• 15.

    מאד אהבתי

    אחד, 07/09/10 21:04

    הכתיבה שלך כל כך מדויקת. אני שמח להתוודע אליה דרך NRG והאתר שלך. גם מהספר אני מאד נהנה (והייתי אם היה מיספור הפוך בכל הםפרים).
    האם יש זרם מסוים בבודהיזם שיותר משפיע עליך?
    אתה מלמד איפשהו?
    בכל מקרה תמשיך כך ושתהיה לכולנו שנה טובה.

  • 14.

    גישתך פטרונית ומתנשאת. מהיכן לך שדרכך רוחנית ונאורה יותר מדרכי שלי,

    בורה הצופה בהשרדות, 24/08/10 06:34

    אשר אויה, חוטאת בצפיה בהשרדות - אכן כבריחה - מודה - אך עדיין אינני רואה עצמי נחותה במשהוא ממך. בעצם העניין שאתה שופט אותי וזקוק לדרג אותי באיזשהיא מדרגה תחתיך כבר יש טעם לפגם ותחושה שאף אתה זקוק להסחות דעת שיפוטיות כדי להצדיק לעצמך את דרכך.

    • אפשר לצפות בטלוויזיה ולהיות רוחני למהדרין...

      אורן, 24/08/10 11:34

      אפשר לצפות ולהיות עירני.בדיוק כשם שמביטים בכל עולם התופעות.

      גם הטלוויזיה נותנת הזדמנות. השאלה מה עושים איתה.

  • 13.

    נגע בי כל כך, תודה ארז

    אנה בדרך, 23/08/10 22:32

    המאמר הגיע אלי בתזמון מעולה
    קצת לנחם את הנפש, לעודד, לשמח
    ולהתחדש בדרך ובאמון
    חיבוק גדול מותק

  • 12.

    אתה כל כך צודק, אני התחלתי את החיפוש הרוחני שלי בגיל

    נטע, 23/08/10 13:21

    13 וככל שהעמקתי בחיפוש כך הסבל גדל.
    לאחרונה זה היה בלתי נסבל, התקפי חרדה, פחד ממוות ופשוט סבל נוראי.
    כאשר אתה כבר לא מאמין במנגוני ההגנה והאגו כבר לא משמש לך כקרקע בטוחה אתה מתחיל לצעוד על פני תהום והכל מתמוטט, כל ההגנות מתמוטטות אבל אתה לא יכול לחזור יותר לבורות הנחמדה ואתה עדיין לא נמצא בהארה המבוקשת אז אתה תקוע באמצע בסבל נוראי ומקנא בבורים ובמוארים!

    • חמודה, המצב שאת מתארת נקרא פסיכוזה. אולי עדיף לפנות לעזרה מקצועית (ל''ת)

      חי בחלום, 23/08/10 16:35

      • אז אני מקנאה בך שזה שאתה חי את הבורות!

        נטע, 23/08/10 17:07

        בהצלחה עם זה
        הנפילה תהיה קשה.....

        • אבל המצב שאותו את מתארת נשמע נורא בלוא הכי

          חי בחלום, 23/08/10 18:07

          אז איך הנפילה תהיה גרועה יותר מזה ?
          מצב של בלבול, חוסר עוגן ודיאוריינטציה אינו מצב רוחני, אלא מצב פסיכוטי.
          אפילו רמאנה מהרשי לא הצליח לרפא נער חולה נפש שחשב שהוא קרישנה והתפטל ב ''סמדהי'' מולו עד שגורש מהאולם.
          הנער מת לאחר זמן מה...
          בקיצור, אין כאן קשר לרוחניות, סבל מדרגה כזאת פשוט מצדיק עזרה מקצועית ...

    • חשוב לציין שלא כל סבל הוא הכרחי במסע הזה ולא בהכרח שם נרדף לרוחניות

      נטע יקרה וגם ארז - על דיכאון וסבל מיותר, 24/08/10 07:05

      אני צפיתי באדם יקר עובר את הגבול המפריד בין חיפוש רוחני למחלת נפש - כנראה דיכאון קליני. זהו מצב שלא מאפשר חיפוש רוחני משום שבעצם מה ששולט בך הוא חירפון של חומרים שונים במוח. ברגע שהתופעות שתארת נמשכות לאורך זמן, ופוגעות באופן ברור באפשרות שלך לחיות חיים מלאים, למצות את הפוטנצייאל הגלום בך, להתחבר לאנשים אחרים, ולחוות שמחה ולא רק סבל נוראי - הן בעצם פוגעות גם במסע הרוחני שלך . זהוא רגע לפנות לעזרה מקצועית של מטפל מוסמך מצד אחד ופתוח מצד שני (כוונתי-פסיכיאטר) - ויש הרבה כאלה מטפלים מנוסים אך רגישים ונאורים- שלא ירמסו את דרכך אלא יעזרו לך לטפס מדרגה כדי שתוכלי להמשיך. המצב בו דכאון למשל הופך לכרוני - הוא מצב שצריך להיות מטופל על ידי איש מקצוע משום שלפעמים אין דרך אחרת לעצור את הסחרור. אני רוצה לאמר לך שזה היה דבר נורא לראות את האדם שהיה יקר לי סובל לחינם, ובנסיונותי לעזור לו דיברתי עם מטפלים אשר הולכים ב''דרך רוחנית'' וכאלה שלא, וכולם היו תמימי דעים באופן חד משמעי: חברי כבר אינו בדרך של חיפוש רוחני למרות שהוא האמין שכן, אלא סובל סבל מיותר וצריך לפנות לפסיכיאטר.

  • 11.

    אילו החברים שלך היו מתווכחים על ציור, זה היה נראה לך פחות טיפשי?

    אני רק שאלה, 23/08/10 13:07

    האם ההסתייגות שלך מטלוויזיה היא משום שהיא נראית לך מדיום טיפשי, שלא תיתכן בו יצירה של אמנות בעלת ערך? אם כן - בדוק את עצמך בעניין הזה.

    או שההסתייגות היא מכל עיסוק בתרבות ובאמנות, כמשהו חיצוני לנפש שלך ולכן טיפשי? אם כך, אם החברים היו מתווכחים על ספר טוב או על ציור, גם אז הם היו טיפשיים בעיניך? אם כן, אולי תביא דוגמה כזו בטור הבא שלך, כדי שיהיה ברור אילו פעילויות תרבותיות בדיוק נחשבות בעיניך לפחותות ערך...

    • כן ולא

      ארז, 23/08/10 17:18

      קודם כל, המדיום בפני עצמו הוא חסר משמעות (ויסלח לי בהקשר הזה מרשל מקלוהן). בהחלט יכולה להיות בטלוויזיה יצירה מלאת ערך בדיוק כמו בספר או בגלריה של מוזיאון.

      מצד שני, הערך של היצירה תמיד יהיה ערך קונבנציונלי, כלומר ערך שנוצר כתוצאה מהסכמה בין בני אדם, ערך שנוצר מיכולתה של יצירת האומנות לומר משהו בעל משמעות מנקודת מבט אנושית. במובן זה, כל יצירה היא חשובה (קונבנציונלית) ובו זמנית טיפשית (מנקודת מבט אבסולוטית). בעולם היחסי אנו יכולים לדבר במונחים של משמעות, שאיפות, יעוד, יופי, אולם בעולם המוחלט אין למונחים אלו כל חשיבות מכיוון שבעולם המוחלט אין מונחים, יש רק את מה שישנו, או ליתר דיוק את מה שאיננו.

  • 10.

    מאמר רדוד ומטופש

    חי בחלום, 23/08/10 10:04

    על איזה ''מסע'' אתה מדבר בדיוק ?
    האם זה שהחלטת לצוטט כל מיני מורים וללכת לסדנאות העביר אותך ממקום למקום ?
    אגלה לך את האמת - אחרי כל ה''מסע'' אתה אותו האגו שהיה לפני ''המסע'', רק שעכשיו האגו החליט שהוא רוחני.האגו סובל מטבעו - בין אם הוא מתלבט איזה ג'ינס לקנות או לאיזו סדנא ללכת.
    בין אם נראה לו שהקריירה שלו בדעיכה או שההארה עדיין רחוקה מדי. שזה כשלעצמו משפט מפגר לחלוטין, מפני שאם ההארה היא רחוקה ויש להשיגה, אז היא זמנית וברת חלוף ממילא.
    אגב, הההתנשאות :''
    ואמנם, בזמן שהאדם הלא רוחני שקוע ביצירת מסגרת משמעות פסיכולוגית מגנה, מתמודד האדם שיצא למסע הרוחני עם התמוטטות מערכי ההגנה שלו''
    כן ? הייתי אומר שהוא דווקא מאמץ ערכי הגנה חדשים וקלים יותר - ללכת בסחבות, לצוטט מורי זן ולהרגיש מעל כולם. נשמע כמו סט חדש ומגניב לגמרי של ערכי הגנה וכלים לאגו המנופח ....
    לפעמים, כשהערכים האלה לא פועלים רגעית, עולה אותו דכאון קיומי שהוא מהות החיים (ע''ע בודהא שייקמוני).
    חקור קודם מי אתה ומה אתה רוצה באמת.
    איכשהו,
    כשמוצאים את השואל, מוצאים את התשובה לשאלה.
    ועזוב אותך ממסעות והגדרות, הרבה יותר קל בלע

    • המממ אם כך מי כתב ''מאמר רדוד ומטופש'' ומה הוא רוצה? (ל''ת)

      סתם אחת, 23/08/10 12:58

      • מה זאת אומרת מי ?

        חי בחלום, 23/08/10 13:17

        האגו כתב.

        אותו הקול הקטן שלוחש באוזן ''אחי, הרמזור אדום ויש רכב מתקרב. אומנם אתה תודעת אינסוף, אבל בכל אופן אני די לא הייתי ממליץ לנסות לחצות ברגע זה ''. :)

        ומה רוצה ? לא להסכים. למחות. לצאת חוצץ :)

        • אה, אז יש אותך, את האגו וגם תודעת אינסוף.. כמה אתם שם על המדרכה? (ל''ת)

          סתם אחת, 23/08/10 14:44

          • ולא רק אלה !

            חי בחלום, 23/08/10 16:20

            גם את זה שהיה בשינה עם חלומות בלי הגוף וזה שהיה בשינה עמוקה ללא הגוף והמיינד.
            ואיזה רעש הם עושים בין 2 ל 4 - כל השכנים מתלוננים.
            בקיצור, יש ערימה של חבר'ה על הדשה !

            • fake preacher's like you seem to be everywhere this days (ל''ת)

              allie, 23/08/10 18:09

              • would you say that they are just like me

                חי בחלום, 23/08/10 18:38

                or just that there are more similarities then differences ?

    • חי בחלום או בסרט רע?

      נועה, 23/08/10 15:39

      חי בחלום יקר,
      רואים שאין לך מושג על מה אתה מדבר ואם היית מכיר קצת יותר לעומק אנשים כמו ארז (או את ארז לצורך העניין) היית יודע שאצל אנשים כאלה האגו לא מתלבט איזה ג'ינס לקנות או את מי לצטט. אני מניחה שבמהלך חייך נתקלת בשרלטנים רבים ולכן כשמופיע מולך הדבר האמיתי אתה ללא ממש יכול לזהות אותו.
      אני מאחלת לך להנות מחיי הבורות או להצטרף למסע ואז תראה מה זה עושה לאגו שלך, שמבמקרה שלך, נראה לי שהוא זקוק לכיווץ.

