לא חייבים לעשות דרמה מכל דבר: על המחזמר "עפרה"

המחזמר על עפרה חזה מרגש ומשכנע, למעט העובדה שבצלאל אלוני השתלט עליו והציג את חזה כצעירה מבולבלת התלויה ברבנים. יצחק טסלר הלך לראות את "עפרה" וגילה דמות עם סיפור חיים מרגש שקולה יהדהד כאן תמיד

יצחק טסלר | 20/10/2009 14:39 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בעוד פחות משלושה חודשים יחול יום הזיכרון העשירי למותה של עפרה חזה ומחזמר על חייה נשמע לכאורה להיט בטוח. אבל האמת שהגעתי אמש לפרמיירה בהרגשה כבדה. זו לא היתה רק השפעת והידיעה שבמקום יוגשו עוגות מעולות שיהרסו לי את הדיאטה. ליאל קולט, הכוכבת הראשית של ההצגה אמרה לי שהם עבדו על המחזה המורכב הזה, במשך כחודשיים בלבד.
 
מתוך המחזמר עפרה
מתוך המחזמר עפרה צילום: ז'ראר אלון, יח''צ

את ההפקה הזו שיוצריה התעקשו לקרוא לה "דרמה מוסיקלית", העלה תיאטרון הצפון. לבודדים שאינם יודעים במי מדובר, זה המקום להזכיר כי לפני כ-15 שנים, קבלן מהקריות בשם גבי בן גלים, הפך אולם מוזנח בקרית חיים, להצלחה פיננסית מרשימה.

בזמן שתיאטרון חיפה, השוכן במרחק של כ-10 ק"מ בלבד, ניסה בשנים האחרונות להתאבד פיננסית בעזרת שלל טעויות ניהוליות ואמנותיות, בתיאטרון הצפון איתרו בפינצטה את ההצגות הכי טובות במדינה. הצוות הניהולי שלהם רקח דילים עם ועדי עובדים, שיווק באסרטיביות מנויים לתושבי האזור ויצר בוננזה כלכלית. אלא שהפעם החליטו בתיאטרון הצפון להרים הפקה משלהם - מחזמר הכולל 12 שחקנים, ארבעה נגנים וכמובן שלל מנהלים ועובדים שאמורים להגשים את החלום, אבל עולים לא מעט כסף.  

זה המקום להבהיר כאן ועכשיו שזה פשוט מחזמר מהנה. נכון, אני יכול להוציא  את נשמתכם בייסורים, בעזרת ניתוח שיטות המשחק של לי סטרסברג, מול סנפורד מייזנר, יתרון "הזיכרון הרגשי", על פני הבנה של מניעי הדמות. אבל יותר קל ופשוט להודות שזה פשוט היה כיף.

הסיבה פשוטה - מדובר בדמות מוכרת לכל ישראלי בן יותר מ-20, עם סיפור חיים מרגש ומדהים, יש לי בבית מבחר דיסקים של עופרה חזה, אהבתי את השירים שלה ולמרות שאין לי כל כוונה להתעמת עם כל הזמרות המוכשרות ששמן הפרטי ירדנה ושם משפחתן ארזי, מלכת הזמר העברי בשנות ה-50' וה-60' היתה שושנה דמארי והיחידה שיכולה היתה לרשת אותה ולזכות בתואר המלכה, היא עפרה חזה.
צילום: ז'ראר אלון, יח''צ
מתוך המחזמר עפרה צילום: ז'ראר אלון, יח''צ
צלילות קולית וייחודית

עלילת המחזמר מדלגת בין יום מותה של עפרה חזה ליום לידתה המוזיקלית - בגיל 12, ברגע שבו היא הגיעה לביתו של בצלאל אלוני וביקשה ממנו להצטרף לתיאטרון הקטן שהוא הפעיל בשכונת התקווה שבתל אביב.
 

