אפילו ריטה תרוויח פחות ביום העצמאות

המשבר הכלכלי מגיע גם לבמות יום העצמאות, והאמנים שנהגו לגזור קופונים שמנים יסתפקו השנה בהרבה פחות. לקראת החג הלאומי בדק מעריב מהם הסכומים שמקבלים האמנים: מי ירוויח הכי הרבה, מי יסתפק במועט וכמה כל זה יעלה לנו

ערן סויסה | 24/3/2009 7:56 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ריטה בפסטיבל הפסנתר
ריטה בפסטיבל הפסנתר צילום: יוסי צבקר
היום האהוב על אמני ישראל, לפחות עד שנה זו, הוא יום העצמאות. לא בגלל המשואות, לא רק מפני שהם שמחים על הקמת המדינה וסיום המנדט הבריטי ובטח לא בגלל הזיקוקים. הסיבה העיקרית: כסף. הרבה כסף.

עד כה היה מקובל שאמני ישראל, בעיקר הזמרים, ויותר מכך הפופולריים שבהם, נותנים במהלך 24 שעות עד עשר הופעות, ובמקרים קיצוניים גם יותר מזה, ומרוויחים מאות אלפי שקלים. התיאוריה מאחורי הרווחים הגדולים פשוטה: ביום חגה של מדינת ישראל הזמרים הופכים למבוקשים במיוחד בכל רחבי הארץ. מנהלי ההופעות של האמנים מנצלים את הרגע, מקפיצים את המחירים פלאים ומופיעים בכמה שיותר ערים.

השנה התמונה משתנה. המצב הכלכלי הרעוע פוגש את ההתערבות של השלטון המקומי והתוצאה דומה יותר ליום כיפור מאשר ליום העצמאות. מפיקים בכירים, מנהלי לוחות הופעות וגורמים בעיריות מדווחים על ירידה משמעותית של 50 אחוז בביקוש להופעות וכן במחיריהן. "אין ספק שהמשבר הכלכלי הגיע גם לבמות יום העצמאות", אומר מפיק בכיר בתעשייה. "אפשר להגיד באופן רשמי שנגמרו החגיגות של האמנים על חשבון יום העצמאות".

סימנים ראשונים של שינוי התחילו להופיע לפני חודשים אחדים, כאשר בשלטון המקומי ניסו לגבש מחירון מוסכם של הופעות האמנים על מנת למנוע ניצול של המפיקים ומנהלי ההופעות. המהלך לא הושלם, ומחירון מהסוג הזה טרם גובש. בשלטון המקומי המליצו למנהלי התרבות בעיריות להפחית משמעותית בתקציבי החגיגות ולהשתמש בלהקות המקומיות-החל מאפרוחי רעננה ועד צוות הווי חדרה.

 
קובי פרץ. עד כה עלה מחיר האמנים משנה לשנה
קובי פרץ. עד כה עלה מחיר האמנים משנה לשנה צילום: רונן אקרמן
במקביל לשינויים אלו, המצב הכלכלי המשיך להידרדר, תהליך שגרם למנהלי התרבות ומגבשי הליין-אפ בעיריות להפנים את המלצות השלטון המקומי, גם אם לא בהכרח חשקו בהן. בפנייה של יו"ר מרכז השלטון המקומי שלמה בוחבוט לממונה על ההגבלים נכתב כי "קיימת תופעה מטרידה ביותר, במסגרתה מספר קטן של משרדי הפקות גדולים רוכשים משאר המשרדים את הזכות לייצג ולמכור את האמנים ביום העצמאות, ובכך יוצרים מונופול על החגיגות, ולא מאפשרים תחרות הוגנת והורדת מחירים.

"לא יעלה על הדעת שבימים של משבר כלכלי, כאשר הרשויות המקומיות כורעות תחת הנטל, אמנים יאורגנו במונופול, ידרשו סכומים בלתי הגיוניים, והרשויות יסכימו לשלם. בכל שנה קונים בעלי שניים או שלושה משרדים את הזכות לייצג את האמנים השונים ביום העצמאות. תופעה זו מביאה למחירי מונופול ולתחרות לא הוגנת בין הרשויות המקומיות המעמידות בימות בידור לשירות תושביהן. מחירון האמנים ליום העצמאות גבוה מאוד וגדל משנה משנה".
בין רצוי למצוי

בנסיבות אלה, הפגיעה המשמעותית היא בכמות ההופעות. בשונה משנים קודמות, שבהן כל עירייה חפצה בשלושה אמנים לכל הפחות, השנה מעדיפים, על פי המלצת השלטון המקומי, להשתמש בלהקות מקומיות או במקרה הטוב באמן אחד גדול שישמח את התושבים. כך למשל ברעננה החליפו את יהודית רביץ וגידי גוב בעידן רייכל, בהרצליה החליפו את פבלו רוזנברג, מרגול וטל מוסרי בלהקות המקומיות, ואת עברי לידר ודנה אינטרנשיונל בערב שירה בציבור.

בפתח תקווה, לעומת זאת, כנראה לא שמעו על המיתון ושם יופיעו שני אמנים מהשורה הראשונה: עברי לידר וריטה. כל אחד מהם יופיע שלוש פעמים בליל העצמאות. "אם בשנה שעברה היו לכל אמן מוביל בין שבע לעשר הצעות השנה אם יש לו שלוש-ארבע הצעות אז שיגיד תודה, כי הביקוש השנה ירד בחצי לפחות",

מסביר גורם בכיר בתעשייה ומוסיף: "אם בשנה שעברה אמנים היו יכולים להרשות לעצמם לגבות סכומים של למעלה ממאה אלף שקל או קרוב לזה, אז השנה שישכחו מזה, כי הם ייאלצו להתמודד עם ירידה של 30-40 אחוז לפחות".

נפגעים נוספים מפיחות ההופעות השנה הם משרדי הפקות שרכשו את זכויותיהם של זמרים מסוימים חודשים ספורים לפני יום העצמאות ושילמו על כך למנהליהם מראש. לדברי מפיק בכיר, מקובל שמשרדי הפקות משלמים מראש סכום כסף מסוים על אמן, והם יכולים למכור אותו באיזה סכום שהם רוצים, ולהרוויח. "הרבה אנשים שעשו את זה לא הצליחו למכור לאמן הופעות ויצא שהם הפסידו הרבה כסף", אמר המפיק, "רובם לא חשבו שיום העצמאות הזה יהיה נפילה מהבחינה הזו ונתקעו עם האמנים בלי שיוכלו להשתמש בהם יותר מדי".
 
עברי לידר. בפתח תקווה לא שמעו על המיתון
עברי לידר. בפתח תקווה לא שמעו על המיתון בייגל
על פי הצעות מחיר שהגישו מפיקים ומ ?נהלים לעיריות השונות ועל פי הערכות של בכירים בתעשייה, אלו המחירים של ההופעות כאשר הפרמטרים העיקריים הנבדקים במתן הצעת מחיר (הסכומים נקובים בשקלים) הם כמות הקהל ואורך ההופעה. רוב המחירים המובאים בכתבה לקוחים מתוך הצעות מחיר שניתנו לעיריות. ברוב המקרים האמנים מקבלים 20 עד 30 אחוז פחות מהדרישה המקורית.

התעריפים של ההופעות מעידים במידה רבה על הפופלאריות של האמנים בקרב הציבור הרחב ולכן זמרי המיינסטרים, בעיקר בעלי מעמד, אשר פונים לקהל הרחב, דורשים יותר כסף. בראש הרשימה ניתן למצוא את הזמרים האהודים ריטה, עברי לידר, שרית חדד, מירי מסיקה, רמי קלינשטיין, איל גולן ועוד.

הופעה של כל אחד מאלה עולה עשרות אלפי שקלים כאשר השנה הם כאמור ייאלצו להתפשר. מיד אחריהם מגיעים זמרים אהודים וקומיקאים מובילים כדוגמת הראל סקעת, דנה אינטרנשיונל (שבניגוד לאמנים אחרים לא נפגעה השנה ותופיע לפחות חמש פעמים), ברי סחרוף, קרן פלס, צמד "שווים", שירי מימון, גורי אלפי, אסי כהן, אדיר מילר וכוכב הילדים הבלתי המעורער יובל המבולבל. בתחתית הפירמידה נמצאים זמרים צעירים שהשיא שלהם כנראה עוד לפניהם ביניהם: אפרת גוש, שלומי שבן ויוני בלוך.

כמה זה עולה לנו

היקרים ביותר: מעל 70 אלף שקל להופעה
שרית חדד, מירי מסיקה, עברי לידר, ריטה, נינט טייב וצביקה פיק.

בין 40 ל-60 אלף שקלים להופעה
אביב גפן, יובל המבולבל, חמי רודנר (איפה הילד), הראל סקעת, דנה אינטרנשיונל וקרן פלס.

בין 30 ל-40 אלף שקלים להופעה
טוביה צפיר, אריק ברמן, יוני בלוך, הראל מויאל, שירי מימון ורותם אבוהב.

בין 20 ל-30 אלף שקלים להופעה
אביהו מדינה, אורנה דץ, שלומי שבן, ירדנה ארזי, אפרת גוש ורוני דואני.

שווים לכל כיס: מתחת ל-20 אלף שקל להופעה
שימי תבורי, עירית ענבי, אושיק לוי, מיקה קרני, אוהד חיטמן ודני רובס.





כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''מוזיקה''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים