נפתחה עונת האנימציה
יאיר לנדאו, יו"ר אולפני האנימציה של סוני וישראלי בעברו, התפנה לביקור מולדת לכבוד השקת הסרט "חברים על הכוונת". עשרים אנימטורים ישראלים השתתפו בהכנת הסרט, האם זאת רק ההתחלה?
מדובר בהישג חסר תקדים. בשנים בהן הקולנוע ההוליוודי מנסה למזער נזקים ולמנוע נפילות קשות, 11 כניסות למקום הראשון נחשבות להישג שלא יסולא בפז. כשאני שואל את לנדאו, ישראלי במקור ויליד חיפה, בעברית לפשר ההצלחה האדירה של האולפנים הוא משיב "באמת עשינו דברים טובים במהלך השנה האחרונה. מערכות השיווק וההפצה שלנו עשו עבודה מעולה. התחלנו עם 'צופן דה וינצ'י' (שהפך לאחד הסרטים הרווחיים של השנה האחרונה- א.ש.), עברנו 'חברים על הכוונת' ועוד מעט יגיע גם 'ג'יימס בונד'. בהוליווד יש את מה שנקרא 'movie gods'. אף פעם אי אפשר לדעת אם הם יחייכו אליך או לא. שנה שעברה לא הייתה מוצלחת במיוחד. השנה קצת יותר".
אל מסיבת העיתונאים שנערכה הבוקר הצטרפה גם פני פינקלמן, סמנכ"לית האנימציה באולפני סוני. יחד הם סיפרו על תהליך העבודה על "חברים על הכוונת" שארך ארבע שנים. ראוי לציין כי בשנה האחרונה רשמו סרטי האנימציה מספר הישגים כלכליים מרשימים. סרטים כמו "מכוניות" התיישבו בראש הטבלאות במשך שבועיים, "עידן הקרח 2" צינן לכמה וכמה מנהלי אולפנים את המרגריטות ו"מפלצת של בית" (גם הוא מבית אולפני סוני) הגיח לעולם עם רווחים של 23 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנתו.
"חברים על הכוונת" ממשיך את סדרת סרטי האנימציה שהביאו את חיות היער והג'ונגל אל מרכז המסך. ברשימה חלקית במיוחד ניתן למצוא את: "עידן הקרח", "מדגסקר", "עבודת נמלים", "ג'ונגל סיטי" ורבים נוספים. לנוכח הריבוי הזה, מעט מתמיה שבסוני בחרו ללכת על הקוספט שנתפס כמעט שחוק. "כשאנחנו עבדנו על הסרט הזה לפני ארבע שנים לא ידענו שכל האולפנים יבחרו לעשות סרטים עם חיות" אומרת פינקלמן. "אני חושבת שמה שיפה בסיפור הזה הוא שהבאנו נקודה על כך שחיות בעצם תלויות בבני אדם. תחשוב על זה שאתה בא לפארק, מאכיל סנאי או צבי ובזה אתה הופך אותו לתלוי בך".
"גם הרעיון של הציד, שלוקח חלק מרכזי בסרט, נראה לי מעניין. יצא לי לחשוב מה היה קורה אם החיות היו יכולות לצוד אותנו, והאמת שנראה לי שהן לא היו מהססות. אני רוצה לציין ששני סרטי האנימציה שאנחנו עובדים עליהם כרגע דווקא לא קשורים לחיות. הראשון עוסק במפלצות קלאסיות והשני, מביא אל המסך אגדה שבה האוכל והשפע יורדים מהשמים רק בכדי להראות שטכנולוגיות מתקדמות המאפשרות שפע כזה יכולות להפוך לקטסטרופה".
איך אתם מסבירים את ריבוי סרטי האנימציה שיצאו בשנים האחרונות?
לנדאו: "יש יתרון לסרטי אנימציה בשל העובדה שהם בין לאומיים. כשילד בספרד רואה את הסרט הוא רואה אותו בספרדית, כשילד במקסיקו רואה אותו הוא שומע ספרדית עם ניב מקסיקאי. זה הופך את הסרטים לנגישים. חוץ מזה, בכל מדינה, הקהל מקבל בדיבוב את הכוכבים המקומיים שלו".
אם כבר מדברים על דיבוב. בסרט מככבים בקולם מרטין לורנס ואשטון קוצ'ר. כמה זמן לקח לכם להגיע דווקא אל השניים האלו?
לנדאו: "האמת היא שאנחנו ממש ברי מזל. בהתחלה לקחנו המון קולות של המון אנשים וניסינו להתאים אותם בזוגות, אחד מול השני. הבחירה הראשונה שלנו הייתה עם דברה מסינג, אשטון ומרטין. ממש נדלקנו על השילוב הזה שנשמע מוצלח למדי".

נראה שהיום לא לוקחים מדובבים מקצועיים כמו פעם ומעדיפים כוכבים שיעלו את המודעות לסרט. מה דעתכם בנושא?
פינקלמן: "אני מאמינה שכוכבים הפכו כוכבים בגלל איכויות מסוימות שיש להם. אם תיקח למשל את הריסון פורד או טום קרוז ותנסה להקשיב לקול שלהם, תראה שאין להם קול ממש שטוח. להחיות דמות מצויירת זה לא פשוט ואני חושבת שלכמה שחקנים יש את היכולת לעשות את זה מעולה".
לנדאו: "לסרט הבא שלנו לקחנו את ג'ף ברידג'ס. זה לא שחקן שמביא אנשים לקולנוע אבל לקחנו אותו כי חשבנו שיש לו קול טוב ומעניין בשביל התפקיד".
מה לדעתם הסיכוי שנוכל לראות סרטי אנימציה למבוגרים?
פינקלמן: "אניחושבת שאנימציה היא קודם כל דרך נוספת לספר סיפורים. קהל מבוגר יותר מקטין את קהל היעד ואנחנו שואפים לקהל רחב ככל היותר. אנחנו מחפשים אפיק כלכלי שיעזור להפיק גם סרטים למבוגרים ואנחנו מאמינים שעוד תהיה לנו הזדמנות. יש לנו כל כך הרבה אנשים שכל רוצים לספר את הסיפורים שלהם, שזה ממש מתבקש".
לנוכח
יש תיאוריות שסבורות כי שוק האנימציה יחסל את בסופו של דבר את הקולנוע החי. מה דעתכם בנושא?
לנדאו: "אני חושב שלשחקנים בשר ודם תמיד יהיה מקום על המסך. התהליך שאני כן צופה הוא שימשיכו לעשות סרטים גדולים באולפנים ומצד שני, סרטי אנימציה קטנים יחלו לזלוג לקהל הרחב ויגוונו את השוק, אבל בסופו של דבר אני לא חושב שיש תחליף לפנים של בן אדם".