גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


תיסלם על מזי

היא הייתה אחת הזמרות האהובות ביותר בארץ, אבל נעלמה. עכשיו, אחרי שביצעה את שיר הנושא בסרט "אין לה אלוהים", מזי כהן סוף-סוף חוזרת, בריאיון משותף עם בן זוגה יושי שדה ("תיסלם")

מרב בטיטו, פרומו | 4/5/2007 9:27 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הרי לכם עובדה: בכל אחת מהכתבות שהתפרסמו על מזי כהן ב-20 השנים האחרונות, לא הייתה אחת שלא אתגרה את עצמה לדעת בניסיון לנסח מחדש את המשפט "הבטחה שלא מומשה". בכל אחת מרשימות העצב הללו התחרו הכותבים עם קודמיהם ועם אלה העתידים לכתוב, על ההגדרה המדויקת ביותר שתצליח לבטא "אהבה" ו"אכזבה", " כישרון" ו"בלתי מנוצל", " פוטנציאל" ו"מבוזבז". אז קבלו אתגר עיתונאי אמיתי, ועזבו אותי רגע מתחקירי עומק, מגילויים בלעדיים או מפרשנות אמיצה על ועדת וינוגרד: איך צולחים פגישה עם יושי שדה ומזי כהן, שתי אבני יסוד של הרוק הישראלי, בלי לשאול "איפה הייתם ומה עשיתם? ". איך יושבים אצלם בסלון המואר, כשרוח נעימה משייטת פנימה דרך הווילון המתנפנף, ומטיחים בהם "למה לא שמענו מכם כל כך הרבה שנים? ". ואיך , למען השם, מסבירים להם שגם אם הם עבדו בטירוף, הופיעו ויצרו כל השנים האלה, כמו שהם מתעקשים לטעון, אנחנו לא מוכנים להסתפק בזאת? שלא לומר - תרים אחרי הסיפור הכואב שמאחורי החזות הבורגנית השלווה? אכן, קשים הם חייה של העיתונאית החוקרת. אבל חייה של מזי כהן (49), סורפרייז-סורפרייז, נראים דווקא קלים בהרבה. לפחות בשכבה החיצונית.

החיוך שלה לא עוזב לרגע פנים חלקות עטורות תלתלים ארוכים, ומלווה בפטפטנות עולצת ובגזרה דקיקה. שדה מצדו מגיש מודל מיושב, מעט כבד מזה שתיזז על הבמה הרותחת של תיסלם. שניהם יחד מסוגלים בהחלט להתמודד על רובריקת "האיחוד המפתיע" של העשור, בהיותם בני זוג החולקים מגורים משותפים ועוד שני חתולים כבר עשר שנים. כמי שהופיעה בראשונה בטלוויזיה כבר בגיל 12 - היא הייתה תלמידת כיתה ו' בבית ספר בקריית יובל בירושלים, ששרה את המנון ארגנטינה לכבוד חבורת נדבנים שבאה לבקר, פרט שהנציח אותה במצלמות של ערוץ 1 - כהן מכירה היטב את הכלל האומר שאם אתה לא שם, אתה לא קיים. אבל זה לא אומר שהיא גם מקבלת אותו. "כל הזמן שואלים אותי לאן נעלמתי, ולא מבינים שאני באמת לא אוהבת את זה", היא טוענת.

"אנשים חושבים שאם לא רואים אותי בטלוויזיה, זה בגלל ששם לא רוצים אותי. הם לא מעלים בדעתם שזה בגלל שאני לא רוצה אותם. אני מאמינה שאפשר להצליח גם בלי תקשורת. מצדי, שבסוף ההופעה אנשים יישארו וישאלו כל שאלה שתעלה בדעתם, אני מוכנה לענות על כל שאלה שירצו. מה את חושבת, שאני לא יודעת שאומרים עלי 'החמצה' (היא שרה את המילה), שאומרים עלי 'פוטנציאל גדול' (מסלסלת בחיוך). לא אוהבת טלוויזיה, ולא אכפת לי שלא רואים אותי. לפני כמה שבועות הופעתי בקמלוט בהרצליה, ושם כדי להגיע אל הבמה האמן חייב לעבור דרך הקהל. דקה לפני ההופעה, יצאתי מחדר ההלבשה לכיוון הבמה ועברתי דרך האנשים. אף אחד לא זיהה אותי! את יודעת למה? כי אני לא במדיה ואני אוהבת את זה, כי הצלחתי להפתיע את הקהל שם. התגובות שאני מקבלת מהם מדהימות, אלו תגובות של אנשים שלא ראו אותי בטלוויזיה. שלא קמו באמצע השיר למקרר כדי לראות אם יש משהו לאכול וראו אותי תוך כדי שמשהו תקוע להם בגרון. אני רוצה שאנשים יתאמצו כדי לראות אותי, יקנו כרטיס, יבואו להופעה, וששבוע אחר כך אני לא אצא להם מהראש".
עודד קרני
מזי כהן עודד קרני
ואני מרגישה שטוב טוב