בנאי כבצלאל אלוני. מתוך עפרה
בנאי כבצלאל אלוני. מתוך עפרה ז'ראר אלון

יש שלל אנשים שראויים למחמאות  - אלון אופיר הבמאי, שידע להקפיץ את העלילה בצורה מדויקת, בין עבר להווה. לתת מקום של כבוד למבחר השירים הכלולים בהצגה: בית חם, אתה קורא לי, שיר הפריחה, אם ננעלו, קול הנשמה, לאורך הים, עוד נחכה לאחד, מישהו הולך תמיד איתי (וזו רשימה חלקית, היתה גם מחרוזת שירים שלתוכה דחסו קטעים מחי, גבריאל ועוד להיטים).

השירים השתלבו היטב בעלילה כאשר הבמאי השתמש בטריק כאשר הציב על הבמה שתי "עפרה חזה". הבמאי מכנה את השתיים "עופרה הפרטית" ו"עפרה הציבורית". לירון סלע שיחקה את דמותה של עפרה "הפרטית", גדילתה וצמיחתה מילדה בת למשפחה פשוטה לאשה מצליחה ולזמרת ענקית.
בכל פעם שהיה צריך לשיר, הזרקור הופנה אל "עפרה הציבורית" - ליאל קולט המוכשרת ששרה את השירים.

חובה להודות שקולט לקחה על עצמה משימה קשה והיא עמדה בה בכבוד. ברוב המוחלט של השירים היא הצליחה לחקות את המנעד, האינטונציה והגבהים המוזיקליים של חזה. אולם למרות שחיקוי עלול להפוך בקלות למביך, היא שמרה על צורת השירה המיוחדת של חזה, אבל גם הוסיפה לה צלילות קולית וייחודית משלה.  

זה גם המקום לפרגן ליובל כספין על עיצוב התלבושות הגאוני ולקאסט שכלל את גברי בנאי כבצלאל אלוני. ביחד איתו שיחק לראשונה גם בנו, אורי בנאי. מי שגנב את ההצגה בזכות היכולת הקומית שלו הוא נדב אבקסיס.

צילום: ז'ראר אלון, יח''צ
מתוך המחזמר עפרה צילום: ז'ראר אלון, יח''צ
בצלאל אלוני משתלט

אבל לצד השבחים למחזמר הזה היו גם כמה חסרונות בולטים וזה לא כולל את העובדה שבאופן לא-מקצועי ומביש ההצגה החלה באיחור של חצי שעה. העלילה מציגה את עפרה חזה, כילדה חסרת מנוחה וחסרת ביטחון עצמי מהמעברה התל-אביבית. לגבי החוסר בביטחון ובשקט, אפשר להמר שהדבר נכון והוא כידוע אופייני לאמנים רבים.

אבל לשם מה היה צריך להציג את האמונה הדתית שלה כנלעגת, כולל קטע מצחיק (באמת) שבו אבקסיס, דתי לשעבר, מגלם בכישרון דמות של רב מקובל, שממליץ לה לחזה להתחתן עם דורון אשכנזי ולתת לו 1,000 שקל (ללא קבלה כמובן). חכם חנוכה היה מתהפך בקברו אילו ידע שקם ל יורש.

ההצגה אמנם מתבססת על ספרו של אלוני "מכתבים לעפרה", אבל מישהו היה צריך להסביר לו שלמרות הסכמתו לכלול בהצגה את השמועות לפיהם היה לו קשר קרוב עם חזה, זה לא מצדיק ניסיון שלו להשתלט על כל האירוע, הצגתו כקדוש מעונה, כולל משפט מופרך המזכיר את העובדה שאת ראש הממשלה יצחק רבין, רצח תימני-דתי ("מה הוא צוחק", שואל בנאי-אלוני על הבמה ואני הייתי שואל "מה הוא קופץ?").

ולמרות הכל, בסיכום הכולל מדובר במחזמר מהנה, טוב, ומומלץ שראוי לכיוונון אחרון, הכולל הפחתת נפח הדמות של אלוני-בנאי לטובת עוד הפיכת חלק משירי המחרוזת לשירים נפרדים.

המחזמר עפרה חזה, תיאטרון הצפון, כשעתיים וחצי (כולל הפסקה).

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים