רטרוספקטיבה לוויצ'ך האס בסינמטקים

14 סרטיו של האס, הקולנוען הפולני שהלך לעולמו לפני 8 שנים, יוקרנו בישראל. האס מתמחה בהבלטת עולמם הפנימי, הסוריאליסטי וחסר המנוחה של דמויותיו ויוצר סרטים מורכבים שקורצים לפסיכולוגיה הפרודיאנית

מאיר שניצר | 19/11/2008 12:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עבודותיו של וויצ'ך יז'י האס אינן מוכרות בישראל כמו למשל סרטיהם של אנדז'יי ויידה, רומן פולנסקי או יז'י סקולימובסקי. ובכל זאת, האס הוא שם לא פחות גדול מהם, שלפני כחמישה עשורים סייע בכינונו של דור הזהב בקולנוע הפולני, שפרח בראשית שנות ה-‭.60‬

יש להודות לאנשי מכון אדם מיצקבייץ', האמונים על הפצת תרבות פולין בעולם הרחב, על יוזמתם המשובחת לייבא את כל סרטיו של האס, 14 במספר, להקרנה בישראל, ובכך לשפר במידת מה את ההיכרות המקומית עם יוצר חשוב, שהלך לעולמו לפני שמונה שנים.

הקולנוע של האס שאב עוצמתו ממסורות של הרומנטיקה הקלאסית, שנטתה אל עבר קידוש העבר והשפעתו המכרעת על ההווה. לא אחת התמקדו סרטיו של יוצר זה בנטייה לעיצוב דקורטיבי-קישוטי בנוסח הרוקוקו, או בהבלטת העולם הפנימי, הסוריאליסטי, אינדיווידואלי וחסר המנוחה, של גיבורי העלילות.

מהלכים יצירתיים אלה הניבו לא אחת סרטים סבוכים, שהיו עשויים באופן אלגנטי המבליט את איכויות הבימוי והעיצוב של האס. דוגמה קולעת לכך הינה הסרט "בית המרפא בסימן שעון החול" (משנת 1973),‬ המבוסס על סיפורים מאת ברונו שולץ המהולל, ומצליח למצוא שווה ערך קולנועי לרעיונות שהזינו את הפסיכולוגיה הפרוידיאנית.
בימוי בארוקי כבד

צפייה ב"שעון החול" עשויה לשמש כדרך נוחה להיכרות עם עבודותיו של האס. כך גם הסרט "כיצד להיות נאהבת" משנת 1963, שמתמודד באופן ייחודי, וירטואוזי במידה רבה, עם הכיבוש הנאצי של פולין, דרך סיפורה האישי של שחקנית תיאטרון שבזמן הכיבוש הסתירה בדירתה לוחם מחתרת מקומי, המגולם על ידי זביגינייב ציבולסקי רב התהילה.

ציבולסקי, המוכר גם בכינויו "ג'יימס דין האירופי", היה גדול כוכבי הסרטים הפולניים, שמצא את מותו בתאונת רכבת בשנת ‭.1967‬ אצל האס הוא הופיע בעוד מספר סרטים, המתארחים כעת גם הם בהקרנות הסינמטקים. הבולט הוא "כתב היד מסרגוסה", סרט חידתי המבוסס על ספר חידתי, שמגולל עלילות חידתיות.

זהו ספרו של ההרפתקן הבינלאומי הגראף פוטוצקי, שחובר בראשית המאה ה-19 ובמהלכו

נפרשות פגישותיו של קצין פרשים ממוצא בלגי, המעורב במלחמת הירושה בספרד, עם סדרה ססגונית של בני אדם - אלכימאי, קבליסט, צמד נסיכות מוסלמיות, צועני, פושעים - המשתדלים לכוון אותו לפענוחו של איזשהו סוד כמוס.

"כתב היד מסרגוסה" בנוי כמו בצל בשל, שכל קליפה המוסרת מעליו חושפת קליפה נוספת, וכך הלאה והלאה והלאה. הבימוי הבארוקי הכבד של האס הוציא ל"כתב היד מסרגוסה" שם של סרט פולחן, ואין זה מפליא שדווקא ג'רי גרסיה, הסולן הקודר של להקת "גרייטפול דד", היה זה שמימן לפני מותו את עבודות השחזור והשימור של העותק המקורי של הסרט.

כדאי לצפות גם ב"הסיפור הלא מעניין" על פי צ'כוב, וכן ב"המסע הבלתי רגיל של בלתזר קובר", סרטו האחרון של האס, עם מישל לונסדייל הצרפתי, שהופק לפני 20 שנה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים