האג'נדה היא להחזיר את הערוץ לקהל

מאז עלה ערוץ המוזיקה בגרסתו המחודשת, הוא הכפיל את כמות הצופים והצליח לייצר באזז בתעשייה. מצד שני, הוא מואשם בקידום לא הוגן של תוכניות קשת, המחזיקה במחצית ממניותיו, בקיפוח זכויות האמנים המופיעים בו ובהעדפת מלל על פני מוזיקה. אורי סלעי, העורך הראשי של הערוץ, מגיב על הדברים בריאיון ראשון, ולא שוכח להכניס לשלטון הקודם

לי-אור אברבך | 3/7/2009 9:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בין ישיבות עורכים להרמת תוכניות מיוחדות על אמנים מנוחים, אורי סלעי מנסה לפייס את יהודה פוליקר. "פתאום התברר לי שלפוליקר יש כעס על ערוץ 24 כבר שנים", מספר העורך הראשי של ערוץ המוזיקה העברית היחיד בישראל. "מישהו אמר לי את זה רק לאחרונה", אומר סלעי במבוכה. הוא אפילו לא יודע על מה הכעס ומדוע חש אחד האמנים הבכירים במדינה פגוע מהערוץ שבראשו הוא עומד. "אין גדול כמותו, אז כל שנותר זה לנסות ולפייס ושלא יכעס על הגוף הזה".
אורי סלעי
אורי סלעי צילום: אריק סולטן


סלעי, 34, מכיר כבר שנים את תעשיית המוזיקה מכיוונים שונים, אך דבר לא הכין אותו לעוצמת האמוציות, ופוליקר הוא לא הבעיה. "יש הרבה אינטרסים בתעשייה הזאת. אנשים רוצים לקדם את הדברים שלהם וזה בסדר גמור. לכל אחד יש מה למכור. יש פה שוק לא גדול שעובר הרבה טלטלות וכולם מחפשים דרכים יצירתיות לעשות כסף".

ערב כניסתו לתפקיד, מצא סלעי את עצמו יורה בכל התותחים כדי לייצב ערוץ בלי כסף, בלי צופים ובעיקר ללא עתיד. אבל זה לא שצריך לדאוג לו יותר מדי. את התחמושת לכל התותחים הללו מספק גוף השידור הבכיר במדינה, קשת, שרכש כמחצית ממניות הערוץ בראשית השנה.

הוא החל את דרכו כעיתונאי ב"העיר" ומשם דילג ל"ידיעות אחרונות" ול"מעריב", ככתב מגזין וכמבקר מוזיקה. במשך ארבע שנים שימש כעורך המשנה בתוכניתו המיתולוגית של קובי מידן, "פגישה לילית". כשהוקם ערוץ הבידור הישראלי היה סלעי מנהלו הראשון ובהמשך עבר לערוך את תוכניתם של "מה קשור" בעונה הראשונה בהוט, ערך כתבות לאולפן שישי, עבד בתר פקיד בכיר בטדי הפקות ומשם הגיע לערוץ 24. סדרה תיעודית שביים, "לרקוד עם דמעות בעיניים", התקבלה באחרונה לפסטיבל ירושלים.

"צריך להבין שזה ערוץ מסחרי שחי מפרסומות", הוא אומר. "אתה לא יכול להתנשא על הקהל או לחנך. אפשר בקטנות. בכל זאת, אנחנו מנסים להשתמש בכוח שלנו כדי לקדם דברים טובים במוזיקה הישראלית. מצד שני אנחנו מאוד קשובים למה שקורה בחוץ. אם יש אג'נדה, אז היא להחזיר את הערוץ לקהל".

השינוי המהותי הראשון בערוץ היה הקמתו של האולפן השקוף, שרץ במשך שבועות ארוכים ואירח בערך את כל תעשיית המוזיקה המקומית על כוכביה המגוונים. בפעם הראשונה זה זמן רב גייס הערוץ טאלנטים ("לצערי אנחנו לא משלמים יותר מדי") והרייטינג הצליח אפילו לשלש את עצמו. בהקמת האולפן ובהפעלתו הושקעו מיליוני שקלים ומאז הוא מתפקד כמו אולפן חדשות: במתחם אחד מרוכזות כל התוכניות של לוח השידורים, כולל אפשרות נוחה לבלת"מים, כמו מותו של מייקל ג'קסון לדוגמה.

