ההעדפה הקיימת לטובת מבוגרים סקסיים ממין זכר. סקר של ה-Actors Guild Screen מצא שנשים מגיל 40 ומעלה זכו רק ב-11 אחוז מהתפקידים בקולנוע ובטלוויזיה. אף שהנתון הזה מעודד לעומת תשעה אחוזים בלבד בראשית שנות התשעים, שחקנים גברים בגיל 40 ומעלה עדיין אחראים ליותר מרבע מהתפקידים באמריקה.
על פי הון, גם היא וגם דיאן קיטון, שכיכבו לצד בט מידלר בלהיט "מועדון האקסיות" (1996), נאבקו לשווא בניסיון לקדם סרט המשך לפרויקט. קיטון, ששיחקה לצד ג'ק ניקולסון בן ה-66 ב"באהבה אין חוקים", סיכמה את המשאלות והפחדים של עמיתיה: "זה מעורר תקווה בכולם, כולל גברים, כיוון שזה לא מערב את הקלישאה הטיפשית של גברים מבוגרים שרוצים צעירות. זה מגוחך לשים גברים בקטגוריה כזאת".