• 26.

    מה שיפה בסרט זה בעצם היפוך מושג ה''אווטאר''

    אוואטר הינו התגלמות של מהות אלוהית בגוף, 08/02/10 15:41

    פיזי.אוואטרים מפורסמים על פי האמונה הינם המאסטרים הגדולים בודהה וישוע. במקרה הסרט ,ג'ייק הקרוץ כביכול ממהות אבולוציונית גבוהה יותר(אנשי כדור הארץ, אשר הינם ''אנשי השמיים'' עבור הנאבי, המתהדרים בטכנולוגיה מתקדמת יותר),מתגלם בגוף של בן נאבי. במקרה זה מתגלה, שהמהות הנאבית היא גבוהה יותר מבחינה תודעתית רוחנית וחיבורה לטבע המאפשר את המשך שרידותה מעיד על כך(חיבור רוחני, לא רק פיזי).האוואטר במקרה זה מבין שעליו לעבור לגופו של בן הנאבי ולנטוש את מקורו שהתגלה כנחות(ואינו כאל מן השמיים כפי שבד''כ מצטייר בן התרבות המתקדמת יותר מבחינה טכנולוגית ,עבור הנכבשים,ביבשת אמריקה למשל).זאת בניגוד לישוע ובודהא שלמן הרגע בו סיימו ללמד על הארץ חזרו למקורם השמיימי.ואולי הכוונה היא שהשילוב בין תודעת אנוש הפתוחה ללימוד(כשל ג'ייק)עם תודעה כשל הנאבי היא הנעלה מכולן.

    • היפוך מושג ה''אוואטר''-המשך תגובה

      נכון הוא שעבור בני הנאבי, משמש ג'ייק, 08/02/10 16:51

      כשליח הנבחר ע''י האלוהות על מנת להצילם(והסצינה בה ג'ייק פורש את זרועותיו לצדדים בעוד הזרעים הקדושים מקיפים את גופו, ובעצם בכך מתהווה צורה של צלב זוהר,מסמנת אותו כמעין משיח-גואל), אולם הדבר מתאפשר רק לאחר שהוא מפנים את תודעת בני הנאבי.
      באופן כללי, הסרט משלב סיפור רומנטי על רקע עתידני-בדיוני(האומנם?)ומשדר מסר רוחני השזור בסצינות קרב מרשימות, וכל זאת תוך שימוש באמצעים ויזואליים מרשימים-נוסחה מנצחת.גם אם אין זה הסרט הטוב בכל הזמנים, הוא מהנה,מעורר מחשבה ומחמם את הלב.
      צופה שהתרגשה.

  • 25.

    הצעת פירוש נוספת לאוואטר - גוף ונשמה

    שמעון, 07/02/10 00:45

    כל הלידה של הגיבור לתוך האוואטר וההתמזגות שלו עמו, זה לגמרי גוף ונשמה.
    כאשר האוואטר הוא הגוף, והמודעות שבתוכו (הגיבור) היא הנשמה.
    בהתחלה הוא מגיע ורואה את הגוף כעובר, ואז נולד לתוכו ורואה את הרופאים מעליו. לידה לכל דבר.
    גם אנחנו גוף שנולד לפני כמה שנים, אך מי הוא זה שנוהג בנו? - לאן אנחנו הולכים כשאנו ישנים? - היכן המודעות שלנו תתעורר כאשר גוף זה ימות? - עבורי הסרט חידד את ההתבוננות בדברים האלה. וגם את ההערכה של להיות פה.
    כי כפי שהסרט נגמר לאחר שלוש שעות ואין לך ברירה אלא להיפרד מהעולם הקסום של פנדורה, כל רגע יכול להיות זה שבו ניפרד מהעולם הזה ונפקח עיניים במציאות אחרת לחלוטין.
    וגם כאן - מגניב לאללה. מציאות קסומה ומצויירת לחלוטין...(עצים, עננים, חתולים... - מגניב כאן)

  • 24.

    ביטול האדם

    לטאה קוסמית, 04/02/10 06:13

    הסרט אוואטר כמו הקולנוע מספק חלון חד-פעמי לתוך עולם וויזואלי שמוקרן אל תודעתו של הצופה
    חווית העולם כמו שהוא ( המציאות ) היא גם כן סוג של התבוננות דרך חלון חד-פעמי ואינדיווידואלי, לכן חווית הצפיה שהתפתחה סביב מדורות השבט לפני אלפי שנים היא טבעית אוטומטית ומובנת מאליו. דרך התכנים שמועברים אם על ידי סיפור או הצגה ואם על ידי חלום או המצאיות הם כולם מעובדים בהוויה של הכאן והעכשיו החד-פעמי גם כן. העיסוק בחוק "החזק שולט" הן כחוק של הטבע והן כחוק תרבותי אנושי, רק מציף את התחושה הכללית שמשהו לא בסדר ושמוכרחים להגיב, הסרט פונה לבסיס ההוויה החייתית. אווטאר מנסה בפשטות הסיפורית לייצג הוויה גם אם דימיונית, הפונה לבסיס הפראי של הטבע האנושי, אל העולם הקדמון שממנו בקע. ולאכזריות הנייטרלית של הטבע. בנקודה שבה גילה האדם את האש הוא הבדיל את עצמו מהטבע והיתמכר לשלטונו החדש. מנקודה זו מתפצלת הדרך:
    האחת פונה אל הרמוניה עם הטבע ( כפי שניתן לראות עד היום בשבטים נידחים )
    והשניה פונה אל טיפוח השלטון ושיכלול הכוח.
    מי משניהם מציג יותר טוב את ההרס העצמי ולמה ביטול האדם הוא הפיתרון בסרט?

  • 23.

    כרמל, בדר''כ את ממש קולעת. אבל הפעם יש נקודה שלא ראית

    איל, 02/02/10 19:18

    אוואטר לא רק מדבר על כל הדברים שכתבת. הוא מדבר על כך שאנחנו כאן בחיינו כחולמים. ושאנחנו צריכים להתעורר. ולדעתי יש פיספוסים מבחינת המסר בסיפור. והחברה שמיוצגת ע''י השבט היא חברה שתם זמנה. והחברה שמיוצגת ע''י האדם הלבן תם זמנה גם כן.
    אנחנו כולנו צריכים להתעורר, נכון, כל אחד מאיתנו שונה, ובא ממקום אחר, ויש לו את היעוד שלו. ועל הטכנולוגיה- הטכנולוגיה מאפשרת לנו שקיפות מידע. הבריאה בנויה על שקיפות מידע. כאן אנחנו במעבדת עולם החלום, והגיע הזמן שנתעורר ונתחיל לפעול למען כלל הבריאה.

    • איזה יופי של פרשנות. (ל''ת)

      :), 03/02/10 00:45

  • 22.

    ראיתי גם סרט שעשו ביו-טיוב על אווטר כדי להעביר מסר על מצב הדיור

    רועי, 02/02/10 17:58

    בתל אביב, והפריצות בשוק השכירויות
    קראו לו
    אווטאר תל אביב

  • 21.

    כתבה מעולה! רוצו לאווטאר (ל''ת)

    מיי, 02/02/10 12:11

  • 20.

    כרמל, הבעיה מתחילה שפרשנים בגרוש חופרים (ל''ת)

    סה''כ סרט מד''ב סביר פלוס, 02/02/10 11:24

  • 19.

    כמו שאר האגנדה השמאלנית, זה פופולארי לעשות כסף

    אריה, 02/02/10 09:34

    ותהילה ע''י גרימת רגשות אשם לעם האמריקני, תוך השפלת הצבא האמריקני שבלעדיו מר קמרון לא היה חי ומשגשג, ובעזרתם האדיבה של שונאי אמריקה בעולם.

  • 18.

    מטריקס הוא הסרט הראשון שאומר שטבע האדם פוגע בטבע

    סמית, 02/02/10 09:24

    כאשר הסוכן סמית מסביר למורפיס שהאדם הוא כמו סרטן של הייקום שמנצל וגומר משאביים ואז עובר למשאב הבא (כאשר הוא מנסה לפרוץ למוח שלו).

    אוי אני כזה חנון :))

    • כל הכבוד חנון, אבל ההשוואה הראשונה הוא לווירוס

      Hollander, 03/02/10 14:13

      " I'd like to share a revelation that I've had during my time here. It came to me when I tried to classify your species and I realized that you're not actually mammals. Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment but you humans do not. You move to an area and you multiply and multiply until every natural resource is consumed and the only way you can survive is to spread to another area. There is another organism on this planet that follows the same pattern. Do you know what it is? A virus. Human beings are a disease, a cancer of this planet. You're a plague and we are the cure."

  • 17.

    שווה לקרוא את המאמר של אוהד קמין

    רומן מנדלייל, 02/02/10 08:45

    שווה לקרוא בהקשר זה את המאמר של אוהד קמין
    okamin.galtstreet.com/avatar

  • 16.

    סרט מצויין. התאפקתי שעה וחצי ולא יכולתי לקום..

    מוטי גבסון, 02/02/10 08:17

    סרט מרגש, ולא פעם דמעתי.
    נסחפתי לעולם הפנטזיות, וחיפוש הצדק בכל מהלך הסרט.
    לפי דעתי זה מעין מלחמת ויטנם, או כל מלחמה של הטכנולוגיה של הפלדה מול אורגניזם חי.
    אהבתי את הקטע שהחיות השחורות, מעין כלבים טורפים שבהתחלה היו שנואים אך נרתמו למלחמה במכונות. ואז אהבתי אותם.
    מלא מוסרי השכל יש בסרט.
    יאמר שלארה''ב יש את הטוב ביותר, כמעט בכל דבר.

  • 15.

    המינראל הבלתי מושג

    zawi , 02/02/10 07:49

    בראיון לאחד הכתבים אמר הבמאי ג'יימס קמרון שהוא כתב את התסריט כבר לפני עשר שנים והיה צריך לחכות להתפתחות הטכנולוגיה כדי ליצור את האפקטים. והנה לאחר עשר שנים ו300 מיליון דולר לא הצליחו למצוא שם יותר מוצלח למינראל שבמרכז העלילה מאשר אנאובטניום. פשוט מגוחח, כמו כל עלילת הסרט, קלישאה הוליוודית. אין שום הפתעות, אחרי 10-15 דקות אתה מתחיל להרגיש שכבר היית בסרט הזה. אבל אין מה לאמר, הויזואליה והאקשן פשוט מעולים.

    • כן, ה-UnObtainium (או נדיריום בתרגום לעברית) ממש מגוחך... (ל''ת)

      ערן, 07/02/10 00:36

  • 14.

    הלווא ומישהו יסכם את חתימת הפחמן הפחמן שיצר הסרט הזה

    י, 02/02/10 07:19

    כל ההפקה, ההקרנה והיח''ץ . ואני בטוח שמרבית הצופים לא הגיעו לקולנוע ברגל אלא באמצעות מנוע בערה רגיל. בטח אפשר להכתיר את הסרט הזה בתור הסרט הכי מזהם בהיסטוריה של הקולנוע...

    • בודאי - אם תהרוג את כל הצופים של הסרט תוריד את חתימת הפחמן בהרבה.

      פרדי בן-זאב , 02/02/10 08:48

      בבית הקברות האויר הרבה יותר נקי.

    • בחיי שאתה נודניק! (ל''ת)

      פיץ, 02/02/10 09:09

  • 13.

    הניתוח של הגברת וייסמן מענין

    קסטיליאני, 02/02/10 05:54

    הסרט בעצם מזכיר לנו בעיה שכיחה, של
    קורולציה (הפוכה) בין כמות לאיכות.

    כשהחל גידול פרוע בכמויות בני האדם, ללא
    בדיקה אם משאבי כוכב ארץ יכולים לכלכל כל
    כך הרבה הןלכי על שתים, ללא חיזוק מערכת החינוך והשמת דגשים על הרס והשחתה של הכוכב,
    כשמערכות המשפט בעולם, אימצו שטחיות
    וקומבינות להאצת קצב עבודתם, ברור היה
    שהעולם שועט לקראת אסון.

    האסון כולל גם את ההתחממות הגלובלית,
    המלחמות הצפויות ואיתני הטבע, שהאדם
    משחית ומוביל ליצירת אסונות קשים.

    במהלך קיום החיים בכוכב הזה, נהתרחשו
    אסונות המוניים, בכל פעם שאוכלוסיות, זיהמו את הכוכב. גם אוכלוסיות הדינוזאורים
    והיצורים שקדמו לדינוזאורים.

    מדענים מזהים כיום כמה השמדות המוניות
    שמקורן החל מקרני גאמא, המשך בהשתוללות
    של מזג אויר, בפעילות וולקנית (השאירה
    עקבות בסיביריה) בהצפות ואפילו בפגיעת
    עצמים מהחלל.

    העתיד יהיה דומה.

  • 12.

    אואטר - אפקטים שהם פסגת הטכנולוגיה -- התוכן צפוי טיפשי וסטנדרטי

    בלי ה 3D זה עוד סרט בכבלים שלא שווה צפיה שנייה, 02/02/10 05:23

    הסרט מטופש - ומראה מערבון של חיזרים מול אמריקנים במקום אינדיאנים - ונצחון שומרי איכות הסביבה... עלילה לילדים בני 14.
    -------
    הורדתי מהאינטרנט וכשאני רוצה לראות פעם שנייה אני נרדם.
    אלך לקולנוע לראות את ה 3D - בלי זה לא הייתי טורח בכלל לראות בקולנוע.
    ----
    סרטים כמו מטריקס ואחרים פי 1000 יותר מעוררי מחשבה ומרתקים.

  • 11.

    אוואטר - סרט מעולה עם מסר רע ביותר.

    פרדי בן-זאב , 02/02/10 04:11

    להבדיל מהילידים שבסרט, ומחיות, שמתאימים את עצמם לסביבה בני האדם מתאימים את הסביבה לעצמם, ולא יוכלו לשרוד אחרת. כל הרעיון של הסביבה כתחליף לאלוהים מעוות לא פחות מאשר כל תפישה דתית (ועוד פונדמטליסטית).

    גם ההצגה הקריקטורית של התאגיד מעוות ביותר. לא שאין אנשים רעים בעולם העסקים - יש בכל מקום. אבל הצורה שבה מציג אותם הסרט, אומרת שבעיקרון כולם או רובם כאלה. במציאות התאגידים התעשייתים נותנים לנו חיים טובים יותר וארוכים יותר (ומי שלא יודע לנצל זאת - האחריות שלו). הם עושים זאת מתוך אינטרס שלהם - אז מה? האינטרס שלהם ושלנו משתלבים.

    עיוות דומה יש בהצגה של אנשי הצבא, אבל לא אכנס לזה כרגע - אני חושב שהנקודה שלי מספיק ברורה.

    • שמע פרדי אתה חיי בסרט

      SHPONGLE, 02/02/10 05:36

      אני מציע לך להתחיל להתעורר
      אתה באמת חושב שלכל התאגידים יש אניטרס שיהיה לך טוב או שהם באמת באים לטובתך אם כן תן לעצמך סטירה התעוררות ותתחיל לחקור את האמת

      • תקרא שוב מה שכתבתי (אתה יודע לקרוא?)

        פרדי בן-זאב , 02/02/10 08:46

        לא אמרתי שהם פועלים למען האינטרס שלי אלא שהאינטרסים שלהם ושלי משתלבים (כל זמן שהממשלה לא מתערבת). הם מוכרים לי כי משתלם להם, אני קונה מהם כי משתלם לי (או שאני הולך למתחרה שלהם). קוראים למצב הזה WIN-WIN, ועל זה בנוי כל עולם המסחר שבלעדיו היינו חיים עדיין במערות.

        • האינטרסים שלכם משתלבים

          נימרוד, 02/02/10 15:10

          עד שהם יפסיקו להשתלב.
          ונראה כמה אז יהיה לך נוח איתם.
          ''המוותרים על חירות הבחירה בשביל ביטחון רגעי, לא ראויים לא לחירות ולא לביטחון, ובמהרה ימצאו עצמם ללא שניהם''
          מצטער שלא זוכר את אומר המשפט.
          התעלמות מההרס שהתאגידים גורמים בגלל שהם כרגע עושים לך טוב רק מראה את התמצית שלך: תמצית האנוכיות ואהבת הנוחיות.
          אתה מכור לחייך הנוכחיים, ומסרב לפתוח את הראש לעובדה שיש חיים טובים יותר. ושהעובדה שניתנה לך הזכות לחיות חיי מותרות מלוטשים כל כך באה על חשבון רבים מבני האדם שסביבך.
          כיום אנו חיים הרבה זמן. הרבה זמן מקולקל.
          אני מעדיף לחיות שנתיים בטבע מלחיות 80 שנה מול מסך מחשב, בעבודה שאני לא אוהב, ברדיפה אחרי כסף ובריאות.
          אין כל אפשרות לאושר במקום בו אנחנו נמצאים, ורק אלה שויתרו עליו במידה כזו או אחרת מסוגלים להעביר עוד יום.

          • את הציטוט אמר בנג'מין פרנקלין

            לב, 02/02/10 19:54

            שהיה אחד מאבות המייסדים ''של אימפריית הרשע התאגידית ארה''ב''.

            ברגע שהאינטרסים יפסיקו להשתלב, כפי שאתה ופרדי קראתם לזה, אז התאגידים ישנו כיוון.
            עסק מייצר מה שיש לו ביקוש, ובכמות שיש לה ביקוש.

            ''אני מעדיף לחיות שנתיים בטבע מלחיות 80 שנה מול מסך מחשב, בעבודה שאני לא אוהב, ברדיפה אחרי כסף ובריאות.''
            אתה בכלל יודע מה זה לחיות בטבע?
            ואל תגיד מאיזשהי חויית קמפינג, כי אלו לא חיי טבע.
            החיים לפני 200 שנה, או בעולם השלישי היום, הם חיים קשים, ולא רומנטיים.

            • לב, תודה על התמיכה - מסכים אתך. (ל''ת)

              פרדי בן-זאב , 03/02/10 00:35

          • אני מסכים לגבי חשיבות חירות הבחירה

            פרדי בן-זאב , 02/02/10 20:58

            אבל גם לבעלי המניות של התאגידים מגיעה אותה החירות. תאגיד הוא סך הכל התארגנות בהסכמה של אנשים כמוני וכמוך, לא איזה מפלצת כפי שאתה מנסה להציג. המעביד שלי ואני מסכימים לגבי העבודה והתמורה, או שאני מחפש מעביד אחר, והוא - עובד אחר. במלים אחרות - כשהאינטרס מפסיק להשתלב נפרדים כל אחד לדרכו.

            לגבי עבודה שאוהבים או לא, ואפשרות לאושר בעולם - דבר בשם עצמך. אני מוצא את כל האפשרויות לאושר מסביבי ומשתמש בהם (לא תמיד בהצלחה - ערבויות אין - אבל מצליח מספיק בשביל להיות מאושר).

            אגב, אני עובד מול מחשב כל יום כי בחרתי בקריירה הזאת (לפני כשלשים וחמש שנה!) ואני מאושר כמו ילד בחנות צעצועים - ועוד משלמים לי בשביל זה. מה יכול להיות יותר טוב? ברגע שאפסיק ליהנות מזה אתחיל לחשוב על שינוי קריירה - תמיד עשיתי זאת.

    • טעות בהנחה

      י, 02/02/10 08:02

      בני אדם מתאימים את הסביב לעצמם והורסים אןתה לשם כך תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שהם חלק מהסביבה ושהם הורסים את עצמם לא פחות.

      האדם מתפקד כאן כמו הסרטן של העולם.

      • דבר בשם עצמך - שנאה עצמית כזאת לא משותפת לכולם.

        פרדי בן-זאב , 02/02/10 21:00

        מעניין למה עם כל ה''הרס'' שאתה מדבר עליו ממשיכה תוחלת החיים לעלות כל הזמן.

  • 10.

    הסרט הוא נקודת השפל, רעיון מערבון ונאו קולוניאליזם בשירות תאגיד על

    טל קמרון, 02/02/10 02:41

    300 מיליון דולר הפקה!
    מיאלירדים של הכנסה
    על מי את עובדת גברת מרצה

  • 9.

    מטאפורה לעיראק?הסרט נכתצב לפני עשר שנים (ל''ת)

    היא מרצה?!, 02/02/10 02:38

  • 8.

    אהבתי ו...

    אוריאל, 02/02/10 00:53

    שמעתם פעם על טיולי לקטים? זה די מתחבר לי לרעיון של הכותבת
    (עשיתי כמה טיולים כאלה ואני מתכנן עוד כמה)

  • 7.

    אהבתי ו...

    אוריאל, 02/02/10 00:33

    שמעתם פעם על טיולי לקטים? זה די מתחבר לי לרעיון של הכותבת
    (עשיתי כמה טיולים כאלה ואני מתכנן עוד כמה)

  • 6.

    אוהב בחורות גבוהות בצבע כחול

    רומנטי, 02/02/10 00:31

    אהבתי מאוד את הקשר הרומנטי שנוצר בין השניים. אפשר היה להרגיש את המשיכה במבטים הארוכים על התנועות המושלמות של האשה הכחולה.
    לא ייאמן, אבל האשה הוירטואלית הכחולה הזו בעלת הרגליים שלא נגמרות ומבט פראי בעיניים, עשתה לי את זה.

  • 5.

    עם כל הטררם של אווטאר

    שומרי גן העדן, 01/02/10 23:44

    אני מצטער אבל קשה לי להסחף לפסטיבל אווטאר הזה. הסרט הזה מדהים מבחינה וויזואלית אבל בזה זה נגמר. המסר שלו לעוס לעייפה ודוקא המעבר לעולמות אחרים רק מקטין את האחריות שלנו כלפי נושא שימור כדוה''א והיחס לתרבויות נכחדות היום. לקח לו קמרון נושא שבאפנה וחשב איך יעשה עליו כסף, ויציג מסר שכולם יכולים לאכול. אבל המשמעות האמיתית בעולם הזה היא שאנו מנסרים את הענף שאנו יושבים עליו בכל יום שעובר. מי שנותן הכח לתאגידים זה אנחנו עם הצריכה המטורפת וחסרת האחריות הסביבתית שלנו. סרט כמו wall E מטפל בצורה הרבה יותר כנה בנזק הזה.

    • מוזר מאוד המסר שלך הוא בדיוק המסר של קמרון...

      רובי, 02/02/10 04:39

      הרי מנהל התאגיד בסרט מסביר זאת במפורש הוא צריך לתת דין וחשבון למשקיעים ובעליי המניות אחרת הוא יפוטר הוא לא רוצה לרצוח אף אחד רק לכרות תאוות הבצע מוצגת כשלנו המשקיעים והקונים . הקולונל מוצג בצורה מעוררת כבוד וסימפטיצ אין לו ברירה אחרת הוא חייל כולם הומניים בכבודדים מי שאשם בפועל הוא אך ורק החברה המודרנית שמכלה את הטבע כמכלול.
      WALL E סרט באמת נהדר אבל הוא דימיוני הרבהיותר פשטני במסר שלו והעולם שהוא מציג הוא עולם מוקצן שלעולם לא ייתקיים . המסר של קמרון מדאיג יותר כי באווטאר האדם כלל לא מחובר ורואה את ההרס שלו הוא גורם ובWALL E בסופו של דבר האדם בהרמוניה עם המכונה חוזר ומיישב את הטבע כמו בתחילה. רק שאת אלפיי מיני העצים שהלכו לאיבוד באמזונס אי אפשר להחזיר כך גם את אלפיי מיני היונקים שנכחדו ולכן אווטאר הוא סרט מתוחכם עם הרבה רבדים וסיפור כללי בנאלי.
      את הקשר שבין האדם לטבע אי אפשר ליצור שוב יש מאין.

  • 4.

    הסרט ממש לא מרשים מבחינת התסריט ולא משאיר שום חותם

    כעעכ, 01/02/10 22:40

    הדבר היחיד שאני יכול להגיד זה שנהנתי. הסרט לא גרם לי אפילו טיפה לחשוב.

    בניגוד למשל לשליחות קטלנית 2 שמקפלת לך את המחשבה בפעם הראשונה שאתה רואה.

    • יפה אמרת (ל''ת)

      שלמה, 02/02/10 02:54

  • 3.

    מרתק

    ליאתוש, 01/02/10 17:15

    כתבה שבאמת נותנת לנו חומר למחשבה!!

  • 2.

    הסבר קצת יותר פשוט וישיר

    reuvenholzer , 01/02/10 14:36

    הסרט מראה את ה''עושר הרוחני'' של הנאביס ש(לכאורה) הם בעלי טכנולוגיה נחותה לעומת בני האדם (כלומר אנחנו) הנמצאים בחשיכה למרות הטכנולוגיה המפוארת ''שלנו''.
    הסרט הזה שקול לסרטי ההכאה על חטא של כיבוש אמריקה שנוצרו בהוליווד בשנות השמונים. הסרטים אז הראו איך הלבנים האכזרים הרגו באינדיאנים הנאצלים שידעו לקרוא את ה''אדמה'' והיו מחוברים בכל נימי נפשם לטבע. אפילו באווטאר ממחישים את ''חיבור הנימים לטבע'' בצורה ויזואלית, כלומר יש ממש חיבור פיזי על ידי ''שילוב הנימים''.
    מכל בחינה אפשרית הסיפור של אוואטר הוא סיפור של מערבון עם אינדיאנים ומתיישבים כולל הדו קרב האחרון בין הגיבור הטוב והרע (שניהם כ מ ו ב ן הם בני אדם ולא נאביס חס וחלילה)
    ולסיכום נה לשים לב שסרט כזה יכול היה להיווצר אך ורק על ידי תאגיד דורסני שמסוגל להקציב 300 מיליון דולר לסרט, כך שאת כל הביקורת התאגידית המגולמת בתסריט יש לקחת בערבון מוגבל (מאוד).

    • תגובה יפה (ל''ת)

      ב, 01/02/10 22:44

    • תאגיד יוצר סרט אבל אנשים בוחרים לראות אותו....

      רובי, 02/02/10 04:47

      סרטים לא יוצרים שום בעייה עם המציאות ולא מכלים משאבים טבעיים במיוחד כשהסרט נעשה בטכנולוגית מחשב .
      אלפיי אנשים עבדו על הסרט וללא קשר אם זה לא היה קמרון שעומד בראש הם היו מתפשרים על האיכות ועושים אותו בשליש עלות.
      ג'יימס קמרון הוא לא סטיבן שפילברג המלוקק ולכן יש מתים ונפגעים מכל הצדדים הסרט שלו אמיץ ומושלם בכל פרמטר לא מדובר בצד הוויזואלי אלא בפרטים עצמם שבסיפור הוא מראה מוות והרס וכאב שמקורם בתאוות בצע אוניברסלית של קולקטיב חברתי שלא מודע לעולם שבו הוא חי. אף דמות ואף פרט בסרט אינם רעים כבודדים אלא רק כמכלול זה לא הקולנל שרע הוא פשוט חייל ששמו אותו להלחם כדי להגן על חברה מסחרית שמניעיה כלכליים וצריכה לתת דין וחשבון למשקיעים וחוקי שוק שמנותקים מהטבע והסביבה . רק כשיעבור זמן אנשים יבינו מה הם ראו במסווה של סרט פשוט.

