גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


פרנסיס בייקון – מתוך הספר "100 גאים"

הספר "100 גאים" מציג את רשימת מאה יקירי היקירים של הקהילה, האנשים שתרומתם לזהות ולתרבות ההומסקסואלית והלסבית הייתה מכריעה. פרנסיס בייקון, "האיש הזה שמצייר את התמונות האיומות הללו" כפי שאמרה מרגרט טאצ'ר , ברשימה

nrg מעריב | 6/6/2008 12:36 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
פרנסיס בייקון, "האיש הזה שמצייר את התמונות האיומות הללו", כפי שאמרה מרגרט טאצ'ר, ראש הממשלה הבריטית, נולד ב–28 באוקטובר 1909 בדבלין שבאירלנד.
פרנסיס בייקון
פרנסיס בייקון ארכיון

אביו היה מאמן סוסים. עקב מחלת האסטמה שלו הוא רכש את מרבית השכלתו אצל מורים פרטיים. כאשר היה בן שש–עשרה, גילו הוריו שהוא קיים יחסי מין עם כמה ממאמני הסוסים בחווה.

כאשר הם תפסו אותו מודד את הלבנים של אמו, הוא גורש מן הבית. הוא ברח ללונדון, שם ניסה את כוחו כשחקן. הצייר האוסטרלי רוי דה מייסטר, המבוגר ממנו בחמש–עשרה שנה, הפך למאהבו ולמורהו, ובייקון החל לצייר. ב-1930 הציגו הוא ודה מייסטר תערוכה בדרום קנזינגטון, במקום שבייקון השתמש בו כסטודיו.

במשך מספר שנים לאחר מכן נדד בייקון בין לונדון, פריז וברלין, שוטט בברים של טרנסווסטיטים יחד עם פושעים ועבריינים למיניהם, צייר ומכר רהיטים ושטיחים שעיצב. מעט נותר מן התקופה, כיוון שהוא השמיד את מרבית עבודותיו המוקדמות והעדיף לחיות באפלה כמעט מוחלטת. התערוכה של שנת 1945, שהציגה את הטריפטיכון שלו, Three Studies for Figures at the Base of a Crucifixion, עוררה הלם בעולם האמנות ובן לילה הציבה אותו על מפת האמנות העולמית.

בדיו היו, ונותרו, שנויים במחלוקת. רבים מציוריו התבססו על עבודות של אמנים גדולים. למשל, סדרת "האפיפיורים הצועקים", שמתוכה "האפיפיור אינוצנטיוס העשירי בהשראת ולסקז" (1953) היא אולי הידועה ביותר. הציור מעוות את התמונה הספרדית מן המאה השבע–עשרה, שאותה צייר דייגו ולסקז, ומשנה אותה לצורות חדשות, מלאות אימה וחרדה, המבטאות את המאה האפלה.

ביצירה אחת, אפיפיור צווח, לכוד בכלוב זכוכית; באחרת, מאגף אותו פגר של שור שחוט בהשפעת רמברנדט. אף כי מקובל לראות את אמנותו כיונקת רבות מפיקאסו, מהסוריאליזם ומהאקספרסיוניזם הגרמני, בייקון טען תמיד שהוא רק ריאליסט: "אינך יכול להיות מחריד יותר מהחיים עצמם".

בייקון תיאר את הטכניקה שלו: "אינך יודע כיצד חוסר התקווה הוא הדבר שמפעיל אותך רק לקחת את הצבע ופשוט לעשות כמעט כל דבר כדי לצאת מהנוסחה של יצירת מעין

תמונת אילוסטרציה. אני מתכוון שאני פשוט מקנח את כל זה בסמרטוט או משתמש במברשת, או מוחק עם משהו, או שופך טרפנטין ומצייר כל דבר אחר לתוך הדבר עצמו".

אף כי עבודותיו נמכרו בסופו של דבר במיליונים, בייקון המשיך לחיות ולצייר בדירתו הצפופה והמוזנחת בדרום קנזינגטון שבלונדון. הציור בשבילו היה תמיד יותר חופשה מאשר ייעוד, חופשה מתחומי העניין העיקריים: הימורים, נערים ושמפניה במועדוני לילה כמו "קולוני" ו"סוהו".
ציור של פרנסיס בייקון
ציור של פרנסיס בייקון ארכיון
ב-1964 הוא התאהב בג'ורג' דייר, והשנים נשארו יחד במשך שבע שנים, עד למותו של דייר בפריז ב-1971 ממנת יתר של ברנדי וכדורי שינה. יצירתו הגדולה של בייקון, "טריפטיכון מאי-יוני 1972" משתמשת במותו כנושא: בצד אחד פניו המעוותים המעורפלים של דייר היושב ליד שולחן טואלט; בצד האחר הוא מקיא לכיור. החלק האמצעי מראה אותו נעלם באפלה.

הסופר דייוויד פליינט מספר לנו על הצצתו, באמצעות ביל, מאהבו המאוחר של בייקון, חשמלאי במקצועו, לתוך חייו של בייקון. הבמה חשוכה, חלל בר מלא עשן בלונדון: פרנסיס המשיך לתת לביל שטרות של עשרים פאונד, כדי לקנות בקבוק שמפניה. דיברנו הרבה על מין. ביל אמר שהוא אוהב שמזיינים אותו, תחילה שמזיינים אותו, אך גם הוא אוהב מפעם לפעם פג"ח. 'מה הכוונה, פג"ח?', שאל ניקוס. 'פגיעה גופנית חמורה', אמר ביל וחייך את חיוכו. 'וחווית את זה?' שאל אותו פרנסיס. 

'רק פעמיים–שלוש', אמר ביל. 'חבורות של ממש?' שאל פרנסיס. 'אכן כן', ענה ביל... 'אהה...' אמר פרנסיס, 'אני אוהב מעט פג"ח, פה ושם. יש לי חבר, הוא בסופו של דבר התאבד, שהיה לו אוסף של מגלבים שהוא שמר אצלי. לפני כמה זמן לקחתי לשם מישהו שאמר שהוא מעוניין במגלבים והראיתי לו את האוסף', צחק פרנסיס, 'ובכן, התפשטתי ולבשתי את גרבי הרשת שלי...' 'שחורים?' שאל ניקוס. 'ברור ששחורים, טיפש שכמוך', אמר פרנסיס, 'והוא התחיל להכות אותי. הוא הכה והכה. הוא לא היה נעצר לעולם. ואני, מבוהל לגמרי, לבוש רק בגרבי הרשת שלי, אני, רצתי החוצה לתוך ריס מיוז'. הוא צחק בקול רם.

לבייקון הוצע תואר אבירות, אך הוא סירב לקבלו.
"אני מאמין בכאוס מוסדר", הוא הצהיר פעם, "בחוקים הנוקשים של המקרה".
ב-28 באפריל 1992, כאשר שהה בחופשתו במדריד שבספרד, הוא מת מהתקף לב.

פרנסיס בייקון
פרנסיס בייקון ארכיון
בייקון ספג ביקורת על כך שהוא ממחזר תמונות באופן כפייתי, אך ביקורת זו לא נגעה בעיקר. מעל לכל ספק, כצייר הבריטי הגדול ביותר של המחצית השנייה של המאה העשרים, הוא יצר תמונות בעלות עוצמה, בלתי נשכחות. נושאו היה כמעט ללא חריגה הגוף, הסטיגמה הבלתינסבלת של הגוף, המשיכה חסרת הרחמים אליו, והדחייה ממנו. במאה שראתה גוויות נערמות, הוא יצר סדרות של תמציתיות חזותית שהייתה גם הומוסקסואלית באופן בלתי–מתנצל. הוא עורר רגשות, שנון ואמיץ, וכן חרג באופן פרובוקטיבי מן הנורמות. "אני אופטימיסט", הוא הצהיר, "אך באשר לכלום".

אל מול חזונו הפראי והנשגב של פרנסיס בייקון, מחווירים אמנים הומוסקסואלים מוצהרים בעלי שיעור קומה, כמו דייוויד הוקני, גילברט וג'ורג', דוויין מייקלס ואף רוברט מייפלתורפ ההרפתקן. ייתכן שגם להם היו רגעי התעלות, במיוחד למייפלתורפ, אך אני מעז לנבא שהשפעתו של בייקון תלך ותגבר, ותאיר באופן רחב ביותר כאשר תיכתב ההיסטוריה של אמנות המאה העשרים.


100 גאים – פול ראסל, הוצאת ידיעות אחרונות – ספרי חמד – אסטרולוג, 438 עמודים

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

הדפדפן

הדפדפן

לכל הכתבות של הדפדפן
  • עוד ב''ספרות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
ניווט מהיר
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים