עונג שבן

מופע ההשקה לאלבום החדש של שלומי שבן, בו הוא מבצע גרסאות אישיות לשירים אהובים, ממשיך לסלול את דרכו של הזמר לפנתאון של הפופ-רוק הישראלי. בדרך לשם הוא מוכיח שהוא לא רק אמן פורה ומסקרן, אלא גם פרפורמר מצוין

ירין כץ | 11/11/2009 11:40 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שלומי שבן במשכן לאמנויות הבמה
שלומי שבן במשכן לאמנויות הבמה צילום: רענן כהן
אורות האולם כבו ותאורת הבמה חשפה את שלומי שבן עומד בין שמים לארץ בקומה האחרונה של מגדל עשוי תפאורה. חמוש באורגנית בלבד, החל הזמר בביצוע הגרסה האישית שלו לשיר המפורסם של ליאונרד כהן "מגדל הפזמון" - שיר הנושא של האלבום החדש. אולם מלא באנשים מפורסמים יותר ומפורסמים פחות, הריע לו מן הרגע הראשון. כולם היו מוכנים להצגה של איש אחד. ואין ספק שהוא נתן אותה.

כשנתיים אחרי אלבומו הקודם "עיר", השיק אתמול בערב (ג') שבן את אלבום הקאברים החדש שלו המורכב כולו מגרסאות אישיות לשירים אהובים עליו. כיוון שהחוט המקשר היחיד בין השירים באלבום הוא טעמו המוזיקלי של שבן, נוצר כאן אוסף אקלקטי וחד פעמי שמכיל שירים של אמנים שונים בתכלית. וכמו באלבום, כך גם במופע, בוצעו זה לצד זה שירים של ליאונרד כהן, מאיר אריאל, סשה ארגוב, שלום חנוך, ז'אק ברל, הבילויים, רנדי ניומן, ז'ורז' ברסאנס ודוד אבידן.

שבן ניגן את כל השירים מהאלבום החדש בחלק הראשון של ההופעה, והוסיף עוד שלושה קאברים שלא מופיעים בו: "בחצרות בחושך" של ערן צור, "רוזה מרציפן" של שלמה גרוניך, בביצוע משותף עם מארינה מקסימליאן בלומין, וביצוע נוגע ללב ל"דומם עם זוג נאהבים" של מאיר אריאל, ביחד עם קרן אן.

בלומין הצטרפה גם ל"כשהיית איתי את לא אהבת לרקוד" וגרמה לשבן להחליף את סולו הקלידים שלו באלתור קולי, כשהוא פונה אליה ואומר: "קחי את זה מארינה". את קרן אן הזמין הזמר לביצוע של "מותק את אצלי בראש", במקור של בוב דילן, כשהיא שרה את הגרסה המקורית באנגלית והוא את התרגום שלו בעברית. ביצוע אקוסטי מושלם שיכול לכבוש את הפלייליסט של גלגלצ.
צילום: רענן כהן
שלומי שבן במשכן לאמנויות הבמה צילום: רענן כהן

החלק השני של ההופעה היה הרבה פחות מעונב, כאשר שבן החליט לזנוח את הקאברים ולתת כמה שירים מהרפרטואר האישי שלו. הוא הפעיל את הקהל בפזמון האחרון של "עברנו לצפון" ("לא מתגעגעים") וקרא לו לשמש כמקהלה יוונית בשיר "כולם אומרים". בין שלל הקאברים והשירים הישנים, חשף שבן גם שיר היתולי חדש (כך לפחות לדבריו) שאותו הוא מפנה לבנו העתידי שטרם נולד.

הבעיה העיקרית בגרסאות האישיות של שבן היא שלעתים הוא מתפתה לשימוש נרחב מדי בגימיקים (מסמרים בין מיתרי הפסנתר, תיבת נגינה, תוף מרים, מצלמות בתוך הפסנתר שמקרינות את התמונה על גבי התפאורה) או לנגינה פרועה שנשמעת כמו אוסף של צלילים בלתי מזוהים, וכך משכיח לרגע את העובדה שמדובר בשירים ולא במופע אקרובטיקה.

בנוסף, נראה שבתהליך הפירוק וההרכבה מחדש של השירים, חוטא לפעמים שבן בהליכה מרחיקת לכת מהמקור עד שהוא פוגע באיכות ובמהות השיר. 

אך למרות זאת, ההופעה אמש יכולה לשמש דוגמה ומופת להפקה של מופע חדש. הווידאו ארט והתפאורה הוסיפו מאד לשירים, והפכו את ההתרחשות המוזיקלית שאירעה על הבמה, למופע מעניין גם מבחינה ויזואלית. גם שיתוף הזמרות האורחות היה מוצדק ולא מעושה.

המופע הזה ממשיך לסלול את דרכו של שבן לפנתאון של הפופ-רוק הישראלי. בדרך לשם הוא מוכיח שהוא לא רק אמן פורה ומסקרן, אלא גם פרפורמר מצוין. והקהל במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב ידע להעריך זאת, כאשר בסיום המופע קם על רגליו כאיש אחד והריע לאמן הכל כך מיוחד הזה. 

צילום: רענן כהן
שלומי שבן במשכן לאמנויות הבמה צילום: רענן כהן
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים