מפלצות נגד פיראטים
"מפלצות נגד חייזרים" הוא סרט ראשון בגל התלת ממד, המנסה להחזיר את הקהל לקולנוע. ובלי שום קשר, הוא חמוד להפליא
השם מסגיר את עלילת הסרט, שאינה מתוחכמת במיוחד אך מבוססת על רעיון מבריק. בתגובה לפלישה חייזרית עוינת לכדור הארץ (כלומר, לארצות הברית - כפי שמציין אחד מכתבי החדשות בסרט, החייזרים פולשים תמיד לארה"ב), פותחת הממשלה האמריקנית את המחסן הסודי שבו היא מאפסנת אחדים מסודותיה השמורים ביותר - חבורה של מפלצות תבוניות (מי יותר, מי פחות) הנשלחות להדוף את הפלישה. כמו "12 הנועזים", הפרס שלהם צפוי להיות שחרורם לחופשי: תצילו את אזרחי העולם, ואז תוכלו להפחיד אותם כרצונכם.
גלריית המפלצות מרפררת לגיבורים מיתולוגיים בתולדות עולם המפלצות: סוזאן (ריס וויתרספון), כלה צעירה שהופכת בעקבות תאונה עם מטאור לאישה ענקית (נמוכה באינץ' מננסי מ-of The 50 Foot Woman- Attack); החוליה החסרה, או לינק (וויל ארנט), איש דג שרירי אך מזדקן (בן דמותו של "היצור מהלגונה השחורה"); בוב (סת' רוגן), גוש ג'לטין מטומטם להפליא (בוב הלוא הוא The Blob); ד"ר ג'וק (יו לורי), מדען מבריק שהפך בעקבות ניסוי כושל למקק בחלוק (כמעט כמו "הזבוב"); ואינסקטוזאורוס, זחל תמים שקרינה רדיואקטיבית הפכה אותו למפלץ אדיר ממדים (בנוסח המפלצות היפניות של סרטי "טוהו" שמחריבות את טוקיו באורח שיטתי, ע"ע "גודזילה").

אכן, הרעיון להציב כנגד הפלישה החייזרית התורנית כוח של מפלצות נראה מבטיח; והרעיון להשתמש
במפלצות הלקוחות מפנתיאון האימה הקולנועי, ולהציב אותן לא כסופר גרופ בסרט אקשן אדיר ממדים אלא דווקא כחבורה של יצורים חריגים ודחויים בקומדיית אנימציה - מבריק.
המפלצות האימתניות והאכזריות מתגלות כאן בחולשתן: לבוב חסר המרכיב החיוני המכונה "מוח" (ולכן הוא שוכח לפעמים לנשום), לינק מתחיל להיראות כמו כדורגלן ישראלי יומיים אחרי הפרישה (בקיצור, רן בן שמעון), וסוזאן היא צעירה אומללה שחיי נישואים מבטיחים הפכו בשבילה בן רגע לזיכרון רחוק (וקטן מאוד).
ההתייחסות של "מפלצות נגד חייזרים" לתרבות הפופולרית לא נעצרת בחבורת המפלצות, והסרט מציג מצעד ארוך של הומאז'ים, מהם מתבקשים ("היום בו העולם עמד מלכת", "מפגשים מהסוג השלישי") ומהם מפתיעים ("ד"ר סטריינג'לאב", "השוטר מבברלי הילס").
הטווח הגדול של הרפרורים לסרטים משנות
"מפלצות נגד חייזרים" נחשב לפרויקט דגל של אולפני דרימוורקס. ג'פרי קצנברג, מנכ"ל חטיבת האנימציה, הכריז כי מעתה והלאה ייעשו כל סרטי דרימוורקס בטכנולוגיית תלת הממד, שבה הוא רואה את המהפכה השלישית בתולדות הקולנוע (לאחר הקול והצבע).
קצנברג סבור שזו הדרך להחזיר את הקהל לבתי הקולנוע, ולא פחות חשוב מכך - זו דרך פשוטה ויעילה להילחם בצילומים הפיראטיים הנעשים בתוך האולמות. כאמור, אינני יודע עדיין אם "מפלצות נגד חייזרים" הוא הוכחה ניצחת לעליונות התלת ממד, אך גם בלעדיה הוא יוצר חוויה מבדרת מספיק.