• 4.

    הבנת הזמן מביאה להתעוררות

    יוש, 18/03/10 08:31

    המודעות שלנו היא תמיד למשהו שכבר קרה.מערכת העצבים שלנו בנוייה כך שכל דבר שאנחנו תופסים בעזרת החושים או מהזיכרון מתגלה לנו כמה חלקיקי שניה אחרי שזה קרה. זאת בגלל המהירות הסופית של מעבר מידע דרך מערכת העצבים. הטעות של המיינד שהוא מניח שהוא ה''עושה'' היא בגלל שהמיינד קולט בעזרת מערכת העצבים את מה שקורה ובגלל התניות פסיכולוגיות בתקופת הילדות לוקח בעלות על העשיה. הבנה זו בלבד, שהזמן נוצר רק בתודעה של האדם כדי להצדיק שליטה אשלייתית זו, הבנה שמעשה ''שלי'' כעת לא תקבע את ''עתידי'' ושידיעה מהעבר לא ''יצרה'' את ההווה, הבנה כזו מספיקה לגרום להתעוררות. אדם שמתעורר מתיחס למה שמגיע בכל רגע כחדש גם עם הוא בא מזיכרון שלו או של אחר ואותו דבר לכל מחשבה שמנסה להתיחס לעתיד כמחשבה שהיא בהווה. זה משחרר לגמרי את המתח שיש לכולנו ומאפשר להתבונן בכל רגע מנקודת מבט שקטה ורגישה. המיינד מפסיק לפרש את הווה ומיועד במצב זה רק כדי ללמד את הבורים שלא צריך אותו.

  • 3.

    המביא דברים בשם אומרם

    שחר, 02/03/10 19:24

    הבודה לא אמר ''הביטו וראו כיצד הכול משתנה עם הזמן'' . הוא אמר 'הביטו וראו כיצד הכול משתנה' וגם זה לא ציטוט מדויק אך נאמן יותר למקור. ראה למשל את דרשתו האחרונה של הבודהה. התוספת היא שלך, אולי כדי להתאים את מה שהבודהה אמר לרעיונות עליהם אתה כותב.

    • הי שחר

      ארז, 02/03/10 21:07

      אתה צודק כמובן שלא מדובר בציטוט מדוייק מפי הבודהה עצמו, וייתכן שעלי להקפיד יותר בנושא.

      מבחינתי הבודהה עליו אני כותב אינו בהכרח הבודהה ההיסטורי (שאגב, אין אף תיעוד ישיר למה שהוא אמר או לא אמר, הכל מבוסס על מסורת אורלית שנכתבה רק רק כ-200 שנה לאחר שמת.) אלא בודהה כפי שאני מבין את תורתו. מבחינתי, דברי הבודהה אינם קדושים (''אם אתה פוגש את הבודהה, תהרוג אותו'') ועלינו להבין את תורתו מתוך החוויה שלנו (הבודהה עצמו, כך מסופר, הפציר בנו לגלות את האמת עבור עצמנו, ולא להאמין לאף מילה רק מכיוון שהוא אמר אותה'').

      האם אתה יודע שלפי המסורת הבודהיסטית הבודהה בתחילה סירב בעקשנות להכניס נשים אל תוך המנזרים, וכאשר בסוף נעתר לבקשות של אננדה הוא ניבא כי ''צעד זה יגרום לכך שתורתי תשרוד רק 500 שנה בעולם, זאת במקום 1000'' (הוא טעה גם בזה וגם בזה כפי שמסתבר). האם אתה יודע שהוא גם חוקק 8 חוקים מיוחדים לנשים, חלקם די משפילים?

      אז נכון, אני צריך להקפיד יותר לדייק במילותי, ואני מודה לך על כך שהפנת את תשומת ליבי לכך. מצד שני, חשוב לזכור כי המילים שמיוחסות לבודהה אינן תורה מסיני, וכי עלינו לגלות את האמת עבור עצמנו.

      • הי ארז

        שחר, 03/03/10 15:44

        אתה מוזמן לגלות את האמת בעצמך. אין לי שום בעיה עם זה. בלי קשר לקדושה או להיסטוריה, לשנות דברים שמיוחסים למישהו אחר כבר כ 2500 שנה כדי שיתאים למאמר שלך או לאמת שלך זה לא מכובד בעיני. זה הכל.

        לא אכנס פה לדיון בנוגע לאמינות הסוטרות או רמת הדיוק כי פורמט התגובות בNRG מאוד לא נוח לי. אני פשוט מאמין בהצגת הדברים נכוחה.

        • אני מסכים עם הראשון

          שחר שני, 09/03/10 13:31

          לדעתי כל מורה רוחני באשר יהיה שנתן הוראות, לא משנה עד כמה מוזרות הן נראות. כנראה ידע מה הוא עושה.
          חברה, אנחנו לא רציניים. אנחנו משחקים בלדמיין שאנחנו ממציאים או מגלים משהו לאור אינפורמציות עתיקות שאיכשהו הזמן שמר עליהם. מבלי שאנחנו אנו, נדע את פשרם האמיתי.
          גם ''להרוג את הבודהה'' לדוגמא יועד לאנשים שנמצאים בתוך התהליך ועבור התהליך. למה ארז שלא תכתוב תזה חדשה משלך, בלי להשתמש ברעיונות של אחרים שניתן לכופף. ואז באמת יהיה לנו על השולחן משהו רענן ועדכני שיכול לגעת לכולנו. יכול להיות ''שבלהרוג את הבודהה'' הוא התכוון לעצמו- ברגע שאתה רואה את עצמך... מי יודע מה עבר על המשפט הזה בחלוף הזמן. כמו כל שאר הדברים.

          • הי שחר שני

            ארז, 11/03/10 09:57

            אני לצערי לא מסכים עם הגישה ''כנראה ידע מה הוא עושה''. זאת האחריות של כל אחד מאיתנו לגלות בשביל עצמנו מה באמת נכון ומה לא.

            אגב, אני דווקא כתבתי תזה חדשה משל עצמי, אשר בחלקה הגדול אמנם מבוססת על תובנותיו של הבודהה, אולם בחלקים גדולים גם יוצאת לדרך עצמאית. אשמח מאוד אם תעיין בה: הספר שפירסמתי נקרא ''להיות ולא להיות - זאת התשובה'' וניתן להשיג אותו בכל חנויות הספרים המובילות.

            ארז

      • ארז, טעות בידך:

        הזה של ההוא מהאלה, 10/03/10 16:54

        הסוטות נכתבו כ-400 שנה לאחר מות הבודהא. דבר נוסף: הבודהא סירב לצרף נזירות לא למנזרים (כי פשוט לא היו אז מנזרים אלא רק מרכזי מדיטציה לעונת המונסון - בשאר השנה הם פשוט נדדו במישורי הגנגס הרחבים) אלא למסדר הנזירים, וזאת מכמה סיבות פשוטות: בעיות אפשריות בין נזירים לנזירות (טרם הגיעם לשלב הארהאנט), חשש לאונס נשים בג'ונגלים ההודיים וסלידה מצד העם (מה לעשות, רובם היו אז - ואולי גם היום - שוביניסטים). השורה התחתונה היא שהוא אכן צירף אותן למסדר (בין אם ידע שאננדה יבקש זאת ממנו שלוש פעמים ולכן סירב בפעמיים הראשונות, בין אם לאו).
        ימים טובים.

        • הי הזה...

          ארז, 11/03/10 16:55

          תודה על כל המידע. החכמתי...

  • 2.

    היום פורסם כי רעידת האדמה בצי'לה גרמה לקיצור האורך של כל יום

    תום, 02/03/10 18:44

    הנה הידיעה:

    The massive earthquake that struck Chile on Saturday may have shifted the Earth's axis and created shorter days, scientists at NASA say.

    The change is negligible, but permanent: Each day should be 1.26 microseconds shorter, according to preliminary calculations. A microsecond is one-millionth of a second.

    אז זמן הוא כנראה באמת דבר נזיל...

    • וגם בעברית

      תום, 02/03/10 21:21

      רעידת האדמה בעוצמה 8.8 בסולם ריכטר שהכתה בצ'ילה בשבת, היתה כה חזקה עד שהיא שינתה את אורך היום, כך טוענים מדעני נאס''א. המדענים גילו כי מאז רעידת האדמה כל יום קצר יותר ב-1.26 מיקרו שניות. שינוי זה אמנם לא משמעותי - מיקרו שנייה היא מיליונית השנייה - אך המדענים ציינו כי הוא יהיה קבוע.

      ריצ'ארד גרוס, גיאו-פיזיקאי ממעבדת נאס''א בקליפורניה, מצא כי רעידת האדמה הזיזה את הציר שעליו מאוזנת מסת כדור הארץ בכ-8 סנטימטרים וקיצרה את הימים ב-1.26 מיקרו שניות. לדברי גרוס, רעידות אדמה חזקות מסיטות מאות קילומטרים של סלעים בכמה מטרים, ובכך הן משנות את חלוקת המסה של כדור הארץ.

      תזוזת הציר, שעליו מאוזנת המסה של כדור הארץ, שינתה את אורך הזמן בו לוקח לכדור הארץ לסיים סיבוב מלא, ולכן היום התקצר.

  • 1.

    העבר קיים רק כזיכרון בהווה והעתיד כפוטנציאל בהווה

    ד., 01/03/10 17:33

    ההווה תמיד נמצא ולעולם לא לא נמצא .
    כל מה שקיים קיים בהווה , כל מה שנולד
    ומת בהווה נולד ומת .
    כל טרנספורמציה ושינוי תמיד מתרחשים בהווה.

    ההווה נצחי ואין סופי .

    בכל מצב תודעה הזמן נתפס אחרת .
    גם בזמן עירות הזמן נחווה אחרת בהתאם לנסיבות .
    הזמן לכן איננו אוביקטיבי אלה סוביקטיבי.
    מהו הזמן האוביקטיבי ? לדעתי רק ההווה
    עומד בקריטריון הזה למרות שכשה לתפוס אותו לכשעצמו למרות או חרף הפשטות שלו.
    הכל בא והולך באופן סוביקטיבי למתבונן
    אך מה מבחין בשינוי זה או אחר במהירות
    זו או אחרת ?
    רק איכות קבועה יכולה להבחין בשינויים .
    ההווה יהיה אשר יהיה תמיד כאן ועכשיו .