      • המכלול והפרט - לא תמיד כמו שציפינו

        Hollander, 03/02/10 14:03

        אכן נראה שהמכלול בסרט הזה (החברה המסחרית) מוכן לעשות כל דבר בכדי לחצוב את המינרל (שדרך אגב הצחיק אותי לשמוע ששמו הוא "בלתי-ניתן-להשגה-יום", או באנגלית, "unobtainium"). אך בסופו של דבר, החברה איננה בלתי אנושית, והמייצג שלה אמר בעצמו שהוא רוצה להימנע משפיכות דמים (אם זה באמת מתוך מוסר או סתם בגלל שזו פרסומת רעה לחברה, אני לא יודע). הקולונל, למרות שנראה שהוא שם רק בכדי להגן על החברה, עושה מעבר לזאת, והוא פשוט יושב על קצה הכסא שלו בתקווה שהנאבי ישיבו מלחמה. זו, רבותי, תאוות דם שרק קולונל שוחר מלחמה יכול לספק (הוא גם אומר בשלב מסויים בסרט שהוא היה במלחמות שונות בהיסטוריית ארה"ב, שם הוא קיבל צלקות. זה גם יכול להיחשב כהעברת ביקורת על הצבא האמריקאי והרעלתו של אנשים).

  • 1.

    לא ברור כ''כ מה ניסית להגיד..

    ניאו, 01/02/10 14:01

    לפי מיטב הבנתי וידיעתי הדלה כמעט כל תיווך טכנולוגי מרחיק אותנו מעצמנו (וכותב את זה מכור לטכנולוגיה).
    אולם, בניגוד לאווטאר, יש סרטים בודדים ומעטים שאכן מצליחים לקרב אותנו לעצמנו ולהודות על מה שיש כאן ועכשיו. ושאחרי הסרט מרגישים דווקא התעלות גדולה וחיבור לחיים ותשוקה לחיות אותם בדיוק כמו שהם. סרט כזה למשל הוא ''הפרפר ופעמון הצלילה'' - שמצליח להראות שהדברים הקטנים בחיינו שקשה לנו לראות ביום יום השיגרתי הם הדבר האמיתי שנחנו כה מייחלים לו, מבלי טכניקה מבהירה וסחיטה אינסופית של הרגשות.
    וחוץ מזה למתוח ביקורת על אומה (ובד''כ ארה''ב), או כל דבר חיצוני לנו הוא הכי קל בעולם. כולם אוהבים לשנוא את אמריקה והחומרנות, יופי לנו.. כשבעצם היא עוד השלכה של משהו שנמצא בכולנו.

    • ידידי,אתה פשוט לא מבין את העניין!

      אני, 02/02/10 00:51

      לא הבנת את הסרט לטעמי,ולא הבנת דבר מדבריו הנבונים של הכותב.
      הניסוח הנהיר שלו עונה באופן מלא על הצעקה של ימניו.עולם ה''טבע'' שנצרב בתועדת כקיים ושריר איננו עוד.אתה מדמיין את העולם דרך יצוגים אנרכוניסטים בעליל.הארטיפקטים שאתה מדמיין דרכם, והטיפיקציות המקוטלגות שלך,שאתה ממיין בקפדנות יתרה בתודעתך, שיכות לעולם שנכחד כבר מזמן.המגע החי והישיר שלך אם המציאות קיים אך ורק בדמיונך...
      אין יצור אבוד וטיפש יותר מהאדם!

      • גם לא ברור מה שניסית להגיד....

        ניאו2, 02/02/10 13:25

        וחבל...