• 11.

    כתבה מעניינת,תודה. למי שמעוניין גם בהתפתחות רוחנית מעבר לתנוחות בשיעור

    Sat Nam, 10/06/10 16:36

    קונדליני יוגה כפי שלימד יוגי בהג'אן היא תרגול שמביא איתו היבט פיזי, מנטלי ורוחני. זוהי שיטה שמחברת את כל האספקטים של היוגה ומביאה אותם למקום אחד.
    המטרה אותה מטרה כמו כל תרגול יוגה, אולם בשיעורים עצמם הדרך שונה בחלקה ויש גם דגש על התפתחות רוחנית.
    כפי שצויין בכתבה, דרך רוחנית לא מתאימה לכולם, וזאת המציאות. אולם למי שכן רוצה לחוות את היוגה כדרך רוחנית מומלץ מאוד לבדוק את הקונדליני יוגה כפי שלימד יוגי בהג'אן.

    בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר הוא לזכור שיוגה היא איחוד, ולכן כל מה שקורה הוא יוגה, וכל מה שקורה צריך לקרות בדיוק כך.
    SAT NAM

  • 10.

    זו יוגה או התעמלות אומנותית?! (ל''ת)

    ענת, 07/06/10 11:39

  • 9.

    Interesting

    Soar High, 02/06/10 06:36

    Together with many others,
    we take part in regular yoga practice.  
    out of the nature of modern teaching ,
    most students lean towards the focus on Asanas, postures etc.
    out of personal inclination, there is always a good number of practitioners that is more attracted to the inner path as the main focus. The later (me included) find teachers which are more focus towards that practice, and continue along the inner path.
    is it a deviation from the old ways, probably yes. but I guess , as the Tao Te Ching well said -''Change is the only constant''

    Namaste

  • 8.

    מנסה ללמד אותנו להתעלות מעליהם: הצורך של האדם להגדיר, למסגר, לתייג

    ICייסי, 02/06/10 01:01

    ''התורה העתיקה הזאת מנסה ללמד אותנו להתעלות מעליהם: הצורך של האדם להגדיר, למסגר, לתייג ולנכס לעצמו דברים''
    נראה לי שבשל הנגישות הרבה בעידן החדש לתורות עתיקות אחרות הרעיון של צמצום דווקא די מוכר ומקובל. כדי להתקדם בדרך, נעזרים במושגים שדרכם ניתן לזהות במרכיבי המציאות הנוכחית, לאבחן אותם, לשים אותם במקום מאורגן.
    להתעלות מעל הצורך להגדיר נשמע אירוני מדי, מה הדבר הבא - להתעלות מעל ה''צורך להתעלות''?

    • מסכים

      אומר אמת, 09/06/10 10:50

      הכתבה היתה מאוד יפה עד לסיום הפוסט-מודרניסטי הלעוס והקלישאתי.

      חושבני, כי פטנג'לי, סווהטמארמה, בודהה וכל המורים הדגולים לא היו מלמדים/אומרים/כותבים אפילו מילה אחת מיותרת. ההגדרות החדות והנוקבות, הניסוחים המושלמים שבסוטרות הבודהיסטיות, וכן הלאה - הם מיועדים לטובתנו, והם באו מאנשים לא מסתם אנשים חכמים - כאלה יש הרבה - אלא מאנשים שהגיעו ללא פחות משלמות הידיעה.

      כמובן שעלינו לבחון את הדברים בעצמנו ולא לקבלם באופן דוגמתי, דתי או דומה, אך בד בבד, תהיה זו יהירות וטיפשות תהומית לזלזל בהם אפילו בשמץ.

      חושבני שהיוגה-סוטרה המדהימה בחדותה, תפקידה הוא בדיוק להגדיר את התחום הלוגי ממש, של ''מהי יוגה?''. לספק, בין היתר, אבני בוחן וכלים באמצעותם ניתן לבדוק תרגול, באם הוא באמת טוב, בהתאם למטרת היוגה.

      ברכות

  • 7.

    הארה או הקלה זמנית

    יוש, 01/06/10 22:45

    המטרה של היוגה היא הארה ולא פחות מזה, אבל היא נכשלה כשלון חרוץ במטרה שלה כי זאת מטרה בלתי אפשרית. הסכנה של היוגה כמו שמוכרים אותה היום היא חמורה עוד יותר כי היא מקטינה את הסיכויים להארה ומשלה מליוני אנשים. כל התרגולים והמדיטציות מביאים רק פירוטכניקה שניתו לקבל אותם ע''י סמים. כדי להתעורר צריך רק להכנע לחיים כמו שהם באים ולאדם עם החינוך המערבי אין כמעט סיכוי אלא אם ידחה באומץ את כל מה שלמד.

    • והארה מהי? (ל''ת)

      h.a., 01/06/10 22:56

  • 6.

    במקום שיש מסחרה, אין אמת.

    Bhava, 01/06/10 19:03

    מי שמוכר את הרוחניות שלו תמיד ינסה להתאים את ה''אמת'' לטעמו של הקהל. אבל האמת היא דבר אובייקטיבי ואחיד שאינו משתנה בהתאם לרצוננו. זו הסיבה שרוחניות לא מוכרים ולא קונים.

  • 5.

    עזבו אותכם מיוגה תרגלו תאגיה ותרגישו את אלוהים בכל תא בגוף שלכם (ל''ת)

    מירה, 01/06/10 18:29

  • 4.

    האם להודים יש בעיה להשתמש במחשבים שנוצרו במערב

    גלי, 01/06/10 17:38

    או במדע של המערב, או בערכי זכויות האזרח ושיוויון זכויות והסובלנות שנוצרו במערב? האם לעומת זאת הם מעדיפים להשאיר את הבדלי המעמדות המזעזעים והקסטות כמו שהם ולרכב על חמורים וסוסים?

    זוהי טענה אבסורדית. הודו קיבלה מהמערב לא פחות ממה שהיא נתנה. ושם לא נגמר מעגל הנתינה והקבלה. בכל העולם היו חילופי מידע. אילולא כן היו רוב בני האדם עובדי אלילים עד היום. את המידע מבחוץ אף פעם לא קיבלו כפשוטו. כל אחד שינה את הערכים שקיבל מאחרים בהתאם להבנתו ולתרבותו, וכך צריך להיות. שימוש ביוגה לשם שיפור בריאות הגוף יכול להתקבל גם בהודו. זה לא סותר את הרוחניות. וחוץ מזה, תמיד יהיו אנשים שישתמשו ביוגה להארה בהתאם לנטיותיהם.

    על ההודים להתגאות שהמערב ספג את ערכיה בצימאון ולא להסתגר.

  • 3.

    ''האדם נולד כבול אבל תמיד ישאף לחופש''!

    דיפני, 01/06/10 17:21

    הפוך למשפטו של רוסו. מכיוון שהאדם מורכב מגוף ונפש , והגוף מוגבל , לכן גם רוחו של האדם תהיה תמיד מוגבלת. האדם אף פעם לא יוכל להשתחרר מאזיקי הגוף הפיסי. היוגה למעשה מתמודדת עם המאבק ''הסיזיפי'' הבלתי אפשרי של שחרור הנפש מהגוף הפיסי- דבר שלעולם לא יקרה!

  • 2.

    חוויה של העצמיות איננה הארה.

    harih aum, 01/06/10 14:40

    אחת מהתפיסות השגויות בנוגע לוודנטה, הנובעת מערבוב הוראתה עם הדוקטרינה של היוגה, הנה שוודנטה היא דרך המובילה לחוויה של העצמיות. וודנטה טוענת שהמציאות שלנו היא לא-דואלית ובה כל הקיים הוא העצמיות, כולל כל מה שנראה כ-'לא-אני', כלומר כל הניתן לחוויה((experienceable. אם אכן אלו פני הדברים, כל חוויה באשר היא וכל החוויות כולן הן כבר העצמיות. מנקודת מבט זו, לדוקטרינת היוגה הטוענת שעל האדם לעסוק בתרגולים מסוימים, כמו שליטה במחשבות, בכדי לייצר חוויית 'עצמיות' או 'להיכנס לתוך מצב של עצמיות', אין מקום והיא למעשה מיותרת. לפי וודנטה, הבעיה לא נעוצה בזמינותן של חוויות מובחנות של אחדות, אלא בכך שהאינדיבידואל איננו יודע שהוא כבר העצמיות... ושכל מה שקורה, כל חוויה, היא העצמיות. לכן, הבעיה יכולה להיפתר רק על ידי הידיעה מהו טבעה של העצמיות... וידיעה שאני היא (העצמיות).
    בסופו של דבר, אם אכן המציאות לא-דואלית , והארה היא החוויה של אחדות עם העצמיות, כיצד ניתן להסביר את קיומו של החווה? חוויה דורשת חווה ואובייקט נחווה...מה שמהווה, ללא ספק, מצב דואלי... העצמיות לא תחווה את עצמה מכיוון שהיא עצמה, ובמידה ואכן תחווה עצמה, היא אינה זקוקה לסוכן... אם אכן היה בנמצא סוכן המסוגל לחוות אותה , מה ששומט את הקרקע מתחת לרגלי הרעיון של 'חווית העצמיות' כחוויה מיוחדת הנבדלת מכל חוויה אחרת... .
    איננו יכולים להתעלם מהשקפתה של היוגה לחלוטין, מכיוון שמיליוני אנשים ישרי דרך ושואפי אמת 'חוו' את העצמיות במהלך עשרות-אלפי שנים, כך שעלינו לחפש אחר הסבר הגיוני לתופעה זו. הסבר אפשרי לתופעה נעוץ בשימוש לא מדויק בשפה. יתכן ש'חווית העצמיות' היא למעשה מעבר מנקודת מבטו של האינדיבידואל לזו של העצמיות... ובמקרה כזה יהיה מדויק יותר לומר שהעצמיות חווה את האגו, כפי שאכן פני הדברים. מכיוון שהמעבר עדין מאוד, ומכיוון שהשפה התפתחה בעולם האמפירי, החוויתי, היא איננה ערוכה לתאר מעבר כזה במדויק, ונאלצת לנסח את הראיה החדשה במונחים של אגו החווה אובייקט.
    הסבר סביר אחר לרעיון של חווית העצמיות כשחרור הוא המצב בו האגו, הסובייקט, חווה את ההשתקפות של העצמיות במיינד צלול, האובייקט, מניח בטעות שההשתקפות של העצמיות הינה העצמיות, ומכריז על חוויה זו כעל שחרור . הבעייתיות ברעיון הרואה הארה כחוויה נעוצה בעובדה שטבעה של כל חוויה להשתנות... כך שלא יכולה להיות 'חוויה קבועה'. עניין זה מסביר את תופעת 'היוגי שנפל' שבה חוויית העצמיות נעלמת, ועמה נעלם הרושם שהיוגי הוא אחד עם העצמיות, או חמור מכך, החוויה נעלמת, אולם הרעיון שהאדם הוא העצמיות נשמר, מה שמשאיר את האדם במצב מאוד לא מאושר, מכיוון ש'חווית העצמיות' היא אושר טהור.

    • הבעיה האמיתית 1

      AUM Shanti, 03/06/10 09:16

      את הבעייתיות האינהרנטית לתגובותיך המלומדות, אום-שנטי יקר - שבפעמים הספורות בהן פרסמת אותן נהנתי לקרוא - ניתן לסכם כך:
      בעודך מציג את הסתירה הקיימת, על פיך, ב''פילוסופיה היוגית'' (סתירה הקיימת, מטבע הדברים, בכל תזה אודות אמת טרנסנדנטית), אתה עצמך חוטא באותו חטא בו אתה מאשים את היוגים: כל תפיסה מוניסטית נופלת לדואליזם, מהרגע בו היא מתחילה להסביר את עצמה.

      לטענתך, אם היוגים מאמינים ב''עצמיות'' אחת - אוניברסלית, שאינה משתנה לעולם, היא האמת המצויה מאחרי עולם התופעות האשלייתי - ''עצמיות'' (או אלוהות) אותה ניתן לחוות כתוצאה מתהליך מסוים (תודות לסדהאנא כזו או אחרת, לאחר תרגול, מפרך, במקרים רבים, אך נפלא ומהנה כשנתפס ומובן לאשורו, לאו דווקא כפי שזה נעשה בד''כ במערב), הם סותרים את עצמם מהסיבה הפשוטה שעל פיהם עצמם, אין בנמצא דבר שאינו האמת. יותר מכך: שום דבר (פנומן אשלייתי) בעולם, שום תהליך (תרגול פיסי, מנטאלי או אנרגטי), אינו יכול להוליך אל אמת שהוא כבר חלק ממנה, או, עפ''י מקורות פילוסופיים אחרים, דווקא משום שהוא שונה ממנה לחלוטין.

      • תמצית התשובה

        h,a., 03/06/10 16:37

        יהיה זה בלתי הולם לתת תווית לא-דואלית לוודנטה, שהינה אמצעי ידע ותו-לא, מכיוון שלמעשה היא מכשיר דואליסטי הפועל בסיטואציה דואליסטית והמעביר, באופן אירוני, ידע לא-דואלי.

        • פתרון הבעיה

          AUM Shanti, 05/06/10 16:52

          אם כך, דינה של האדוויטה כדין כל דיסציפלינה רוחנית אחרת, כמוה ככל סדהנא מן השורה, המתפקדת כאמצעי בלבד (אינטלקטואלי, במקרה זה, רגשי או אנרגטי במקרים אחרים), המוליך את המשתמש בו אל עבר מטרה נשגבת, שעם השגתה אין עוד כל טעם להמשיך להשתמש בו, משום שהוא מתבטל בפניה לחלוטין.

          הוודנטה - או ה''ניאנה'' בכללותה, בדיוק כמו ה''בהקטי'', ה''קרמה'', ה''קריה-יוגה'' ושאר אחיותיהן - אינה אלא ה''אשדה'' המפורסמת עליה דיבר הבודהא, אשדה הננטשת מחוסר צורך בה, בהגיע ההלך לעברו האחר של הנהר.

          ההבדל בין השימוש בוודנטה לשימוש באמצעים שונים הנעשה בסדהאנות מסוג אחר, נעוץ בעובדה שהיא מתאימה לטיפוס אנושי מסוים (לשכלתן חד-התפיסה), בעוד שתרגול רוחני המתמקד באספקטים רגשיים למשל, מתאים במיוחד לאנשים אצלם דומיננטי גורם הרגש, כפי שתרגול פיסי מתאים לאנשים ''פיסיים'' מאוד...

          תודה לך, עם זאת, על ההבהרות והדגשים שציינת לגבי התפיסה הוודנטינית ואופן השימוש בה לצורך הקניית התובנה הרוחנית העליונה, המשותפת לכל תפיסה רוחנית באשר היא.

          • הבלבול בנוגע לריבוי הנתיבים.

            harih aum, 05/06/10 22:18

            הרעיון שידיעת העצמיות יכולה להיות מושגת בארבע דרכים שונות הוא עיוות שהתרחש בהודו קודם ליצוא וודנטה למערב. לפי רעיון זה, כל אחת מארבע דרכים אלו נקראת יוגה, והיא שונה משלוש הדרכים האחרות. כל דרך יועדה לטיפוס אחר של אדם. מסלול הדבקות יועד לענות על צרכיו של אדם הנשלט בעיקר על ידי רגשותיו. מסלול הפעולה יועד לאנשים אקסטרוברטים, מוטי פעילות, ומסלול הידע תוכנן לאנשים בעלי אוריינטציה אינטלקטואלית. ראג'ה יוגה, המסלול בעל שמונה הזרועות, יועד לכל מי שלא השתייך לשלושת הטיפוסים האחרים.
            המחשבה שאדם יכול להשיג את ידיעת העצמיות היא אבסורד, מכיוון שידע דורש אמצעי-ידע ופעולה איננה אמצעי ידע תקף. למעשה, מוטיווציה לפעולה שבכוונתה להשיג משהו שכבר ברשותי מתבססת על בורות. כך, במקום למחוק את בורותי ביחס לעצמיות, פעולה כזו רק תחזק את האמונה השגויה שאני הוא העושה פעולה 'נטולת אגו', או שאני הוא 'הדבק באל' או 'היודע של האמת'... כולן זהויות אגואיות.
            לאמתו של דבר, בוודות מופיעים רק שני סגנונות חיים הרלוונטיים למשאלה להשגת העצמיות: זו של בעל-בית, וזה של פרוש. לפרוש אין מחויבויות והוא פנוי כל-כולו לשאיפה אל העצמיות. בעל-הבית מצווה לבצע פעילויות בהלך-רוח מסוים למען הכנת המיינד שלו לידיעת העצמיות.
            אם אדם חושב על עצמו כעל דבק בלבד, זהות זו איננה מועילה, מכיוון שתרגולים של דבקות, כמו פוג'ות, שירה-דתית ומדיטציה או תפילה מהווים כולם קרמות, פעילויות. וכך, אדם זה הינו למעשה קרמה-יוגי, העושה של פעולות טקסיות. בנוסף, דבקות איננה אפיון המיוחד לאדם מסוים או למסלול מסוים אלא נמצאת אצל כל אחד השואף אל מטרה רוחנית. לדוגמא, אדם איננו מחפש את ידיעת עצמיות או חווית עצמיות ללא דבקות. אם כך, האמונה בדבקות כנתיב ייחודי איננה מופיע בוודות.
            הרעיון של יוגה אינטגראלית, למרות שלא מופיע בוודות עצמן, הפך למקושר עם וודנטה במאה האחרונה, בעיקר בשל כתביו של סרי אורובינדו. על פי גישה זו, מכיוון שלגוף-העדין יש שלושה מרכזים פנימיים, המיינד(רגשות), אינטלקט ואגו, הנמצאים תדיר בקונפליקט, יש צורך בשלוש 'טכניקות' על מנת למזגם לכדי כלי הכשיר לידיעת העצמיות ולהחזקה בידע זה באופן קבוע. תרגול דבקות אמור להיות יעיל בכדי להמיר רגשות גסים לכדי רגשות דבקות באל שאיננו נפרד מהעצמיות. יוגה של פעולה יעילה בזיהוי האגו ובהתשת הרעיונות של האגו כ'עושה', ואילו תרגול של ידע מאמן את המיינד לחשוב מנקודת ההשקפה של העצמיות, במקום לחשוב מנקודת ההשקפה של האגו, מה שמביא את האדם, בסופו של דבר, להרמוניה עם טבעם של דברים ומפחית מתח וקונפליקט. גישה זו מכינה את המיינד לידיעת העצמיות, אך היא אינה ראויה, מסיבות שצוינו לעיל, להיחשב כאמצעי תקף לידיעת העצמיות.

            • שיטות שונות ומטרה אחת

              AUM Shanti, 06/06/10 07:40

              קיים סיפור על ארבעה יוגים ('ניאני', 'בהקטה', 'קרמה-יוגי' ו-'קרייה-יוגי') שצעדו יחד בעלייה לרגל למקום קדוש והתווכחו על ''היוגה הטובה ביותר'', כשכל אחד משבח את זו שהוא מתרגל, עד שנתקלו בעץ ענק שחסם בפניהם את הדרך ונאלצו לעצור. כשרוח סערה איימה להעיף אותם מדרכם, שילבו היוגים ידיים זה עם האחר בהקיפם את העץ, שתמך בהם ואפשר להם שלא לסור מן הנתיב עליו נעו יחד. ברגע בו חברו היוגים זה לזה, התגלה להם העץ כשיווה, שהסביר שרק השילוב בין המתודות שלהם יכול להביא אותם למחוז חפצם המשותף. אני בטוח שאתה יודע שבכל אחת מן התרגולות שהוזכרו על ידינו (ואף בכאלה שלא הזכרנו), יש תמיד גם מן האחרות. לא קיימת ''ניאנה טהורה'', משום שזו תשלב בתוכה תמיד ''בהקטי'', שילוב שימריץ את השוחר הרוחני מבחינה אנרגטית כפי שתעשה ה''קרייה'' החזקה ביותר... סמכויות רוחניות כמו רמאנה מהרשי, סוואמי שיבבננדה ואחרים, הצדיקו את קיום ה''יוגות'' השונות, על ההפרדה החלקית והמלאכותית ביניהן וטיעוניהם (המתחשבים בפרדוקס שהיזכרת) פרטיננטיים. אין ספק ששאלת השימוש באמצעי נבחנת מול השגת המטרה וזו, הושגה אינספור פעמים ע''י המשתמשים בכל אחת מן השיטות השונות!

      • יפה... ולכן, לימד הבודהה לימוד אחר...

        אומר אמת, 09/06/10 10:43

        ...בו הוא טען כי כל דוקטרינה הטוען לקיומו של העצמי, אי-קיומו של העצמי, קיום ואי-קיום בו זמניים של העצמי והשלילה גם של זה האחרון - כל דוקטרינה כזו היא שגויה במהותה.

        יש לציין, כי ''שגיאה'' בטרמינולוגיה הבודהיסטית (לעניות הבנתי) היא ''אקוסלה'' - דהיינו, דבר לא נאות, דהיינו, דבר שלא יוביל את המתרגל להארה, לשחרור - לא במרחב התפיסה של התרוודה ולא מנקודת המבט הרחבה יותר, של המהיאנה/ווג'ראינה.

