פסיק ועוד פסיק בירושלים

תיאטרון פסיק מציג ב"לילות סתיו בעתיקה", מיזם חדש בירושלים, סדרת מופעי רחוב שמתקיימים בתוך הסימטאות של הבירה. "דרך הסיפורים וההדרכות של הדמויות נחשף הקהל למגוון של אנקדוטות מחיי העיר", מסביר חביב מזרחי, במאי ומנהל תיאטרון פסיק

יונתן אסתרקין | 21/10/2009 11:53 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תיאטרון פסיק, הפועל כבר 12 שנה, חונך את האגף החדש - תיאטרון "פסיק סטריט" המתמחה בהצגות רחוב, במסגרת סיורי ההצגות הנודדות ב"לילות סתיו בעתיקה" שהם אירועי תרבות ליליים בירושלים לכל אורך חודש אוקטובר. 
 
בעקבות האוצר האבוד
בעקבות האוצר האבוד צילום: יח''צ

בכל ערב יתקיימו במקביל 3 הצגות יחיד נודדות, שנכתבו על ידי מיטב הכותבים בעקבות מחקר מעמיק, במיוחד עבור אירועי "לילות סתיו בעתיקה". מדובר בקונספט חדשני, שבו אין מדריך לסיור, אלא הקהל, אשר גם משתתף בהצגה האינטראקטיבית, למד להכיר את המקומות ומובל אל תוך ההתרחשויות תוך כדי ההצגה שמטיילת בתוך העיר העתיקה.

ההתרחשויות שנבחרו לשלוש ההצגות לקוחות מן המאה ה-19. שלוש דמויות מובילות כעל אחת סיור אחר – הראשונה היא שדכנית עסיסית, השנייה היא תייר בריטי מיליונר והשלישית היא נער בר מצווה צעיר. לדברי חביב מזרחי, במאי ההצגות ומנהל תיאטרון פסיק, התוצאה שילוב בין בידור לבין השכלה.

"המטרה פה היא כפולה", הוא אומר, "גם לרענן קצת את הלילות האלה של סוף הקיץ ותחילת הסתיו בירושלים וגם להעביר קצת חומר על העיר ולעשות סיורים בחלקים מהעיר העתיקה שלרוב אנשים לא ממש מסיירים בהם. כמו לדוגמא הרובע הנוצרי. דרך הסיפורים וההדרכות של הדמויות נחשף הקהל למגוון של אנקדוטות מחיי העיר, מנהגים, דמויות מיתולוגיות מן העבר וגם לעלילות מעניינות כמו סיפורי אהבה או תעלומות בלשיות".

איך זה בעצם מתנהל?
"בניגוד לסיורים מודרכים על ישי שחקנים בדרך כלל שבהם יש שחקן והשחקן משתמש בכל מיני אביזרים כדי לייצר כל פעם אפקט אחר באתר אחר, פה מדובר בדמות בדיונית שלמה שניגשת לקהל ולקבוצה שלה כבר מתחילת הסיור ומלווה אותם עד סופו. השחקנים נשארים בדמות כל הזמן והקהל מגיב למה שקורה בתוך הדמות. ככה שנוצרת אינטראקציה מאד מעניינת עם הקהל וכשפוגשים בדרך עוד קבוצה לדוגמא שזה קורה לפעמים אז השחקנים המדריכים מתחילים איזה מופע אלתורים משל עצמם שלרוב יוצא מאד מצחיק."

נשמע לי די מאיים בהתחשב בקהל הישראלי. לא מפריעים?
"ממש לא. להיפך. השחקנים אומרים שהקהל משתף פעולה ורגוע ונהנה מאד. אני חושב שישראלים אוהבים להרגיש שלא רק בידרו אותם אלא שהם גם הרוויחו משהו אקסטרא מהערב שלהם ופה הם יוצאים עם עוד ידע וזה משמח אותם. בנוסף גם הפמליאריות הישראלית המוכרת גורמת לכך שאנשים לא יהיו שקטים וביישנים אלא ישאלו שאלות, יעירו הערות, יאתגרו את המנחה וגם יתרמו ידע וסיפורים משל עצמם ככה שכולם יוצאים בסוף מועשרים גם המדריך וגם אני."

איך אתה?
"לדוגמא, בדיוק היום יצא לי להקשיב למדריך מספר לקבוצה על הכותל המערבי, על העובדה שהיום זה טרוויאלי שאפשר ללכת לעשות ברית או בר מצווה בכותל המערבי אבל שלפני מאה שנה הכותל היה מכוסה אשפה ומוסתר ובלב שכונה ערבית ולא היה כל כך פשוט

להגיע אליו. וכמובן שעובדתית זה לא היה לי חדש אבל פתאום התחלתי לחשוב על זה באמת. ופתאום כאילו נפל לי איזה אסימון ותפסתי עד כמה תוך מאה שנה קרו לנו כעם יהודי דברים כל כך מטלטלים שאנחנו היום נוטים לשכוח ולקחת כמובנים מאליהם."
הבר מצווה של זלמן
הבר מצווה של זלמן צילום: שלומי כהן

מזרחי, 39, אינו לא ירושלמי אמיתי - לדבריו. "אני גר בעיר רק 15 שנה". הוא  גדל בהרצליה ולמד משחק בסטודיו הירושלמי של ניסן נתיב. הוא בן 39 ולפני כשש שנים התחיל להתקרב לדת וחזר בתשובה בהשפעת תנועת חב"ד. לדבריו התיאטרון והדת לא רק שלא סותרים אלא הולכים יחד היטב.
"זה נכון שעל פניו אלה נראים שני עולמות שונים לגמרי" הוא אומר. "חב"ד היא קודם כל תנועה שקוראת לא להתעלם מהעולם הזה אלא להיפך, לחיות בתוכו. אז ברור היה לי שאני ממחיש לעבוד וממחיש להיות בקשר עם חברים מהעבר וכל זה קורה בתיאטרון.

חוץ מזה גיליתי שדרך התיאטרון ודרך דמויות אני יכול להגיד לאנשים דברים שאני לא יכול להגיד להם בלי הדמות עלי. דברים על יהדות על דת על אמונה. כי כשאתה בלי הכסות של התיאטרון והדמות אתה ישר נחשד בניסיון להחזיר בתשובה אבל כשאתה בתוך דמות אנשים יותר פתוחים לקבל ממך דברים וזה הקסם של התיאטרון בפעולה. הוא פותח לבבות."

לילות סתיו בעתיקה, לאורך חודש אוקטובר.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים