• 8.

    מאמר מצויין, תודה. רן שאלה:

    עמיר, 24/05/11 22:35

    האם אתה בקיא בתפיסה הבודהיסטית של ''אין אני''? בודהא להבנתי טען שגם אין נשמה, אבל אני מאמין שהוא דיבר מנקודת המבט המוחלטת של האמת העליונה. בגלל שהוא הגיע לאותה מדרגה של ''כתר, שם הכל נראה מאוחד...
    בכל אופן בודהא דיבר על כך שהאדם שהגיע לדרגה הרוחנית הגבוהה ביותר לא נולד מחדש. ביהדות לא נתקלתי במשהו דומה... האם אתה מכיר מקבילה ביהדות לאי-היוולדות מחדש? בודהא סרב לתאר את המצב לאחר המוות של אדם כזה, אבל ממה שקראתי בליקוטי מוהר''ן רבי נחמן דווקא כן התייחס (דיבר על כל מיני היכלות עד כמה שזכור לי).

    • צדיקים שלא מתגלגלים

      רן ובר, 25/05/11 22:23

      בשער הגילגולים (רבי חיים ויטאל בשם האריז"ל) כותב: "והנה הצדיקים גמורים כדוד המלך ע"ה ודניאל, הוצרכו להתבשר מאתו יתברך, שינוחו בעה"ב ולא יצטרכו לעונשים ולגלגולים האלה". שם הוא מסביר שיש צדיקים שלא מתגלגלים בעולם (לא נולדים מחדש). מעולם לא התעסקתי בגילגולים וחקרם אז הידע שלי בנושא מאוד מאוד מוגבל - עמך הסליחה..

      • תודה :-) (ל''ת)

        עמיר, 29/05/11 00:00

  • 7.

    השכל והאמונה - המשך

    נו באמת, 24/05/11 09:00

    אמונה... זה סיפור שונה. בעולם מתרוצצות אלפי אמונות שסותרות ואף שונאות ורודפות זו את זו. לאף אחת מהן אין שמץ של בדל הוכחה, אך כולן בטוחות בצדקתן במיליון אחוזים ומוכנות להעלות על המוקד כל מי שיעז להביע פקפוק קל באמיתו הנצחית.
    כולן גם כושלות בהתמודדות עם המודרנה, עם הקידמה המדעית, עם התרחבות הידע האנושי ועם הסתירות המביכות שאותו ידע מגלה בהנחות היסוד שלהן.
    כולן גם נהנות מפירות הידע המדעי (רפואה , טיסות, מחשבים) ובה בעת מזלזלות באותו ידע ומבטלות אותו כאשר הוא לא עולה בקנה אחד עם סיפורי האגדות הילדותיים שלהן (אבולוציה, קוסמולוגיה).
    מר ובר היקר - אתה נשמע לי אדם אינטליגנטי. איך אתה מצליח להאמין בכל הקשקושים האלה? איזה חלק ממוחך אתה מכבה לשם כך?
    נכון שקל יותר להאמין בעולם שיש בו סדר והיגיון, שיש לו בורא שאחראי על הכל, אבל בחייאת - אה לא רואה שהעולם מתנהל בבלגאן אחד גדול, בלי מנהל ובלי ספר חוקים?

    • אמונה לעומת דת

      שחר, 24/05/11 09:28

      אתה מדבר על דת דוגמטית אבל אמונה לא סותרת חקירה רציונלית , ניוטון היה מאמין גדול .

    • באלגאן? שני אנשים מקשיבים למוסיקה קלאסית, אחד שומע חריקות ורעש

      ראניקו, 24/05/11 14:20

      צורם, והשני שומע את האלוהות? אז מי צודק?

      באלגאן? השמש זורחת כדור הארץ מסתובב סביבה, מעטפת של אוויר לנשום וכהגנה מקרינת השמש, אוקיאנוסים גשמים חיות כוכבים בשמיים דם זורם בגוף, מערכת עיכול כדוריות לבנות ואדומות, עצים וצמחים צומחים מתוך האדמה, זה באלגאן?

      • האם אתה בטוח

        אביבה, 24/05/11 14:49

        ראניקו, האם אתה בטוח שמה שאתה שומע או רואה וכו' נכון? שני אנשים מפרשים את המוסיקה הקלאסית בצורה אחרת? מי צודק? האם אתה יכול להיות בטוח שמישהו אחד צודק יותר מהשני?
        נסה להיות אמיתי עם עצמך, נסה להתסכל פנימה, האם יש משהו אצלך שיגיד זה כך ולא כך? מי הוא זה שאומר? האם אתה יכול לסמוך עליו?

        • האמת כשאני עוצר לרגע ושואל את עצמי בעצם מי זה אני ואיפה אני, אני

          רניקו, 25/05/11 01:17

          לא מוצא כלום, ואז מהמבוכה או החשש שיש לי טעות מחשבתית קופץ לנושא אחר, ואז שואל את עצמי אם אני לא מוצא את עצמי למה להתרגז שמישהוא מפחית מערכי לדעתי, הרי כשאחפש את המתרגז לא אמצאנו. אני לא מבין את זה.

          • זה שמתרגז

            אביבה, 25/05/11 08:48

            וזה שמתאהב, וזה שאומר לך שזה טוב וזה רע, וזה שעושה את כול ההבדלות, כשאתה באמת מסתכל עליו, הוא איננו, אין אף אחד שם. אז אחרי הבנה זו, האם האדם יכול להיות בטוח בהפרדות שהוא עושה?

            • תודה אביבה (ל''ת)

              רניקו, 26/05/11 12:07

  • 6.

    השכל והאמונה

    נו באמת, 24/05/11 08:55

    רן ובר, כדרכם של דוסים ורוחניקים מאז ומעולם, מתייחס בזלזול ליכולות השכל וקובע כאקסיומה "שהמציאות ...לא יכולה להיתפס באמת על ידי כלי השכל, כי הוא מוגבל. הכלי האמיתי הוא האמונה."
    העובדות הפשוטות סותרות את דבריו בקלות: השכל הוא מה שאיפשר ומאפשר לנו, צעד אחר צעד, תגלית אחר תגלית, הוכחה אחרי הפרכה, להבין יותר ויותר את המציאות על כל מורכבותה.
    השכל - כאשר הוא שכל אמיתי, חכם ורציונלי - יודע שאינו יודע, מבין שהוא לא מבין הכל, משלים עם זה שמחר תתגלה אולי תיאוריה שמסבירה את הדברים קצת אחרת או אפילו בדרך הפוכה. השכל יודע שזו מהות הידיעה - היותה יחסית, פתוחה ומוכנה לקבל ביקורת.
    לכן העיסוק המדעי הוא כה מרתק, מעורר מחלוקת ומאתגר. מצד שני, העובדה היא כל המדענים והוגי הדעות בכל העולם, בלי קשר לאמונתם ולרקע שלהם, מתכנסים לאותו כיוון ומסכימים על אותה מציאות.
    המשך יבוא...

  • 5.

    הרצון להנות

    שחר, 23/05/11 20:22

    אין סוף וכתר זה לא אותו הדבר
    הכתר זאת ההשפעה של הבורא והמלכות זה הכלי שמקבל את ההשפעה הזאת - בלי מקבל אין נותן .
    המקבל הוא התפתחות הכרחית מכך שיש נתינה .

    לכן אין מלכות בלי כתר אבל גם אין כתר בלי מלכות מה גם שהכל נמדד מנקודת מבט של הכלי ולכן יש מה שנקרא ''אור חוזר'' שזה המודעות של הכלי לאותו אור ישר שהביא להאצלתו .

    הוא החוזר מלביש את האור הישר ככה שבלי האור החוזר , בלי המודעות הזאת , אין שום תפיסה בדרגות האור השונות אלה יש רק פסיביות מוחלטת כלפי האור הזה .

    האני הוא הרצון להנות ( כלומר לא רק לקבל , אלה גם יש כאן כוונה לקבל)

    הכוונה לקבל היא מנוגדת למודעות ולכן אפשר להקביל את זה למושג הבורות המזרחי .

    בקיצור , הבעיה היא לא עם הרצון לקבל גופו , אלה רק עם האגו שהוא כוונה על מנת לקבל וזה חוסר מודעות למאציל עצמו שהוא אחד יחיד ומיוחד .

    • יפה ומסביר (ל''ת)

      raniko, 23/05/11 22:52

  • 4.

    האני הוא כן קיים אולם הוא מזוייף מלאכותי קשקשני משעמם

    ג'קסון , 23/05/11 00:25

    אינטרסנטי ומבלבל את המוח.תעשו התעמלות יום יום,תרגיעו את המוח, התשוקות וכוונות הזדון ןתתחברו לכוח הטבע הפנימי.

    • קשקשני קשקשני אבל...

      רן, 23/05/11 19:10

      שולט בכולם - פעם כמדומני הרבי מבריסק שאל, קוזאק שיש לו סוס מפואר והוא כל היום מטפח אותו ודואג לו - אז לקוזאק יש סוס או שלסוס יש קוזאק?!

  • 3.

    האני הלא קיים.

    raniko, 22/05/11 15:23

    זה כל כך פשוט שאין פלא שהרוב לא מבין. באופן גס יש שני אני. אחד זה הנשמה או התודעה, שהיא נצחית והיא עוברת בכל הגילגולים, והשינה ללא החלום הוכחתה ושמודעות לה זה הכל. והאני השני שהוא לא קיים ושאנו מודעים לו וחושבים שהוא האני שלנו. האישיות שלנו. שבנוייה משמי, שאני מהנדב בכיר בחברת תוכנה, יש לי אישה יפה שאוהבת אותי ושלשה ילדים מחוננים אני מצליח חכם יפה ספורטאי וקצין בסיירת

    האני הזה לא קיים מלבד בראש שלי בקונספצייה המחשבתית שלי, כי בגילגול הבא שלי כתרנגול בלול בגליל העליון, כל הסיירת הייטק האישה והילדים הם רק זיכרון בתת ההכרה אבל הנשמה, התודעה היא אותה אחת, רק שכעת הקונספצייה שלה זה לזיין כמה שיותר תרנגולות ולהילחם עם כל תרנגול שינסה לקחת ממני את התרנגולות שלי שלי שלי...שאני אני אני התרנגול החתיך אדום הכרבולת אוהב.... האני הזה הקצין החתיך והתרנגול המזיין הם האשלייה אבל עלהם אנו חיים..וכל מה שאנו עושים זה בהתאמה לקונספצייה הזו.

    • אין ואני ואני...

      רן, 23/05/11 10:25

      כדי לחבר את הדברים שלך - למעשה האני האמיתי שאתה מדבר עליו נקרא באמת "הנשמה" והאני ה"מזוייף" היא ההזדהות שלנו עם הנפש-גוף (לפי היהדות השאלה היא לא אם יש כזה דבר גוף ונפש - כי הם כמעט אותו הדבר אלא העניין הוא הנשמה מול הגוף-נפש). הנשמה היא רוחנית לגמרי ולא קשורה לכבלי הגוף, העליות והירידות של הנפש או ההצמדות לגלגול מסויים. בלי קשר לזה יש משהו שנקרא ה"אין" שקשור לכתר והוא נקודה שנקראת מקיף רחוק - הוא הנקודה האחדותית מעל הנפרדות היחסית של הנשמה (הנשמה היא אחדותית יחסית לנפש ולנפרדות של העולם אבל בדקות גם היא נפרדת יחסית לאין).

  • 2.

    למה הכתבות שלך לא מתפרסמות במדור היהדות. היהדות מתייחסת לכל התורות

    raniko, 22/05/11 14:27

    המזרחיות בעליונות וזילזול וכעבודה זרה.

    • לא יודע

      רן ובר, 23/05/11 10:23

      אפשר לפנות למדור יהדות - הם בטח יגידו שהדברים שאני כותב הם "רוחניים" מידי וחבל שאני לא כותב במדור ניו אייג'.

      אבא שלי נולד ברומניה באזור אוסטרי שדיברו בו רק גרמנית. התעללו בהם כי הם יהודים והם ברחו לישראל. בארץ הילדים שמעו שהוא מדבר רק גרמנית והרביצו לו וקראו לו נאצי.
      קשיים חייהם של מהגרים :)

      • מצידי תכתוב איפה שמתאים לך אתה ראש פתוח. (ל''ת)

        raniko, 23/05/11 12:16

  • 1.

    שאלה לרן

    אביבה, 22/05/11 13:33

    רן, מה היא האמונה שמחוברת לכתר העליון? ואם זה אמונה, הרי אמונה זה לא משהו שאתה בטוח בו, ואם יש משהו שאתה בטוח בו, מה הוא?

    • סוד האמונה

      רן ובר, 23/05/11 10:21

      שלום אביבה,
      אמונה היא דבר שמצד אחד נבנה בתוכנו ומהצד השני - תמיד היה שם. העניין הוא לגלות את האמונה ולא "לייצר" אותה. בעצם אמונה היא אמון בסיסי. אם אני מאמין בך - אני לא צריך הסברים שכליים אלא אבטח בך. האמונה היא כח פנימי שהוא מעל השכל. אישית - אני מרגיש אצלי האמונה היתה מגיל מאוד צעיר כשהתחלתי את המסע הרוחני. אמונה זה לא שייך לדתי או חילוני. אני בטוח בנקודה האינסופית - החידוש מבחינתי בתורה ומצוות הוא החיבור של האינסוף לעולם אבל בנקודת האינסוף - תמיד האמנתי ותמיד בטחתי. (לפחות מהרגע שהתעורר בי הניצוץ הרוחני). עכשיו העבודה שלי היא לגלות ולחשוף עוד רבדים של אמונה ובטחון בחיים שלי.

      • שאלה לרן

        אביבה, 23/05/11 11:35

        שלום רן, כתבת שאתה בטוח בנקודת האינסוף, האם נראה לך שהאינסוף יגביל עצמו ויגיד רק אם תלמדו תורה ותקיימו מצוות, אז תחשפו רבדים נוספים שלי? האם אדם שבטוח באינסוף, האם לא נראה לך הגיוני, שכול מה שהוא יראה וכול מה שהוא יעשה יגלה בתוכו רבדים נוספים? האם האינסוף לא נראה לך כאינסוף אפשרויות? אז מדוע לצמצם אותו?

        • אביבה כרגיל את צודקת, תעשני סמים תאכלי עוגות ותשתי וודקה, והאין סוף

          רניקו, 23/05/11 12:58

          יחכה רק כדי להתגלות לך, יש לי הרגשה שאת אישית תזכי במפעל הפייס על ידי האין סוף בלי לקנות כרטיס.

          • הכוונה היתה כיון שבאופן שכלתני ברור שכל מה שאנו רואים עושים

            רניקו, 24/05/11 03:25

            או חווים זו האלוהות או האין סוף, וכך גם אמור בכתבי הקודש, ולמרות זאת אין אנו מודעים ואפילו חושבים שזה ההפך מכך, מכאן שברור שצריך שתהיה דרך ופעולות מסויימות שיביאו את הברור מאליו למודעתנו ובלעדיה נכשלים. ולכך יצרו המורים דרך ונכתבו כתבי הקודש.

        • באמת, פעם, חשבתי שזה הגיוני מה שאת אומרת אביבה.

          רן ובר, 23/05/11 19:09

          את צודקת - בהגיון רוחניקי חובק עולם, זה באמת ממש הגיוני. הרי אינסוף ברוך הוא לא מוגבל בשום דבר. כמובן שהוא מכיל אינסוף אפשרויות וכיוונים. אממה, כמו שאומרים, הוא בחר בצמצום האפשרויות. זה נקרא סוד הצמצום. איך יכול להיות שאינסוף הוא גם מצומצם? זה חלק מהאינסופיות שלו :). הוא ברא עולם נפרד עם חוקיות משלו ונשאר כמובן אינסופי וחסר הגדרה באותו הזמן. אז החוקים וההגדרות - שהוא נתן, מאפשרות לנו להתחבר אליו. זה נקרא סוד הבלתי בעל גבול בתוך הגבול בחסידות. זה על קצה קצה המקלדת...

          • נו באמת

            אביבה, 24/05/11 12:31

            הי רן, אני רוצה להמשיך עם הקו של נו באמת, תגובה 6 + 7 , איך האדם יכול להיות בטוח במשהו, ניתן לנו שכל, ואף הוא מוגבל, אז אולי השכל מתעתע בנו, האם זאת לא אפשרות? האם אפשר בכלל להיות בטוח במשהו?
            אתה יכול להגיד, הדרך שלי עושה לי טוב, גורמת לי להבין דברים נוספים, אני לא באינטרס להראות לך שהדרך שלך לא טובה, אבל לפי ההבנה שלי כרגע, אני מבינה שכול האפשרויות פתוחות, וכאשר האדם נעול רק על דבר אחד, בספק רב אם הוא יוכל להפתח באמת למשהו אחר, שאולי במקרה הוא יהיה האמיתי?

            • לא יודעת

              אביבה, 24/05/11 12:51

              התכוונתי להגיד, שההבנה לא יודעת, נותנת אפשרות גדולה יותר לדעת באמת.
              גם אני חשבתי פעם שאני יודעת איך הדרך, וכאשר זרקתי את הידיעה שלי, ו"הבנתי" ש"אני לא יודעת", האפשרות להבנה גדלה, שיהיה בהצלחה

            • ידיעה פנימית (תגובה גם לנו באמת וגם לאביבה)

              רן, 24/05/11 13:08

              יש משהו שהוא ידיעה פנימית שחזקה יותר מכל הסבר ושכנוע שכלי. אם את חווה אותה את לא שואלת מה - את אולי שואלת איך.
              זאת שאלה שונה בתכלית השינוי. את גם ממשיכה כל הזמן לשאול "איך" - החקירה לא מפסיקה אלא רק מעמיקה. הספק כל הזמן שם - ללכת ימינה או ללכת שמאלה? הכל מוטל בספק חוץ מהאחד. כשאת שואלת על ספק לגבי תורה ומצוות לדוגמא - זה כבר בשכל, זה כבר בנפרדות, זה כבר בעץ החיים טוב ורע. זה כבר ביחסיות - ושם באמת יש הרבה בעיות - את צודקת. ברגע שיוצאים מהאחדות יש שאלות ויש ספקות וצריך לברר אותן ושוב לברר אותן ולהתבודד על זה ולא להיות דוגמטי ועוד ועוד ועוד... יישר כח על החיפוש האמיתי והמעמיק. אני לא מוציא את עצמי מחוץ לברכה הזאת או מתנשא - אני באמת מעריך את הנסיונות של כל אחד מאיתנו לחתור לכיוון הטוב המוחלט.

              • ידיעה פנימית

                אביבה, 24/05/11 13:42

                רן, אהבתי את מה שכתבת, אך שים לב, הידיעה הפנימית החזקה, האם אתה בטוח בה במאה אחוז? מנסיוני, הייתי בטוחה בידיעה הפנימית החזקה ביותר, בהרבה דברים, אבל כשהייתי פתוחה יותר הבנתי שגם ידיעה זו יכולה לתעתע, והכן היא מתעתעת. כי אנחנו "באמת" לא יודעים הכול, אפילו אם זאת ידיעה פנימית הכי חזקה שיכולה להיות.

                • ידיעה פשוטה

                  רן ובר, 25/05/11 08:53

                  יש משהו שאת יודעת בלי לדעת. הכוונה היא שהידיעה היא בלי "דעת" בלי הסברים בלי גדרים וגבולות. זאת נקודה שאף פעם לא משתנה.

                  • שאלה לרן

                    אביבה, 26/05/11 07:48

                    רן, הידיעה כמו שקראת לה, לדעת בלי לדעת, מה היא אומרת לך? מה הוא הדבר שאתה יודע?

                    • אם הייתי יכול להגדיר...

                      רן, 27/05/11 00:39

                      זאת לא היתה ידיעה פנימית שהיא מעבר לדעת. את בטח יודעת את זה ולכן לא ברור לי מדוע את שואלת את השאלה. אלא אם כן אנחנו בסטסנג ואת מעוניינת לכוון אותי לאמת הפנימית כדי שאגיע לפריצת דרך תודעתית... שבת שלום אביבה