"על העיוורון" בפתיחת פסטיבל קאן
סרט הפתיחה של פסטיבל קאן מציג שורה של ייסורים דקורטיביים. כזה הוא גם הסרט עצמו

ג'וליאן מור בפסטיבל קאן צילום: יח''צ
מתוך הזדהות מלאה עם חדוות העשייה של כל אותם מטופחי מראה הפוסעים בחן על גבי השטיח האדום המקסים, שנפרס מבעוד מועד בפתח ארמון הפסטיבל, לא נותר אלא לקונן על הגורל המר שצפוי להם בתוך אולם ההקרנה הענקי, עם כיבוי האורות ותחילתו של סרט הפתיחה - "על העיוורון" על פי הרומן מאת ז'וזה סאראמאגו.
לא זו בלבד שעלילת הסרט עוסקת בנושאים בלתי נעימים בעליל - מחלה, עינויים, אונס, רעב-הרי שרמתו של הסרט יש בה כדי לחזק את אלמנט העינוי העובר כחוט השני בסיפור. סאראמאגו, חתן פרס נובל לספרות, חיבר משל מורכב על אודות הסוגיה אם באמת מותר האדם מן הבהמה. הבמאי יליד ברזיל פרננדו מיירלס ניסה לעשות את הבלתי אפשרי, ולהעביר רומן זה לבד. ניסה ונכשל בגדול.
כל כך רע הוא "על העיוורון", עד כי דומה שאפילו סרט הפתיחה של הפסטיבל לפני שנתיים - היה זה "צופן דה וינצ'י" המגוחך - עלה ברמתו על זה שהוקרן אמש. עלילתו האלגורית של "על העיוורון" עוסקת בעיר שכל תושביה לוקים אנושות בעיניהם, כאשר כל מה שלפניהם מקבל גוון לבן בוהק; היפוכו של העיוורון השגרתי שבו שוקע האדם אל חשכת עד.
רק גברת אחת, שאותה מגלמת ג'וליאן מור, נותרת כשעיניה לראשה והיא מדריכה את הסומים במלחמת הקיום האיומה שלהם, מאבק האמור לשקף שלבים שונים בהתפתחות האנושות כקולקטיב שכולו ציות והליכה בתלם. מיירלס, מי שביים בעבר את "עיר האלוהים" ואת "הגנן המסור", החל את הקריירה שלו כבמאי של סרטוני פרסומת. הייסורים האיומים, אך הדקורטיביים כל כך, שעוברים גיבורי "על העיוורון", רק מזכירים את עברו של הבמאי. ג'וליאן מור מנהיגה צוות
שחקנים שכולל את מרק רפאלו, גאל גרסיה ברנל ודני גלובר, וכולם כולם גרועים כמו הסרט עצמו.
היום תיכנס לפעולה הנציגות הישראלית - "שבעה" בבימוים של רונית ושלומי אלקבץ ו"ואלס עם באשיר" של ארי פולמן. סרטו של פולמן יצטרך להצדיק את הבאזז התקשורתי יוצא הדופן שנכרך סביבו. עד כדי כך בולט מעמדו של הסרט, שהקטלוג עצום המידות של שוק הסרטים המחזיק 1,032 עמודים , מצא לנכון להקדיש את כריכתו לפוסטר של "ואלס עם באשיר".