גרסת הבמאי
לקראת שידור הפרק האחרון של "עשרת הדיברות", תפסה ענת זהר שיחה עם יורם זק, האיש שמאחורי הסדרה המצליחה. בין השאר ידובר על: רונאל פישר, מצוות, פילוסופיה, רייטינג ו...אחותו התאומה עלמה זק. מאחורי הקלעים של משה רבנו המגמגם החדש, גרסת הבמאי
במשך שתי עונות חיפש רונאל פישר את נקודות ההשקה בין עשרת הדיברות לחייו האישיים ולחיי מרואייניו. הוא ערך מבחני מציאות לכל אחד ואחד מערכי המוסר כפי שנמסרו למשה במעמד הר סיני. במקביל, הוא בדק היכן הוא עצמו עומד ביחס לאותם ערכי מוסר, והאמצעי היה טיפול פסיכולוגי. הערב, לאחר שיסיים פישר לנתח את הדיבר העשירי, "לא תחמוד", הוא יפשוט את חליפת האיכות שעטה עליו בשנתיים האחרונות ויסכם פרק מוצלח במיוחד בקריירה. מי שתפר עבורו את אותה חליפה - ובדיוק רב, יש לציין - הוא במאי הסדרה, יורם זק.
עבור זק, שגם היה בין מפתחי הרעיון לתוכנית, השמחה כפולה: נוסף על ההתרגשות שבעצם שידור הפרק האחרון, נרשמה בימים האחרונים גם התעניינותשל מספר גורמים מחו"ל בפורמט המצליח, שעשוי ללכת בדרכה של "בטיפול". "זה התחיל כשמפיק הסדרה, עמי אמיר, רצה לעשות משהו סביב הרעיון של עשרת הדיברות. מאוחר יותר, מנכ"ל 'קשת', אבי ניר, רצה מאוד שנפגוש את רונאל כדי לבדוק אם אפשר בעצם לחבר אליו את הרעיון הזה".
ואיך התרשמת מפישר בפעם הראשונה שנפגשתם?
"הוא השאיר עלי רושם גדול, ולכן בעצם בניתי את הסדרה עליו, סביב האישיות שלו. ככה גם הגעתי לרעיון של הטיפול הפסיכולוגי. הבנו שהוא מוצלח בלהוציא את הקישקעס שלו וזה מה שעשה את זה לכל כך מוצלח".
זק, 36, נולד וגדל בתל אביב במשפחה מיוחסת. אביו הוא יונתן זק, פסנתרן בעל שם עולמי, ואמו היא עדי עציון-זק, זמרת אופרה ושחקנית מוערכת. ויש גם אחות תאומה העונה לשם עלמה. כן, כן - עלמה זק. יורם זק הוא פיגורה טלווזיונית בזכות עצמו, שבכובעו הראשי משמש כמנהל המחלקה הדוקומנטרית ב"קשת". מעבר לכך הוא מחזיק ברזומה מכובד כיוצר.
לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה "סם שפיגל", ביים ארבע עונות של הסאטירה הפוליטית "החרצופים" ולאחר מכן מספר סרטים, בהם "אדוני ראש המועצה", "מיקרונזיה – אגדת דשא", "הגביע הקדוש" ו"סרט מהחיים". חוץ מכל
מבחינתו של זק, העשייה הדוקומנטרית היתה ונשארה העיסוק העיקרי שלו, הן מבחינת הנפח והן מבחינת העניין: "מעניין אותי להמשיך ולעשות סרטים דוקומנטריים וסדרות דוקומנטריות. להגיד לך שהפרוייקטים הבאים שלי הם עשר המכות ותרי"ג מצוות? אני יכול רק להגיד שבכיף הייתי יכול להמשיך עוד עשרה דיברות. כל התהליך הזה היה מאוד משמעותי ומעשיר עבורי".

הערב, במקביל לשידור הפרק האחרון בסדרה, ייערך טקס ברית מילה לבנו השני של זק, ואפשר לראות בכך סגירת מעגל סמלית עבורו: "תמיד התחברתי והתעניינתי בדת, אבל מהמקום הפילוסופי ולא מהמקום הדתי. בשנתיים האחרונות הבנתי שאין לנו צורך לחפש בספרי פילוסופיה משום שיש לנו את הספר הכי גדול מתחת לאף".
"עבור הסדרה, חזרתי למקורות, הבנתי לעומק כל דיבר ודיבר. ניסיתי לעשות אינטרפטציות ששומרות על מהות הדיבר, אבל עדיין מנסות להשתקף בראי של החיים היום. מה שעוד נשמר מהמקור זה סדר הדיברות. בשלב מסויים אפילו נתבקשתי לשנות את הסדר משיקולים מסחריים, אבל הגישה שלי היתה שגם בשם אלוהי הרייטינג אני לא משנה ושומר על המקורות".
סדר הדיברות, מספר זק, גם פילח את שתי העונות לחלוקה נושאית. "אני חושב שאת חמשת הדיברות האחרונות היה לי יותר קל לפתח. הראשונות הן בין האדם לאלוהיו והיה יותר קשה לחבר אותן למציאות של היום. חמשת הדיברות האחרונות, שבין האדם לחברו, הן יותר סקסיות, יותר דרמטיות - לא תרצח, לא תנאף, לא תגנוב – וכתוצאה, מדובר ללא ספק בפרקים יותר אטרקטיביים".
איך גישרת על הקושי?
"תראי, לא חסכתי בזמן, לקח לי שנתיים לעשות את הסדרה. בהתחלה לא רצו שתי עונות, אבל החלטתי שלא להתפשר על תחקירים ולהביא את הסיפורים הכי מעניינים, גם אם זה ייקח עוד זמן".

הסיפור שהביאו התחקירנים הם פן אחד של הצלחת התוכנית. פן אחר, משמעותי יותר, הוא אישיותו של פישר. מדובר בדמות יוצאת דופן במיוחד בנוף של הערוץ השני, המורכבת ממרקם רב אישיותי בו בולטים כמה צדדים שלכאורה נראים סותרים: עו"ד מנוסה ומהימן, אדם רגיש בעל נטייה להחשף נפשית, או דווקא טיפוס כבד ראש ומגמגם, שמהווה אנטיתזה מוחלטת לרעיון של הזכייניות על מגיש תוכנית.
איך גרמת לפישר להיפתח ככה לעיני המצלמות?
"אני חושב שהאלמנט הפסיכולוגי בפרק בעצם לא השאיר לו ברירה. שמתי אותו בעולם עם חוק מאוד ברור: מדברים בו על הכל. ברגע שסיימנו את הסט הראשון עם הפסיכולוגית, ידעתי שזה יקרה. הפסיכולוגית הצליחה לעשות את העבודה בשבילי. אני כיוונתי לשם, אבל הדברים האלה יוצאים ממנו מאוד בקלות, בגלל הטיפול הפסיכולוגי".
ההתקשרות שלו עם ארקדי גאידמק מיד לאחר הראיון הטעון שקיים איתו בתכנית "גברים בשחור" ועיסוקו כעורך דין השפיעו בצורה כלשהי על הסדרה?
"תשמעי, בסופו של דבר ההתעסקות בזה היא מאוד ברנז'אית. אני לא חושב שהקולות שעולים ועלו אחרי אותה התקשרות בין פישר לגאידמק פגעו - לא בו ולא בסדרה. עיסוקו כעורך דין, כמישהו עוסק בחוק ובצדק, היא דווקא רלוונטית לסדרה. זה היה עוד גורם שרק הוסיף למה שיש לו להגיד ולשאלות שיש לו לשאול".
לא היה קשה לביים אישיות דומיננטית כמו פישר? הוא לא התערב לך בעבודה?
"לא, הוא הגדיר את עצמו כחייל שלי לצורך העניין. לא היתה לו מעורבות בבחירת הסיפורים ובבימוי הפרק".
ומה הנחה אותך בבחירת הסיפורים?
"ניסיתי למצוא סיפורים שיעוררו אותו ויגרמו לו להוציא את החיים שלו החוצה, לסדרה. להוציא ממנו ממד אותנטי. רונאל מביא מעצמו המון לפרק".
והעובדה שהוא גם מביא נתונים חיצוניים מעט שונים בנוף של ערוץ 2 היוותה בעיה באישזהו שלב?
"אני אישית חושב שהוא עובר מסך נהדר ושלא צריך להיות דוגמן בשביל זה. במקרה הזה, הזרות שלו עבדה לטובתו. אל תשכחי שמי שהביא לעם היהודי את עשרת הדיברות היה משה רבנו שהיה כבד לשון בעצמו וזה לא הפריע לו להיות אחד המנהיגים הגדולים של העם היהודי. מדובר במשהו שהוא שונה ואחר, ואנשים מאוד התחברו לזה. הוא דמות כל כך שנויה במחלוקת שהוא יוצר ויכוח. יש כאלה שבעדו ויש את אלה שאוהבים לשנוא אותו. בעיניי הוא גם סוג של דוגמן ואני באופן אישי נמשך אליו ולכריזמטיות שלו. הוא שונה ואולי, אפילו "פגום" ועדיין מצליח להעביר את הנקודה. זה עובד לטובתו".

האמנת שגוף כמו "קשת" ייתן במה כזו לסדרה כזו כבדה, כמעט פילוסופית?
"אני חושב שתקופת המכרז האיצה ב'קשת' לעשות דברים שהיא אולי לא היתה יוזמת בעצמה ואני מברך על זה. מבחינתי, כמנהל המחלקה הדוקומנטרית, ההצלחה של הסדרה גם במונחים של רייטינג היא מאוד חשובה. זו ההוכחה שהקהל רעב גם לתכנים כאלה ולא רק לזמרים וכוכבים. אני חושב שאם התכנית היתה נכשלת ברייטינג היה יותר קשה לחזור על הז'אנר הזה".
אבל עדיין נראה שמדובר בעלה התאנה של "קשת". איכשהו לא תרגמו את ההצלחה שלה ליצירת עוד סדרות כאלה.
"תשמעי, צריך לזכור שמדובר בטלוויזיה מסחרית. החוקים מאוד ברורים ואני מבין את כללי המשחק. הטריק הוא להוכיח דרך הרייטינג שיש לסדרות כאלה מקום ובגלל זה הנתונים מאוד חשובים. זה לא רק עלה תאנה של 'קשת' מול הרגולטור, אלא גם סוג של קלף שלי כאחראי על התחום הדוקומנטרי, שמוכיח שגם סדרות עם תכנים לא קלים יכולים להביא לא מעט צופים למסך. ועכשיו, בזכות סדרה שכזאת, שאולי נולדה משיקולים מכרזיים, יתאפשר לסדרות נוספות להמשיך ולעטר את המסך ולא כעלי תאנה".
עשרת הדיברות - הפרק האחרון, הערב, 22.00, ערוץ 2








נא להמתין לטעינת התגובות







