השחקנית היאם עבאס היא קלף מנצח
תסריט-לא-תסריט ובימוי נטול כיוון, שניהם של תומס מקארתי, מטלטלים את "האורח" בין המפוהק לשגרתי, בין ליברליזם מזויף לבין רצון נחוש לפייס את הצדדים בחברה האמריקאית; לבנים, שחורים, היספנים, מהגרים וחסרי זכויות. רק נוכחותה המרשימה של היאם עבאס משפרת את המצב

מתוך האורח צילום: יח''צ
תסריט-לא-תסריט ובימוי נטול כיוון, שניהם של תומס מקארתי, מטלטלים את "האורח" בין המפוהק לשגרתי, בין ליברליזם מזויף לבין רצון נחוש לפייס את הצדדים בחברה האמריקאית; לבנים, שחורים, היספנים, מהגרים וחסרי זכויות. כולם, כמה נפלא, מוצאים כאן אוזן קשבת לצרותיהם.
הכאילו-סיפור מתמקד בריצ'רד ג'נקינס ("עמוק באדמה"), מרצה לכלכלה בקולג' שולי, המגלה כי בדירתו הניו יורקית התנחלו זוג שב"חים צעירים. הוא מסוריה, היא מסנגל, ושניהם, השם ירחם, מוסלמים. לרגע קט ג'נקינס שוכח את הוראות ההפעלה של הפוליטיקלי קורקט הלבן, שעל פיהם הוא מנהל את חייו, ומסלק בבעיטה את השניים מדירתו. במחשבה שנייה, הוא מזדרז להשיבם לסלון ביתו ומשקיט באחת את מצפונו הליברלי.
מנקודה זו ואילך הופך הסרט לשילוב מנצח בין ארגון "קו לעובד" לארגון "בצלם", ושכבות של צקצוקי לשון מהזן האוריינטליסטי נפרסות על פני העלילה, שמתהדרת ב"מסר" וב"שליחות" חברתית. הצדקנות שהניעה את מקארתי
לכתוב ולביים סרט זה כמו מרביצה פה מנה היסטרית של שעות נוספות.
לפני כמה שנים משך אליו מקארתי תשומת לב, כשהוצג סרט הבכורה הצנוע שלו, "אנשי התחנה", שגולל סיפור עגום על אודות אישה בודדה וגמד שאפתן. "האורח", סרטו השני, אינו מסתפק עוד בקטנות, ומאתגר את אושיות האמנה החברתית שעל פיה מתנהלת לה אמריקה בעידן שאחרי קריסת המגדלים התאומים. מטרותיו המובהקות של "האורח" הן בוודאי נכונות ורצויות. הבעיה העיקרית הבוקעת מהסרט נובעת מהאופנים המלוקקים שבהם נעזר התסריטאי-במאי בדרכו להטיף לפיוס כלל?עולמי.
ואיך היאם עבאס חודרת לתמונה? בשלב מסוים בסיפור עוצרת משטרת ניו יורק את הצעיר הסורי, בעוון שהייה בלתי חוקית בארצות הברית. עבאס, בתפקיד אלמנתו של אינטלקטואל שהתנגד למשטרו של אסאד ושילם על כך בחייו, נזעקת לכרך הגדול לגונן על העצור, שאינו אלא בנה האהוב.
כבר ב"עץ לימון" וקודם לכן ב"הכלה הסורית", שניהם של ערן ריקליס, ניתן היה להיווכח שהמצלמה מאוהבת עד אין די בעבאס המרשימה. האופן שבו לוכדת אותה מצלמתו של אוליבר בוקלברג-צלם ממוצא גרמני שצילם למרטין סקורסיזה את סרט התעודה הארוך על אודות בוב דילן-מחזק עוד יותר את הקלף המנצח של עבאס.
"האורח", ארה"ב 2007