גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


סרטה של המבקרת - על "אגם 68"

שניצר צפה בסרטה התיעודי החדש של מבקרת הקולנוע בדימוס עירית שמגר וגילה שאף פעם לא מאוחר לבצע שינוי קריירה (ואפילו אחד מוצלח). וגם: חמש המלצות שוות במיוחד

מאיר שניצר | 16/7/2008 7:21 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עירית שמגר ''אגם 68''
עירית שמגר ''אגם 68'' מתוך הסרט
במשך שנים רבות שימשה עירית שמגר כמבקרת הסרטים של "מעריב", ומן הסתם גם היא לא שיערה שיגיע היום בו היא תמצא עצמה בצד האחר של המתרס, כמבוקרת ולא כמבקרת. "אגם 68", שהוקרן אמש בפסטיבל במסגרת תחרות וולג'ין לסרטי תעודה, הינו עבודת הבימוי הראשונה של האקס-מבקרת, שבחרה לפתוח בגיל מבוגר יחסית בקריירה חדשה, באמצעות חשיפת סיפור משפחתי אישי שלה.

בניגוד לכל הסרטים המצטופפים מתחת למטריית ההגדרה של החיטוט הפילמאי באני העצמי, שמגר נוקטת טקטיקה שונה לגמרי, והסיפור הפרטי לגמרי שלה ושל משפחתה משמש רק כמקפצה לסיפור רחב ומעניין הרבה יותר - סיפור גירוש יהודי פולין ב-1968 ולא להתעמתויות משפחתיות שמקומן לעתים בחדרו של המטפל הפסיכולוגי.

אביה בנפרד של שמגר בחר להישאר בפולין הקומוניסטית כשהיא ואמה עלו לישראל. הוא היה מעורכי העיתון הרשמי של ממשלת פולין ועם הזמן נישא לאישה אחרת והקים לו משפחה חדשה. כמה ידידים מהמעגל החברתי המיוחס ועתיר הפריווילגיות של האב האדום חברו יחד בשנת 1960 והקימו לעצמם מעין כפר קיט לחופו של אגם שלו בפולניה.

בשנת
1968, עם התגברות הגל האנטישמי הפוקד במחזוריות קטלנית את פולין, גורשו ממנה מרבית היהודים ששרדו את ימי השואה. בין המגורשים היו גם רבים מידידיו של האב, שבינתיים הלך לעולמו, והם אלה שממלאים כעת את דקותיו של הסרט "אגם 68".

באמצעות יכולת הביטוי הבהירה של מרואייניה, ובסיועה של יושרה אישית המאפשרת להם להתבונן לאחור על חייהם כנאמני המשטר הקומוניסטי ומאוחר יותר כמי שהוגדרו כאויביו, חושפת שמגר את ההקשר האנטישמי שמלבה בדרך קבע את השיח הציבורי בפולין. הסיפורים הלא פשוטים על אודות גלות, מאסר ואיומים, נמהלים בסרט בתוך מראות רוגעים של האגם, שעל חופיו מפוזרים בתי הקיט של ידידי האבא המנוח, אליהם חזרו המגורשים לאחר קריסת המשטר האדום. ההנגדה המודעת בין השלווה האולימפית של אתר הצילומים לבין גורלם של המספרים יוצרת תת-זרמים ומערבולות פתע בסיפור הדרמטי והמאופק הזה.

לימינה של שמגר עמדו פה היכולות המקצועיות של הצלם יוסי ויין ושל העורכות ערה לפיד ומוריס ממן. "אגם 68" הוא בבחינת נטע זר בים הסרטים האישיים המופקים פה, וטוב שכך.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
ניווט מהיר
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים