קלאסיקה של טירוף ישראלי: חלק 1

פסיכדליה עברית מקורית ושירים מחאתיים שנאסרו לשידור ברדיו. אסף קפלן מפרק לגורמים את "חנטריש שלוש ורבע" של דני בן-ישראל

אסף קפלן | 16/6/2009 13:56 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מדינת ישראל, אמצע/סוף שנות ה-60. גיבורי הלהקות הצבאיות מתחילים לנזול החוצה, משתלטים על האוזניים שלנו, ואט אט מתחילים לעצב וליצור את הסאונד של הרוקנ'רול הישראלי. בין כל המוזיקאים הנהדרים הללו ישנו אחד יוצא דופן שהחליט לסלול דרך מעניינת ומוטרפת משלו.

דני בן ישראל - כוכב הצפון/נר בחלונך
דני בן- ישראל, יוצא להקת פיקוד צפון, שר בין היתר את "נר בחלונך", "לוס פיקודס צפונס" והלהיט "כוכב הצפון". בתחילת הדרך, הבחור הצעיר עדיין הלך בתלם ובשנת 1966 הוציא את תקליט הסולו הראשון שלו והשתתף בהקלטות לאלבומים של שירי הסרטים "צלילי המוזיקה" ו"מרי פופינס" בתרגום לעברית.

לאחר שניגן תקופה באירופה הוא שב לארץ, וכשבדמו עוד זורם דם היפי חבר ללהקת "הבמה החשמלית". יחד איתם הוציא את התקליט הפסיכדלי המהפכני  והמבריק "חנטריש 3 ורבע". במקביל לאלבום זה הקליט בן -ישראל את "הקלטות קטמנדו הגנוזות", אליהן נגיע בהמשך. 

להקת הקצב "הבמה החשמלית" בהנהגתו של שלמה מזרחי, מי שכונה "ג'ימי הנדריקס הישראלי", פעלה באותם ימים בירושלים.  הלהקה, שגם לה סיפור מעניין וקצת עצוב משלה (הם לא הוציאו אף אלבום), פעלה בגלגולים שונים בשנים 1968- 1971.

בדומה לבן -ישראל גם  למר מזרחי לא חסרה חוצפה  מרדנית. ב-1968 הוא ניגן את "ירושלים של זהב" בדיסטורשן ובעט בכיפת הפטריוטיות הזהובה; זה קרה עוד לפני שהנדריקס עשה שמות בהמנון האמריקאי כשחתם את פסטיבל וודסטוק.

המפגש הנסיוני והמעניין בין הסאונד הוירטואוזי של  שלמה מזרחי וחברי "הבמה החשמלית" לבין הכתיבה, העיבוד והלחן של בן ישראל הולידו את "חנטריש", אבל עקב סיבה עלומה חברי הלהקה לא זכו לקרדיטים על עטיפת התקליט המקורית.

התקליט עצמו הוקלט מאפריל '68 ועד מאי '69, ועד היום לא ברור האם חברי "הבמה" אכן ניגנו בכל השירים. מה שבטוח הוא שכשתשמעו את הריפים מפוצצים לכם את האוזניים תדעו לבטח שזהו שלמה מזרחי.

כשיצא בשנת 1970 הוא נאסר לשידור ברדיו, שם פשוט לא ידעו איך לאכול אותו. האלבום  כשל מבחינה מסחרית והדפסתו הופסקה. בשנת 2002 האלבום יצא מחדש על ידי חברת התקליטים הישראלית Mio. בשיתוף פעולה  עם הלייבל הגרמני World in Sound הוא יצא גם בגרסת ויניל.
הארנב הלבן קופץ לביקור

לפני שנתחיל בפירוק הגורמים של "חנטריש" , הרשו לי להפנות את תשומת אוזניכם לקונטרסט המעניין בין קול "הזמר הצבאי" של בן-0ישראל והדרך בה הוא מגיש את השירים, לבין האוירה הפסיכית שהוא יוצר, מה שלעניות דעתי גורם לעיצוב הסאונד הכיפי של האלבום הזה.

החופש היצירתי שבן-ישראל קיבל כאן הוא שמרכיב את התמהיל המטורלל הזה שנקרא "חנטריש". שמונה שירים והמון מילים יש באלבום הזה. צחוק, צעקות ולחישות, הטפות מוסר, טייפ לופס, קצת חיפוש עצמי, מלמולים, אפקטים, צלילים מהולים בעשן חשיש, פאז גיטאר, כיף, רעש, חופש, סוריאליזם ובחור סכיזופרני ששמו אוציק פחנוציק. 

ניחוחות הטירוף והפסיכדליה עולים כבר מסאונד הגיטרה הראשון. "שיר אחר", הקטע שפותח את האלבום, מבשר על המתווה הכללי של מה שהולך לקרות בהמשך: מרד, תהייה קיומית ובעיקר רצון לעשות הכל שונה. כבר בתחילת

האלבום פורק בן-ישראל במילותיו את המטען הראשון: "שיר רציתי לשיר לי, שיר בלי מוסר שיר בלי השכל, שיר בלי שפה". 

"אוציק פחנוציק"
מכאן אנחנו מרחפים למדינה הזויה פרי מוחו הקודר של בן-ישראל ול"מלחמתו הסכיזופרנית של אוציק פחנוציק בכסאון רודנובסקי".

במדינת קרמישה בורלינגה מתרחשת מלחמה פסיכולוגית, מנטאלית וצבעונית. שלטונו של הרודן כסאון רודונבסקי המנסה בכל כוחו לחסל את תמימות שנות ה-60 הפרחונית. הרודן מתנגד למגודלי השיער היחפים ושולח את צבא קצרי השיער שלו לשלוח חיצי שנאה בגיבורנו אוציק (בדיוק בשורה זו מושמעים אפקטים של יריות שנשמעות כאילו נחטפו ממערבון או סרט מצויר). אך אוציק פחנוציק, כמו נאחז לרגע בהזיית "הטיפה על הלשון האוחזת בו", מחבק את עליזה, מלטף את אוזניו של הארנב הלבן ובכוח המחשבה בלבד הופך את הכל לשדה פרחים צבעוני.

הדינמיות בקולו של בן-ישראל והשירה הכפולה המגיעה בדיליי מביאה שני דברים מאוד חשובים למאבק הזה. ראשית, היא ממחישה את הדמויות ומראה את הניגודיות ביניהן. שנית, היא לוקחת את הסיפור, בין אם נרצה, בין אם לאו, אל תוך המציאות המלחמתית שלנו, שלצערנו עדיין רלוונטית.. קול המחאה הברור נגד הממסד הצבאי מקפיץ למוחי את עשן הצלילים של להקת "זינגלה" שהוציאו את המאסטרפיס שלהם Peace ב-'77 ונלחמו גם הם בדרכם, דרך המוזיקה.

אורכו של הקטע העוקב הוא 9 דקות, דבר שלא היה מקובל בנוף המוזיקה הישראלית דאז. בג'אם  המרתק  של "בנדום כל המסיבות" מכה בנו בן-ישראל תהיות פילוסופית. "אתה נלחם במוות? מחפש אלוהים חיים?" וביקורת עצמית "אתה יכול לא לישון ולהבטיח לעצמך גיגית... לא, עוד הפעם". ברקע הגיטרות מבריקות וכנות בשיקוף תל אביבי שמאד דומה למה שמתרחש בבירת החטאים הבוהמיינית גם כיום. 

"כפרה"
אווירת הצלילים כאן מזכירה את הסאונד הפסיכדלי של סן פרנסיסקו ושות' והטפות המוסר של ג'ים מוריסון. אז "בנדום כל המסיבות, שהכיוף נגמר מה אתה עושה"? הממתק הבא, שיכול היה לקבל מעמד של סינגל ברדיו אם התקליט לא היה נאסר לשידור,  הוא ללא ספק "כפרה": "איזה בררה! איזה חנטריש! הו, כפרה - די כבר עם חשיש!" אחלה רוקנ'רול ואחלה קצב. סוף צד א'.

הריקוד השאמאני מתחיל

הקטע המלודי "ואם", הפותח את צידו השני של האלבום, מהווה מעין אתנחתא מוזיקלית. בשיר זה ניתן להבחין בקלות בסגנון השירה היחודי של בן-ישראל. המילים המתלוות והלא-כל כך אופטימיות מביעות את רצונו של המשורר לרחף בחלל. המפוחית נכנסת ומספרת את סיפורו של "דני בוטל נק", שהיה מחלק בקבוקים המכילים חומרים כאלה ואחרים לעוברים ושבים. למרות ההטפות החוזרות ונשנות לחזור לדרך הישר דני המשיך בשלו, וברגשות מעורבים טען שאת החופש שלו הוא מבלה במשך כל חייו. לימים התעשר ממכירת הבקבוקים.

אם עד עכשיו האלבום ריחף באופן טבעי בין גבולות המימד המציאותי לזה שכבר מתחיל לשדר אותות בלתי שפויים בעליל, הרי שבשיר "ישראל 70" האוונגרד, הפסיכיות והמורכבות פוסעים מספר צעדים קדימה. אם יש קטע פסיכדלי שהיה צריך לייצג את ישראל בתחרות מצעד פסיכדלי כלשהו, הרי שתשע הדקות של "ישראל 70" זו נציגות ציונית ראויה בהחלט.

הריקוד השאמאני מתחיל לאט. ברקע - צעקות ומלמולים, צלילי גיטרה אקוסטית וחשמלית מערבלים את המוח. קולו הענוג של יוסי בנאי מקריא את שיר המעלות מסומפל לתוך ההמולה (דוד המלך מתהפך בקברו או שמא היה שש כאן לתרום מכינורו). הלופ ממשיך ואיתו הסמפולים. הצהרת האו"ם מכ"ט בנובמבר, הכרזת העצמאות ורחשים אחרים מתערבבים עם משפטיו התמוהים של בן ישראל. ביאליק ,טשרניחובסקי, הרצל  ורש"י יושבים ביחד, מתדיינים, צוחקים, מעשנים והמוח מתפוצץ. במילותיו של המשורר: טריפי לאללה.

גם בשיר האחרון שחותם את הניסוי החנטרישי והמופרע הזה, "למה לא", המוח לא נח. המאסיביות של הגיטרות האקוסטיות, צמד המילים הברורות והיחידות  "למה לא", משפטים בארמית הנבלעים ברקע, כל אלה משאירים את המאזין מבולבל, חושב, מרוצה ומחויך אבל בעיקר עמוס במנה גדושה של טירוף ארצישראלי אותנטי שחיפש משמעות בזמן אמת. והמשמעות הזו קיבלה את ההד שלה  כ-30 שנים מאוחר יותר.

~ קלאסיקה של טירוף ישראלי, חלק 2

***

אסף קפלן מגיש ועורך את התכנית "שחרזאדה" ברדיו קול הקמפוס.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

קול הקמפוס

סטודנטים כותבים ומשדרים מבית הספר לתקשורת במסלול האקדמי של המכללה למנהל
www.106fm.co.il

לכל הכתבות של קול הקמפוס

עוד ב''קול הקמפוס''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים