• 17.

    הרעיון ברור, NRG רוצים תגובות 'פרווה' ולא מעוניינים בשיח ער. אותי זה

    סנונית, 30/08/11 23:15

    משעמם, כוונתי היא לכך ש - NRG מפרסמים תגובות טוקבקים אחרי 4-5 ימים.
    לא נעים להכנס למאמר ולראות שיש עדכון של טוקבקים כל 4-5 ימים, אני לפחות מאבדת עניין במאמר ובתגובות, ומוצאת שזה לא נעים לי במיוחד.
    איזה עניין יש לי להכנס למאמר כל כך הרבה ימים ולראות שזה נראה בדיוק כמו לפני שבוע (מה - 23 לחודש ועד היום ה - 30 לחודש, לא קרה כלום).
    אז למרות שיש מאמרים ממש טובים ב - NRG, החוק החדש הזה שקבעו NRG, שצריך לכתוב: 'נהדר, תודה' או 'המשך לכתוב כך' - אותי משעמם.
    בבית הספר היסודי, המורה כתבה לי את המשפטים הללו כשהצלחתי לענות נכון על שאלות שהיא שאלה.האם עלי לכתוב תגובות מסוג זה לכותבי המאמרים ?
    כקוראת באתר - זה לא נעים כל כך.
    אולי מישהו ירים את הכפפה ?

  • 16.

    תודה על התגובות החמות

    קרן ארבל, 30/08/11 13:15

    זה מחמם את הלב לראות שמה שכתבתי מעניין ומועיל.
    קרן.

  • 15.

    למה כל כך הרבה תגובות שכתבנו לא עולות באתר?

    שנטידווה, 30/08/11 12:52

    יש אולי למישהו הסבר....?

  • 14.

    תודה רבה על התגובות החמות

    קרן ארבל, 30/08/11 09:56

    זה מחמם את הלב לדעת שמה שכתבתי מועיל ומעניין.

  • 13.

    קרן מאמר מצויין, תודה רבה! (ל''ת)

    עמיר, 28/08/11 13:31

  • 12.

    תודה רבה קרן (ל''ת)

    תום, 27/08/11 02:37

  • 11.

    כנראה שאין דרך מלבד הפרישות

    חיים, 25/08/11 10:46

    אם הדרך היחידה לשחרור מההזדהות ומהיצמדות היא דרך התרגול ואם התרגול יכול להתקיים רק בקהילה תומכת ומתרגלת, אז הלוגיקה והפרקטיקה מובילות להתניית התרגול בחיי פרישות. "בעל הבית" אינו יכול שלא להזדהות עם מעשה ידיו הבאים לכלכל את משפחתו ואינו יכול שלא להיאחז בבני ביתו ולכן האפשרות שלו לתרגל היא תאורטית בלבד.

  • 10.

    בודהיזם

    lao tze, 24/08/11 23:34

    א.כתבה מחכימה ב.תמיד אהבתי את המושג "עולם-התופעות" כל כך נכון כל כך ממצה ג.קרן המשיכי כך!
    סופ"ש נעים לכולם

  • 9.

    תודה (ל''ת)

    דוד, 24/08/11 16:55

  • 8.

    נהדר, תודה לך (ל''ת)

    בת אל, 24/08/11 16:42

  • 7.

    מרתק, מלמד...

    אתי יחיאלי הררי, 24/08/11 16:36

    הי קרן, כל כך אוהבת את כתיבתך, המאמר מרתק, מחבק את חיינו ברעיונות הבודהיסטיים הכל כך מופלאים. תמיד טוב לחזור , להתחבר, ללמוד, לקרא .....תודה רבה. מרגישה שקיבלתי מתנה!!!!!
    אני יודעת שאת עושה חייל....המשיכי כך, בהצלחה!!!!!!

  • 6.

    מקסים ומלמד - רוצה עוד (ל''ת)

    יוסי, 23/08/11 23:01

  • 5.

    מבקשת את תשובתה של קרן == בלבד == למספר שאלות.

    סנונית, 23/08/11 22:09

    ראשית, תודה קרן, על מאמר אקדמי מעמיק ומחכים. יש לי 2 שאלות אלייך:
    1. רבות מדברים על האדם המואר. נתקלתי במאמרים באינטרנט של אנשים הטוענים שהגיעו לכך, או שהם חושבים שהם 'בדרך'...

    השאלה היא, לאור ידיעותיך הרבות בתחום, קרן, כיצד היית מבחינה בין אדם שהוא באמת עושה דרך רוחנית אמיתית לבין אלו ה'מקשקשים בזנבם' ו'טוענים לכתר' ?

    2. הבודהיזם מדבר על תחומים הנוגעים לכל בני האדם בכל מקום באשר הם. כמו כן הדרך הרוחנית המוצעת נוגעת לכלל בני האדם, ואומר למי שיבחר בכך.

    השאלה היא, האם הליכה בדרך הזו תוך קבלת האספקטים הרוחניים של הבודהיזם – לא תביא אדם בסופו של דבר להיות איש נטול דת, נטול עם, נטול זהות, כי הוא בעצם ייבלע בים האנושיות שהוא מסוגל לפעול בכל סביבה, עם כל בני האדם, או שהבודהיזם מתעקש על שמירת התורה הבודהיסטית באשר היא תוך שמירה על העקרונות הדתיים שהבודהיזם מדבר עליהם.
    בתודה,
    סנונית

    • תשובה

      קרן ארבל, 30/08/11 09:53

      שלום סנונית, אני אשתדל לענות כמיטב יכולתי, ולצערי בקצרה כעת.
      אני חושבת שאין לנו אפשרות לקבוע (אלא אם כן אנחנו יכולים לראות את ליבו ותודעתו של אדם אחר), מי באמת עושה דרך רוחנית אמיתית. מה שנראה מבחוץ יכול להיות נכון אך לעיתים קרובות מה שרואים מבחוץ, הוא לא מה שקורה מבפנים. אנחנו יכולים להתרשם ממישהו, ולא לדעת ש"אחד בפה ואחד בלב".
      כמו כן, היכולת שלנו לשפוט האם אדם עושה דרך רוחנית אמיתית, מותנה בהתניות ובתפיסות שלנו. אנחנו יכולים לחשוב כי אדם ה"טוען לכתר", אינו ראוי לתאור זה, אך יתכן מאוד שאלו ההתניות שלנו שרואות, ולא מסוגלות לראות מעבר לדברים מסויימים (וגם הפוך כמובן). אני מניחה שכבר יצא לך לשמוע אדם מסוים ולחוש שיש שם מפגש עם האמת, והאדם שישב לידך יחוש שונה לגמרי (ושוב, גם הפוך).
      לכן, אם שאלתך נוגעת בתהיה איך אפשר לדעת האם מי שטוען שהוא התעורר, אכן התעורר, אז אני לא בטוחה שבאמת אפשר.
      מה שחשוב, לטעמי, וגם הבודהה מציין זאת, היא לבחון האם המורה שפגשת מתנהל במוסריות ורגישות לזולת? האם יש בו אהבה וכבוד לאחרים?
      המשך בתגובות הבאות :)

    • המשך

      קרן ארבל, 30/08/11 09:54

      והכי חשוב, האם מה שהוא מלמד מכוון להחלשת השנאה, הכעס, הקנאה, צרות העין והבלבול? האם מה שהוא מלמד מאפשר לך לראות בבהירות, לפתח חמלה לעצמך ולאחרים? האם הוא מגלם איכויות אלו בהוויתו?
      מבחינתי, אם מורה מאפשר לי להשיל את מה שגורם לי ולאחרים סבל, ודבריו מאפשרים לי לראות לטפח ולפתח בליבי ובתודעתי אהבה, חמלה וחכמה, בעוד הוא עצמו, מגלם איכויות אלו, אז אדם זה עושה דרך רוחנית אמיתית מבחינתי. אם הוא ער או לא, זה פחות רלוונטי, לטעמי, ופחות חושב לדרך הרוחנית שאני עושה.

