• 25.

    בשום מקום לא כתתי אתי לא עברה את התהליך באושוויץ אלא לפניו (ל''ת)

    שרית פוקס, 02/05/10 14:31

  • 24.

    Always look at the bright, side, of life (ל''ת)

    Monty Python, 13/04/10 16:34

  • 23.

    בנוגע לכתיבה

    קורא לא נאמן, 12/04/10 17:48

    רק אני לא הצלחתי לקרוא אותו או שהכתיבה אכן עילגת?

    • לא עילגת, זה קצת מוגזם לומר, אבל לא כל כך זורמת. זה כן. (ל''ת)

      מירב, 12/04/10 18:29

  • 22.

    ל-7 ו-17

    ישראלית, 12/04/10 13:35

    ולמה אתן דומות?
    האם אסור להפגין דעה שונה? האם אסור להיות הומני? רגיש? חושב על האחר רואה בו אדם? אתן בתגובתכן מוכיחות את נכונות דברי מחברת המאמר שליבנו כהה ואנחנו משתמשים בשואה כדי להצדיק גזענות, חוסר ענין באחר ורשע מותר גם לנו להביע דעה הדעה היא לא נגד ארץ ישראל או תקומת העם היהודי אלא נגד אנשים שחושבים שהם מבינים הכל ולא מתחשבים בזולת.

    • העניין הוא שאין פה שום קשר להומניות ורגישות! (ל''ת)

      זו שריטה פסיכיאטרית. זה מה שזה!, 12/04/10 17:03

    • ל-22

      י, 12/04/10 22:38

      קראתי את 17 ו-7 והן הרבה יותר מנומקות מהתגובה שלך, ושל המגיבה ל-1.
      דווקא את מוכיחה אטימות מול רובנו, בקביעתך שליבנו כהה ובתירוץ השואה אנו מפגינים חוסר ענין באחר.

      לדעתי להיפך- בגלל השואה אנו זהירים יותר, עד כדי מתן פתחון פה שקרי לאלה הבאים להרגנו, ואלה שממשיכים לפמפם בנו ונגדנו את הדימוי האנטישמי, של היהודי החלש והאכזר, החלקלק והמתחנף.

  • 21.

    אתי הילסום

    א, 12/04/10 13:20

    היתה שמאלנית עיוורת כמו כמה אנשים שחיים בארץ הזאת , הרי אם היו באים לכאן הנאצים ורוצחים אותנו גם אז הייתם טוענים שאנחנו אשמים , ומנסים להצדיק אותם. אלו פניו של השמאל- מכים אותך? תן את הלחי השניה- מוסניות נוצרית צבועה

  • 20.

    איננו טטארים או מונגולים

    או ממלוכים, 12/04/10 13:18

    אבל גם האינטלקטואלים היהודים ראוי שיחלצו מההתניה הגלותית שחשיבה וסובלנות וחמלה צריכים להיות מגויסים רק למניפולציה רגשית עצמית לשירות הרועץ, הזולת המנצל.
    היהדות קמה מתוך חירות, הולידה את הנצרות ואפשרה את האסלאם, אבל גלותיות זה לא רוחניות ולא ניו-אייג'.

  • 19.

    זיכרון השואה?

    אסף, 12/04/10 13:03

    השואה היא דבר שחוזר ונשנה במשך אלפי שנים על העם היהודי.
    אם לא היינו מנצחים או לפחות יוצאים תיקו בכל מלחמות ישראל והיו כבר 6 כאלה אם אני לא טועה אז היי סמוכה ובטוחה שהסבירות לעוד שואה הייתה גדולה מאוד.
    איך את יכולה לומר שאנחנו לא במלחמת הישרדות כאשר גם בימים אלו נשמעים בדיוק אותם קולות שנשמעו לפני 70 ו80 שנה שקראו להשמדת יהודים?
    איך את יכולה להתעלם מכך שמפלגות ימין ראדיקליות שוב תופסות מושבים בפרלמנטים המכובדים של אירופה?
    אני אצטט דווקא את ביבי שאמר דבר חכם ונוקב.
    ''ביום שהערבים יורידו את נשקם יהיה שלום.
    ביום שישראל תוריד את נשק לא תהיה ישראל''.
    ניתן בהחלט לדון בהשפעות השליליות שיש לכיבוש עלינו לחברה אבל אל לנו לקשור את השואה לכך.

  • 18.

    מסקנות של שנאה עצמית ונחיתות

    מעין, 12/04/10 12:44

    זו חוצפה או בערות לקחת את הנסיבות המיוחדות שהביאו את אתי הילסום לבחירה בדרך של הכנעה וקבלה (על מנת להישאר מאוזנת רגשית מול השטניות בהתגלמותה) ולראות בכך דוגמא להתנהגות שפויה של אדם עצמאי, בוחר, על אחת כמה וכמה אומה.
    מדוע לא תטיפי לפלשתינים- חוד החנית של האנטישמים בארץ שם- על הכוח שבחסד, ההארה שבחוסר האונים, החמלה מול יריב, אולי כי אנו לא מספיק נוגשים כמו הנאצים?
    כאדם וכיהודי אני דוחה את ראייתך ודבריך, אני רואה בהם עידוד לרשע.

    • עידוד לרשע. זה כל הסיפור. (ל''ת)

      תודה!, 12/04/10 17:04

  • 17.

    ''בישראל ממשיך זיכרון השואה לזרוע פחד, לפמפם גזענות''

    פרשנות ומסקנות מעוותות של הכותבת, 12/04/10 12:10

    אתי הילסום עברה טרנספורמציה לשם הישרדות ריגשית, במידה רבה על חשבון רוח הלחימה לחיים, לשוויון. היא מונתה לעודד את ההולכים לטבח לקבלת הדין, חסד אחרון.

    האם מכך אפשר להשליך שמלחמת המגן הציונית היא לקח מוטעה מן השואה, ושוב לחזור להצדקת האידאולוגיה המאיינת את היהודי?

    אכן יש לנו יכולת הזדהות יהודית עם הצד שכנגד, גם הדורש אותנו לקורבן, אבל לראות בזה חיים מוגשמים, עצמאיים, חיי בחירה?

    • ודאי שאפשר -

      בחירה, 12/04/10 14:08

      חיי בחירה רוחנית. היא אמנם היתה כלואה תחת השלטון הנאצי ואולם גם אנחנו כלואים, אולם להבדיל אלף אלפי הבדלות... אנחנו כלואים בעבודת הכסף, הרכוש, ההישגיות, החומרנות...
      חיי בחירה - בחירה רוחנית. נכון, אני משועבד פיזית (או כלכלית) אך אני בוחר אם להיות שמח/עצוב, רגוע/עצבני וכו'.
      אגב, גם הציבור הדתי למשל כלוא בתוך מנהגים ומצוות ובכל זאת חש שחי חיי בחירה.

      • ברור שודאי שאפשר

        נבחרות, 12/04/10 22:29

        השעבוד שלנו לרכושניות הוא צד נוסף של מה שטבעה בנו הגולה- כמו הרוחניות המזוייפת המשרתת את האויב.
        את שתי התכונות של אותו מטבע יצרה האנטישמיות והפנמתה.
        לצערי תחושת החיים בבחירה- שאת מצביעה עליה- אינה מספקת אם היא מביאה לפסיביות במציאות.

  • 16.

    מדהים, ממקום מלא פחד הישרדותי היא מצליחה לראות אור

    קשת, 12/04/10 09:15

    זה מקום מלא תעצומות נפש, לא ליפול לפחד, לשנאה, לדיכאון, זה ממש גבורה אנושית

  • 15.

    ממליצה מאוד לקרוא את היומן

    א., 12/04/10 05:45

    השינוי שאתי עוברת במהלכו - מאישה אמוציונלית עם נטייה לדכאון לרמת תודעה גבוהה ומעוררת השראה - מרגש מאוד ומוכיח שאפשר לעשות שינוי כזה. ההשראה שהיומן שלה מעניק לאנשים מגשימה לדעתי את משאלתה לעזור לזולת. רוח הדברים שכתובים שם דומה מאוד לזרם המהיאנה של הבודהיזם, למרות שאתי לא למדה בודהיזם, אלא גילתה את הדברים הללו מניסיונה האישי.

    • איפה אפשר להשיג את היומן?

      מתעניינת, 12/04/10 09:17

      מה שמו המדויק של הספר?

      • כתוב לך בכתבה -''השמים בתוכי'' בהוצאת כתר (ל''ת)

        ק., 12/04/10 16:05

      • הספר: השמיים שבתוכי, בהוצאת כתר.

        אור, 12/04/10 16:26

        אפשר להשיג בכל חנויות הספרים או להזמין.

    • תגובה מקסימה, תודה (ל''ת)

      אחת, 12/04/10 09:23

    • האם את יודעת מה שם הספר באנגלית? (ל''ת)

      דורית, 12/04/10 18:01

      • an interrupted life etty hillesum

        ערן, 14/04/10 23:37

        http://www.amazon.com/Etty-Hillesum-Interrupted-1941-1943-Westerbork/dp/0805050876

      • באנגלית:

        א, 15/04/10 03:31

        'Etty: The Letters and Diaries of Etty Hillesum'
        Publisher: Novalis, Saint Paul University, USA

  • 14.

    לתגובה 1היא נירצחה בשואה ואפשר גם לתפקד ביום השוה (ל''ת)

    יום זיכרון והחיים ממשיכים, 12/04/10 01:12

  • 13.

    ???

    י., 12/04/10 01:10

    איזו חוצפה יש לך לעשות שימוש בדברי מי שנרצחה בשואה לגיבוי דעותייך הנלוזות! ואיזו חוצפה יש לך להזכיר את צה''ל באותה שורה עם הנאצים, אפילו שאינך ''משוה את צה''ל לנאצים''!
    עם הפיסקה האחרונה שכתבת, חיללת את כבוד המתים וקלקלת לעצמך!

  • 12.

    תודה

    מעיין, 12/04/10 00:29

    מאמר מרגש - גם אם אפשר להתפלמס על הפסקה האחרונה.
    חשיבה מורכבת הנו מצרך נדיר במחוזותינו.

  • 11.

    למה ?

    ירמיהו, 12/04/10 00:23

    למה לחלל את הקדושה שנרצחה בעזרת דברי בלע על צה''ל על המדינה ועל העם היהודי ?
    כמובן צריך לסלוח לערבים שרוצים להשמידנו...
    וכן לסלוח לנצאים שהשמידו שליש מהעם היהודי.
    מספיק עם השנאה היעוורת. צריך לשנוא רק את המתנחלים את הלאומיים ואת הדתיים כי הם מקור הרוע בעולם.
    אל לנו לשנוא או לפגוע במי שקם להשמידנו. בואו נלך בשמחה ואהבה אל המשרפות, אל המחבלים המתאבדים ואל הקאסמים. העיקר לאהוב !!!
    שרית פוקס אני מקווה שבשורות האחרונות (חוץ מהשורה הראשונה) הצלחתי להבהיר את עמדותייך הנאצלות !!!

  • 10.

    תודה. סיפור מיוחד ומרתק! (ל''ת)

    גלי, 12/04/10 00:21

  • 9.

    ומה היא אמרה לפני הסוף? ''שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד'' ומתה מות קדושים

    yoya, 12/04/10 00:06

    כי כולם היו קדושים עליונים, וזה לא משנה כל הזבולי שכל המשכילים שהיו לפני. כי הוא מסובב הסיבות ואמר ''בקודשי אכבד'', וזה נכון שזה קל להגיד את זה 60 שנה רחוק מהסיוט. אבל זאת האמת, שאין עוד מלבדו וכל מה שחושבים או עושים לא דומה במקצת למציאותו הבלתי מושגת. וגם היא הגיעה אליה, רק לא בתוך הטיפולים ההזוים, אלא כאשר, הזדככה מבחינה רוחנית מחמת הייסורים הקשים שהחיות האלו העבירו לעם שלנו המלומד סבל. כחי בתוך הגוף שסיפר כל זה היתה נשמה חלק אלוה ממעל. ולא ישנה שום סיפור גשמי כלשהו.
    יהיה זכרם ברוך.
    6מילין רבותי.... 6000000

  • 8.

    אתי הילסום מוכיחה שלא רק יהודים חכמים ניספו בשואה

    דור שני, 11/04/10 23:14

    מצד שני שרית פוקס מוכיחה שהטיפשות לא פסה מהעם היהודי

  • 7.

    המסקנות של הכותבת מבחילות

    אסנת, 11/04/10 22:52

    את יכולה להצטרף בשקט לאורי תובל מהארץ, שניכם שונאי עצמנו. בתור מי שעוסקת בתחום בריאות הנפש יכולתי להתרשם מהעוצה של הדברים שנאמרו בכתבה ובמהלכה אפילו עלתה לי מחשבה שזה באמת מעט מעל הרמה הרגילה, אבל הפיסקה האחרונה ממש גרמה לי לבכות. איזה רדידות, איזה נגזרת מטופשת. חבלת שכרכת את דבריך עם דבריה.וכנראה שבתל-אביב זה לא מורגש אבל עדיין אנחנו במלחמת השרדות

    • יפה דיברת! (ל''ת)

      מסכים עם האבחנה, 12/04/10 17:00

  • 6.

    וואו סיפור מדהים. חדש לי לגמרי. מרתק ומאלף. תודה רבה. (ל''ת)

    שאול, 11/04/10 21:20

  • 5.

    התייפיפות רוחנית טיפוסית

    גולן, 11/04/10 21:07

    אם להיות קורבן זה חלק מתדמיתיות אז על שום מה הרחמים והחמלה כלפי הקורבנות? למה זה מגעיל אותה לחיות כאשר מישהו אחר מת במקומה?

    גם להגיד שזה מגעיל אותה זה חלק מהתדמיתיות ויותר מזה, תדמיתיות הנגעלת מושתתת על סבלו של האחר, הרי ללא סבלו של האחר היא לא תמצא משהו שיגעיל אותה.

