החנות שלך פתוחה
הוא חבר טוב של דיוויד לינץ', הספיק לקבל מועמדות לאוסקר ועכשיו הוא פותח אצלנו את פסטיבל הקולנוע הבריטי. שון אליס הלך עד הסוף עם החלום שלו, ולמרות שאבא שלו אמר לו לא, הוא מפשיט בחורות בסרטים שלו ומספר לכם שזה תמים
עד כאן, ריאליזם. מכאן, מתחילים השפנים להישלף. בין קרצוף הרצפות למילוי המדפים, מוצא בן מפלט ראוי מהשיעמום הלילי בכך שהוא... עוצר את הזמן. כך, הוא יכול לבהות באפונים שהתפזרו על הריצפה, בבחורות אותן הוא מפשיט ומצייר, ובקנקן החלב שהועף לעברו, רגע לפני שהתנפץ על הרצפה. כשבן מעוניין להחזיר את כל הכאוס אל כנו, הוא צריך רק למתוח את אצבעותיו. החלב, שלושה אחוזי שומן, יפגע בדיוק במקום אליו הושלך בטרם הפאוזה הקסומה.
"קאשבק" התחיל את חייו כסרט קצר בן 18 דקות, שעסק בשעמום שבמשמרת בת 8 שעות, מנקודת המבט של מתבגר חולמני" מספר אליס לקראת ביקורו בארץ. "תהיתי האם להפוך אותו לסרט באורך מלא, ובמשך מספר חודשים שקלתי זאת ביני ובין עצמי. השאלה העיקרית הייתה: "לו הייתי צריך לחזור על הכול, האם הייתי משנה משהו? והתשובה הייתה "לא". לכן התקבל הרעיון להאריך את הסרט הקצר, בלי לשנות דבר".
כך קרה, ואותו סרט קצר (שאגב גם הוא מכונה "קשאבק ואף היה מועמד לאוסקר 2006), זכה בתמיכה פיננסית ויצא לדרך. תהליך הליהוק והשגת התקציבים לסרט המלא לא היו פשוטים: "רצינו להשתמש באותם שחקנים אבל תמיד יש את בעיית לוח הזמנים של כל אחד מהשחקנים. הקטע הטריקי היה להביא אותם לאותו המקום באותו הזמן. בדיוק כשהתחלנו לבדוק, גילינו שאפשר היה לאסוף אותם רק תוך זמן של שבעה שבועות בזמן שהתסריט עדיין לא היה כתוב. נאלצתי לכתוב עשרה עמודים ביום בכדי לעמוד בלוח הזמנים. ואז בסוף אותו השבוע ישבנו עם כל הקאסט ועשינו הקראה ראשונה של התסריט שהייתה משעשעת במיוחד".
"כשהתחלנו לצלם לא היה לנו כסף לעריכה או לפוסט פרודקשן. אמרנו לעצמנו: בואו ניקח סיכון ונהמר. אבא שלי פשוט אמר לי "אל תעשה את זה". אבל אני באתי ללונדון בלי שום אמצעים אז הייתי מוכן גם לעזוב בלעדיהם והרגשתי שאני פשוט חייב לעשות את הסרט הזה. הפקדנו בערבות את המשכנתאות שלנו והלכנו לעשות את הסרט. במחשבה לאחור אני לא יודע אם הייתי עושה את אותו הדבר שוב אבל אז הייתי כל כך בטוח שזה יצליח, שלא היה אכפת לי מכלום. רק אחרי שהצלחנו למכור את זה, הבנתי כמה הסיכון שלקחנו היה גדול. יכולנו גם שלא למכור את זה ואז הייתי גר היום באיזו קופסת קרטון".
הצלחת למצוא כסף לשלם לשחקנים שלך אחרי הכל?
"לא" משיב אליס בגיחוך, "אנחנו נתנו להם הטבות מיניות במקום זה. זה היה כתוב בחוזה ששון (ביגרסטאף, המוכר יותר כאוליבר ווד משני הסרטים הראשונים בסדרת "הארי פוטר") יקבל הטבות כאלה מדי בוקר".
למטה: צפו בטריילר של "קאשבק"
כשאליס מעלה את סוגיית ההטבות מיניות הוא יודע בדיוק על מה הוא מדבר. הסרט שלו מלא דימויים נודיסטים מכל הסוגים: מהעירום הפרונטאלי של הבחורות המופשטות בסופרמרקט, דרך אמו של בן הצעיר המתהלכת בעירום, נראה שהבמאי הצעיר לא חשב פעמיים לפני שביקש מהכוכבות שלו להתפשט. עם זאת, יאמר לזכותו שהעירום בסרט, אף פעם לא מוצג בצורה סליזית. בכל סצנה ניכרת השקעה בתאורה, בהעמדה ובצילום.
ככלל, לכל אורכו של הסרט ניכרת ההיסטוריה של אליס כצלם אופנה מוביל. בעבר, הוא הספיק לעבוד עם מגזיני האופנה הגדולים בעולם ולצלם פרסומות עבור ז'אן פול גוטייה, לאנד רובר ועוד. באחד מרגעי השיא שיתף פעולה עם דיוויד לינץ' בפרויקט עבור הרפרז בזאר בו נתבקשו במאי קולנוע נחשקים לצלם הפקות אופנה. לינץ', שאהב את השיק האפל של אליס, בחר לעבוד עימו ומאז השניים מיודדים.
"הסרטים שלו
בתור צלם ותיק, לא התחשק לך לעבור לצד השני של המצלמה גם בסרט?
אני מגיע מהעולם של צילום אופנה. להיות צלם קולנוע לא הייתה ממש שאיפה מבחינתי אבל כן היה לי חשוב שמשחקי האור יהיו מדויקים. אני אף פעם לא מבין את הבמאים האלה שיושבים ואומרים לצלם שלהם לעשות מה שהם רוצים, בעוד שהם מסתכלים על המוניטור. הצלם שלי היה מאוד פתוח להצעות שלי והיה לי חשוב שהוא יבין הרבה בכל מה שקור לתאורה. מאוד רציתי לספר את הסיפור גם מבחינה ויזואלית ואני עדיין עובד ככה, כי ככה אני אוהב לביים.

הדמות של בן מאוד חולמנית ועצובה. יכול להיות שמשהו בו מושפע ממך?
אני מכיר הרבה במאים שטוענים כי הסרטים שעשו השפיעו על דרך התפיסה שלהם את החיים. תמיד היה בי משהו שלא ממש האמין להם, אבל האמת היא שעכשיו אני מסיים לעבוד על הסרט השני שלי ואני מתחיל להבין שאולי בכל זאת יש בזה משהו. בזמן שעשיתי את קאשבק עברתי פרידה ואני מניח שמה שיצא על המסך בהחלט שיקף את מה שעבר עלי. רציתי שהם ממש ירחמו על הדמות של בן, שיבינו שממש רע לו. כאילו הוא ממש נגרר על הרצפה ומתבוסס בבוץ כי ככה זה. כשזה נגמר, זה נגמר. מצד שני, יש גם את הצד הקומי בסרט שמאזן את כל העצב הזה. גם בחיים יש לא מעט רגעים שבהם אנחנו בוכים ושנייה אחרי זה צוחקים אז זה היה נראה לי טבעי. אלו רגעי הקסם בחיים.
יש בסרט המון סצנות עירום אבל כמעט שאין סצנות סקס. מה עומד מאחורי הבחירה הזו?
"שון (ביגרסטאף-א.ש) התקשר אלי כל יום ואמר שהוא חושב שאנחנו צריכים הרבה יותר סצנות סקס - אבל ההחלטה נלקחה", הוא צוחק. "נורא קשה לצלם סצנות סקס והיה חשוב לי לשמור על התמימות של בן ועל הקשר שנרקם בינו לבין הבחורה שלו. הסרט בעצם מסתיים בנשיקה כי לא חשבתי שיש מקום לסצנת סקס ביניהם. גם העירום הוא לא ממש בקטע מגרה אלא יותר בקטע ויזואלי. יותר כמו משהו דמיוני. ישבתי עם כל מיני חברות שלי ושאלתי אותן אם זה נראה להן פרוורטי כי נורא חששתי שזה יראה ככה וכולם אמרו לי שזה בסדר גמור. אני חושב שאם היו מאפשרים לאנשים לעצור את הזמן, הם קודם כל היו בוחרים להפשיט מישהי, לשדוד בנק ולהרביץ לאיזה מישהו שממש עיצבן אותם."
ולסיום, הסרט עוסק לא מעט בשאלה "מה היא אהבה". אז עכשיו תנסה לענות עליה בעצמך.
זו שאלה טריקית. אהבה היא מילה שאף אחד לא ממש יודע את המשמעות שלה. אני חושב שאהבה היא דבר שאתה בוחר לעשות גם אם לא תמיד זה מסב לך הנאה. זו פשוט סוג של החלטה. לעיתים קרובות אנשים מערבבים את זה עם אושר, אבל אני לא בטוח שיש קשר ישיר בין השניים. אני חושב שהסרט הזה שואל את השאלה הזו אבל לא ממש עונה עליה. לכל אחד יש השערה אחרת לגבי האהבה ואני חושב שבמובן מסוים מה שיפה זה שאין לכך תשובה. גם אני עצמי לא ממש יודע את התשובה. אם הייתי יודע אותה, סביר להניח שהייתי כותב ספרים.
קאשבק: הקרנת בכורה בישראל במסגרת פסטיבל הקולנוע הבריטי בסינמטקים, יום חמישי 20:30 , והחל מהראשון בפברואר בבתי הקולנוע ברחבי הארץ
