עקבות של זמן במוזיאון בהרצליה

במוצ"ש הקרוב תיפתח "עקבות של זמן" במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית. התערוכה מנהלת דיאלוג עם מרכז ההנצחה הצמוד למוזיאון ועוסקת בזמן החולף, ברצון ובצורך האנושי לשמר ולזכור

נעה ברק | 4/3/2009 13:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קפקא על החוף, וולקר מארץ
קפקא על החוף, וולקר מארץ צילום: מתוך התערוכה
חלק גדול מעבודותיו של האמן הקולומביאני אוסקר מוניוז עוסקות באופן מפורש בהנצחתם של מי שאינם עוד עימנו ובאופן שבו הזכרון חומק ומתעתע ככל שהזמן חולף.  בעבודתו "תכנית ליד זיכרון" בא הדבר לידי ביטוי מקסימלי כאשר דיוקנם של המתים אותם הוא מצייר במכחול טבול מים על גבי אבן חמה מתחיל להעלם תוך כדי שהוא מצויר.

עבודותיו נטועות אמנם בהיסטוריה רוויית הדם של ארצו, אך טומנות בחובן הקשרים רחבים הקשורים בין היתר להיותנו בני חלוף ולאופן בו אנו בוחרים, מצליחים וכושלים להתמודד עם הבסיס הארעי של קיומנו.

האמנית מיכל שמיר לוקחת עלים יבשים, קורי עכביש, תולעים, עובש ושלל פריטים אורגניים מאובקים ויוצרת מהם קומפוזיציות מרהיבות, חלקן מסודרות, חלקן פרועות להן היא מוסיפה מדי פעם רישומים של חרקים וצמחים. ממרחק נראות הסריקות המוגדלות של שמיר כבוקה אסטטי.

רק כאשר מתקרבים מבחינים בעקבותיו ההרסניים של הזמן - בהתפוררות ובכליה. שמיר אינה מקפיאה זיכרון שמח, היא "אוספת" טבע גוסס או מת, רגע לפני שיעלם כליל ואף זכר לא יוותר ממנו, ובכל זאת משיבה לו את אותו פן יפה נוסטלגי אותו אנו נוטים לאמץ כשאנו זוכרים דבר מה.
התערוכות מתחברות אינטואיטיבית

דליה לוין, מנהלת המוזיאון, מספרת כי נושא הזמן צץ ועלה מתוך מעקב רב שנים אחר שלל אמנים בארץ ובעולם.  התערוכות לא אולצו לשוחח זו עם זו אלא התחברו באופן אינטואיטיבי. "העבודות מעצימות זו את זו" היא אומרת "על הצופה למצוא את ההקשרים בעצמו. צריך קצת להתאמץ כי אין בכוונתנו להצהיר עליהם בגלוי". ללוין חשובים מאד ההקשרים הנוגעים למציאות הפוליטית

החברתית בישראל.

לא מקרה הוא לכן שתריסיו המוגפים של ציבי גבע (מהעבודה "blinds" שיצר אחרי מות אביו) מוצגים כאן במסדרון צר אל מול קיר בלוקים – כחלל ביתי שהפך למבצר. התריסים השחורים לבנים המוגפים, סימן ארצישראלי מובהק, מרמזים על התרחשות בעבר, רמזים לצבעוניות, לחיים אחרים. מה קרה כאן? מה קורה כאן כעת מאחורי התריסים המוגפים?

 
מיכל שמיר
מיכל שמיר צילום: מתוך התערוכה
הבית האטום של גבע מתקשר אסוציאטיבית לבית המתמוטט של סטיב מקווין במיצב הווידאו שלו Deadpan. את העבודה ראתה לוין כבר לפני למעלה מעשור וחלמה להביאה למוזיאון מאז. מקווין, זוכה פרס טרנר וסלבריטי לא קטן, לא מאשר להציג את עבודותיו בכל מקום, וגם כאשר הוא נותן את אישורו מצורפת איליו לרוב רשימה ארוכה של תנאים והנחיות.

את העבודה קיבל המוזיאון בהשאלה ממרכז המדיה של הפומפידו בפריז ועל מנת להציגה צריך היה לבנות חדר מיוחד, צבוע באופן מסוים, בעל רצפת מראה מיוחדת ומכשיר הקרנה שכמוהו יש אחד בארץ. אם לא די בכך תגיע האסיסטנטית של מקווין למוזיאון על מנת לבדוק שכל התנאים מולאו כהלכה.

 
עמית ברלוביץ
עמית ברלוביץ צילום: מתוך התערוכה
בעבודה, הנחשבת לאחת הטובות של האמן, הוא עומד זקוף בפני בית עץ שחלון קבוע בראשו וקיר הבית נופל עליו. הוא  נותר נטוע במקומו, פניו קפואות. בעבודה, המבוססת על סרטיו של הקומיקאי באסטר קיטון משנות ה- 20, מונצח האירוע, נטול נרטיב, מזויות צילום שונות ורגע ההתמוטטות משוכפל באמצעות רצפת המראה עליה עומדים הצופים. למקור הקומי לא נותר זכר. את מקומו תופס רגע טורד מנוחה ומאיים. שוב ושוב עומד מקווין תחת הבית המתמוטט, ניצב בעקשנות באותה נקודה. הצופים, שהבית מתמוטט גם עליהם, מוזמנים להרהר במשמעויות הסימבוליות של העבודה.

עקבות של זמן, מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, מה-7 במרץ עד ה-30 במאי

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים