פרסטרויקה
"משמרת לילה" הוא סרט מדע-בדיוני שירהיב אתכם מכיוון שהוא כ"כ רוסי, אבל גם כ"כ אמריקני
במאי: טימור בקממבטוב
החברים המד"בניקים החלו מלחששים בהתרגשות על הסרט הזה לפני זמן מה: גם מתרחש במוסקבה (שמסתמנת כעיר הכי דינמית באירופה, לצד ברלין), גם השפעות ממטריקס ובלייד-ראנר, גם ערפדים, גם להיט ברוסיה וגם מועמד לאוסקר. נכון שהמילה "גם" הופיע יותר מדי במשפט האחרון? שם בדיוק נעוצה הבעיה של הסרט. גודש מוגזם של חיקויים רעיוניים וחיקויים של טכניקות קולנועיות. כמות מוגזמת של אירועים, עלילות וקרעי עלילות, מיתולוגיות, תיאולוגיות, מוטיבציות, ואסתטיקות. יהיו מי שיאמרו שזהו סרט מורכב, אין ספק שהמד"ניקים יהנו, אבל לא הזיז לי שסוף העולם יגיע כבר, רק שהסרט יגמר.
פעם, בזמן המלחמה הגדולה בין בני האור לבני החושך (בסצינה אה-לה שר הטבעות) נחתם חוזה בין הצדדים: אף צד לא יפר את האיזון, ושני הצדדים יוכלו לחיות בקרב בני האדם. אי שם בעתיד יוולד איש מיוחד - הוא יבחר בין הטוב לרע, ובחירתו היא שתפר את האיזון לתמיד. מעבר לעתיד, 1992 - בחור רוסי בשם אנטון (עם קרדיגן מעויינים, השיק המזרח-אירופאי) פונה למכשפה כדי שתחזיר אליו את אשתו, במהלך הטקס בו מופיעים נציגים של כוחות האור, שמנסים למנוע מהמכשפה לעשות רע, נוכח אנטון כי הוא שייך לכוחות האור.
קפיצה של 12 שנה קדימה ואז מתחילה העלילה הראשית (סופסוף): אנטון יוצא למשימות מטעם כוחות האור כדי לשמור על האיזון בין טוב לרע; העיר כולה רוחשת ערפדים, אנשי-חיה, מכשפות, בתולות, ובמאבקים ביניהם. במהלך משימה הוא מגלה סימן נוראי, המבשר על המפנה. מכאן ואילך יקרו עוד המון דברים, יופיעו עוד ועוד דמויות, קרבות ועניינים. לפחות חצי שעה לפני סוף הסרט מתחילה לא נוחה בכיסא, כל מפנה עלילתי נוסף מתקבל באנחה. מה לעזאזל עוד יקרה.

המורכבות כביכול של הסרט נובעת מהאמירה כי לא כל הטובים הם באמת טובים ולא כל הרעים הם באמת רעים, ומהו בעצם טוב או רע? קודם כל, זאת לא ממש תזה מבריקה (אם כי אנטי-אמריקנית במהותה), ושנית - הסרט כאמור גדוש בכל כך הרבה, שבכל מקרה התוצאה מקושקשת ואין דיון עומק באף אחת מהסוגיות הללו.
עם זאת, הסרט מספק עניין. למשל בגלל השימוש במקורות תיאולוגיים ומיתולוגיים המוכרים פחות לצופה הישראלי הממוצע. אין ספק שזה מאוד נוצרי, אבל ההשראה היא מהצד הביזנטי של המשפחה, ויש להם כמה רעיונות מגניבים בקשר לאפוקליפסה. המיתוסים הלא מוכרים הללו גם מתורגמים לסצינות ויזואליות מושקעות. חוץ מזה, תמיד מעניין לראות טכניקות של כישוף, הריגת ערפדים, אנשים מתחלפים לחיות, להקות של עורבים ועוד.
עוד אספקט ממש מוצלח של הסרט הוא ללא ספק היותו רוסי. עיצוב הסטים המרובים בהם מתרחש הסרט מעוררים עניין מעצם היותם זרים לעין שלי. המטרו, הבריכה, הדירות, ושאר המקומות נראים אחרת מכפי שאנחנו רגילים, דבר ההופך את הסרט למעניין מבחינה ויזואלית ואנתרופולוגית.
גם הבימוי והעריכה מעניינים ומורכבים ללא ספק. סצינות רבות מצולמות בצורה לא רגילה ביחס לקולנוע האמריקאי. אם זאת הדבר איננו נובע מהברקה - פשוט תשתמש בכל הטכניקות שקיימות: פלשבקים, ייצוג של פנטזיה מנטלית, צילום איטי, זוויות למכביר, מרחקי צילום מגוונים - ביחד, ובטח שיצא לך משהו מקורי.
כפי שאמר הבחור: לא לכל nerd צריך לתת מיליוני דולרים, אבל רואים שהוא הוציא את הכסף על די הרבה דברים. כל מי שרואה את עצמו כמד"בניק, וגם כל מיני אנשים שחשבו שמטריקס 3 הוא עדיין גאוני, ובלייד הוא יציאה מבריקה - לכו על זה, זה בכל מקרה סרט האור מול החושך הכי חזק של השנה (בטח יותר מאיילנד). אנשים אשר מוכנים להסתפק בחוויה אנתרופולוגית מעניינת ומתים על דם ורוסיה אשר מוכנים לבלוע תסריט מגובב ועיצוב גדוש עד זרא (ואני מכירה מספיק כאלה) - יהנו למדי מהסרט. מי יודע, אולי עוד יהפכו אותו לסרט קאלט.