כהן היא מועמדת בכירה בכמה קטגוריות הקשורות במוזיקה הישראלית. אחת מהן היא "סרבנית כפייתית להצעות". באחרת , אליפות שיתופי הפעולה עם זמרים אחרים, היא תיקח מקום ראשון בהליכה: בסוף 1978, מעט אחרי שהשתחררה מהלהקה הצבאית, נבחרה כהן בידי דני סנדרסון להיות הקול הנשי בלהקת גזוז, נוסף לגידי גוב ולמוטי דיכנה; היא עשתה קולות לנורית גלרון, לשלום חנוך, ליצחק קלפטר ולשם טוב לוי, וב-1981 הצטרפה לאבנר קנר ויואל לרנר להרכב פרמיירה. בשנת 1986 היא גילמה תפקיד ראשי באופרת הרוק ובתקליט "מאמי", שאותה כתב הלל מיטלפונקט והלחינו אהוד בנאי (שגם השתתף)

ויוסי מר-חיים. כהן, שגילמה את מאמי, הייתה סולנית בשישה מהשירים ושרה כמעט בכולם. "מאמי" זכתה להצלחה מסחררת במשך שנה תמימה וכהן הפכה לכוכבת גדולה. היא מצטטת היום טקסטים מהמחזה, כאילו ירדה מהבמה רק לפני רגע, מצטטת ומזדעזעת: "לא יודעת אם הייתי מעזה היום לעמוד על במה ולשיר ככה. איזה מילים נועזות, אם הדתיים היו שומעים את זה. . . יש לנו במשפחה הרבה דתיים, לא הייתי מסוגלת לפגוע בהם ככה. אבל זה לא רק המילים, גם העוצמות. אין לי כאלו היום, הייתי בוכה במהלך כל ההצגה, ואז חוזרת הביתה בימי שישי אחרי שתי הצגות, ומנכשת עשבים בטירוף".

את עוד בקשר כלשהו עם אהוד בנאי?
"לא. יש חדר בלב שלי ושם הוא נמצא. הוא מגיש ומבצע אדיר, לקחתי את הדיסק שלו כשנסעתי לדרום אפריקה, והילדים רקדו לצליליו. אני מתגעגעת לא רק אליו, אלא לכל הקאסט של'מאמי', זו הייתה הנאה גדולה מאוד לעבוד יחד".

בסוף 1987 יצא סוף-סוף אלבום הבכורה שלה, "מזי כהן". שירי האלבום הושמעו הרבה ברדיו, אך כהן לא ליוותה את הוצאתו בהופעות והאטה את פעילותה כסולנית, בין השאר בגלל מאבק משפטי שניהלה מאז תקופת פרמיירה עם חברת התקליטים סי-בי-אס. היא המשיכה להקליט ג'ינגלים ולשיר במגוון הפקות עד 1992, אז יצא אלבומה השני, "מעברים". כהן הלחינה את מרבית השירים, אך האלבום זכה לתשומת לב פחותה מזה שקדם לו, ואחרי הוצאתו נעלמה כהן שוב, לפחות בכל הנוגע לקריירת הסולו שלה.
לא הייתה חוזרת לשם. מזי כהן כמאמי
לא הייתה חוזרת לשם. מזי כהן כמאמי רובי קסטרו