הראשונים שהחלפתם היו עורכי המוזיקה.
"נכון. כשהגענו ידענו שאנחנו רוצים ללכת למקום אחר, עם יותר להיטים. אני אוהב לעבוד עם אנשים שלי, שאני מכיר ושיש לי שפה משותפת איתם. החיבור עם העורכים הקודמים התאים פחות".

בפורמט הקודם היה פחות מיינסטרים?
"לא בטוח. אני לא רוצה לדבר עליהם, אני מלא כבוד אליהם. רציתי לעבוד אחרת, אני חושב שזה נכון לעבוד עם אנשים צעירים יותר. עפרי גופר, העורך הראשי, הוא בן 24. חשוב שצעירים ינהלו את העסק הזה. חשבתי שצריך לרענן את המסך מבחינת מה שרואים מוזיקלית".

יש הבדל גדול בינך, איש טלוויזיה במהות, לבין יואב קוטנר בזמנו, שהרקע שלו הוא יותר מוזיקלי ופחות טלוויוני.
"כדי לעשות ערוץ טלוויזיה, צריך לעשות טלוויזיה מעניינת. גם בתקופה של קוטנר היו עורכי טלוויזיה בערוץ שהיו פחות במרכז העניינים, כי קוטנר משך למקומות שלו. אני משלב בעבודה הזאת מוזיקה עם תוכן טלוויזיוני מספיק מעניין ואיכותי, שיכול למשוך מספיק קהל".

כלומר , אתה מביא קודם כול מוצר טלוויזיוני שהקהל רוצה, והם הביאו מישהו גבה מצח?
"אני יודע שאנחנו מנסים להשתמש במוזיקה כיתרון ולהביא תוכן טלוויזיוני מעניין. אני לא יודע מה זה גבה מצח. ערוץ שמשדר רק קליפים זה גבה מצח? זה בעיקר ערוץ שאף אחד לא רואה. זה אנטי טלוויזיה ולא ראו את הערוץ הזה. עכשיו רואים את הערוץ שוב, והצלחנו להכפיל ואפילו לשלש את הרייטינג".

באחרונה הודיעה מועצת הכבלים והלוויין כי ערוץ 24 יוגבל בכמות התוכניות שיבסס על תוכניותיה של ספינת האם קשת, בייחוד "כוכב נולד". היא גם החליטה שמנכ"ל הערוץ, צביקה ליבליך, לא יוכל להמשיך בתפקידו כי הוא

גם סמנכ"ל בקשת. "אני לא מרגיש שיש לי הגבלות ואני משתמש בכל כלי שיש לי כדי להצליח", אומר סלעי. "לפעמים הכלים שלנו זה אייל גולן ולפעמים זה 'כוכב נולד'. אנחנו עובדים צמוד לרגולטור ומקשיבים לו".

טוענים שקשת עושה בכם שימוש כדי לקדם את "כוכב נולד" על חשבון הפקות מקוריות.
"90 אחוז מהתכנים שלנו בכל יום הם לא קידום לקשת. ובכלל, אני לא בטוח מי מקדם את מי. כשב'כוכב נולד', ברייטינג של 30 אחוז בערוץ 2, מדברים על ערוץ 24, אז מי מרוויח מזה? ערוץ 24, שנע בין שברי אחוזים, או קשת? בראש ובראשונה הצופים נהנים מזה".

בימי "האח הגדול" גזרתם מהתוכנית שני מתמודדים שמזמזמים יחד במטבח ועשיתם מזה מצעד יומי.
"חשבנו שזה מצחיק וחמוד. אנחנו עדיין בתהליך של חיפוש אחר תכנים מספיק מושכים למסך. אולי הלכנו שם צעד אחד רחוק מדי".

בינתיים ישדר 24 שלוש פעמים בשבוע רצועת הצצה לחדר החזרות של "כוכב נולד" ותוכנית חדשה בשם "הצילו! אני כוכב נולד", בהגשתה של מרינה מקסימיליאן בלומין, שבמהלכה יתמודדו המודחים מהתוכנית על כרטיס חזרה.