    בגדול היא יוצרת כאן חלוקה והיא מדברת בשם אחרים וכאמור האחר הוא השלכה של העצמי אז לא רק שהיא לא נבדלת מכלום, היא פשוט יצרה את המציאות העגומה שהיא מתארת בשביל להצדיק את העצמי.

    גם בימינו תופעה זאת קיימת כאשר העולם סובל מנאורות יתרה, נאורות שתאלץ אותנו בסוף ללכת כצאן לטבח בין אם זה ממזרח או בין אם זה ממערב, מנגנון ההשמדה העצמית מתקתק ללא הרף כי להיות יפה נפש ונאור חשוב יותר מסבלם של אחרים ואף חשוב יותר מהחיים עצמם.

    • יש הבדל גדול בינה לבין ''יפי הנפש'' של היום שצצים כמו פטריות אחר

      sivan, 12/04/10 00:02

      גשם. היא אמיתית וטבעית, בעוד שהמתייפייפים סתם מעמידים פנים. קראתי את הספר כולו, ואין בו שמץ של העמדת פנים. היא מדברת מרמת תודעה גבוהה יותר מהממוצע, ולכן קשה לפעמים להבין או לקבל את הרגשותיה ודבריה

      • לא ירדת לסוף דעתי

        גולן, 12/04/10 10:28

        כל התנועות הרוחניות של ימינו ושל אז הולכות תמיד נגד משהו וכאשר את יוצאת נגד משהו אז את לא שונה מהנאצים שיצאו כנגד היהודים, הם אולי יוצאים נגד הטוב ואת יוצאת נגד הרע אבל מי רשאי לקבוע מה זה טוב ורע?

        מדובר על שני צדדים של אותו המטבע כאשר צד אחד משתמש באסטרטגיית המקרבן והצד השני משתמש באסטרטגיית הקורבן.

        שימי לב שתמיד אנשים מנסים לבער משהו מחוצה להם ובמקרה שלנו הכותבת מנסה לבער את הרע אצל אחרים כאשר הרע הוא בעצם אצלה, היא זאת שנגעלת או שונאת את דרך האוייב כך שהאוייב ששונא אותה זו השלכה של עצמה, מה שהיא מרגישה כלפי אחרים היא חושבת שאחרים מרגישים כלפיה ובמקום לראות את זה אצל עצמה אז יותר נוח לראות את זה אצל אחרים.

        במקום לרקוד עם הצרות שלנו כאשר אנחנו נתקלים בהם אנחנו פשוט יכולים לעקוף אותם אבל אם נתעכב עליהם אז אנחנו הופכים לחלק מהם וזו בעצם הזהות של העם היהודי, הרי להיות יהודי כרוך בסבל וברדיפה אז למה לנו לעקוף את הצרות שלנו? לעקוף את הצרות משמעו לחדול מהזהות היהודית.

        ליבי חמלה על הנספים ועל המרצחים שיצרו את המציאות אבל חשוב לזכור שצריך שניים לטנגו והנספים אחראים לא פחות.

  • 4.

    נשמע מרתק (ל''ת)

    אני, 11/04/10 21:02

  • 3.

    הפיסקה האחרונה מבחינתי את הכל! אולי כדאי שהגברת תעבור לגור בשדרות! (ל''ת)

    אלכס טוקבק, 11/04/10 20:38

  • 2.

    ''בלגית''- אין שפה כזו

    טיטי, 11/04/10 20:35

    פלמית היא ההולנדית המדוברת בבלגיה.חבל שכתבה מעניינת כזו שוגה בזוטות.

    • חבל שאת מתעסקת בזוטות, זה מה שחבל (ל''ת)

      ''זוטית'', 12/04/10 13:32

  • 1.

    גם ביום השואה צריך לקשקש את השטויות השמאלניות ההללו?

    דורון אופיר, 11/04/10 20:34

    אנו אוחזים חרב בגלל אותם מפלצות.
    אנני משווה את צה''ל לנאצים. אז את המדינה כן? לכל מקום שאני מפנה את ראשיו אני רואה כסילים אחוזי אמור לנגח את הממסד האיים, את אותו בית מגן השומר עליהם מפני המטורפים בחוץ.
    יחי יפי הנפש העיוורים, האווילים והבורים, אשר בשם ההלקאה העצמית מעלים את פחדיהם לנס האידיאלוגיה.
    מדהים כמה מהר ישרנו קו עם שונאינו, דם יהודי אכן שווה פחות.

    • גם למי שנספתה בשואה -

      לין, 11/04/10 22:41

      אסור כבר לחשוב משהו שלא עולה בקנה אחד עם תפיסת העולם שלך?