• 15.

    אני אוהב אותך אבל זאת סיבה להכניס דברים לפי

    אבא, 22/05/11 09:47

    ניפגש בסיבוב הבא

  • 14.

    מרתק, תודה. (ל''ת)

    כה לחי, 21/05/11 21:18

  • 13.

    קצת פרספקטיבה מהפרשה הבאה

    reuvenholzer, 21/05/11 14:26

    ''....וְאִם-בְּזֹאת--לֹא תִשְׁמְעוּ, לִי; וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי, בְּקֶרִי. כח וְהָלַכְתִּי עִמָּכֶם, בַּחֲמַת-קֶרִי; וְיִסַּרְתִּי אֶתְכֶם אַף-אָנִי, שֶׁבַע עַל-חַטֹּאתֵיכֶם. כט וַאֲכַלְתֶּם, בְּשַׂר בְּנֵיכֶם; וּבְשַׂר בְּנֹתֵיכֶם, תֹּאכֵלוּ. ל וְהִשְׁמַדְתִּי אֶת-בָּמֹתֵיכֶם, וְהִכְרַתִּי אֶת-חַמָּנֵיכֶם, וְנָתַתִּי אֶת-פִּגְרֵיכֶם, עַל-פִּגְרֵי גִּלּוּלֵיכֶם; וְגָעֲלָה נַפְשִׁי, אֶתְכֶם.....''
    אלןהים מופיע כאן בתור מאפיונר פסיכופט חסר שליטה עצמית שאוי ואבוי למי שלא יעשה מה שהוא אמר. מי שרוצה להאמין לטקסט הפסיכופטי הזה שיבושם לו.
    שבת שלום.

    • מהות היהדות

      אלי רייפמן, 22/05/11 12:10

      כבודו,
      אתה צודק לחלוטין בהנחה שהנך מתייחס ללשון הפשט.
      החלק החשוב בעניינה של היהדות הוא להבין שלא התורה שבכתב היא זאת שמגדירה את היהדות אלא התורה שבעל פה, קרי - התלמוד.

      היהדות איננה מוגדרת בתורה.
      הדהר היחידי המגדיר יהדות כפילוסופיית חיים ודרך חיים הינו התלמוד (משנה וגמרא) בלבד.

      אין בתורה כל הגדרה ל"כיצד מקדשים בשבת" או ל"מהם ארבעת המינים לסוכות" או "כיצד מקימים מדינה יהודית על כל רשויותיה" או אפילו דבר בסיסי כמו "מתי וכמה מתפללים ובאיזה טקסט משתמשים".

      כל אלה, שהם דרך החיים הנקראת "יהדות", מוגדרים בתושב"ע בלבד ולכן כל פרשנות של טקסט מיקראי כפשוטו היא איננה יהדות ואמנם מקבלת היא גוונים שונים על ידי נוצרים ומוסלמים וכל אחד אחר כפי ראות עיניו.

      היהדות הינה פרשנות התנאים והאמוראים את המקרא על פי ידע שעבר בעל פה מדור לדור מאז מתן תורה, ולכן יש להתיחס לפרשנות זו בדיון בפרשת השבוע ולא לפשוטו של מקרא.

      לא שפרשנותך לא נכונה - זו פשוט לא יהדות :) ולכן לא רלוונטית לדיון האמור במאמר לעיל.

      שימוש בפשט בלבד מוקע גם על ידי גדולי הרבנים כמסוכן ביותר ומטעה...

      מקווה שהצלחתי להבהיר.

      • אתה, כמובן צודק עובדתית

        reuvenholzer, 22/05/11 21:59

        היהדות נקבעת לפי הזרם המרכזי של פרשני המקרא.
        וזה נכון שהיהדות של היום נקבעה לפי פירושי הרמבם במשנה תורה ומורה נבוכים.
        וזה נכון שלפני זה רבן יוחנן בן זכאי הקים את יהדות בתי המדרש והסנהדרין.
        ולפני זה תקופת התנאים (כמו הלל ושמאי) אפיינה את אופיו של העם היהודי ומהותו.
        וזה נכון שכאשר קוראים מדרש אומרים שהוא ''תורה למשה מסיני'' כי על פי האמונה היהודית נשמרה רציפות של פירושי התורה, כך שהמפרשים מפרשין נכונה, מה שלא נכול עובדתית ואפשר לדון על כך.
        אבל שורש הכל מתחיל בטקסט התנכ''י. משם זה מתחיל, ומי שקורא את הטקסט לא יכול לטעות בכוונת הכותב.
        פרופסור ישעיהו ליבוביץ' ז''ל פירש את דברי הרמב''ם על ''עין תחת עין''. הרמב''ם אמר שהתורה שבעל פה אמרה דבר אחד והתורה אמרה דבר אחר ולמרות זאת זאת היא ''תורה למשה מסיני''.
        הכוונה היא , כמובן, שאנו אומרים את זה למרות שזה עובדתית לא נכון כי זאת היא דתינו ואיננו מטילים בה ספק.
        אני לא מקבל את זה.........

