• 6.

    על מוקשה, נירוונה ובודהה.

    אחד, 03/07/11 03:05

    למיטב ידיעתי המוקשה מתייחסת לשחרור עצמו, בעוד שהנירוונה הוא המצב אליו מגיעים דרך המוקשה.
    מעבר לכך, הבודהה נחשב כזה שהתעורר מהחלום. אולם, סידהרטא נשאר ולימד גם לאחר ההתעוררות שחווה. פועל יוצא מכך, לא הכל הוא אשליה, יש עוד יצורים חשים.
    מכאן התפתח מושג הבודהיסטווא, זהו זה שחווה את המוקשה, הגיע לנירוונה, אך יחד עם זאת בחר לחזור אל העולם/מישור הזה, כדי לעזור בשחרור כלל היצורים החשים.
    המושג הפך להיות מרכזי יותר בזרמים המאוחרים יותר של הבודהיזם והפך להיות מרכזי ואף נעלה יותר על הרדיפה אחר חווית המוקשה.

    • הבודהיסאטווה נמצא על סף המוקשה והנירוונה אבל לא משתחרר לגמריו

      עוד אחד, 03/07/11 13:46

      הוא נשאר בעולם ולא משתחרר לגמרי בשביל לעזור. נדר הבודהיסאטווה אומר שהוא לא ישתחרר לגמרי לא יגיע למוקשה ונירוונה מלאה עד שאחרון היצורים החשים לא ישתחרר.

  • 5.

    well said

    foca, 29/06/11 18:43

    i liked it very much

  • 4.

    מה ההבדל בין חרות רוחנית מוקשה, לנירוונה לסאמדהי להארה

    שאלה, 29/06/11 15:09

    זה אותו הדבר, אלו הם שלבים שונים באותו תהליך , שמות ממסורות שונות?

    • שלבים שונים ושמות שונים באותו התהליך

      אורי יריב, 29/06/11 22:28

      סאמדהי הוא סוג של הצצה חלקית לחרות הרוחנית, סרויקלפה סאמדהי הוא הצצה חלקית מאוד, נירויקלפה סאמדהי הצצה שלמה יותר אבל עדיין חולפת. מצבי הסאמדהי הם סוג של מצבי הארה אבל הם חולפים. כשמצב הסאמדהי (ניוויקאלפה סאמדהי) מתייצב ונעשה לחלוטין בלתי הפיך אז ניתן לומר שמצב החרות הרוחנית הושג. מושג החרות הרוחנית הוא מושג שמשתמשים בו בהודו וביוגה, בבודהיזם משתמשים בנירוונה (ההתכלות) שהוא מושג שלעיתים משתמשים בו לתאר מצב של סאמדהי, ולעיתים כנירוונה המלאה, שהיא דומה לחרות הרוחנית (מוקשה) אבל להבנתי, איננה מקבילה לגמרי לחרות הרוחנית (מוקשה).

      זהו רק הסבר קצר על קצה המזלג לנושא מאוד מורכב ורחב. אולי נרחיב עליו יותר באחת הכתבות הבאות.

      באהבה,

  • 3.

    זוהי רק התפצלות אחת מהרעיון הראשון

    גלי, 29/06/11 14:52

    התפצלות אחת היא שהעולם הטוב הוא האין, כמו המחשבה ההודית, וההתפצלות השניה, היהודית, היא שהעולם הוא יש.

    בעולם היש, העולם הוא טוב והאתגר הוא לא לברוח ממנו, אלא להכיר גם באחדות וגם לראות בעולם הנפרדות כהגשמה של עולם האחדות.

    • עוד סעיפים להתפצלות

      ארנאלדו, 29/06/11 22:08

      המחשבה ההודית עצמה מלאת סעיפים והתפצלויות, למשל דרך הוודנטה היא שהעולם הטוב הוא האין ודרך הטנטרה היא שהעולם הוא היש.
      מה שיותר חשוב מהשמות הוא להגיע למקום שמעבר לשמות דרך החוויה הישירה ולהתקבע שם, כי רק אז חווים את האלוהות הנצחי או התודעה האינסופית מעבר לתיאורים.

      כדי להגיע לעולמות העליונים התפצלות אחת היא להתעלם מהתחתונים עד שרק העליונים בוהקים, אפשרות שנייה היא דרך מיצוי וצעידה בתחתונים עם הגישה הנכונה נצליח לשלוט בתחתונים כלומר להגיע לשלמות של מלוא הפוטנציאל הקיים בתוכנו וכך הגיע לעליונים

  • 2.

    לא חייבים סבל על מנת להתעורר

    מחולמות נעימים ונוחים מתעוררים לאט, נכון אבל..., 29/06/11 12:35

    מי שמבין כמה חשובה ודחופה היא התעוררות הרוחנית לא יחכה שהחלום יהפוך לחלום בלהות ויתעורר כשהוא צעיר וחזק.

    • לא חייבים אבל זה ככה

      מתעורר, 01/07/11 01:32

      רוב האנשים מתעוררים רק שקורה להם זעזוע אמיתי. זאת המציאות, מעטים הם אלו שמצליחים להתעורר באמת כשטוב להם.

  • 1.

    כתוב יפה ופשוט- כל הכבוד! (ל''ת)

    מוקשה עכשיו, 29/06/11 12:09