    • המשך 2

      קרן ארבל, 30/08/11 09:54

      לגבי שאלתך השנייה. זו שאלה יותר מורכבת ועדינה. אני אכן חושבת שמי שהולך בדרך שהתווה הבודהה, דרך שדורשת מהאדם לראות בבהירות את עצמו, התניותיו ודפוסיו, ומבקשת ממנו לנטוש את כל אותם מצבי התודעה שיוצרים נפרדות בינינו ובין העולם; אותם מצבי תודעה שגורמים לנו ולזולתינו אי נחת, כאב וסבל, מובילה במידה זו או אחרת לראות את הזהות שלנו בצורה יותר גמישה.
      על פי הבודהה, סבל רב נגרם מההיאחזות וההיזדהות המלאה שלנו בזהות מסויימת וברעיונות כאלו ואחרים (אידיאולוגים, פוליטיים, דתיים וכדומה). ראייה בהירה של האופן בו הזהות שלנו נוצרת ואיך ההיאחזות שלנו בזהות מעוררת כל כך הרבה סבל, כעס, שנאה וכדומה, אכן מכוונת אותנו למצב בו הזהויות השונות שלנו לא כל כך מוצקות. זהות (שמי, המקום בו נולדתי וכדומה) אינה נעלמת, אך יחד עם זאת, אנחנו לא נאחזים בה (ובכל מה שמרכיב אותה) בכזו עוצמה. זה מאפשר חיים הרבה יותר גמישים וחומלים.

    • ולסיום

      קרן ארבל, 30/08/11 09:55

      ולסיום, הבודהה המשיל את תורתו (דהרמה/דהמה) לרפסודה: היא מאפשרת לנו לחצות לגדה השנייה (להשתחרר מאי הנחת, הכאב והסבל), אך אין צורך לשאת אותה על גבנו כשהגענו לשם. אז היא הופכת לנטל, אובייקט נוסף של היאחזות. וכך הוא אומר:

      "לימדתי אתכם איך הדהמה דומה לרפסודה, כלומר, למטרת חצייה ולא למטרת אחיזה.
      נזירים, כאשר תבינו כי הדהמה דומה לרפסודה, עליכם לנטוש אפילו את הדהמה הזו, על אחת כמה וכמה מה שאינו הדהמה".

    • תגובה ראשונה

      קרן ארבל, 30/08/11 13:11

      שלום סנונית, אני אשתדל לענות כמיטב יכולתי, ולצערי בקצרה כעת.
      אני חושבת שאין לנו אפשרות לקבוע (אלא אם כן אנחנו יכולים לראות את ליבו ותודעתו של אדם אחר), מי באמת עושה דרך רוחנית אמיתית. מה שנראה מבחוץ יכול להיות נכון אך לעיתים קרובות מה שרואים מבחוץ, הוא לא מה שקורה מבפנים. אנחנו יכולים להתרשם ממישהו, ולא לדעת ש"אחד בפה ואחד בלב".
      כמו כן, היכולת שלנו לשפוט האם אדם עושה דרך רוחנית אמיתית, מותנה בהתניות ובתפיסות שלנו. אנחנו יכולים לחשוב כי אדם ה"טוען לכתר", אינו ראוי לתאור זה, אך יתכן מאוד שאלו ההתניות שלנו שרואות, ולא מסוגלות לראות מעבר לדברים מסויימים (וגם הפוך כמובן). אני מניחה שכבר יצא לך לשמוע אדם מסוים ולחוש שיש שם מפגש עם האמת, והאדם שישב לידך יחוש שונה לגמרי (ושוב, גם הפוך).
      לכן, אם שאלתך נוגעת בתהיה איך אפשר לדעת האם מי שטוען שהוא התעורר, אכן התעורר, אז אני לא בטוחה שבאמת אפשר.
      מה שחשוב, לטעמי, וגם הבודהה מציין זאת, היא לבחון האם המורה שפגשת מתנהל במוסריות ורגישות לזולת? האם יש בו אהבה וכבוד לאחרים?

    • המשך תגובה

      קרן ארבל, 30/08/11 13:12

      והכי חשוב, האם מה שהוא מלמד מכוון להחלשת השנאה, הכעס, הקנאה, צרות העין והבלבול? האם מה שהוא מלמד מאפשר לך לראות בבהירות, לפתח חמלה לעצמך ולאחרים? האם הוא מגלם איכויות אלו בהוויתו?
      מבחינתי, אם מורה מאפשר לי להשיל את מה שגורם לי ולאחרים סבל, ודבריו מאפשרים לי לראות לטפח ולפתח בליבי ובתודעתי אהבה, חמלה וחכמה, בעוד הוא עצמו, מגלם איכויות אלו, אז אדם זה עושה דרך רוחנית אמיתית מבחינתי. אם הוא ער או לא, זה פחות רלוונטי, לטעמי, ופחות חושב לדרך הרוחנית שאני עושה.

      לגבי שאלתך השנייה. זו שאלה יותר מורכבת ועדינה. אני אכן חושבת שמי שהולך בדרך שהתווה הבודהה, דרך שדורשת מהאדם לראות בבהירות את עצמו, התניותיו ודפוסיו, ומבקשת ממנו לנטוש את כל אותם מצבי התודעה שיוצרים נפרדות בינינו ובין העולם; אותם מצבי תודעה שגורמים לנו ולזולתינו אי נחת, כאב וסבל, מובילה במידה זו או אחרת לראות את הזהות שלנו בצורה יותר גמישה.

    • סיום התגובה

      קרן ארבל, 30/08/11 13:13

      על פי הבודהה, סבל רב נגרם מההיאחזות וההיזדהות המלאה שלנו בזהות מסויימת וברעיונות כאלו ואחרים (אידיאולוגים, פוליטיים, דתיים וכדומה). ראייה בהירה של האופן בו הזהות שלנו נוצרת ואיך ההיאחזות שלנו בזהות מעוררת כל כך הרבה סבל, כעס, שנאה וכדומה, אכן מכוונת אותנו למצב בו הזהויות השונות שלנו לא כל כך מוצקות. זהות (שמי, המקום בו נולדתי וכדומה) אינה נעלמת, אך יחד עם זאת, אנחנו לא נאחזים בה (ובכל מה שמרכיב אותה) בכזו עוצמה. זה מאפשר חיים הרבה יותר גמישים וחומלים.

      ולסיום, הבודהה המשיל את תורתו (דהרמה/דהמה) לרפסודה: היא מאפשרת לנו לחצות לגדה השנייה (להשתחרר מאי הנחת, הכאב והסבל), אך אין צורך לשאת אותה על גבנו כשהגענו לשם. אז היא הופכת לנטל, אובייקט נוסף של היאחזות. וכך הוא אומר:

      "לימדתי אתכם איך הדהמה דומה לרפסודה, כלומר, למטרת חצייה ולא למטרת אחיזה.
      נזירים, כאשר תבינו כי הדהמה דומה לרפסודה, עליכם לנטוש אפילו את הדהמה הזו, על אחת כמה וכמה מה שאינו הדהמה".

  • 4.

    מאמר מעולה תודה רבה (ל''ת)

    שי, 23/08/11 20:24

  • 3.

    יישר כוח קרן :-) (ל''ת)

    שנטידווה, 23/08/11 19:47

  • 2.

    עושה לי טוב לקרוא מישהוא כה רציני ביחס לבודהיזם (ל''ת)

    raniko, 23/08/11 18:56

  • 1.

    מרתק (ל''ת)

    gadsha , 23/08/11 11:59