    • זה כבר מעייף לראות איך אנשים

      גל א, 22/05/11 12:34

      מוכנים לחפש נפתלויות של פרשנויות על ספרים של טולקין, אבל את התנך מתעקשים לקרוא כפשוטו.

  • 12.

    חיזוק ותיקון

    רוח(א)ני, 21/05/11 13:35

    כל הכבוד על המאמר! אתה מחזיר דברים למקומם הנכון: זה הרוחני, הפנימי, שמעבר לסגידה לחיצוניות שטוחה וריקה, שאינה אלא ''עבודת האלילים'' נגדה נלחמו נביאי ישראל.

    ובכל זאת, תיקון קטן: לא רק נציגי היהדות נלחמו בהזניית המסר הרוחני האוניברסלי! את אותו מאבק ניתן למצוא במקומות רבים ע''פ כדור הארץ, חלקם רחוקים מאוד מארץ המקרא. הנצרות אינה דת של ''שכר ועונש'' כפי שנרמז במאמר, אלא ראקציה - עברית, לא זרה לדת ישראל - לאותן תופעות שאתה מבקר. ישוע הנוצרי (בן נצרת) היה אדם של אהבה מעשית, לא של חוקים ומצוות הנעשים ''שלא לשמה'' וכמוהו, רבים מממשיכיו.

    וגם לדת ההלניסטית הארכאית קיימים פירושים שונים מהגישה שהתרמת לה במאמר, למרות שברבות הזמן, עקב התדרדרות דומה לזו שעברה היהדות, הפכה לדת האלילית שאנו מכירים כיום.

    בסיסן הרוחני של כל הדתות זהה: הן נובעות מאותה התגלות, שניתנה לאוכלוסיות רבגוניות בדרכים שונות, בהתאם לטמפרמנט ולאיכויות המאפיינות אותן. בהתאם לכך, זהה גם תהליך השחיקה שעבר על הדתות במהלך ההיסטוריה, אך גם השיבה המאוחרת אל העקרונות הפרימורדיאליים (האוניברסליים) שלהן, שיבה שדבריך מהווים חלק ממנה.

  • 11.

    הכל פרשנויות חסרות טעם

    קיקי, 21/05/11 10:38

    מצד אחד העיסוק האובססיבי-חולני בכתבי יד עתיקים דתיים שאף אחד לא באמת מבין, ושיצר אין ספור מלחמות במשך ההיסטוריה, ומצד שני המשמעת המדעית שמקדמת את האנושות בכל יום ויום ומשפרת את רווחת הפרט ואת בריאותו.

  • 10.

    עם כל הכבוד לזוהר ולקכלה הנובעת ממנו, כל התורה

    ירון, 21/05/11 09:51

    מלאה בהבטחות שמי שימלא את מצוות ה' יבוא על שכרו ואף מפרטת שכר ועונש כזה או אחר עבור קיום או אי קיום מצווה כזו או אחרת.

    אתה רוצה שנתעלם מדברים מפורשים שכתובים בתורה ונאמין לרבנים שאומרים בדיוק ההיפך מהכתוב?

    • הבהרה

      אלי רייפמן, 22/05/11 12:14

      כבודו,

      אינני "רוצה" דבר.
      אני כותב בכדי לישר חוסר הבנות לגבי יהדות.
      לא חייבים להאמין לי כלל אך זו כל מהות מאמרי.

      ישנה חוסר הבנה נרחבת בקרבנו לגבי מהות היהדות ושאלתך היא בדיוק הדבר שאני מחכה לו בכדי לענות ולהבהיר.

      אנא ראה תגובתי ל-13 שהיא רלוונטית לשאלתך ולבלבול שישנו בקרב הציבור בקשר למהות היהדות.

      היהדות איננה נובעת מהתורה אלא מהתלמוד.
      ברגע בו מבינים זאת (כעובדה הסטורית ולא כדיעה פרטית שלי) אזי הכל נהיה ברור.

      עדיין, לא חייבים להסכים, אבל לפחות לשפוט את העניין מנקודת מבט נכונה.

      אנא, קרא תגובתי ל-13 להרחבה בנושא.

      בכבוד רב

      אלי

  • 9.

    אלוהים הוא שומן טראנס אך שומן טראנס איננו אלוהים. (ל''ת)

    אני, 21/05/11 09:10

  • 8.

    פרשן

    מוטי, 21/05/11 07:37

    מי אתה שתבקר את הדת גם באיסלם וגם בנצרות אתה כבר אבק כופר זה מה שאתה !

  • 7.

    אתר דעת אמת ואתר חופש יוכלו לבאר ולהרחיב את יריעת הידע שלכם

    שני אתרים מומלצים להרחבת ידע, 21/05/11 07:35

    ולתת לכם נגיעה באמת מארץ תצמח לגבי פרשת השבוע ועוד.

  • 6.

    מאמר מבריק

    רפי כהן, 21/05/11 04:28

    מדהים מרגש וקולע. רק שסיימתי הבנתי ש רייפמן הוא הכותב. שימו לב השכר והעונש בידיכם, ממש דומה לרוחניות ברוח הודו. נוגד את כל תפילת ראש השנה ויום הכיפורים. בחגים אךו אנו מבקשים שהקדוש ברוך הוא יצילנו מפורענויות וירחם עלינו ממש כאב על בנים או גרוע מכך כעבדים. כאדם המכיר את התפילה ורוחה היטב אני מעז לאמר שיש כאן סנסציה. חזק ואמץ רפי כהן .

  • 5.

    הדיון הזה יכל להיות דיון נהדר מלבד בעיה אחת

    זה מההוא , 21/05/11 02:39

    אין אלוהים!!!

    • אלהים

      אלי רייפמן, 22/05/11 12:19

      כבודו,

      כל מהות המאמר והדת כולה מתחילה באקסיומה שהיא אמונת קיום הבורא.

      אין זה אומר שהוא קיים או לא קיים.
      אף אחד לא יודע.
      לפחות אני מוכן להודות שאין לי מושג אם הוא קיים או לא.
      אבל מהותה של הדת וממושכלות היסוד של היהדות היא האמונה בקיומו של בורא עולם (עיקרי אמונה).

      ולכן, מאמר זה רלוונטי לאדם שמאמין בכך וחי על פי אמונה זו כבסיס פילוסופי וערכי לחייו. אין זו ערובה לכך שהוא צודק או לא - זו פשוט בחירה בדרך חיים וטובה היא כמו כל בחירה אחרת :)

      בכבוד רב

      אלי רייפמן

  • 4.

    אלי, אני רוכש לך כבוד רב על כך שאתה יודע לתאר את מה שבאמת היא היהדות. (ל''ת)

    מאמין ולא חובש כיפה, 21/05/11 01:55

  • 3.

    רק ששומן טרנס הוכח כקיים... (ל''ת)

    אסי, 21/05/11 01:16

    • בתור מישהו שמתיימר לדבר בהגיון ומדע,

      גל א, 21/05/11 19:07

      אתה לא מצליח אפילו להבין את ההבדל בין "לדעת" ו "להאמין".

    • הוכחה מדעית

      אלי רייפמן, 22/05/11 12:24

      אסי היקר,

      אנא ראה את תגובתי ל-5 שרלוונטית לדעתך בנושא.
      חשוב להבין שדת איננה עוסקת ב"הוכחות" לקיומו של אלהים, או לפחות איננה אמורה לעסוק בכך.

      כל נסיון להוכיח את קיומו הוא למעשה מנוגד לעקרונות הדת ורבים (גם הדתיים) שנופלים בכך.

      המהות היא אמונה.
      ואמונה היא מעל לשכל ומעבר להגיון.
      אין בה הגיון או הסבר או הוכחה.

      אמונה היא דרך חיים ולא נסוי מדעי.

      כאשר אדם מבין זאת הוא מפסיק לחפש הוכחות או שכר או לפחד מעונש אלא פשוט "חי באמונתו" כדרך חיים ערכית ולא כשאיפה להישג מטרה זו או אחרת.

      מקווה שהצלחתי להבהיר מעט את העניין

      בכבוד רב

      אלי

  • 2.

    חזק וברוך! (ל''ת)

    גל, 21/05/11 00:34

  • 1.

    שכר ועונש

    lao tze, 21/05/11 00:23

    מאמר מאיר עיניים המשך כך ושבת שלום!