קיץ קר בקולנוע
הקיץ הוא העונה החמה בקופות הקולנוע, הצופים רצים לאולמות וההפקות הגדולות יוצאות לאוויר העולם וגורפות מיליוני דולרים - אבל קיץ 2009 מתגלה כקריר במיוחד. שישה לקחים לקראת קו האמצע של העונה הקולנועית
עונת הקיץ מגיעה כמעט לקו האמצע והחופשות מבית הספר ומהעבודה התחילו חזק - "סטארטרק", "בדרך לחתונה עוצרים בלאס וגאס" ו"למעלה" (השניים האחרונים מגיעים לישראל החודש) - אבל התקררו באופן משמעותי.
בהתחשב בעובדה שסרטים מבטיחים התרסקו בקופות (סרטו של וויל פארל, Land of the lost וסרטו של אדי מרפי - Imagine That) ואיך סרטי המשך נכשלים בקופות בהשוואה לסרטי המקור ("מלאכים ושדים" ו"עידן הקרח", כמו גם "לילה במוזיאון 2") אפשר להכריז על עונת הקיץ עד כה כקרירה במיוחד.
הגל הבא של סרטי קיץ אמור להעניק תקווה לתעשייה המנומנמת ולשפר את ההכנסות מהעונה החמה הנוכחית. השבוע מגיע "ברונו" לאקרנים ברחבי העולם ואמור לצבור תאוצה יפה בקופות ולגנוב את המקום הראשון. ב-15 ביולי יגיח ילד הקסם הארי בסרט החדש בסדרה - "הארי פוטר והנסיך חצוי הדם" - והמעריצים, שחיכו זמן רב לשובו של המשקפופר יזניקו כנראה את מכירות הכרטיסים.
מאוחר יותר יגיעו "גי-פורס" ו"ג'י.איי.ג'ו" לאקרנים וימשכו נחלים של משפחות וילדים ויש גם תקווה לשני סרטים קצת שונים - הקומדיה הרומנטית "ג'ולי וג'וליה" של נורה אפרון, בכיכובן של אמי אדמס ומריל סטריפ והמותחן "District 9" של פיטר ג'קסון, יכולים להפתיע בקופות גם הם. למרות התקווה, הקיץ מלמד כמה לקחים חשובים.
על פי נתוני חברת מוג'ו, רווחי הסרטים בסוף השבוע השני נפלו ביותר מ-50 אחוזים מסוף השבוע הראשון - הנפילה הגדולה ביותר בהיסטוריה של הקולנוע. הקהל, מסתבר, משחק תפקיד ראשי בנפילה הזו - כשהוא מצביע בהודעות האס.אם.אס, באי-מיילים ובשיחות הטלפון ופטפוטי הברזייה עם החברים. השאלה הנשאלת היא האם הצופים שרצו בשבוע הראשון לבתי הקולנוע ימליצו לחבריהם ללכת ולראות את הסרט החדש מעסיקה את
דוגמה לכך הוא הסרט "בדרך לחתונה עוצרים בלאס וגאס", קומדיית הקיץ המצליחה ביותר השנה, שאחוזי הצפייה בה נפלו בשבוע השני ב-25 אחוזים בלבד, זאת בהשוואה לסרטים מבטיחים כמו "שליחות קטלנית" שחלקו הרביעי - "התעוררות" צנח ב-61 אחוזים בשבוע השני על האקרנים. מלך הנפילות הוא "אקס-מן: וולברין" שנפל ביותר מ-69 אחוזים בסוף השבוע השני שלו על המסך.
האביב היה קשה עבור כמה דרמות איכות שניסו לשבות את ליבם של הקהלים הבוגרים יותר. אנשי ההפצה והשיווק של "שם המשחק" של ראסל קרואו כמו אלו של "משחק כפול" של ג'וליה רוברטס עמלו קשה כדי לסחוף את הקהל. "מלאכים ושדים", שנכנס גם הוא לנישה הזו, לא נחשב לכשלון כלל, עם רווחים של יותר מ-130 מיליון דולרים בארצות הברית בלבד. אך "צופן דה וינצ'י", שהקדים את "מלאכים ושדים" גרף יותר מ-217 מיליון דולרים בארה"ב, על אף שהביקורות עליו היו קוטלות הרבה יותר.