גלגלצ שם, אני כאן

אחת המשימות שעומדות בפני סלעי וצוותו היא לשנות את ייעודו של 24 משומר מסך במספרות ובפיצוציות לערוץ שצופים יצפו בו מתוך כוונה מלאה. לכן, כבר בעתיד הקרוב יעלה הערוץ שורת תוכניות תעודה מוזיקליות ובכללן מסע אל ילדותם של אמנים, מפגשים של אמנים עם תלמידי מוזיקה וליווי זמרים המופיעים בחתונות. זאת לצד הופעות חיות והקמת פרויקט הפקת קליפים לנכסי צאן ברזל.

"אנחנו מתחילים לזהות את הקהל שלנו", אומר סלעי. "הלב שלו הוא גילאי 25-40, ואנחנו במאבק כדי לשמר אותו. בד בבד אנחנו רוצים גם להרחיב קהלים, להגיע לעם ישראל במובן הרחב של המילה, להגיע לנוער ואולי בשלבים מאוחרים יותר גם לילדים".

אתה מתחבר לטענה שערוץ 24 הוא יקום מקביל לגלגלצ והם לעולם לא ייפגשו?
"יש להיטים שצמחו אצלנו, כמו "אצבעות דביקות" של רמי פורטיס והדואט "יחד" של קובי פרץ ואשתאר שהגיעו לגלגלצ בסוף, אבל אני לא אומר שזה בזכותנו. אני מסכים שיש דברים שיכולים לעבוד פה ולא שם ולהפך. כרגע אנחנו גם חשובים פחות מגלגלצ, בעיקר בהשפעה שלנו על המוזיקה. יש דברים שחשוב לנו שיהיו אצלנו ולא אכפת לנו אם גלגלצ אוהבים או לא".

יש מקום לערוץ מוזיקה בעידן יוטיוב?
"לערוץ שמשדר רק קליפים, לא. בתמהיל נכון יש מקום לשעות ולתוכניות עם קליפים. גם בעולם אין היום ערוצי קליפים. ערוצי MTV הם ערוצי תוכניות מכל מיני סוגים".

אני מכיר צופים שלכם שמרגישים שיש יותר מדי מלל, שמחכים שיתחילו כבר לשיר.
"צריכים למצוא את האיזון בין המלל, שברובו המכריע מוזיקלי, ובין המוזיקה והקליפים. היה כבר ערוץ של קליפים ולא התעניינו בזה. מוזיקה זה לא רק לשדר שירים".

תעשיית הקליפים מלאה מרירות כלפיכם. יש טענות על תשלום עלוב ובעיות זכויות.
"בעולם הזכויות יש הרבה מאבקי כוח. מאז שנכנסה קשת חתמנו על הסכמים עם עיל"ם ועם תל"י ואנחנו קרובים לחתימה עם הפדרציה. אלה דברים משמעותיים שלא קרו בעבר. המצב של במאי הקליפים לא טוב. התקציבים ברצפה. אני כן חושב שיש לנו תפקיד בזה, אבל אני בספק אם נצליח לשנות את המצב".

באולפן השקוף התעורר כעס מפני שרציתם להשתמש בקטעי ההופעות החיות.
"באף רגע לא רצינו לקחת את הזכויות מהמבצעים. משידורי האולפן השקוף נגזרו קליפים של אמנים שבחלק מהמקרים ביקשו שנעשה את זה כי אין להם כסף להפיק קליפים. אנשים חשבו, בטעות, שניקח את הקליפים, נעלה אותם לסלולר ונעשה על זה כסף. זה לא קרה ולא יקרה. אנחנו לא חושבים שמגיעות לנו זכויות הופעה של זמרים. אנחנו רוצים את הזכות לשדר בשידור חוזר את ההופעות שלהם. זה חלק מהכלכליות של ערוץ נישה ומהסיכוי שלנו לשרוד".

תשדרו מוזיקה לועזית?
"אני מאמין במוזיקה ישראלית וחושב שבסופו של דבר הקהל אוהב לשמוע אותה. אנחנו לא מתכוונים להפוך לתחנה מעורבת כמו גלגלצ, לפחות לא כרגע. אנחנו חושבים לעשות מצעד לועזי ונעדכן בחדשות, אבל אני חושב שיש לנו יותר סיכוי להצליח עם מוזיקה ישראלית".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים