עופו לראות
המוזיקאית אלה מילך-שריף לקחה את ספרה של נאוה סמל, "לעוף מכאן", העוסק במפגש בין ישראלית לעולה חדש מטוניסיה בשנות החמישים והפכה אותו לאופרה חמוצה-מתוקה. התוצאה מטלטלת

נאוה סמל צילום: אלי דסה
"הספר בעצם חוזר למפגש בין ישראליות לבין 'האחרים' שהגיעו לארץ, העולים החדשים מטוניסיה", מסבירה סמל, "הוא נכתב מעיניו של אדם שחי בימים אלה. שריף ואני מתבוננות אחורה, לרגע שישראל נתפסה כחלום בתחילת שנות החמישים ויש לנו געגועים לערכים של אז, לסולידריות, לאחווה ולצניעות. ברור לנו גם שהחלום שלנו, כמדינה, לא בדיוק התגשם כמו שרצינו. עכשיו אנחנו רואים שישראל התמימה התפכחה".
העלילה מספרת על נערה בשם הדרה, שכדי להתבגר מבקשת לעוף, ועל הסנדלר הטוניסאי מוריס חביבאל שמלמד אותה לעשות זאת. היא שואפת גם להגיע לעמדה רגשית שממנה תוכל להביט בעבר שלנו ממעוף הציפור. "חשוב לי שנגיע כולנו למקום שבו התכלת של השמים נעלמת", אומרת סמל.
הנאציזם הגיע לטוניסיה בנובמבר 1942 ונכח שם עד מאי 1943. טוניסיה לא נכללה בנרטיב הישראלי של הנצחת השואה, אבל המחזה של סמל מגולל את סיפורה. אלה שריף הוקסמה מהדמות המסתורית של מוריס חביבאל, ולצורך התחקיר אף החלה להאזין למוזיקה מג'רבה.
"היה רק טבעי שאחרי 'צחוק של עכברוש', יצירה מדכאת שעוסקת בשואה, נעשה אופרה אחרת, משהו שמח וקצבי יותר", היא אומרת, "בתחקיר מצאנו אתר באינטרנט של מג'רבה. המוזיקה נשמעת ערבית לכל דבר - והנה, בימי 'עופרת יצוקה' אני נוסעת באוטו, שומעת בקולי קולות את המוזיקה הזו ולפתע אנשים מסביבי מסתכלים עליי בתמיהה, ובכעס. לקח לי שנייה לעשות את ההקשר ולהשתיק אותה".
אמנם יש השפעה טוניסאית על המוזיקה, אבל זו עדיין מוזיקה בעלת אופי ישראלי מובהק, וגם הסיפור הוא כזה. הוא מתרחש במושבת פרדסים קטנה, שם פוגשת הדרה את
חביבאל, הנוצר בלבו את הסוד של יהודי האי ג'רבה, שידעו לעוף ונשאו על גבם דלת מבית המקדש. יש כאן שילוב בין מזרח ומערב, שמביא את הנערה היתומה מאם לקשר עם מסורת טוניסאית שכמעט נכחדה לחלוטין.
"לעוף מכאן" כתובה לשישה קולות: ארבעת הזמרים הם דניאלה לוגסי, ענת עיני, עינת ארונשטיין וגבי שדה, ושני השחקנים הם עידו מוסרי ואלי גורנשטיין. על האופרה ינצחו לסרוגין איתן שמייסר ודורון סלומון, שאומר כי "זו אופרה ישראלית לכל דבר, יש בה קטעים מצחיקים, ומעליהם מרחף ענן השואה. זו בעצם סינתזה של חמוץ?מתוק".






נא להמתין לטעינת התגובות