שדה וכהן מכירים כבר 30 שנה: הוא החל את דרכו המקצועית כטכנאי הקלטות באולפני טריטון, ונתן קולו ברקע כל מי שעבר שם כמעט, בין השאר גם כהן. באותו אולפן עבדו גם יזהר אשדות ויאיר ניצני על הקלטת שירי תיסלם. הם שמעו שיר באנגלית שהקליט שדה, "See You Around", התלהבו ממנו והזמינו אותו להצטרף לפרויקט שלהם כזמר, מלחין, קלידן וטכנאי הקלטה נוסף. כך הפך שדה לחלק מאחת ההצלחות הגדולות במוזיקה הישראלית של ראשית שנות ה-80. " למרות שהיה לי חלום להיות רוק סטאר, זה הגיע אליי בהפתעה גדולה. לא חשבתי שזה יבוא כל כך מהר", הוא אומר על חלקו בתיסלם. הלהקה יצאה במרץ 1981 לסיבוב הופעות שהפך מיד להצלחה מטורפת: אולמות מפוצצים, קהל שמכיר את כל המילים ומעריצות צורחות ומתעלפות. היה שם לא רק ווליום רצחני, תאורה מהממת ופיצוצי עשן, אלא גם גימיקים כמו בסן ושדה באיפור ולבוש תיאטרלי (במקרה של שדה, זכורות בעיקר הגופיות המשובצות), וברז תקוע במצחו של ניצני.

אתה מתגעגע?
"מתגעגע להתעלות הרוח האדירה. זה היה כמו סם, מסוג הדברים שאי אפשר לשחזר לעולם. היו הופעות שריחפתי מרוב אושר. ב-2003 הייתה לנו הופעת איחוד, ושבוע קודם הופענו בבארבי רק לחברים. בהופעה ההיא הייתה התרוממות רוח, לא כזו שאתה מרגיש כשאנשים באים אליך ואומרים שהייתה הופעה מצוינת, אלא כזאת שבזמן ההופעה נוזל לך ריר בתוך הפה ומתפשטת מין מתיקות בכל הגוף. לזה אני מתגעגע".

ולמעריצות ? לתהילה?
כהן: "היו לו המון מעריצות. הוא כזה חתיך! ".

שדה: "אני זוכר שאמהות של מעריצות סרגו לי סוודר, אבל הזיכרון הכי חזק מהדבר הזה הוא פגישה שלי עם מעריצה שלבשה מכנס משובץ שחור-לבן. הייתי משוגע על משבצות והחמאתי לה על המכנסיים. בלי לחשוב יותר מדי, היא התפשטה ונתנה לי אותם. אפילו תודה לא הספקתי להגיד".

אף שהיה הראשון מפליטי תיסלם שהוציא תקליט סולו ( "שמועות" ), וגם היה חבר בצמד "ההוא" עם קובי רכט, נראה ששדה מעדיף את האולפנים הממוזגים ואת העבודה מול לקוחות. מאז פירוק תיסלם, הוא בעיקר מג'נגל.

אין לך תחושה של בזבוז אנרגיות מוזיקליות לאור זה שאתה מתעסק בג'ינגלים?
כהן שוב משיבה: "להפך! זאת התעסקות תמידית במוזיקה. זאת יצירה. תחשבי, ביצירה קטנה של חצי דקה את צריכה למכור מוצר".

שדה : "אני מבין את הטענה שלך, אבל חייב להודות שלא ממש בער בי להוציא חומרים חדשים שלי. אנשים כל הזמן שולחים לי טקסטים ופונים אליי. אני די מבסוט שאין עליי לחץ של אמן מתחיל, שאני לא צריך עכשיו לכבוש את הלב של הדור הצעיר, את זה כבר עשיתי".

עם כהן הוא הרבה להקליט ג'ינגלים ממש מראשית דרכם המקצועית. "היא הייתה הזמרת המועדפת עליי, זמרת גדולה, מדויקת ונכונה. אהבתי כשהיא באה לאולפן, זו תמיד הייתה חגיגה וצחוקים", נזכר שדה, וכהן מצטרפת: "הוא היה מתקשר אליי בתשע בבוקר ושואל 'בא לך להקליט ג'ינגל?' ואני מיד הייתי באה. דני (בסן) ואני היינו משתטים, והוא בבקרה יושב עצבני עלינו שבזבזנו לו את הזמן. היינו מחקים אותו, והוא עוד יותר התרגז. בסוף היינו מקליטים בצ'יק הכי מדויק ונכון, ואז הוא היה אומר'אולי נשנה את המנגינה?'".

לכבוד הקיץ שהגיע

שניהם צוחקים, הוא מלטף את השיער שלה ואומר שהכי קל בעולם להצחיק אותה. היא אומרת שהוא "נאמבר וואן בג' ינגלים", ושהיא הרגישה שיש ביניהם משהו כשהבינה שהוא מתרגז עליה קצת יותר מדי בהקלטות. הבית היפואי, על קירותיו הכתומים, משרה נינוחות הרחוקה שנות אור מאורות הבמה ולחץ הקהל. אפשר בקלות לטעות ולחשוב שמדובר במשכנם של שני בוגרי הודו. כהן עורכת לי סיור קטן בבית, מציגה בגאווה מתונה את ארונות העץ במטבח שיושי בנה בעצמו, מסבירה על אודות טכניקת הצביעה המיוחדת של הקירות ומתארת את הדרך שבה תפרה את הווילונות. על הקירות, בין ציורי השמן, תלויות שתי יצירות שלה בצבעי מים: "יושי ראה אותי משרבטת באחת ההקלטות על פיסת נייר, ואמר שאני מציירת יפה. זה מה שיצא", היא אומרת. הקליק בינהם נשמע בערב לכבוד המלחין הוותיק יוסף הדר, שנערך במתנ"ס בגבעתיים.

"הייתי בת 39 והוא בן 40. זאת הייתה התאהבות נהדרת. הכרתי אותו שנים, אבל בעקבות העבודה המשותפת על הערב הזה הרגשתי שאני מתאהבת בו יותר ויותר. הוא מקסים, שנינו זרמנו עם המוזיקה. אני חושבת שהוא התחיל להעריך אותי כשהבין שאני גם יוצרת. עבדנו יחד, הלחנו יחד. ישבנו באולפן שבועיים, עם קצת וודקה, ולא יצאנו ממנו עד שנולד השיר הזה". השיר הזה, "מתמלאת אהבה", ישב במגרה בדיוק עשר שנים. סרטו החדש של ינקול גולדווסר, "אין לה אלוהים", שיושי שדה אמון על הפסקול שלו, הוציא את השיר מהארון. בינתיים מופיעה כהן עם גידי גוב, דני סנדרסון, אלון אולארצ'יק ואפרים שמיר במופע "גידי, דני וחברים", מסתובבת עם ערב הג' אז שלה וממשיכה להקליט ג'ינגלים.

למה חיכיתם עם השיר כל כך הרבה זמן?
"ידעתי שהשיר הזה הוא שלאגר, אבל קודם פשוט לא הייתי מסוגלת. כשרק כתבנו אותו היו כאן פיגועים ואינתיפאדה ומה לא. ואחר כך קסאמים על שדרות. לא נעים לצאת לעולם ולצעוק שאת מתמלאת באהבה".

לא היה בך רצון לצאת כבר עם משהו חדש? לא נמאס לך ללעוס שוב ושוב את אותם חומרים?
"ברגע שיש לך חמישה קולות כאלה נפלאים על הבמה,'לכבוד הקיץ שהגיע' (היא שרה בריכוז), את יודעת מה זה עושה לקהל? זה מרכך את הלב, ממלא אותו בעונג. חוץ מזה האנשים האלה הם החממה שלי, הם המשפחה שלי. יושי הוא חלק מאיתנו, בא להופעות וטס איתנו לחו"ל".

אבל אלה הופעות מכורות מראש, מול ועדי עובדים.
"זה לא מה שהיה פעם, ועדי עובדים של פקידים משועממים ואפורים, זו אוכלוסייה אחרת, הרבה יותר צעירה. אנחנו גם מופיעים בימי סטודנטים שמקבלים אותנו באהבה עצומה. מצליחים למכור אותנו לקהל הצעיר הזה, אז תגידי לי, לא זכיתי? אין במה גדולה שלא הופעתי עליה, לידי האיש הזה שאני אוהבת, ולצדי החברים הכי טובים שלי".

בשנת 2000 הקלטת שני שירים עם הדג נחש. נראה היה כאילו זאת הזדמנות נהדרת לחזור עם מוזיקה משלך. למה זה לא קרה?
"יש לי פניות בלי סוף לשיתופי פעולה. כל הזמן פונים אליי יוצרים וזמרים צעירים. איה כורם ועידן יניב, ומי לא. אני אוהבת את כולם. הם מוכשרים ונהדרים, אבל אני לא רוצה. רוצה לשיר את הג'אז שלי, ולעשות את הבחירות שלי. השירים שלי הם נצחיים, כי אני בחרתי אותם ולא איזה מפיק או מנהל".

