למה מי מת: "אויבי הציבור" משעמם
סרט הגנגסטרים "אויבי הציבור" נטול מתח וחסר עלילה מפותלת, אבל ג'וני דפ נראה מצוין
בואו נתחיל מהעלילה הלא מאוד מעניינת. שנות השלושים בארצות הברית, ג'וני דפ משחק את הגנגסטר ושודד הבנקים ג'ון דילינג'ר, כריסטיאן בייל הוא סוכן האף-בי-איי מלווין פרביס שמנסה לתפוס אותו, ומריון קוטייארד המקסימה היא בילי פרשט, אהובתו של דילינג'ר. זהו פחות או יותר. בלי פיתולים, בלי מתח ועם רומנטיקה בשני שקלים וקטעי אקשן בינוניים למדי. מה שכן היה זה הרבה מאוד אנשים ששייכים לכנופיה של דילינג'ר והמון סוכני אףבי-איי שלא ממש השפיעו על העלילה, אבל בהחלט עזרו לי להפריע לשותפתי לצפייה בשאלות חוזרות ונשנות של "מי מת עכשיו?".
בכל שאר תחלואי הסרט אני מאשים אדם אחד - מייקל מאן, הבמאי, שגם תפקד על תקן אחד התסריטאים. למי שלא מכיר את השם אציין שמדובר בבמאי עם רזומה מרשים, אפילו שלא ממש נכנס לפנתאון ההוליוודי. בין יצירותיו המוכרות היו "היט" (1995), "עלי" (2001) ו"הנוסע" המצוין עם טום קרוז וג'יימי פוקס (2004).
כל מה שמאן עשה טוב בעבר פשוט לא עובד הפעם. הייתי מצפה ממנו - בתור התסריטאי - לסרט שבלוני וצפוי קצת פחות. אם כבר צפוי, אפשר לקצץ אותו ולא להשאיר אותי באולם שעתיים ועשרים דקות. הבטיחו לי שאחד ההיבטים המכוננים בסרט הוא העובדה שדילינג'ר פעל בשנות השפל הכלכלי בארצות הברית וזכה לאהדת הציבור.
חוץ מאזכור של דילינג'ר עצמו בנושא וסצנה קצרה עם מעריצים מנופפים, אין לזה שום קשר לסרט ושום ערך מוסף. מאן, במקום לנצל את השחקנים המדהימים שבחר, יצר להם דמויות שבלוניות, שטוחות וללא שום עומק. אין שום הבדל בין דילינג'ר לאלפי הגנגסטרים שראינו לפניו. בעצם יש, הם היו אמינים הרבה יותר. כך למשל בכתוביות הסיום כתוב שפרביס סוכן האף-בי-איי התאבד כמה שנים לאחר תום העלילה. אני לא ראיתי שום אזכור לנפשו המעורערת בסרט. וזו רק דוגמה קטנה.
האלמנט הכי גרוע בסרט הוא הבחירה הלא ברורה לצלם אותו בסגנון ריאליסטי מואר מדי, עם מצלמה
בחצי השעה האחרונה של הסרט, מההופעה הטובה של קוטייארד (המקסימה, כבר אמרתי?) בסצנת חקירה מצוינת, הסרט מתחיל להתאפס על עצמו ולנפק כמה רגעים טובים ואחד משעשע מאוד בכיכובו של דפ, אבל זה כבר מעט מדי. מאוחר מדי.
"אויבי הציבור", במאי: מייקל מאן, שחקנים: ג'וני דפ, כריסטיאן בייל ואחרים, ארצות הברית 2009