"אויבי הציבור" של מייקל מאן, בכיכובו של ג'וני דפ, עומד בפני מבחן השבוע השלישי בבתי הקולנוע ובינתיים לא מוכיח הצלחה גרנדיוזית. "החטיפה של פלהאם 123" בכיכובם של ג'ון טרבולטה ודנזל וושינגטון, נכשל בקופות ו"Funny People" של אדם סנדלר עומד בפני המבחן הגדול, כשיצא לאקרנים ב-31 ביולי.
הדרמה היחידה שממשיכה לצבור תאוצה וגורפת רווחים לא רעים בקופות היא "Away we go" של סם מנדס, שעל אף שרווחיה (9 מיליון דולרים בסוף השבוע האחרון בארצות הברית) נמוכים יחסים, עדיין מכסה את ההוצאה (17 מיליון דולרים בלבד) ותגרוף גם רווחים יפים מעבר לים. לא פלא שחברת ההפקות סוני דחתה את הוצאת סרטו החדש של סטיבן סודרברג, "moneyball" בו מככב בראד פיט ושהופק בתקציב של 58 מיליון דולרים.
על אף שקיבל את הביקורות הגרועות ביותר הקיץ, "רובוטריקים: הנקמה" הפך לאחד משוברי הקופות הגדולים של השנה כשהחמיץ רק במעט את שיא הרווחים של "האביר האפל". לעומת זאת, סרטים קטנים כמו "Sugar" ו"טייסון", שזכו לביקורות מהללות, לא הצליחו להביא את הקהל לבתי הקולנוע.
לפני כמה שנים, ליהוקו של אדי מרפי בקומדיה לכל המשפחה, היה הימור בטוח. סרטים כמו "ד"ר דוליטל", "הפרופסור המטורף" ו"אבא בא לגן" גרפו יותר מ-100 מיליון דולרים בארצות הברית בלבד. אבל הקומדיה החדשה של מרפי, "Imagine That, לא תגיע אפילו ל-16 מיליון דולרים.
הקומדיות הקודמות של וויל פארל, "אחים חורגים", "להבי התהילה" ו"לילות טאלדגה" גרפו גם הן 100 מיליון דולרים ויותר בארצות הברית, אבל סרטו החדש "Land of the lost" נעלם אחרי כמה שבועות ועשוי להגיע, במאמץ רב, לרווחים של 50 מיליון דולרים בלבד, כשההשקעה בסרט הייתה 100 מיליון.
יש כמה סרטים שבזירה הביתית לא מצליחים לתפקד, אבל מחוץ לארצות הברית הם גורפים הצלחה מסחררת. "שליחות קטלנית: התעוררות", הכפיל מחוץ לאמריקה את רווחיו הביתיים, כמו גם "מלאכים ושדים" ו"אקס מן: וולברין".
"עידן הקרח" ו"לילה במוזיאון 2" נמצאים גם הם בדרך להכפלת הרווחים מחוץ לארצות הברית. לכל קהל יש אופי אחר, אהבות אחרות והעדפות שונות - אלו משפיעים בקלות על הרווחים וההצלחות, או הכשלונות, של סרטי הקיץ.
הנשים הן לא קהל שיש לזלזל בו. יותר ממחצית מהצופים בסרטים שנחשבים "גבריים" - "רובוטריקים: הנקמה" ו"בדרך לחתונה" - היו נשים. במקביל, סרט כמו "ההצעה" גרף את אחת הפתיחות הטובות של סנדרה בולוק בקופות, בזכות קהל שברובו היה מהמין הנשי.
אם הנשים יבחרו להגיע גם ל"האמת המכוערת", הקומדיה הרומנטית בכיכובה של קתרין הייגל, ול"ג'ולי וג'וליה", עלולים שני הסרטים האלו להפוך ללהיטים האמיתים של הקיץ בקופות.