שדה : "אני כל הזמן אומר רק'לא' ו' לא' למי שמציע. אני חומת המגן שלה ".כהן: "הוא מספר לי על הפניות ואני אומרת לו:'יושי, אהובי, לא!'. אל תדאג, יהיה טוב". אתה מודע לכך שמזי נמצאת יותר בתודעה מאשר אתה? "אין בינינו תחרות. אני, בדרכי הפתלתלה והשקטה, אשכנע אותה בסוף שהגיע הזמן להקליט משהו. הקלטנו כבר עשר הופעות שלה, ואני מקווה שנוציא מזה תקליט". וכשאתה רואה אותה על הבמה, כשאתה ניצב מאחור כטכנאי, לא בא לך לעמוד שם? "זה עושה לי חשק גדול, אבל יש לי תחושה שזה עוד יקרה".

אמיר מאירי
''מתה עליה'' אמיר מאירי
מסעותיי עם נינט

כהן הייתה נשואה בעבר לאיתן ויסלר, שגם שימש כמפיק שלה. גם בעבור שדה, מנהלה האישי, המפיק המוזיקלי של מופע הג'אז שלה וגם הטכנאי הצמוד, מדובר בסיבוב שני. אלא שהוא הביא איתו גם בן מהנישואים הקודמים. "סיפק אותי שיש את הילד הזה", היא אומרת. "הוא גדל כאן בבית הזה, אני חיתלתי והאכלתי אותו. יש בינינו קשר מצוין, הוא כבר היה בשלוש הופעות שלי ואמר שאני תותחית".

לא רצית ילד משלך?
"רציתי מאוד, אבל זה לא הלך, והיום השלמתי עם זה. היום, בגילי, לא אביא ילדים. לא אהיה אמא זקנה בת 60, זה לא נכון בעיניי".

כהן מלגלגת על עצמה בקלילות, אומרת בעשרה מבטאים שונים שהיא כבר זקנה. רגע אחד היא מחקה את סבתה התימנייה, ובמשנהו היא פולנייה. מודה שעדיין לא התרגלה לטלפון הנייד, ומה שבאמת מדליק אותה זה לקנות ערמות של טופי, לשים אותן בשקיות קטנות, ולחלק לילדים בשכונה. לדאוג שיהיה לחתולים משהו לשתות ביום חם במיוחד, לוודא שפנסי הרחוב יהיו תקינים ושהכביש למטה לא משובש. ממרום שנותיה היא מוכנה לפרגן לכל מה שזז, ולא סובלת משום תסמיני גיל המעבר של מוזיקאית שהייתה הדבר הכי חם באמצע שנות ה-80: " באחת ההופעות שלי ברעננה, פתאום אני רואה מאחורי הקלעים את נינט ורן דנקר. היא באה אליי, חיבקה אותי ואמרה לי 'באתי במיוחד לראות אותך, אני אוהבת אותך'. היא בן אדם מקסים. גם שירי מימון נפלאה ומרגשת בעיניי. כשראיתי אותה שרה ריטה פשוט התענגתי". באותה רוח, כהן לא מבינה את הביקורת שיש היום כלפי "כוכב נולד" וגרורותיה: "בתוכנית הזאת שרו ארבעה שירים שלי, מה רע בזה? למה אני צריכה לפחד מזה? כאברה קסאי חידשה את 'חלליות' שלי, שיר בן 30 שנה. הבעיה היחידה היא שהם מרוויחים יותר מאיתנו".

שדה לא מסכים איתה. "אני חושב שזה עושה נזק לאמן עצמו", הוא אומר. "הוא מקבל חשיפה היסטרית, ואחר כך כלום. זה יכול להזיק להם, הם אנשים צעירים".

ומתי אתם תעשו את זה, תחזרו עם חומרים חדשים שלכם?
"לפעמים אני אומר לעצמי בתור מפיק שלה שארבע-חמש הופעות בחודש זה לא מספיק, אבל במחשבה שנייה זה כל כך ממלא ומספק אותה. אני רק מקווה שזה יביא איתו גם הופעה שלה בעברית".

ואתה ?
"אני אלווה אותה, אנגן גיטרה. כרגע אני לא לוחץ עליה. בקצב שלה, זה בטח ייקח עוד לפחות שנתיים ".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''מוזיקה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
ניווט מהיר
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים