גבר גבר
שני הבמאים של הסדרה החדשה "לא הבטחתי לך" מגדירים את עצמם "ספונטנים ורגישים" אבל לא מוכנים להיכנע לסטריאוטיפ הגבר "החדש". כן, הם כבר עברו את גיל 30 ואפילו יש להם ילדים, אבל הם עדיין מזדהים עם המשברים וההתלבטויות של הגיבורים בסדרה
הסדרה, בכיכובם של אלי פיניש, גורי אלפי ודני גבע, מתמקדת בשלושה חברים טובים, בתפישת הגבריות החדשה ובנשים שבחייהם. הסיטואציה הזו מדברת אל חתך אוכלוסיה לא קטן: הגיבורים הם תל אביבים בסוף שנות העשרים-תחילת השלושים לחייהם, שמנסים לחיות באופן מאושר ומספק, כאשר באוויר נמצאת תמיד תחושת החמצה.
ביבליוביץ', בן 38 עם שני ילדים, ביים את שבעת הפרקים הראשונים של הסדרה. את שמונת הפרקים הנותרים ביים אופיר בביוף, גם הוא בן אותו הגיל, עם הספק של שלושה ילדים.
למרות הסטטוס המשפחתי שני הבימאים מדווחים על הזדהות התוכן של הסדרה, ומרעיפים שבחים על הכתיבה עליה אמון, כאמור, אייל דורון. "לא צריך להיות רווק בן שלושים כדי להזדהות עם הדברים", אומר בביוף. "ברגע שהטקסט כתוב היטב אין בעיה למצוא מרכיבים בכל אחת מהדמויות שקל להזדהות איתם. זו היתה אחת הפעמים הבודדות שקראתי משהו של כותב אחר ונדלקתי על התוכן. לא חיפשתי ציונים, שזה דבר שאני תמיד נוהג לעשות כשאני קורא טקסטים של אחרים. היה קליק מהרגע הראשון".
ביבליוביץ': "אני בעצם נמצא בחצי דור מעל הדמויות ויש לי ילדים, אבל הכתיבה כל כך כנה ואמיתית שאי אפשר שלא להיתפס לזה".

איך אתם מסבירים את הצפת שוק הטלויזיה בסדרות ובתכניות על חבר'ה שעסוקים בעניינים שבינו לבינה?
בביוף: "בעקרון יש אפקט של השפעה ממקומות אחרים. זה התחיל כתגובה גברית ל'סקס והעיר הגדולה', אבל זה לא נשאר שם. זה לא רץ על איזה טרנד תקופתי, זה מאוד ייחודי".
ביבליוביץ': "אני מאוד שמח על סדרות דרמה ולא משנה על איזה נושא. אי אפשר יותר להחזיק את הקהל עם ריאליטי ודוקו לייט. אני שמח שעלינו כיתה, שאנחנו רוצים לקבל יותר ושיש לנו הזדמנות להראות שאנחנו יודעים לעשות טלויזיה".
גם פה לבועה התל אביבית תפקיד מרכזי.
ביבליוביץ': "אני לא חושב שתל אביב משחקת תפקיד מהותי. זה מאוד ישראלי, לא משהו שתל אביבים יזדהו איתו וצעירים מחדרה לא. מדובר על מערכות יחסים ולא על מקום".
בביוף: "הבועה הזו היא חלק גדול מאוד מהחיים שלנו. גם 'סיינפלד' וגם 'סקס והעיר הגדולה' זה בועתי. אי אפשר

בסדרה, שלושת החברים מייצגים את נקודת המבט הגברית החדשה. הם הגרסה הבוגרת של המטרוסקסואל: מטופחים, רגישים, מתחבטים, מנהלים שיחות נפש, מנסים להבין את העולם ולא פחות חשוב - את הנשים החדשות – אותן מגלמות אפרת בוימולד, הילה עופר וריקי בליך.
תופעת ה"גבר החדש" לא מוצתה כבר?
ביבליוביץ': "אני לא חושב ש'הגבר החדש' זה מה שמהותי פה, אלא הדרך שבה התופעה משפיעה על מערכות יחסים. זה לא על כך שאלי פיניש הוריד שיערות מהחזה, אלא על מה שזה עושה לנשים שהוא מתמודד איתן ומה הגבריות החדשה הזו עושה למערכות היחסים, וזה בהחלט עושה תהפוכות, ולא רק בסדרה. זה מה שמעניין. הנושא הזה פאסה ברמת העיתונות, זה משהו שכבר התרגלנו אליו, אבל אנחנו עוסקים במשהו הרבה יותר עמוק מזה".
בביוף: הגבר החדש הוא משהו שכבר נטמע בשגרת החיים שלנו. כן, יש גברים שמורידים שיערות ומטפחים את הגוף, זה כבר חלק מסדר היום שלנו. אבל עדיין מעניין לקחת חלק מהפרמטרים האלה ולהתייחס אליהם בזויות שונות. פעם לא היו הרבה סוגים למערכות יחסים, לאישה היה את תפקידה ולגבר את שלו. היום יש המון סוגים של גברים, יש כאלה שנשארים בבית עם הילדים ויש את ה'וורקוהולים' וכל אחד מהם הוא לגיטימי. המצב הזה יצר המון סוגים של מערכות יחסים והסדרה תופסת את הנקודות האלה, מפרקת אותן ומעבירה את הכל בצורה קומית ודרמטית, עדינה ולא לוחצת".
אתם מחשיבים את עצמכם "גברים חדשים"?
ביבליוביץ': "לא יודע. אני לא יכול להעיד על עצמי. קשה לי לדבר על עצמי. רמת הנשיות בגבריות שלי היא גבוהה מאוד - את זה אני יכול להגיד. במאי צריך להבין את כל הצדדים".
לבביוף לעומת זאת, קל להעיד על עצמו כשילוב של כמה סוגי גברים: "אני סוג של סינתזה. מצד אחד אני מחליף חיתולים, ומצד שני היה לי קל להיות בצילומים חודש וחצי כשאשתי היתה היחידה בבית עם הילדים. אני לא מוריד שיערות אבל אני מטופח. כמו שאומרים, ספונטני ורגיש. נראה לי שאני שריד של הדור הישן עם אפיונים של החדש. בכלל, נוצר מצב שהכל לגיטימי – נשים עם שיערות בבית השחי או גברים בלי, הומואים ולסביות, הכל תופס. זו פתיחות שהיא מבורכת בעיניי".

גורי אלפי ואלי פיניש ידועים כטאלנטים קומיים. לא חששתם מטייפ-קאסטינג?
ביבליוביץ': "אני לא חושב שגורי ואלי יודעים על עצמם עד כמה הם מצויינים כשחקנים דרמטיים. שניהם שחקנים גאונים בעיניי, גם ברמה הדרמטית. אל תשכחי שזה מעין דרמה קומית, וזה מה שכל כך דיבר אליהם. זה פשוט הז'אנר שהתאים להם בדיוק ונוצר קליק ממש חזק. החשש היחידי שלי הוא שהקהל יחשוב שהוא עומד לראות צחוקים. אני חושש שידעו שהם משתתפים ויחשבו שעומד להיות מופע בידורי".
בביוף: "לי לא היו חששות. נפגשתי כבר בעבר עם שניהם וראיתי אותם משחקים דרמה. כבר ברגעים הראשונים ידעתי שהם הבחירות הנכונות והם אכן לא אכזבו ונתנו אפיון מדויק לדמויות שנכתבו. הערך המוסף של שניהם הוא שהם גם קומיים. זו דרמה עם ניו-אנסינים קומיים שצריכים לבצבץ ולא להשתלב וזה בדיוק מה שיש בהם".
זו בעצם הפעם הראשונה שב"יס" מעלים סדרת דרמה איכותית מקורית, להבדיל מטלנובלות כמו "השיר שלנו".
ביבליוביץ': "ב"יס" הבינו שצריך לספק את הקהל עם חומרים שהם קצת יותר מטלנובלה והם עשו את זה עם המון פרגון ואהבה".
בביוף: "אני מייחס את זה לעליה באיכות הסדרות. ברגע שיש למתחרים סדרות כמו 'בטיפול' וסדרות מצליחות אחרות, אין ברירה אלא לעמוד בתחרות. רק גופים כמו "יס" ו"הוט" שלא תלויים ברייטינג יכולים להרשות לעצמם לעשות את זה. זו מגמה מבורכת בעיניי ואני מקווה שהיא לא תיעלם".