      • נכון, אז סוף סוף אוכל לראות את בגדי המלך החדשים

        חי בחלום, 23/08/10 16:33

        שכן מי שחי בבורות אינו יכול לראות אותם.
        הגיבו פה כבר מספיק ויפה לעניין התנשאות רוחניקים בסיסית, אז לא אמשיך.
        אגב, כמה סדנאות באשראם במדבר הקנו לך את ה ''ידיעה '' ?
        או שהיו אלה הקפיצות אצל רג'נש ''ז''ל'' חובב האקסטות וסרטים מצויירים בפונה ?

        עד משהו, נשמע מפיך שיש ''מסע'' או ''בורות'' ואני שואל - למי הוא המסע ומה שעד מעניין - לאן ???
        מהו אותו הדבר שצריך ''למצוא'' אותו ע''י כיווץ האגו ? ומהו אותו ה''אגו'' שצריך לכווץ ?יש לי רעיון יותר טוב - אולי אקבור את הצל של עצמי ע''מ שלא יסתיר את האור ?
        במשל ישן אישה מתרוצצת בבית בחיפוש השרשרת עד שמישהו אומר לה שהשרשרת על הצוואר. במקרה שלכם נראה שאתם די שוכבים על ריצפה בסלון ונאנחים ''אוי אוי אוי, החיים הרוחניים קשים, לא מוצאים בהם את השרשרת כלל וכלל'' ולפעמים אתם מזיזים את עצמכם לסדנא לחיפוש שרשראות. והיפה הוא שגם אחרי שבכ''ז אומרים לכם שהיא על הצוואר, אתם אומרים ''וואלה'' וממשיכים בשלכם.

        עכשיו, לגבי כווץ האגו, מוזר, דווקא מתגובה שלך נראה שגודל האגו הוא כגודל ההתיימרות להיות רוחנית. או שזה רק באותו הרגע ?
        בהלחה בהמשך ה''מסע'', אגב.

        • תגובה

          ארז, 23/08/10 17:31

          שלום.

          סלח לי שאני עונה לך בקישורים, אולם זמני כרגע קצר...

          לעניין ביטול האגו אתה מוזמן לקרוא את מאמרי הבא:

          https://www.makorrishon.co.il/nrg/online/15/ART1/423/469.html

          לעניין השרשרת שעל הצוואר אני מצרף את ההקדמה לספר שלי. בבקשה:


          ''אחד המראות היותר משעשעים בהם אפשר להיתקל, הוא המראה של אדם המחפש בכל מקום אחר משקפיו – בעוד אלו מונחים אחר כבוד על מצחו. האופן בו אותו אדם פותח כל מגירה, מזיז כל רהיט ומתאמץ בכל כוחו להיזכר היכן עשוי היה להניח את משקפיו, צפוי להעלות חיוך גם על פני המנומס שבבריות. הדבר שהופך את הסיטואציה לכה מצחיקה הוא שאנו פשוט לא יכולים להבין כיצד מישהו יכול לעשות טעות בסיסית כל כך, כמו לחפש אחר מה שמעולם לא אבד.

          צחוק הגורל הוא שלמעשה כל סיפור חיינו הוא סיפור החיפוש אחר מה שמעולם לא אבד. כל חיינו אנו מחפשים אחר האושר והשלווה, אולם אלו מעולם לא הלכו לאיבוד. בתוך כל אחד ואחת מאיתנו משתרעים מרחבי אושר ושלווה אינסופיים אשר רק מחכים להתגלות. ספר זה נכתב במטרה להזכיר לנו שלפעמים, על מנת למצוא, כל שעלינו לעשות הוא להפסיק לחפש.''

          • ארז, תודה על תגובתך

            חי בחלום, 24/08/10 09:59

            מעיון, עבודתך אכן מרשימה ועמוקה הרבה יותר מהמאמרץ
            סליחה ששפטתי מהר ולחומרה.

            יום מצויין

            • יום מצויין גם לך

              ארז, 24/08/10 13:57

              :-)

    • ע''פ התגובות שלך רואים שאתה מכיר קצת את עולם הרוחניות

      נטע, 23/08/10 17:12

      וגם אני לא בעד סמים ואני מבינה את הנקודה שלך שאין מה לחפש ו''כשמוצאים את השואל, מוצאים את התשובה לשאלה''....
      אבל למה אתה עונה בצורה מזלזלת וכוחנית, גם אם אתה חושב שאתה חכם יותר או מבין יותר?

      • לא חכם יותר ולא מבין יותר

        חי בחלום, 23/08/10 18:04

        שכן זה לא ניתו לכימות.

        אני רואה אשליה , במיוחד כזאת שמאמצים אלה ה''מחפשים''.

        אולי טון התשובות שלי באמת יצא קצת חזק מדי, אבל הכוונה טובה.

        בחשיכה , חבל נראה כמו נחש. הדלקת אור תסנוור ותכאיב לעיניים, אבל מהיתגלה שמדובר בחבל, הפחד יעלם.

        • אלי צודקת אתה מתחזה למשהו שברור שאתה לא

          יולי, 23/08/10 18:52

          בנוסף מצטט דברים שאני לא יודעת ממי אבל זה ברור שלא חשבת עליהם בעצמך. זה מצחיק כי מי ''שמצוטט מורי זן ומרגיש מעל כולם'' זה אתה.אתה פשומ דוגמה קלאסית לכל מה שאתה יוצא נגדו.אומרים שאם הגמל היה רואה את הדבשת של עצמו הוא היה נופל ומת.אז אולי מוטב שתמשיך לישון ''חי בחלום'' ותחסוך מעצמך את הפאדיחות שאתה עושה לעצמך בהתחזות למשהו שאתה לא.

          • את זה החלטת בעצמך

            חי בחלום, 24/08/10 10:03

            מתחזה הוא אדם אשר אומר שהוא מה שהוא אינו.
            האם אמרתי שאני משהו בכלל או טענתי לתואר כלשהו.
            לא אהבתי את המאמר והגבתי בהתאם.
            על איזה ''פאדיחות'' את מדברת ? אל איזה ''משהו שאתה לא'' ?
            אגב, לציין דוגמאות ידועות מאופשדות זה לא ממש כמו לצוטט מורה כזה או אחר.
            כמו שלדוגמא לצוטט מהתנ''ך זה לא כמו להביא אמרה של רב כזה או אחר.
            בקיצור, יצאת מאוד קטנה בתגובה שלך.

      • becuse his ignorant from the worse kind (ל''ת)

        allie, 23/08/10 18:12

        • יש סיכוי לקבל הסבר למה ? רצוי בלי שגיאות כתיב באנגלית ? (ל''ת)

          חי בחלום, 23/08/10 18:39

  • 9.

    הסיבה שאנשים לא אוהבים ''רוחנים''

    שיש, 23/08/10 07:26

    היא שא'- הם מאוד יהירים. ובעיקר ב'- יש להם מערכים מחשבתיים מאוד מורכבים שבסופו של דבר מצדיקים את הנטיות הטבעיות שלהם, וההגדרה ''ללא מאמץ'' היא בד''כ אני יכול להישאר בדיוק מי שאני, וזו ההארה. בלי לזוז מילימטר, ועם ללעוג בדרך לכל מי שלא כמוני.
    אם אני לא מאושר- זו הרגישות הטבעית שלי (חלילה לא דכאון). אם מישהו לא מסכים איתי- הוא בור, אני רואה יותר טוב.

  • 8.

    רוחניות זה סוג של בורות

    יוש, 23/08/10 06:59

    הרוחניקים הם אומללים כי פשוט הראש שלהם ''חופר'' כל הזמן. אפשר להתעורר לחיים כמו שהם כשמפסיקים לחפור ומוותרים על כל הידע הרוחני. הארה זה לזרוק הכל ולא ללמוד יותר. לזרוק את כל ההזדהות לכל העקרונות והקונספטים שצברנו ופשוט לחיות את החיים כמו שהם באים. מי שחי את הרגע לא יהיה אומלל. תנו לראש לנוח או על תתיחסו אליו ברצינות תהומית. איך תוכלו לראות את היופי של הפרח אם באותו זמן אתם משוים אותו לפרח אחר?

  • 7.

    שילוב של ראציונליזציה ויהירות - ''אני סובל, משמע אני יותר טוב''

    פרדי בן-זאב , 23/08/10 02:25

    הסיבה ש''רוחניקים'' נוטים להיות יותר אומללים זה בגלל שהם יותר מנותקים מהמציאות. אושר נובע מפעולה נכונה ומהצלחה בתוך המציאות, כלומר שימוש בתודעה ובאגו ולא בריחה מהם.

  • 6.

    שילוב של ראציונליזציה ושל יהירות - (ל''ת)

    פרדי בן-זאב , 23/08/10 02:20

  • 5.

    קשקוש

    צבי, 23/08/10 01:11

    הבעיה היא שמסע רוחני לא מוביל לשום מקום.
    בסוף באדם משכנע את עצמו(ע''י הדחקה)שהוא מבין ועכשיו הוא מאושר.
    מה ז''א ''אושר מבוסס חכמה''.איזה חכמה?
    מה אתה מבין בסוף המסע הרוחני שלא הבנת בתחילתו? ויותר חשוב:איך הבנה זו התרגמה לשינוי פנימי?
    תסביר!(תנסה)

    • אתה צודק בהחלט

      ארז, 23/08/10 17:11

      המסע הרוחני אכן לא מוביל לשום מקום, אבל על מנת להבין זאת צריך לצעוד בו עד סופו.

      לגבי הגדרת חוכמה והקשר לשינוי הפנימי (זהירות, פרסומת עצמית!) - אתה יותר ממוזמן מלקרוא את הספר שפירסמתי ודן בסוגיות אלו ממש.

      יום טוב.

  • 4.

    אני רואה את הצבעים האמיתיים שבך :-)

    אם במונופול אפשרי הכל..., 22/08/10 21:18

    האור שהשארתי מאחור... תמיד נמצא איתי... במחשבות, בחלומות ובלב.
    יום יבוא ואתחבר לאור מחדש, ואז.... נסנוור את העולם. ( ניפגש בפרח :-) )

    • :-) (ל''ת)

      ניאו, 23/08/10 17:32

      • רק :-) ... תתאמץ קצת...

        אם במונופול..., 23/08/10 22:29

        זהו.. רק :-) ... אפשר פירוט?
        הסבר? נימוק? דוגמא? תקווה??
        גם ככה זה לא קל... גם אני רוצה להיות מוארת ממה שתכתוב כאן...
        גם לך יש אור בחלום? גם אתה מחכה לפרח?
        מחכה בסבלנות לתגובתך .

        • חיבוק גדול

          neo, 24/08/10 10:14

          והמון האהבה...

  • 3.

    יופי של טור. אפשר לסכמו במשפט ''מרבה דעת מרבה מכאוב''

    משתדלת, 22/08/10 20:02

    אבל גם עם הכאבים והמשברים הכי עמוקים שחוויתי ושעדיין אחווה מעולם לא קינאתי באלו שבוחרים בצד הקל של החיים. אין בזה כלום, מבחינתי, זה לא יותר מאקמול מעליב ועלוב לנפש האדם. ולי אין בעיה עם זמניות הקיום כמו עם העובדה שלא הרבה תרים אחר חופש ומסתפקים בלהיות ''אומרי הן''.

    • מוסיף דעת מוסיף מכאוב

      חי בחלום, 23/08/10 09:53

      ובכלל אין קשר

  • 2.

    מדויק מאוד, תודה

    גלעד, 22/08/10 15:50

    אני לגמרי בתקופה של סבל-מבוסס-רגישות

  • 1.

    תודה ארז

    נורית, 22/08/10 15:04

    כשמתעוררים מגלים שהאור נמצא בפנים!
    תודה ארז על המאמר המאיר והנפלא.