• 11.

    שחר, את מותק אמיתית

    Moi, 17/10/10 23:38

    אני קורא אותך תמיד ומרגיש שאת לא מוותרת על האמת שלך, פשוט כותבת את עצמך.
    מה שהכי מרענן אצלך, זה מצד אחד ההליכה בדרך הבודהיסטית (כך התרשמתי) אך מצד שני להעמיד זאת למבחן כל הזמן, ולא להיכנע לכיתתיות מכל סוג שהוא ולתת לאמת הפנימית שלך להיות המצפן שלך בכל דרך שתלכי.
    מנסיוני - נדיר ולא טריוויאלי בכלל, אפילו קצת נון קונפורמיסטי.
    אני תמיד שמח לקרוא ולדעת שיש עוד אנשים כמוך, שמאמינים במה שטוב ויפה בעולם הזה.
    את יודעת שחר, זה לא מובן מאליו, תישארי כמו שאת ותמשיכי להיות השגרירה של כל מה שיפה ואמיתי.
    באהבה, אחד דומה לך רק קצת...

  • 10.

    לשחר - אופי ושחרור

    יוש, 17/10/10 06:43

    לכל בודי/מייד יש אופי משלו שמיצג התנהגות שונה. הבודי מיינד אינו ''אנחנו'' העשייה פשוט קורת לבודי מיינד אבל לא ''לנו'', כל מה שקורה פשוט קורה. אנו מבקרים משהו כתגובה לזה שמעורר בנו רגש של כעס, תסכול מרירות או אכזבה. דברים ''לא הגיוניים'' או ''חדשניים'' גם מעוררים התנגדות. אין לנו אמון במה שקורה ואנו מנסים לשפר. אלפי שנים ניסו לשפר וזה לא קרה. כל הנסיונות האלה לשפר נוצרו בנו כהתניה בגלל השפעת אחרים עלינו ואבדנו את עצמנו. כשאדם משתחרר, הוא ימשיך להתנהג כמו קודם אבל בתוכו הוא לא ירגיש שיפוטיות כלל. הוא יראה את עצמו מפגין במקום זה או אחר אבל לא יהיה לו שיפוט על כך (לא על עצמו ולא על אחרים).הוא יראה עצמו נלחם והורג, אבל הוא לא ירגיש אשם. זה נקרא מצב ''שחרור'', שחרור מכל הקונספטים של ''טוב'' או ''רע'' וקבלת כל מה שקורה ללא שיפוט אלא באהבה, אהבת החיים כמו שהם מוצגים בפנינו. מי שחווה את האהבה הזו (ללא תנאי) לא יוכל לחזור למצב הבורות.

    • ליוש

      שחר, 17/10/10 10:21

      אני ממש לא בטוחה שהבנתי.
      בכל מקרה, אם הבודי מיינד אינו אנחנו, אז מי חווה אהבה?
      אם העשייה פשוט קורית לבודי מיינד, אז אנחנו לא אחראים למעשינו?

    • יוש - אתה מדבר על ניהיליזם ולא התעוררות

      מואר לא נלחם והורג, 17/10/10 16:15

      כתבת:
      ''כשאדם משתחרר, הוא יראה עצמו נלחם והורג, אבל הוא לא ירגיש אשם. זה נקרא מצב ''שחרור''''
      צר לי, אבל קראת את הספר הלא נכון, או שלא הבנת.
      המצב אותו אתה מתאר הוא ניהיליזם ולא התעוררות, אדם משוחרר לא נלחם והורג (אהימסה?!), כי אז הוא עמוק עמוק בתוך מצב הבורות אותו אתה מתאר.

      • כנראה שהספר הוא הגיטה, כנראה שהבין רק את הפשט והתבלבל, לא נורא,קורה. (ל''ת)

        בריוש, 17/10/10 17:05

  • 9.

    אבל למה אתה מכנה בודהיסטים בשם ''רוחניים''? הבעיה של הבודהיזם

    אבי צנעני, 17/10/10 05:24

    היא לא המנעות מביקורת, אלא מחשבה שטחית ולא יצירתית, ומוסריות עקומה וקלוקלת, תוצאה ישירה של עבודה זרה ועבודת אלילים.

    • העיקר

      ים, 17/10/10 08:47

      שאתה יודע על מה אתה מדבר, מכיר בודהיזם היטב וטוען טענות מבוססות ומנומקות היטב.
      אני חושב שעבודת אלילים היא ללכת כעיוור אחרי ציטוטי אחרים מבלי לבחון את הדברים ובלי חשיבה עצמאית.

    • תודה אבי

      אחד, 17/10/10 11:54

      תודה לך על כך שאתה מגלם את כל מה ששפל, בזוי, נלעג, רע ושקרי בצורה כה מושלמת. אגו, בורות, זחיחות והתנשאות - הכל כלול, נפלא. להיכן שהאצבע שלך מצביעה, הכיוון ההפוך הוא הנכון, אתה המצפן אל האבדון,
      הקורדינטות של הגיהנום, נהדר, תודה.

      • זו בדיוק המטרה שלי - לזעזע אותך ולהטריד אותך ולהוציא אותך

        אבי צנעני, 17/10/10 22:47

        מהשלווה הבודהיסטית השקרית והמזויפת שלך . ואם לא היום אז ביום מן הימים התגובות שלי יעזרו לך להתעורר ולצאת מהבלבול

        • צנעני - אתה קורא הרבה עבודה זרה בתור יהודי מאמין...

          אתה גולש פה כבר לפחות שלוש שנים, 17/10/10 23:30

          ואל תספר לי סיפורים על זה שאתה פה כדי להחזיר בתשובה.
          דתי אמיתי לא היה קורא שום טקסט שקשור בדת אחרת, ואתה לא באמת דתי הרי...
          אז - מה הסיפור שלך בעצם?
          אתה מתעניין ברוחניות אחרת לא היית גולש פה כל כך הרבה זמן.
          למה אתה מנפנף ביהדות כשנוח לך?
          אין לך משהו משלך לומר, חוץ מהפחדות וכעסים?

          • קורא פה ושם, אנא עארף...מה איתך? איך אתה יודע שאני כבר ''הרבה זמן''?

            אבי צנעני, 18/10/10 08:44

            אתה עוקב אחרי? אחרי התגובות שלי? אם הכל הפחדות וכעסים למה אתה ממשיך לקרוא? כולה מדור תגובות, יה מועלם, אתה לא חייב לקרוא...ובטח שלא להגיב...לי...אחד שסתם מעצבן אותך...מטריד אותך...בלי משהו משלו לומר...ואתה ממשיך ופותח תגובות שלי...ממשיך ומגיב להן...ממשיך ומתעצבן...הממממ....גררררר....הממרמרממררר

            • שיהיו לך חיים טובים אבי.

              גיא ש., 18/10/10 19:13

              הלוואי ותמצא נחלה ביהדות הטהורה שאתה מייצג.
              תרבה טוב בעולם.

  • 8.

    *אין סוף סיבות (ל''ת)

    א''א, 16/10/10 21:35

  • 7.

    שלום שחר

    אא, 16/10/10 20:46

    'אקטיביסטים רוחניים' הם תמיד נגד מלחמות ובעד החלשים. אבל מלחמות מתרחשות כתוצאה מאין סיבות. האקטיביסט הרוחני לא מסוגל להכיל את המציאות הזאת ולכן הוא בוחר משהו או משהו להיכנס בו, בדיוק, אבל בדיוק כמו האקטיביסטי הלאומני או האקטיביסט הקפיטאליסטי.. בזה הוא הופך את עצמו לחיה פוליטית רגילה לחלוטין שלעיתים מועילה ולעיתים מזיקה. בדר''כ ההתלהמות מכל צד שהוא מזינה את המתלהמים באשר הם.

    אקטיביזם רוחני אמיתי יכוון את הבריאות אל עצמם ואל חקירה כנה של טבע הדברים, כל דבר אחר - הוא דבר אחר

    • שלום אא,

      שחר, 16/10/10 22:30

      שתי שאלות:

      1. למה ההתלהמות הכרחית? לא כולם מתלהמים. ההפגנות למען ילדי העובדים הזרים הם מהאירועים התרבותיים ושוחרי השלום ביותר שראיתי (זאת רק דוגמה). פעילות, אגב, לא חייבת להיות השתתפות בהפגנות.

      2. האם חקירה עצמית נעשית רק תוך כדי מדיטציה פורמלית? אם אתה יכול ללכת לעבודה, ללכת לבנק, לנסוע על אופניים ולזרוק זבל כאדם רוחני, למה אתה לא יכול לדבר או לפעול נגד מה שנראה לך מזיק ולהישאר רוחני?
      למה לא לעשות משהו פוליטי ואז למדוט על התחושות שעלו?

      • שחר

        אא, 17/10/10 11:20

        בגדול אני מסכים איתך, בפועל מה שקורה הרבה פעמים זה פעילות פוליטית שמאלנית ואנרכיסטית (שזה בסדר לכשעצמו) שמנכסת לעצמה איזו סמכות מוסרית-רוחנית - פעילות בשם הדהרמה..

        • אני נוטה להסכים איתך א.א.

          גיא ש., 18/10/10 19:47

          הבעיה היא גם הדיבור בשם הדהרמה.
          הלא ידוע לנו שהיומרה אסורה.
          ב 37 התרגולים של הבודהיסטווה, תרגולים 19, 31 ו 32 דנים בדיוק בזה.
          יומרנות משחיטה.

  • 6.

    שחר יקירתי

    בועז, 16/10/10 00:39

    זה מאוד רומנטי להלחם ולהאבק בעד עקרונות חשובים ו''צודקים''. יש אנשים עם הרבה תשוקה ואש, יש כאלה עם פחות, לכל אחד מהם יש את המקום והזמן.
    הרבה פעמים אנחנו מוצאים מטרה נעלה להלחם עליה כדי לברוח ממשהו אחר.

    הבודהה אמר ''העולם הזה עשוי מהתודעה שלך בלבד'' - כלומר, אם את כל הזמן אומרת שהעולם זקוק לתיקון אז כל העולם יהיה זקוק לתיקון.
    אם תתחילי בתודעה שלך ותמצאי את המקום שלא זקוק לתיקון אז כבר כל העולם ירוויח.

    • בועז יקר,

      שחר, 16/10/10 10:12

      להתחיל בתודעה שלי זה בסדר גמור, אבל זה לא סותר מעורבות רגשית ומעשית במה שקורה מסביב.
      הטיעון שמדובר בבריחה לא תופס בעיניי. כשאתה מעורב, למשל, בסיטואציה חברתית כלשהי, אתה יכול למצוא את עצמך מוצף ברגשות כמו כעס, עצב וחוסר אונים וצריך להתמודד איתם. למה זה לא יכול להיות חלק מתרגול?

      מי שלא יכול לא חייב להיות מעורב. זה בסדר. אבל לשלול מעורבות באופן גורף על בסיס טענות רוחניות - לא נראה לי הגיוני.

      • שחר ובועז יקרים

        אני היקר גם כן, 16/10/10 13:22

        ''מעורבות'' היא היכולת ''להתערב'' בכל דבר. ובמה איננו מתערבים, כאשר אנו מעורבים - מאז ומתמיד - בכל מה שאנו מגיבים אליו: חושית, רגשית ואינטלקטואלית? באנגלית, קוראים למעורבות הגורפת הזו בשם (המפתיע): respons-ability. ואם כל מה שאני יכול ''להשיב'' לו (להגיב אליו) הוא באחריותי, הרי שכל שמתרחש בעולם - שהוא תמיד ''העולם שלי'', כפי שאמר בועז - מתרחש בו מיוזמתי (או שהינו תוצר של משהו שיזמתי בעבר שאיני זוכר). ואם כל ''אחרות'' היא אכן ב''אחריותי'', תגובה מהסוג הפוליטי כגון זו שמציעה שחר, לגיטימית בדיוק כמו חוסר תגובה מהסוג ה''מתנתק'' מן העולם. שתי הדרכים כשרות, לוגית ורוחנית (בניגוד לדיעה ניו-אייג'ית רווחת, סתירה ממשית בין לוגיקה פרטיננטית לרוחניות אמיתית, אינה אפשרית). השאלה החשובה היחידה בנידון היא איזה שימוש ייעשה הסובייקט המגיב, או זה הבוחר שלא להגיב, בתגובתו או בחסרונה? האם זו תשמש אותו לגדילה - שרק היא תהווה שיפור ממשי, אגב, באותו ''עולם'' עליו אנו מצרים או שאותו אנו מקבלים כשם שהוא - כבן אנוש, או שתמנע אותה ממנו? לאלוהים - ז''א לכל אחד מאיתנו - פתרונות תקפים באותה מידה!

      • הבן יקיר לי

        בועז, 16/10/10 14:05

        בעיני אקטיביזם היא לא מילת גנאי.
        אבל להבדיל ממך אני חושב שכדאי שיבוא או מאהבה או מחמלה.
        כעס, עצב וחוסר אונים נובעים לרוב מהזדהות לא מודעת עם תפיסות שגויות לגבי עצמנו והעולם.לא רק שפעולות שנובעות מתחושות אלה לא מועילות, הן מזיקות.
        אגב, לפעמים חוסר מעורבות יכולה ליצור את אותו הנזק, אז אין פה נכון או לא נכון, זה תלוי סיטואציה.
        התפקיד שלנו כבני אדם הוא למצוא את המקום שיכול לעזור בתבונה מרגע לרגע בכל סיטואציה.
        ועל השלב הזה לצערי, מדלגים הרבה אנשים שמוצאים ב''אקטיביזם'' נוצה להתהדר בה.
        כמו שיש ''אגו רוחני'' יש גם ''אגו אקטיביסטי'' 

        • תגובה

          אני, 17/10/10 07:24

          כעס, עצב וחוסר אונים הן תחושות הפוגעות קודם כל בזה החש אותן ומשם, כמובן, בכל הבאים איתו במגע, יהיה זה דרך פעילות פוליטית או בכל צורה אחרת. פעילות פוליטית אינה שונה אם כן מכל פעילות אחרת: אדם הפועל מתוך שמחה, אהבה וסיפוק, יהיה בד''כ מדויק ויעיל בפעולתו ונעים וחיוני לסביבה, בעוד שאדם הפועל מתוך תחושות תסכול ועצב, יהיה לוקה במעשיו, בדיוק כמו במגעיו עם החברה והסביבה. אם לקחת את הדיון צעד אחד הלאה, חשוב להבין שמהזוית הרוחנית הטהורה (ה''קיצונית'', יהיו שיגידו), האדם - כל אדם - אמור להגיע בחייו למצב של ''אי-פעולה'' (מה שהטאואיסטים כינו בשם: Wu-Wei ובתרבויות אחרות נתפס כ''מוות בחיים''), הוא למעשה המצב הטבעי לכולנו, בו אנו הווים בלבד, הוויה סביבה מתרחש כל שצריך להתרחש, משום שאינה מעורבת באופן אקטיבי בנעשה. בדרך זו, פועל הפרינציפ האלוהי המצוי בכל: חבוי, אינרטי, ודווקא משום כך מכוון הכל כראוי (המדע טוען שבדרך דומה מתקיימת כל גלקסיה ביקום, כשבמרכזה מצוי ''חור שחור'', שהינו למעשה מרכז דחוס של ''אי-עשייה''). כיצד מגיעים למצב זה באופן מודע? ייתכן שדווקא דרך עשייה מסוימת...

  • 5.

    טלי (ל''ת)

    אני איתך, 15/10/10 21:36

  • 4.

    שחר שלום

    קרן, 15/10/10 21:27

    אני מסכימה עם כל מילה שלך, כל עוד מדובר בעוול שאדם עושה לחברו. אבל.. במאמרך האחרון 'מנותקים', לדעתי, הבעת שם ביקורת שאין לי שם אחר לה מלבד, סלחי לי, פלצנות רוחנית.

    • קרן שלום,

      שחר, 16/10/10 10:07

      אני מעדיפה ביקורת כמו ''פלצנות רוחנית'' מאשר ''שיפוטיות''.
      הטור ''מנותקים'' לא היה רשימת ביקורת אישית על אף אחד מהמשתתפים ב''מחוברים''. השתמשתי בהם רק כייצוגים לתופעות שכולנו מכירים, אם אצל עצמנו ואם אצל חברים.

  • 3.

    מדוייק - גם לי זה קרה

    שלומי, 15/10/10 17:38

    כשלמדתי דהרמה בדיוק פרץ מבצע ''עופרת יצוקה''.
    מייד התעורר בי צורך עז ללכת להפגין נגד שפיכת הדמים, אבל חבריי לדהרמה כולל המורה, אמרו לי לשבת בבית, למדוט ולערוך טקס טיהור כדי לטהר את הקארמה שלי.
    אם אפגין, הם אמרו, זה רק יעיד על בורותי ועל כמה שאינני מבין שהכל בא מהקארמה שלי.
    הם אמרו שזה יעורר בי כעסים, למרות שאינני מפגין זועם - אני פשוט שם, מאחורה, עצוב על המצב.
    זה נשמע לי כמו בדיחה עצובה בזמנו - בזמן שחיילים ופלסטינים נהרגים, אני אשב לי במזגן ואטפח לעצמי על השכם עם קארמה נקייה יותר???
    כמובן שהלכתי להפגין - הסיבה הייתה שפשוט לא יכולתי לעצור את עצמי, ומאוחר יותר התנתקתי מהקבוצה.

    • שלומי,

      שחר, 16/10/10 10:17

      זה סיפור מעניין וחשוב. מעניין איזו דהרמה לומדים בקבוצה הזאת.
      כנראה שדהרמה/בודהיזם/יוגה/קבלה וכו' נתפסים לפעמים כלייף-סטייל במובנו המגזיני ולא כדרך חיים.
      יש משהו מאוד אסתטי בישיבה זקופה על כרית צבעונית עם חוט עשן דק של קטורת מסביב וציור של הבודהא מאחורה.

  • 2.

    סחתיין עלייך, שחר.

    אוהד, 15/10/10 14:08

    מדוייק ונכון. יישר כוח.

  • 1.

    אחלה. מדויק. (ל''ת)

    גיא ש., 15/10/10 13:03