• 21.

    חבר, אתה לא מדויק בכלל

    אייל בנימין קרוצ'י, 09/10/11 18:57

    ביום כיפור לא מבקשים סליחה ולא סולחים לאף אחד. זו טעות...אתה משקף פן אחד של המציאות, והאופן שבו הבאת את הרמח''ל הוא דרך עינייך בלבד, הרעיון שאתה מציג הוא נכות מאוד, ואתה מאוד אמיתי, אך שים לב שהאמת שלך לא דורסת עובדות ואמיתות אחרות
    בהצלחה

  • 20.

    סליחה-כנסו

    רננה, 09/10/11 11:06

    לפי דעתי הצום הינו סיום תהליך שהחל מ א באלול מי שמשכיל לראות הימים האלו מראים לנו בדיוק מי אנחנו ומה עלנו לתקן ולאן רוצים להגיע הצום הינו יום התהליך

    שנה טובה אהבה אחווה ושלום

  • 19.

    בראוווו אין מה להוסיף

    hilda, 09/10/11 09:25

    רק לתשומת ליבך.יש את הפרק האסור.ששלא יכולה לציין פה .מה אתה אומר???מזעזע ומעלה צמרמורת!!!נא תשובתך.

  • 18.

    חזק ואמץ!

    דינה, 09/10/11 09:05

    חזק ואמץ אלי!

  • 17.

    אמנם בכל שקר יש גרעין של אמת אבל בסילוף כזה של מקורות חז"ל טרם נתקלתי

    סתם יהודי, 09/10/11 08:14

    זכותו של כל אחד לפרש את היהדות כרצונו, אבל לשלול בשמה את אחד העקרונות הגדולים שלה זה כבר מוגזם!
    הכפרה והתשובה היא כאמור אחד מעקרונות היהדות החשןבים ביותר, היא המאפשרת לכל אחד, ויהיה החוטא הגדול ביותר, לפתוח דף חדש.
    התנך וההסטוריה מלאות באישים שהוכיחו זאת: האדם הראשון אחרי חטא עץ הדעת, קין אחרי הריגת אחיו, יהודה אחרי מעשה תמר, אבימלך מלך פלישתים, אחי יוסף אחרי מכירתו, חטא העגל במדבר, דוד המלך במעשה בת שבע, חזקיה המלך, ריש לקיש - ראש השודדים שהפך לתלמיד חכם, רבי עקיבא ועוד ועוד.
    ספרות חז"ל מכל הדורות מלאה בסיפורי תשובה וכפרה. ידועה ומפורסמת מאוד האימרה במקום שבעלי תשובה עומדים - צדיקים גמורים אינם עומדים והאמרה יש קונה עולמו ברגע אחד.ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה.

    ואי אפשר שלא לסיים בפסוקי התורה המפורשים המתייחסים ישירות ליום הכיפורים שאין ולא יכול להיות להם שום פירוש אחר: "כי ביום הזה יכפר עליכם"
    כשמשה מבקש מהשם "הראני נא את כבודך", התשובה שהוא מקבל מהבורא היא "ה' ה' אל רחום וחנון ארך אפים ורב חסד ואמת. נושא עוון ופשע וחטאה ונקה"

    • הבהרה

      אלי רייפמן, 09/10/11 11:03

      כבודו,

      אין כל ספק כי המקורות אליהם הינך מתיחס הינם קיימים ואומרים את מה שאדוני מצביע עליו.

      אך העניין הוא שמקורות אלו הם פשט העניין בלבד בעוד שהיהדות המלואה הינה פרד"ס רבדים.

      לא תיתכן התיחסות לפשט בלבד ללא הסוד כמו גם שלא יתכן לימוד הסוד ללא ההלכה והמצוות המעשיות של רובד הפשט. וכאשר מחבר היהודי את דברי הפשט עם הסוד, אזי עולה באופן חד-משמעי המהות המלאה עליה הצבעתי במאמרי.

      חז"ל הזהירו מפורשות מלקחת את דברי המקרא וההלכה כפשוטם. ישנם עשרות של מקורות לעניין :
      "...שכל גדולי הקבלה פה אחד צועקים ככרוכיה, שכל הזמן שמסלקים מאורייתא את רזיה ואינם עוסקים בסודותיה, מחריבים את העולם..."
      (הרב ראי"ה קוק – אגרות ב' רל"א)

      אנא נסה להביט בעניין זה שנית בזוית ראיה זו אדון.

      בכבוד רב

      אלי רייפמן

      • אתה צודק מאה אחוז

        i, 10/10/11 11:47

        אבל בכל אופן תגובה מספר 19.הפרק האסור קיים דבר כזה .כנראה שכן השתמשו ומשתמשים!!!אסור הדבר ולכן כך הוא ניקרא .בכל אופן מה שקורה במדינה שבאו נ72 תפוצות.כל אחד הביא את כישופי הסיטרא האחרת ממדינתו.ומישם.השם ישמור!עד לפני 10 שנים לא ידעתי להבדיל בן העדות רק לבנים ושחורים לפי הצבע תרבותיים או לא....אנשי המדינה בעצמם בעיקר עדות האשכנז התנהגו את המרוקאים כאל חייה חייזר מעולם אחר...ערב נשים בין חברות שלא היו שלי .הוזמנתי להרצות...קיבלתי הסבר בעלה של האשה מרוקאי אבל תרבותי.פיתאום ניכנס עלם חמודות שקט ראש למטה.הכין קפה כמו משרת .ניקה ושירת כל הערב רציתי לברוח ולבכות!

  • 16.

    אבי צנעני מאיפה החוצפה, אלוהים אדירים? אלי רייפמן הורשע לא מזמן בהונאה

    אבי צנעני, 09/10/11 05:53

    מתוחכמת של מליונים, ולא מהסס להטיף מוסר לכל "עם ישראל"

  • 15.

    כפרה וסליחה בדתות אחרות ב'

    רוח(א)ני, 09/10/11 01:14

    כתבת שמקור מחיקת העוונות ביום הכיפורים עפ"י שיטת ה"אינסטנט" הוא הנצרות. למרות שיש אמת היסטורית מסוימת בדבריך (גם בנצרות פשטה עם הזמן אותה רעה חולה), תוכל למצוא בדברי הימים של דת זו את מלחמת החרמה שאתה עצמך מנהל כנגד סיאוב זה ודומיו ביהדות, בטענה שלא זו המשמעות הראשונית והאמתית של מנהגי הסליחה הנהוגים בה (המקרה המפורסם ביותר של מאבק זה הביא ללידת הזרם הפרוטסטנטי). בשום דת לא קיימת "מחיקת עוונות" המוקנית לאדם מראש, באופן אוטומטי, בלי שיתאמץ עבורה. בבסיס הפרקטי של כל הדתות עומדת "עבודת המידות" של אדם על עצמו, במסגרתה עליו להתנקות ולהיטהר מחטאים - שאינם, אחרי הכל, אלא טעויות, הנובעות, אם לנסות לסכם עניין מורכב בכמה מילים, מאי הבנה של הדרך בה בנוי היקום ושל מה שנגזר ממבנה זה לגבי חיי הפרט - שחטא אתמול, לפני שבוע, או במהלך השנה שחלפה... תאריך החטא אינו חשוב, כי על עבודה זו להתחדש מדי יום ביומו, להתעצם ולהתחזק עד שיצא האדם מעבדות, שהיא תמיד השעבוד ליצרים, לחירות, שאינה אלא חיים ב"חיקו של בורא עולם", מצב של אחדות עם הכל ועם כולם, בו שום "חטא" אינו אפשרי עוד.

    כל טוב!

  • 14.

    כפרה וסליחה בדתות אחרות א'

    רוח(א)ני, 09/10/11 00:49

    ראשית, תודה לך אלי שאתה מאיר את עינינו באשר למשמעותו האמתית של יום הכיפורים בפרט ושל חשבון הנפש, הכפרה והסליחה ביהדות. טעית, עם זאת, כשייחסת את הסיאוב שפשה בפירוש מושגים אלה בדת אליה שנינו משתייכים, להשפעה של הנצרות (זו האותנטית לפחות) ושל מקורות דתיים אחרים על היהדות.

    אין זו הפעם הראשונה שאני מוצא אצלך טעות ממין זה ולעניות דעתי, יש בה טעם לפגם (יהירות, אם לדייק), פגם נפוץ מאוד באותו סוג של יהדות שנדמה לי שאתה מבקר השכם והערב, ובצדק!

    נסה להבין את הדברים לאשורם: בבסיס כל הדתות האורתודוכסיות עומד אותו מצע אידיאי, מצויה אותה הבנה מטאפיזית של האדם והיקום, ממנה נגזרת אתיקה מסוימת, המאפשרת חיים בחברה לצד קיום קשר רציף ומשמעותי עם המהות והעיקר, שהדתות מזהות כ"אלוהים". משום כך, לא ייתכנו סתירות של ממש בין דת אחת לחברתה (על פני השטח, ברמה ה"קוסמטית", סתירות כאלה בהחלט אפשריות ואף מתבקשות, בשל ההבדלים החיצוניים ביניהן, אך במישורים העמוקים של כל הדתות, הן פשוט לא יכולות להתקיים).

  • 13.

    תודה :-) (ל''ת)

    רז, 08/10/11 19:23

  • 12.

    תודה

    תקוה, 08/10/11 15:54

    תודה רבה על הלמידה המחכימה והמעצימה .

  • 11.

    תגובה למאמר

    שוש, 07/10/11 19:34

    מתחברת לכל הנאמר.כתוב נפלא אך היה נפלא יותר אילו הטקסט היה משופע יותר בציטוטים המגבים את הדברים.שנה נהדרת וגמר חתימה טובה ותמשיך להאיר את עינינו ולהעיר לנו.כל טוב.

  • 10.

    כל הדתות מוליכות אותנו ביגון שאולה

    iany, 07/10/11 18:39

    כן....כולל היהדות והיהודים. חייבים להפריד את הדת מהמדינה ויפה שעה אחת קודם.

  • 9.

    סוף סוף

    הדס, 07/10/11 16:19

    הסבר לעניין לגבי יום כיפור והמנהגים שבו.

  • 8.

    כרגיל-לעניין!

    מוישיק, 07/10/11 16:05

    אלי. אהבתי את אשר כתבת ,ואפילו את חוש ההומור המוסתר בתרנגול שילך לכלא.. מאחל לך בכל לב שתגיע מבירא עמיקתא לאיגרא רמה כמה שאפשר בהקדם. ומי כמוך יודע שזה יקרה!

  • 7.

    חזק וברוך!אכן זמן שכחה נגע בזמן הווה (ל''ת)

    לל, 07/10/11 16:00

  • 6.

    תודה. (ל''ת)

    ורד, 07/10/11 13:47

  • 5.

    דברי אלוהים חיים, תודה! (ל''ת)

    ורד, 07/10/11 12:55

  • 4.

    אך יש לזכור שנכון לעתה זו הדרך היחידה שהמועדים נשמרים כלל.

    מסכים, 07/10/11 11:42

    בשביל רובינו הטעם האמיתי הרוחני של חג זה רחוק מאד ולולא סוג של אוטומוטיזם ומסורת דורות מופנמת לא היה עוד מקום לחגים כלל .היו נשכחים מלב, נכון לעכשיו זה המצב אנו כולנו במצריים עם של עובדי אלילים, ההתעוררות היא איטית , להכרת מהותם של חיים אמיתיים של הכוונה הראשונית הנקיה מסילוף וטומאת האגו, ואינטרס כלכלי חברתי או אישי.

  • 3.

    חתימה טובה/גמר חתימה טובה

    שרגא, 07/10/11 11:22

    מתי ולמה צריך להגיד חתימה טובה או גמר חתימה טובה ומה ההבדל
    תודה
    חתימה טובה
    שרגא

  • 2.

    יפה ואמיתי (ל''ת)

    גמר חתימה טובה, 07/10/11 11:10

  • 1.

    מביש

    מאוד, 07/10/11 09:44

    מביש שאדם שהורשע בפלילים וטרם שילם את חובו לחברה מקבל במה.

    • תגובה ל-1

      אילן, 07/10/11 15:47

      יקירי מה מביש?
      אם לא נאה לך אל תקרא ...
      בעיני נאים מאוד דברי הכותב, גם אם הוא חטא (ואינני שם עצמי כשופט לומר האם אשם או זכאי).
      גם אדם שחטא מותר לו לומר דברי טעם, הוא אינו מטיף למחלוקת, אינו מטיף לשנאה, אלא אומר דברי אחדות ודברים עמוקים שכדאי שתנסה להתעמק בהם ולא בכותב.
      אם אינך מסכים להם תמיד תוכל לעבור לכתבה אחרת או לאתר אחר.
      שיהיה לך רק טוב

    • לא מביש בכלל מס' 1..

      יניב, 08/10/11 13:45

      כל אדם באשר הוא יש לו זכות דיבור, בטח ובטח אדם כמו אלי שמפתיע כל פעם מחדש, תודה על מאמר מצויין!

    • אולי די עם ההערות השוליות הללו?

      רז, 08/10/11 19:23

      איני יודעת על מה מדובר ואיני רוצה לדעת.כל אחד ומסעו הוא.המאמרים שהוא מעלה כאן נהדרים .די לקטנוניות

    • לא מביש בכלל

      hilda, 09/10/11 09:28

      הרי כולנו בני אדם.
      וכל הנביאים וכל הרבניים כולל כולם קופה של שרצים רודפת אחריהם.אלי ריפמן ניכנס כבר לכלא או יכנס.זהו.הבן אדם גאון שחטא.

      • איזה גאון ואיזה נעליים? (ל''ת)

        תגובה, 10/10/11 05:41