קובי פרץ לא בן של מלך
בקול שנשמע כמו זעקה שבורה הפורצת ממעמקים שר גיבור השיר, שאת מילותיו כתבו אלון צדוק ודודו אהרון, כי הוא אינו בן של מלך. גם הבחורה שכבשה את ליבו לא נולדה למשפחת יורשי עצר. גיבור השיר זועק לאהבה ומוכן לאבד את כבודו העצמי כדי להוכיח שהיא קיימת
בסך הכל רציתי לתת לך אהבה
אני לא בן של מלך ואת לא נסיכה
בסך הכל רציתי לתת לך אהבה
במערכות יחסים רומנטיות נוטים לעיתים להשתמש בטרמינולוגיה שנשאבת הישר ממשטרי מלוכה. יש לא מעט בחורות שלמרות הידיעה הבהירה שבחיר ליבן ישב לצידן בכיתה בתיכון או אכל איתן מאותו המסטינג בצבא, השאיפה הזוגית הכמוסה שלהן היא שבן זוגן ימחק את העבר האפרפר המשותף ויתייחס אליהן כאל מלכה. כידוע, מסתובבים בעולמנו גם לא מעט בחורים שדורשים בביתם כבוד של מלכים.
להבדיל ממלכים ומלכות, לנסיכים ונסיכות יש דימוי יותר תמים או ילדותי גם אם כבר חצו את גיל 28. הם עדיין לא עומדים בזכות עצמם אלא בזכות השיוך המשפחתי שלהם.
הם עדיין נתפסים כילדים של. ככאלה, ועד שישבו בעצמם על כס המלוכה, הם יכולים להתבגר בנחת ולשאת בסט תכונות פוחזות - מרדיפת שמלות דרך תאוות הימורים ואהבת הטיפה המרה ועד חולשה ליאכטות.
בקול שנשמע כמו זעקה שבורה הפורצת ממעמקים שר גיבור השיר, שאת מילותיו כתבו אלון צדוק ודודו אהרון, כי הוא אינו בן של מלך. כלומר, הוא אינו נסיך. הוא לא נולד למשפחת מלוכה, לא זכה בכבוד השמור לבני מלכים, לא להון העובר בירושה, לא לכיבודים ולא לפתיחת דלתות אצל שועי עולם. הוא לא שתה תה של חמש אחר הצהריים עם אף מלכה ולא יצא לציד אווזים באחוזות מיוערות עם כלבים גזעיים. הוא לא רגיל להתחכך עם בני מלוכה אחרים ובמשחקי קלפים אין קלף על שמו. הוא אחד מהעם.
ומה בסך הכל רוצה אחד העם לתת לבחורה שלו? אהבה. אהבה היא מילה יפה. היא תפילה יפה, היא שפה, למדנו כבר באבניבי. אצל פרץ המילה אהבה מגלמת ומזקקת את כל מה שהוא רוצה לתת לבחורה שלו. אהבה שאינה קשורה בייחוס משפחתי, אהבה שהיא הרגש הכי בסיסי שבלעדיו חייהם של מלכים כמו חייהם של פשוטי העם, לא היו חיים.
ביפהפיות עם מבט כובש וחיוך הורס קל לזהות ולהבחין. החכמה שמייחדת בחור אחד מני רבים, כך על פי מילות השיר, היא לא רק לראות חתיכה הורסת, כזו שהחן שלה חיצוני והיופי שלה גלוי לעין כל, ולהתלהב ממנה. החכמה היא לראות את ההריסות של ההורסת מבפנים ולרצות לשקם אותן, להיות מוכן ומסוגל לכך, לתת לחתיכה את מה שחסר לה ולהרעיף עליה חום ופינוקים.
מבטך כובש לי את הלב
כשאני מביט בך, החיוך שלך הורס אותי
אבל את לא מבינה
שאין כמוני בעולם שיוכל לתת לך
ולפנק אותך בחום כמו שאני יודע
אם רק תתני לי הזדמנות, אני אוכיח לך
שאת בסוף תרצי אותי ואז תביני ש...
על הבחורה של אחד העם אנחנו יודעים מעט מאד. אנחנו יודעים שיש לה מבט כובש לב ושהחיוך שלה הורס. זהו. לא ברור אם אלו איכויות שכל האנושות שמה לב אליהן או שרק גיבור השיר ער להן. מה שברור הוא שגיבור השיר מתחנן לאהבתה בלופ אין סופי שחוזר שוב ושוב למסקנה כי שניהם לא נולדו למשפחות יורשי עצר ושניהם לא גדלו עם כפית מתוקה של מזון מלכות בפה.
הגיבור שר על עצמו כי הוא "אינו בן של מלך". ההקבלה המילולית אל מי שעיניו נשואות אליה אינה "ואת לא בת של מלך" או "ואת לא בת של מלכה". הפניה אל הבחורה היא ישירה ולא מתפתלת - את לא נסיכה. גיבור השיר יודע כי הדרך לליבה של בחורה עוברת ברחשי כבוד להוריה, ולכן הוא לא מסתבך בקביעה שאבא שלה לא מלך ושאמא שלה לא מלכה.
בנוסף, נדמה שהגיבור אומר לאהובתו
אבל בעוד שלגיבור השיר נדמה שהאהבה היא רגש שעליו ועליה לחלוק ביניהם, לגיבורה הפאסיבית- אגרסיבית של השיר יש כנראה רצונות שונים. כי אהבה, כך נדמה למרות הרצון העז של הגיבור לשכנע בה ולהתעקש עליה, היא משהו שאמור להיות נוכח וברור גם ללא קולות מאמץ של נסיונות שכנוע. אהבה היא עניין של כימיה ופיזיקה ברמה של קצת יותר מחמש יחידות, ועוד כהנה וכהנה מרכיביים סודיים יותר או פחות בנוסחה שעדיין כמה כימאים עם חלוקים לבנים עמלים על גילויה.
במילים פשוטות אהבה היא משהו שיש או שאין. היא יכולה להבנות ולהתחזק ולהשתכלל אבל אין צורך להתחנן כדי לתת אותה או לקבל אותה. "מתאים - מתאים", תגיד כל יועצת זוגיות בגרוש. "לא מתאים - עדיף לעבור הלאה". כל האבחנות האחרונות נכונות אלא אם אחד מהצדדים נפל קורבן למחלת האהבה, הגיונו היטשטש והאובססיה החלה לדבר מגרונו.
בדיוק עכשיו שזה הזמן, לגשת רק אלייך
ולומר את המילה שתשנה את התמונה
ואז תביני שאני, מכור אלייך
ורוצה אותך בכל ליבי ושלא תוותרי
אם רק תתני לי הזדמנות, אני אוכיח לך
שאת בסוף תרצי אותי ואז תגידי ש...
הפתרון למצוקת הגיבור בשיר, לקריאת תחינתו הנואשת, הוא אשלייה שהגיבור נאחז בה בכל מאודו. האובססיה שלו כלפי הבחורה מוצאת את ביטויה בייחוס עודף חשיבות לנקודת זמן מדוייקת ולמילת קסם אחת ומיוחדת שבכוחן לשנות את כל התמונה.
קל להזדהות עם גיבור מיוסר שכזה. מרביתנו היינו בסיפורים כאלה גם מבלי להיות מאובחנים קלינית כחולי אהבה. רבים מאיתנו נטו לייחס משמעות עודפת בקריאה חוזרת ונשנית של סמסים, מיילים ומכתבים שקיבלנו ממי שפינטזנו עליהם בתחום הרומנטי שלוש נקודות. ורבים מאיתנו חפרו, טחנו וקראו עד דק משפטים שנכתבו לנו, בניסיון למצוא משמעות נסתרת וחדשה בשורות הכתובות, בין השורות, בסימני הפיסוק וברווחים שבין המילים.
אפשר לראות את גיבור השיר כחולה אהבה ייצוגי. כמוהו, כמוכם, כמוני. כאמור, אחד העם. אפשר גם לראותו כג'אנקי של אהבה, כגיבור טראגי מיוסר במסכת מכאיבה של נסיונות כיבוש רומנטיים. הבחורה מתנהגת כקשה מאד עד בלתי אפשרית להשגה אבל הוא לא מוותר.
הוא מכור אליה וככזה הוא מוכן לאבד כל כבוד עצמי בשביל לדרוש את מה שהוא זקוק לו ואת מה שהוא חושב שמגיע לה. הוא מתרפס, הוא מיילל, הוא זועק, ומתחנן ואם רק יתנו לו הזדמנות הוא גם מוכן להוכיח. האהבה בשבילו היא סם החיים ומבחינתו אין חשיבות רבה מדי לכך שהבחורה שהוא משגע, לא רוצה להתחלק איתו באותה המנה. ביאליק היה כותב על גיבור כזה ש"נפשו נשרפה בלהבה" ומוסיף מיד: "אומרים יש אהבה בעולם, מה זאת אהבה".