        חשוב לזכור, כי הדהרמה הבודהיסטית עצמה מעידה על עצמה שהיא ריקה ממהות בעצמה, כמו כל דבר אחר. היא ''רק'' אוסף מילים והגדרות שנועד לקחת את המתרגל לתובנה שהיא מעבר לניתפש. גם אם התורות הגדולות האחרות, כמו היוגה והאוויטה וודנטה לא מצהירות בבהירות שווה שהן אכן בדיוק כך בעצמן, חושבני שהן בהחלט לא מתיימרות להגדיר בדיוק את הבלתי-מוגדר בהגדרה ( ;) ) אלא לתת כיוון, השראה, אבני-בוחן ותרגולים מעשיים, שיובילו את המתרגל למה שהוא בסופו של דבר לא מצב-תודעה, לא חוויה ואפילו לא ידע/ידיעה במובן הרגיל - זהו סך הכל שחרור מוחלט מרעיונות/תפישות שווא לגבי ה''עצמי'' ולגבי המציאות בכללותה. אין יותר מזה. אין.

    • הבעיה האמיתית 2

      AUM Shanti, 03/06/10 09:22

      אלא שבהתאם לטענתך - הקבילה, מבחינה לוגית - הרי שהוודנטה, מרגע שהיא מסבירה את העובדות הנ''ל ומניחה לאדם להבין ש''האמת'' (שהוא עצמו מהווה כמובן) הינה כאן ועכשיו מוסתרת ע''י משהו (שאינו קיים) ושכל שעליו לעשות זה ''לתפוס אותה'' (אבל איך? באמצעות תהליך, כמובן, קרא לו ''תהליך לא-יוגי'', אם תרצה), מתיימרת להביא אותו, פשוטו כמשמעו, אל אותה אמת (קרא לה: ''לא-אמת'' אם תרצה).

      כל עוד אנו שבויים בעולם הפנומנים החומרי, אנו נידונים (!), פשוטו כמשמעו, לעבדות של השפה, של הדיאכרוניות, הנפרדת מהסינכרוניות, לעולו של משטר קומוניקטיבי דיאלקטי, של מסמנים המרפררים אל מסומן המקנה להם את האוטוריטה שלהם תוך שהוא שולל מהם כל זכות קיום של ממש.

      רק מי ש''חרג'' ממצב קיומי זה - על מנת לגלות שמעולם לא ''חרג'' מכלום - והבין שתמיד היה מי שהפך להיות לאחר אותה ''חריגה'' (שלא הייתה ולא נבראה), יכול לדבר - תוך כדי שהוא סותר את עצמו במודע ואף מצהיר על כך בד''כ - על האמת בלי להישמע... בלי להישמע!

      כל טוב.

      • אין אדוויטה וודנטה

        תשובה1, 03/06/10 16:28

        המילים אדוויטה וודנטה, כמו המילה הינדואיזם , הן מונח לא מדויק, מכיוון שהן רומזות לקיומן של וודנטות אחרות. המילה 'אדוויטה' משמעה לא-דואלי וככזו מרמזת על מושג של דואליות. נכון הדבר שאלו הרואים בוודנטה אסכולה מחשבתית מדברים גם על דוויטה וודנטה כלומר וודנטה דואליסטית, ושישטה אדוויטה וודנטה ואפילו על בהקטי וודנטה, היא וודנטה של דבקות ומשווים את אדוויטה וודנטה עם פילוסופיות או דתות המייצגות רעיונות דומים. המילה וודנטה אינה שם-תואר המתאר סוג מסוים של וודנטה אלא מילה המתארת את טבע העצמיות. אם נזכור שמילים הן תמיד סמלים ושלא-דואלי מרמז על דואלי, הולם יותר להתייחס לעצמי כלא-דואלי מאשר כאל אחד, מכיוון שאחד הוא מספר המרמז על שניים, על הרבה ואפילו על אפס, על כלום. יותר מכך, יהיה זה בלתי הולם לתת תווית לא-דואלית לוודנטה, שהינה אמצעי ידע ותו-לא, מכיוון שלמעשה היא מכשיר דואליסטי הפועל בסיטואציה דואליסטית והמעביר, באופן אירוני, ידע לא-דואלי.
        המקור האולטימטיבי של ההוראות והרעיונות שבוודנטה הוא האופנישדות, מסמכים המסופחים לחלק המסיים של כל וודה. למעשה, המילה וודה מורכבת מחיבור של שתי מילים, וודה שמשמעה ידע, ואנטה שמשמעה סוף. במובן מסויים מצביעה המילה וודנטה על האופנישדות, הטקסטים הכוללים את התמצית הרעיונית של הוודות, וזאת מכיוון שהן מופיעות בסופה של כל וודה. במובן אחר משמעות המילה היא 'הידע הלא-דואלי המביא לכדי סיום את האמונה בכך שאני מהווה ישות מוגבלת'. בגלל אופיין המוצפן של המנטרות באופנישדות, אופיו הנסתר של נושא הדיון בהן, העצמיות, ומכיוון שלעיתים קרובות למילה אחת בסנסקריט יש משמעויות רבות, ניתן לפרש את הצהרות שבאופנישדות בצורות שונות. במהלך השנים קמו מספר מורים גדולים לוודנטה שפירשו את ההצהרות באופנישדות בצורות שונות. עובדה זו לא מעידה על קיומן של אסכולות מחשבתיות שונות, וזאת מכיוון שהמורים כולם ראו בוודנטה אמצעי לידיעת העצמיות.
        למרות שוודנטה מואשמת באופן תכוף ושגוי בהיותה דיסציפלינה אינטלקטואלית,היא פועלת בצורה שונה מדיסציפלינות כאלו בכך שאם היא מיושמת ישום נכון על ידי מורה, היא לא משאירה מאחוריה קונספטים במיינד. וודנטה משתמשת ברעיונות נכונים בכדי להרוס רעיונות שגויים בנוגע לטיבה של העצמיות, ובתהליך נעלמים הן הרעיונות הנכונים והן השגויים לכדי ראיית האדם את עצמו כעצמיות.
        מכיוון שהדגש מושם על הסרת ספיקות, יכולות פרשנויות שונות למנטרה להיות מיושמות על מנת להסיר את הספק, בלי קשר לפרשנויות אחרות. יתכן שפרשנות מסוימת תהיה מתאימה לאדם אחד אך לא לאחר, מכיוון שאנשים אוחזים בספקות שונים ומנסחים לעצמם את ספקותיהם בצורות שונות. כך, ללא קשר לשימוש בפירוש זה או אחר, פועלת וודנטה כאמצעי-ידע ומסירה את בורותו של אדם לגבי טבעו חסר המגבלות.
        אם אני רוצה להתבונן באובייקט עלי להשתמש בעיני. העובדה שאוזני אינן שומעות את האובייקט בשעה שעיני רואות אותו לא גורמות לי להטיל ספק במה שרואות עיני. בהקבלה, אם אני מתכוון לרכוש ידע לגבי העצמיות שלי עלי לחשוף עצמי באובייקטיביות להוראותיה ורעיונותיה של וודנטה ולבחון האם אמת בדבריה ומכיוון שהוראות ורעיונות אלו עוסקים במציאות שונה, תפיסות והיסקים לגבי דברים בעולם לא מאיימים בשום צורה שהיא על חזונה של וודנטה.

      • וודנטה איננה פילוסופיה

        h.a., 03/06/10 16:34

        עיוות נוסף בוודנטה כפי שיובאה למערב הוא הרעיון שוודנטה היא פילוסופיה או אסכולה מחשבתית. אסכולה מחשבתית בנויה על רעיונות של אדם או קבוצת אנשים מסוימים, וככזו, נכונותה נתונה לוויכוח. אם עלינו לקבל רעיון כאמת, כעובדה, ולא רק כאמונה או דעה, עולה הצורך לאמתה על ידי אמצעי ידע תקפים. אולם, נושאה של וודנטה, העצמיות, איננו זמין על ידי תפיסה ישירה או על ידי היסק מכיוון שהוא מחוץ לזמן ולמרחב, השדה בו המיינד והחושים פועלים. מכיוון שלבני אנוש מזומנים רק שלושה אמצעי ידע (תפיסה, היקש ועדות) שאפשר להשתמש בהם אך ורק על מנת לדעת אובייקטים, כיצד יתכן שהעצמיות, הסובייקט (שלא יכול לעבור אובייקטיפיקציה) האוחז באמצעי הידע, יהפוך לידוע בעזרת שימוש בהם? לכן, נושאה של וודנטה, העצמיות, לא יכולה להיות אסכולה מחשבתית.
        יחד עם זאת, וודנטה אכן נראית כמו אסכולה מחשבתית, משום שהיא מכילה גוף רעיונות שמקורו בוודות. אנשים שלא זכו לכך שהעצמיות תיחשף בפניהם בזכות הוראותיה של וודנטה מניחים שוודנטה איננה אלא פילוסופיה נוספת, ומייחסים פרשנויות שונות למורים השונים וכך, עבורם, מדובר בכמה אסכולות מחשבתיות. אם אנשים אלו היו מבינים שוודנטה איננה אלא אמצעי לידיעת העצמיות, אי-הבנה זו לא הייתה מופיעה.
        אמצעי ידע איננו ידע. אמצעי הידע איננו נשאר ברגע שמושגת ידיעת האובייקט אותו יש לדעת. כך, לימוד הרעיונות של אמצעי הידע או ההתעמקות בהם כדעות או כאמונות איננו תואם את כוונתה האמיתית של וודנטה. פילוסופיות, כמו אקסיסטנציאליזם, נתונות לעדכונים ושינויים ונשארות בזירת הרעיונות כל עוד הן משמשות מטרה כלשהי. אולם וודנטה, אמצעי ידע שאכן פועל, לא תשונה לעולם, מכיוון שהיא כבר מבצעת את ייעודה בצורה מושלמת, וגם לא תישכח, מכיוון שהמיינד האנושי תמיד יצטרך להיפטר מתחושת המוגבלות המאפיינת אותו.

  • 1.

    הארה דרך הבנה

    harih aum, 01/06/10 14:39

    במהלך מאה וחמישים השנים האחרונות ראתה הרוחניות המערבית ביטויים רבים של הדחף לחוות ולדעת משהו 'גבוה יותר'- החל מתנועות החשיבה החדשה בתקופה הויקטוריאנית המאוחרת ועד לעידן החדש בן זמננו, על ריבוי תת-התרבויות הרוחניות למחצה הכלולות בו. לפני כשלושים וחמש שנים, במהלכה של המהפכה הפסיכדלית באמריקה כשמסורות דתיות ומבנים חברתיים נתערערו, ייבאו גורואים ולמות שהיגרו מהודו ומהארצות הבודהיסטיות זרם של מושגים מטאפיזיים בכוונה לספק לדור של מבוגרים אכולי ספקות תשובות בנוגע למשמעות החיים.
    כפי שניתן היה לצפות, אף לא אחד מהרעיונות והפרקטיקות שהגיעו מהמזרח שרדו את המגע עם התרבות המערבית בצורתם המקורית, מה גם שהצורה שלבשו רעיונות אלו לא הייתה מלכתחילה נאמנה במיוחד למקור, וזאת למרות שהם נראו עתיקים ואותנטיים למערביים הנוחים להתרשם מהאקזוטי. ואכן, רבים מהרעיונות היו בני-כלאיים של מסורות קדומות וטהורות שהושחתו כבר בארצות המוצא שלהם. שתי מסורות קרובות זו לזו אך נפרדות, יוגה ווודנטה, אכן הגיעו למערב מושחתות.
    שתי מסורות אלו, יוגה ווודנטה, טוענות להיות פילוסופיות 'משחררות', המסוגלות לשחרר את הנשמה מהסבל שהנו חותמו של קיום בעולם נטול ביטחון. שתיהן מושרשות באופנישדות, הטקסטים העתיקים, הסמכותיים ורחבי ההיקף ביותר על טבעו של היקום, טבע האדם וטבע האלוהים.
    יוגה מבטיחה חוויה, חוויית ההתאחדות של הנפש הפרטית עם האלוהים. על מנת להשיג חוויה כזו יש צורך בתרגולים מסוימים, תרגולים המשתנים בהתאם לזהותו של הממליץ עליהם.
    וודנטה טוענת שבני האדם חשים עצמם מוגבלים בצורות רבות ושואפים ללא-הרף להיפטר ממגבלות אלו. אנשים רודפים אחר עושר, תענוגות ואיכויות שונות, מכיוון שהם מאמינים שאלו ישחררו אותם מכל צורה וסוג של בעיות, פיזיות, טמפורליות או פסיכולוגיות. וודנטה רואה בחופש מכל מגבלה שהיא את המטרה הראויה ביותר של חיי-האדם.
    באופנישדות , מקור הוודנטה , נאמר שלפני הופעת הבריאה, העצמיות, הוויה חסרת גבולות, הייתה. נאמר גם שהעצמיות ממשיכה להתקיים מחוץ לזמן וככזו היא נצחית, ומצוין שאין אף פעולה שאדם יכול לבצע שתביא ל'השגת' העצמיות, למרות שהעצמיות היא המציאות הנוכחת תמיד... מכיוון שפעולות הן מוגבלות בעוד העצמיות איננה מוגבלת. כך, נמצא שוודנטה במחלוקת עם היוגה בנושא זה. הגילוי שהאדם הוא העצמיות חסרת-המגבלות מוצג על ידי וודנטה כשחרור או הארה.